Anonymbruker*** Skrevet 10. november 2024 #41 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har også lest om folk som får salat og brød til lasagne, i italia. Dog aldri opplevd det selv. Må være på turist-plasser hvor man ikke trenger å bry seg om å opprettholde et godt rykte tenker jeg. Anonymkode: 20f0e...81d Men altså, salat og brød ved siden av lasagne er jo kjempegodt! Spiller det noen rolle at det ikke ble servert ved siden av tradisjonelt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #42 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 14.53): Jeg har reist mye i Italia. De serverer selv mye "utradisjonelt". Fornærma blir de bare om du begynner å kverulere. Virker som om mange tror ting er slik de ser i serier og slikt. Anonymkode: bc8bf...ca9 Ja, eller at de som spiller overdrevet fornærmet i tiktok-videoer eller lignende faktisk er reelt fornærmet. De aller fleste blir ikke fornærmet, de aller fleste har viktigere ting å bry seg om. Men det finnes selvsagt unntak, som på alle andre områder i livet. Anonymkode: 543f7...37a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 11. november 2024 #43 Del Skrevet 11. november 2024 Anonymbruker*** skrev (14 timer siden): Pasta med saus basert på egg, parmesan og fløte både ser ut som, smaker som og lukter som pasta carbonara. Godt er det og. Jeg sier ikke høyt at ER carbonara, men i mitt eget hode er det en type carbonara ja. Italienere er sære når det gjelder matrettene sine. Jeg fikk klar beskjed fra en italiener om at pizza med hvit bunn ikke var pizza, selv om den var veldig god. Viktigste var nå at hun likte maten, uavhengig av om den kunne defineres som pizza eller ikke 😂 Oppskrifter på varmmat er stort sett veiledende for min del. Dette med respekt for matretten blir litt flåsete for min del. Jeg lager mat som jeg selv synes er god med ingredienser jeg har tilgjengelig, som er fornuftig å kjøpe og som faktisk blir brukt opp. Er en viltgryte fremdeles en viltgryte om man legger til masse grønnsaker som ikke er i oppskriften? Har servert min vri til flere med stor suksess, og ingen har blitt "krenket" av at det er feil ingredienser. Hvorfor er det så vanskelig å bruke ordene dine til å gi oppskriften et nytt navn, eller et pålegg? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #44 Del Skrevet 11. november 2024 Jeg synes også man skal repsektere ulike mattradisjoner. Selvsagt skal man få lov til å eksperimentere og endre på oppskrifter, men da må man ikke kalle det for noe det ikke er. Man kan heller si "Denne retten er inspirert av carbonara, men jeg har endret på den og laget min egen variant" eller noe. Anonymkode: 9c024...db2 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 11. november 2024 #45 Del Skrevet 11. november 2024 Reign skrev (3 timer siden): Hvorfor er det så vanskelig å bruke ordene dine til å gi oppskriften et nytt navn, eller et pålegg? Den dagen jeg er kokk på profesjonelt kjøkken kan jeg vell begynne med å døpe matrettene mine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #46 Del Skrevet 11. november 2024 Jeg tror vi kan skylde endel av dette på de norske produsentene av halvfabrikata og ferdigmat. I sortimentet der finnes det massevis av merkelige retter som kalles for "populære" navn. Eksempel: Stabburet har en frossenrett som de kaller Bolognese. Den inneholder blant annet paprika og sopp.... Har også sett noe som kalles Carbonara med erter. De norske produsentene satser på at nordmenn er litt bakpå, og dikter i vei, vel vitende om at svært mange ikke bryr seg. Det triste med dette, er ikke at italienere (eller andre) blir lei seg. Det triste er at når folk er i utlandet og bestiller en rett de tror de kjenner (utifra Toro, Stabburet m.fl.) og får servert maten sånn den skal være. Da er det: "Æsj, liker ikke", "Rar mat". Anonymkode: dbd7a...16c 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #47 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 12.45): Italienere virker å ta seg nær av dette. Klassisk