*Minerva* Skrevet 27. februar 2006 #1 Skrevet 27. februar 2006 Til helga kommer svigerforeldrene mine ( som jeg aldri har møtt) opp til Svalbard. Vi tenkte å lage middag og ha litt kaffe og konjakk etter middagen. Vil så gjerne diske opp med ostekake, hadde en oppskrift på en utrolig god en men den ble borte i flyttelasset. i den kaka var det blandt annet orntli meierismør og seterrømme som gjør kaken enda bedre, istedet for lettprodukter. Må jo skeie ut noen ganger:) Noen som har en lignende oppskrift eller tips hvor jeg kan finne den ??
Gjest piaf Skrevet 27. februar 2006 #2 Skrevet 27. februar 2006 Her er en variant jeg liker (og flere andre her inne, har jeg skjønt ). Godt sammen med bær eller bærsaus - jeg pleier å røre opptinte bær (feks jordbær, bringebær, bjørnebær og blåbær) med litt melis og servere til. Skal du i tillegg pynte kaken med bær, må de imidlertid være friske, ellers renner bærsaften ut i rømmetoppingen. Ellers kan jo kiwi, druer og feks mango selvsagt brukes til pynt.
Gjest lillelou Skrevet 27. februar 2006 #3 Skrevet 27. februar 2006 Haha...der slo du meg, piaf, jeg skulle akkurat til å legge ut linken selv. Den er utrolig god,og uten tvil den aller beste ostekaka jeg noen gang har smakt.Da kjæresten min laget den til meg første gang,var jeg solgt. Er lurt å følge med på kaka under steking,sånn at ostefyllet ikke blir for mye stekt-sjekk kaka ihvertfall etter 30 minutter.
Gjest gjesta Skrevet 27. februar 2006 #4 Skrevet 27. februar 2006 Tusenfryds ostekake er kjempegod og inneholder masse godsaker. Ikke noe lettvarianter her, nei.
Gjest gjesta Skrevet 27. februar 2006 #5 Skrevet 27. februar 2006 Her er en variant jeg liker (og flere andre her inne, har jeg skjønt ). ← Denne skal jeg prøve neste gang!
Gjest piaf Skrevet 27. februar 2006 #6 Skrevet 27. februar 2006 Haha...der slo du meg, piaf, jeg skulle akkurat til å legge ut linken selv. ← Ja, jeg tenkte at det var sterkt at tråden hadde ligget ute i 40 min. uten at noen andre av Helgeostekaketilhengerne hadde lagt ut oppskriften allerede - bare et spørsmål om tid.
Gjest lillelou Skrevet 27. februar 2006 #7 Skrevet 27. februar 2006 (endret) Ja, jeg tenkte at det var sterkt at tråden hadde ligget ute i 40 min. uten at noen andre av Helgeostekaketilhengerne hadde lagt ut oppskriften allerede - bare et spørsmål om tid. ← Møter jeg noen gang denne Helge,skal han få et digert smask på kinnet av meg. Endret 27. februar 2006 av lillelou
*Minerva* Skrevet 27. februar 2006 Forfatter #8 Skrevet 27. februar 2006 Takk takk alle sammen:) Da har ingen unnskyldning til ikke å bake ihvertfall
Gjest Tyr Skrevet 27. februar 2006 #9 Skrevet 27. februar 2006 Ja, jeg tenkte at det var sterkt at tråden hadde ligget ute i 40 min. uten at noen andre av Helgeostekaketilhengerne hadde lagt ut oppskriften allerede - bare et spørsmål om tid. ← Jeg satt klar men måtte ut et ærend, dermed var det gjort. Den kaka jeg lager er i prinsippet lik, bare litt annen kjeks og ost.
Gjest gjest1 Skrevet 1. mars 2006 #10 Skrevet 1. mars 2006 Slenger meg på og anbefaler Helge-kaken. Dèt er ostekaken sin det!
*Minerva* Skrevet 2. mars 2006 Forfatter #12 Skrevet 2. mars 2006 da har jeg bakt ostekake ikveld...ble ikke helges da som alle skryter av, det blir neste gang!! Prøvde tusenfryds.....den ble kjeeeeeempegod... *gjemmegodtpåoppskriften* Thanks:)
salsera Skrevet 3. mars 2006 #13 Skrevet 3. mars 2006 Har noen av dere en oppskrift på ostekake med "hjemmelaget" bunn og uten gelatin? Med hjemmelaget mener jeg uten kjeks og med ekte deig (utolig klønete formulert, bør kanskje lage mer kaffe for å våkne helt i dag... )
68.mod. Skrevet 4. mars 2006 #14 Skrevet 4. mars 2006 Her er min ostekake. Bunn 250 gr.digistive kjeks 110 gr.margarin Knus kjeksen,smelt smøret og bland med kjeksen,klem massen ut i en paiform (eller sett ringen til en springform direkte på kakefatet og klem ut massen )avkjøl massen. Fyll 1pk.sitrongele(bruk 2,5 dl vann) 1 beger philadelfia ost 110gr.melis 1ts.vaniljesukker 1 beger lettrømme 3dl.kremfløte Lag gele og avkjøl(ikke stiv),bland med ost,rømme,melis,vaniljesukker og pisket krem.Hell fyllet over den avkjølte bunnen. La kaken stå kaldt en times tid. Pynt 1pk.gul gele(bruk 3dl.vann) avkjøl geleen til en grøt(ikke rør så mye i den under avkjølingen,da blir det lett luftbobler)hell den over kaken,la den stivne,pynt med jordbær. Denne er lett å lage og er knall god har ihvertfall hatt stor suksess her i huset....
Cilla Skrevet 28. mars 2006 #15 Skrevet 28. mars 2006 Jeg bruker også Tusenfryd sin oppskrift! Laget den faktisk i kveld!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå