Gå til innhold

Interiør og møbler man har fremme pga plikt/samvittighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bestemmer jo i utgangspunktet selv hva vi skal ha fremme av interiør og møbler, men så er det den samvittigheten da. Jeg har en skikkelig rydde- og vaskedag i dag, og det slår meg hvor mye vi har fremme i stua vår på grunn av at det har vært en gave eller at det er gamle ting som følger huset vårt som er ganske gammelt. Jeg liker gamle ting, det er bare at det blir så mye av det. Det er mannen min som er fra gården vi bor på. 

Hva gjør dere med ting dere får i gave eller dere kjenner litt samvittighet for som dere burde ha fremme? 

Svigermor har mange ganger kommet med en ting, en duk, et møbel og sagt; denne kan dere få, tenkte den passet bra i vinduskarmen/på den hylla osv.. 
En gang fikk vi tv-benk, kommode og hjørneskap i samme stil av henne, kjøpt nytt. Det var jo greit nok, men ikke vår stil egentlig. Og jeg koser meg egentlig så med å drive å vaske og rydde og ordne hjemme, så blir jeg så irritert for jeg føler det er så låst på grunn av dette. 

Anonymkode: bef4e...ac9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Takk for tilbudet, men jeg har ikke plass/jeg har det fra før/det kommer ikke til å bli brukt hos meg/det passer ikke med stilen min/jeg har mer enn nok"

Jeg tar ikke i mot skapfyll som ikke kommer til å bli brukt, og har ikke nips i vinduskarmene. Får jeg noe i gave av noen som ikke kjenner meg, så blir det byttet/returnert/gitt videre.

Anonymkode: f6585...a2c

• Liker 3
Skrevet

Takk sier du og legger det vekk :) Din stil og sitt liv. 

Anonymkode: 1a8ae...67c

Skrevet

Sentimentale ting er det vanskeligste å kvitte seg med. Ikke glem at minner sitter i hodet og ikke i gjenstander, og stol på deg selv at du kommer til å huske minnene selv. Hvis det er veldig vanskelig kan du takke for tiden, og donere det bort.

Ting er bare ting. Det viktige er nærheten vi har med andre mennesker, du kan rydde for å få mer tid til nye gode stunder.

Anonymkode: 9dd56...972

Skrevet

Ingenting :) gir det bare til gjenbruket, om jeg ikke vil ha det selv

Anonymkode: 9321d...278

Skrevet

Gaver som ikke passet meg gir jeg videre eller leverer på loppis.

"Arvegods" som ikke er så interessant, setter jeg på boden, eller sender videre til neste slektning. Om det ikke er så aktuelt å bruke eller eie det, tar jeg det vanligvis ikke imot, men bare beklager at jeg ikke har plass til det.

Har aldri skjedd at noen har etterspurt noe, men om det var en gave ville jeg sagt noe ala, vet du, den gav jeg videre til Per, for jeg viste at han var på jakt etter en sånn, og jeg har allerede to.

Om det var arvegods ville jeg ha sagt noe ala at det ble dessverre så fullt her inne at jeg satte det på boden, og at de bare må si om de trenger det tilbake, for hos meg kommer det dessverre ikke til sin rett. Eventuelt at jeg sendte det videre til tante Trude, fordi hun syns den var så fin, hadde så gode minner knyttet til den, bla-di-bla.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Fikk noen sånne gaver før, også møbler. 

Startet så med å takke tydelig nei i forkant, og så bør man jo bare selge ting som man ikke trenger osv.

Det blir sur stemning en gang, men da lærer hun 🤷‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 12.17):

Svigermor har mange ganger kommet med en ting, en duk, et møbel og sagt; denne kan dere få, tenkte den passet bra i vinduskarmen/på den hylla osv.. 
En gang fikk vi tv-benk, kommode og hjørneskap i samme stil av henne, kjøpt nytt. Det var jo greit nok, men ikke vår stil egentlig. Og jeg koser meg egentlig så med å drive å vaske og rydde og ordne hjemme, så blir jeg så irritert for jeg føler det er så låst på grunn av dette. 

Her er også svigermor (snill som hun er!) helt håpløs på gaver. Hun er maksimalist så det holder, og sønnen som har vokst opp i skrot og rot har blitt helt motsatt (heldigvis) og vil ha færrest mulig ting. Jeg selv er også ganske minimalistisk. Men gang på gang får vi vaser, malerier, noen gamle stoler, skåler, lykter ja you name it, som hverken er pent, nyttig eller i nærheten av vår stil. Og hun spør! "Hvor har du hengt maleriet jeg malte", "hvilket rom skal du henge disse gardinene i", "disse pynteputene passer godt på soverommet" osv. Men jeg orker ikke å ha ting i huset jeg ikke liker som jeg ser på som bare rot, så jeg gir det vekk til gjenbruken gang på gang. Det er nok litt sårende for svigermor, men jeg/vi har sagt at vi ikke ønsker oss ting, men hvis hun vil gi oss noe setter vi stor pris på bakst/mat/forbruksvarer/opplevelser sammen og at ting har vi nok av. Men hun fortsetter å gi, og vi fortsetter å kvitte oss med. 

Anonymkode: 21ea8...da0

• Liker 2
Skrevet

Har ingenting hjemme som jeg ikke selv vil ha der. Og har ingen problemer med å si til noen at tanken var god, men gaven dems ikke passet inn. Mitt hus, mitt valg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 12.17):

Jeg bestemmer jo i utgangspunktet selv hva vi skal ha fremme av interiør og møbler, men så er det den samvittigheten da. Jeg har en skikkelig rydde- og vaskedag i dag, og det slår meg hvor mye vi har fremme i stua vår på grunn av at det har vært en gave eller at det er gamle ting som følger huset vårt som er ganske gammelt. Jeg liker gamle ting, det er bare at det blir så mye av det. Det er mannen min som er fra gården vi bor på. 

Hva gjør dere med ting dere får i gave eller dere kjenner litt samvittighet for som dere burde ha fremme? 

Når svigermor kommer med noe blir jeg glad. Vi har en regel om at for hver gang vi får noe fra henne, skal vi kaste to andre gjenstander vi har fått før. 

Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Når svigermor kommer med noe blir jeg glad. Vi har en regel om at for hver gang vi får noe fra henne, skal vi kaste to andre gjenstander vi har fått før. 

Doner i det minste til gjenbruk fremfor å kaste...

Anonymkode: d5438...567

• Liker 3
Skrevet

Har en svært kreativ datter som lager veldig mye både på skolen og i fritiden. 
Mye av det er faktisk veldig fine ting, men likevel ikke noe som egentlig er stilfullt eller noe jeg ønsker å ha fremme. 
Men har ikke hjerte til å ta det bort. 
Hun er tenåring, så ikke mange år igjen, men så lenge hun føler stolthet og glede ved å lage alle disse tingene så er det sånn det blir ☺️

som eksempel på ting hun lager: 

drømmefangere

Syr klær og puter

keramikk 

potteskjulere

broderier

og masse smånips av alle slag..

Anonymkode: d5768...13d

Skrevet

Jeg sier nei takk. 

Har ikke plass, passer ikke inn, trenger ikke nytt.

Begynn å ta det med tilbake til henne da.

"Satt og så på denne fine benken en dag, og da slo det meg hvor fin den hadde vært på kjøkkenet ditt. Med denne planten oppå. og dette bildet. Og denne duken." And so on.

Anonymkode: 08811...99e

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...