eksempel er folk som kaller alle mulige varianter av kremet pasta for carbonara. Er dette respektløst? Blir jo litt som om jeg skulle slengt oppi Kokosmelk, hvitløk og ingefær i fårikål gryta, og fortsatt påstått at jeg serverte fårikål Anonymkode: c9e79...586 Så om jeg kaller deg Harry Bjarne. Så er det greit for deg? Å kalle noe eller noen for noe det ikke er eller heter er respektløst. Og nesten like idiotisk som at man i norske oversettelser plutselig heter Humlesnurr framfor Dumbledore. Vært i utlandet noen ganger og merkverdig nok så har ikke navnet forandret seg i passet mitt. Anonymkode: 6546a...892 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #48 Del Skrevet 11. november 2024 Om ikke direkte respektløst, så i hvert fall litt "enkelt og bondsk". Anonymkode: 73662...ca5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #49 Del Skrevet 11. november 2024 For italienere er det nok noe som ligner en dødssynd. Anonymkode: 519ec...fff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #50 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om ikke direkte respektløst, så i hvert fall litt "enkelt og bondsk". Anonymkode: 73662...ca5 Enig. For meg vitner det om mangel på kunnskap. Anonymkode: dbd7a...16c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #51 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 12.45): Italienere virker å ta seg nær av dette. Klassisk eksempel er folk som kaller alle mulige varianter av kremet pasta for carbonara. Er dette respektløst? Blir jo litt som om jeg skulle slengt oppi Kokosmelk, hvitløk og ingefær i fårikål gryta, og fortsatt påstått at jeg serverte fårikål Anonymkode: c9e79...586 Så lenge det fremdeles er både får og kål i miksen, er det vel strengt talt fårikål? Men hvis du bytter ut fåren eller kålen med noe annet, blir det jo annerledes. Uansett, som andre er inne på, tror jeg ikke det handler om respekt. Så mye legger vel ikke folk flest i det. Så det er vel mer uvitenhet? Også synes jeg det er forskjell på om det er noe en "vanlig person" gjør, og om det er på en restaurant. For hvis man bestiller en rett med et spesielt navn, forventer man jo å få det som vanligvis forbindes med det navnet. Men om tante Marit serverer en "carbonara" som egentlig ikke er carbonara, er det jo ikke så farlig så lenge den er god. Anonymkode: d1d9c...bdc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #52 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så lenge det fremdeles er både får og kål i miksen, er det vel strengt talt fårikål? Men hvis du bytter ut fåren eller kålen med noe annet, blir det jo annerledes. Uansett, som andre er inne på, tror jeg ikke det handler om respekt. Så mye legger vel ikke folk flest i det. Så det er vel mer uvitenhet? Også synes jeg det er forskjell på om det er noe en "vanlig person" gjør, og om det er på en restaurant. For hvis man bestiller en rett med et spesielt navn, forventer man jo å få det som vanligvis forbindes med det navnet. Men om tante Marit serverer en "carbonara" som egentlig ikke er carbonara, er det jo ikke så farlig så lenge den er god. Anonymkode: d1d9c...bdc Du bruker eksempelet "får i kål". Da spør jeg. Bytter du ut fåret (sauen/lammet) med f.eks. kyllling eller svin, og er det da fremdeles "får i kål"? For samme gjelder for carbonara. Bytter du ut pancetta/guanciale med kylling, blir det bare helt feil. Anonymkode: dbd7a...16c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #53 Del Skrevet 11. november 2024 Respektløst.. eh, er vel uvitenhet i utgangspunktet? Og så kommer det an på hvem man er, og om man må forventes å vite bedre. Anonymkode: 47521...ef5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #54 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 12.56): Italienere generelt tar seg nær av absolutt alt. Anonymkode: 12401...e82 Selv er jeg glad i saus og brukte mye saus på min pasta. Da fikk jeg høre at "ingen bruker mye pastasaus i Italia". Men jeg tipper det finnes italienere som er glad i pastasaus og derfor tar på en del ekstra. Anonymkode: 34588...61a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 12. november 2024 #55 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så lenge det fremdeles er både får og kål i miksen, er det vel strengt talt fårikål? Men hvis du bytter ut fåren eller kålen med noe annet, blir det jo annerledes. Uansett, som andre er inne på, tror jeg ikke det handler om respekt. Så mye legger vel ikke folk flest i det. Så det er vel mer uvitenhet? Også synes jeg det er forskjell på om det er noe en "vanlig person" gjør, og om det er på en restaurant. For hvis man bestiller en rett med et spesielt navn, forventer man jo å få det som vanligvis forbindes med det navnet. Men om tante Marit serverer en "carbonara" som egentlig ikke er carbonara, er det jo ikke så farlig så lenge den er god. Anonymkode: d1d9c...bdc Nei Feks har en i Bergen Puspas, det er får,kål, pote og gulrot mao ikk fårikål selv om det er får og kål i den 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 12. november 2024 #56 Del Skrevet 12. november 2024 Anonymbruker*** skrev (19 timer siden): Den dagen jeg er kokk på profesjonelt kjøkken kan jeg vell begynne med å døpe matrettene mine. Men du omtaler jo åpenbart allerede rettene med navn. Hvorfor omtale de som noe de ikke er? Sier du at du kjører Audi når du kjører VW, fordi det er nesten det samme? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 12. november 2024 #57 Del Skrevet 12. november 2024 Reign skrev (1 time siden): Men du omtaler jo åpenbart allerede rettene med navn. Hvorfor omtale de som noe de ikke er? Sier du at du kjører Audi når du kjører VW, fordi det er nesten det samme? Carbonaraen vet jeg er et betent tema, så den pastaen med fløte kaller jeg bare carbonara i eget hode. Pizza med hvit saus blir kalt pizza på alle meny tavler jeg har sett. Viltgryte med grønnsaker utover oppskriften har jeg aldri sett omtalt som noe annet enn viltgryte. Det er jo fremdeles en gryte med vilt. Det vi kaller taco her til lands blir ikke nødvendigvis godkjent som taco i Mexico. Synes det blir litt småteit rett og slett om man skal drive å anerkjenne at det ikke er autentisk taco hver gang før man serverer maten. Jeg synes hele temaet blir litt dumt egentlig. Alt man skal henge seg opp i idag... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #58 Del Skrevet 12. november 2024 Anonymbruker*** skrev (1 time siden): Carbonaraen vet jeg er et betent tema, så den pastaen med fløte kaller jeg bare carbonara i eget hode. Pizza med hvit saus blir kalt pizza på alle meny tavler jeg har sett. Viltgryte med grønnsaker utover oppskriften har jeg aldri sett omtalt som noe annet enn viltgryte. Det er jo fremdeles en gryte med vilt. Det vi kaller taco her til lands blir ikke nødvendigvis godkjent som taco i Mexico. Synes det blir litt småteit rett og slett om man skal drive å anerkjenne at det ikke er autentisk taco hver gang før man serverer maten. Jeg synes hele temaet blir litt dumt egentlig. Alt man skal henge seg opp i idag... Tacoen er det vel bare til å kalle for tex-mex? Anonymkode: 20f0e...81d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 12. november 2024 #59 Del Skrevet 12. november 2024 Anonymbruker*** skrev (1 time siden): Alt man skal henge seg opp i idag... Hørte du det singlet i glasshuset ditt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viktualia Skrevet 12. november 2024 #60 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (På 10.11.2024 den 19.30): Vi skal ha respekt for tradisjonelle retter enten det er norske eller utenlandske. Akkurat som med bunad og andre tradisjoner så handler det om stolthet og identitet og da bruker man riktige ingredienser og hvis ikke så kaller man det noe annet. Anonymkode: fffcd...ddc Bunad er jo en glimrende sammenligning. Hvis man prøvde å selge en rosa ullstakk med broderier av hvite roser og kalle det for "Nordlandsbunad" hadde det blitt månelyst! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå