Gå til innhold

Min mor tilbyr penger for hjelp fra min kjæreste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjærsten har vært sammen i 1 år. Bor ikke sammen.

Min mor sier til meg at hvis min kjæreste hjelper til med ............. kan han få kr ................

Vet ikke hva jeg skal synes om dette? Hva synes dere?

Føler liksom at det med at han får penger fra min mor blir feil på en måte. Men klarer ikke helt sette ord på hvorfor jeg føler det.

Anonymkode: ea1a8...baf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da helt normalt å tilby betale for å få hjelp, i stedte for å forvente gratis hjelp? 
Ville du følt det bedre hvis moren din forventet at kjæresten din alltid skulle stille opp gratis? 

Anonymkode: 7f45b...156

• Liker 8
Skrevet

Min samboer hjelper ofte mine foreldre. Han ønsker aldri betaling men min far betaler uansett. Da bruker samboer pengene på oss, som foreksempel ut å spise middag ellernoe. Føler ikke det er rart at mine foreldre betaler for en tjeneste de uansett hadde måttet betalt noen andre for. 

Anonymkode: 66d02...01e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun vil heller han skal få litt for hjelpen hun trenger enn andre. Grei ordning han blir ikke tatt for gitt. 

Anonymkode: 1100e...262

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er da helt normalt å tilby betale for å få hjelp, i stedte for å forvente gratis hjelp? 
Ville du følt det bedre hvis moren din forventet at kjæresten din alltid skulle stille opp gratis? 

Anonymkode: 7f45b...156

Nei, ikke hvis hun forventet at han skulle hjelpe.

Men å tilby penger til min kjæreste som hun gjør, er for å betale for at han er sammen med meg liksom føler jeg. Hm. Høres litt rart ut. Jeg har en spesiell familie.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun vil heller han skal få litt for hjelpen hun trenger enn andre. Grei ordning han blir ikke tatt for gitt. 

Anonymkode: 1100e...262

Ja, tanken hennes er godt ment. Men jeg vil ikke at han skal være sammen med meg derfor. Han blir liksom "kjøpt" for å være sammen med meg. Føler jeg litt.

Skrevet

Jeg betaler folk for hjelpen, uansett hvem det er. Eneste er stefar for han nekter, men jeg prøver forstått å betale han.

Kjenner noen som grovt utnytten en snill mann og skal ha hjelp med hver minste lille tung uten å betale noe. Så betaler de andre for langt mindre ting. 

Anonymkode: 5408b...b10

Skrevet

Trudde dette var normalt jeg. Jeg sier det til svigersønnen min jeg å. Kan han hjelpe meg med dette? Jeg betaler han for det. Han hjelper meg og får betalt. Noen ganger så vil han ikke ha betalt. Og noen ganger så synes han det er greit å få betalt. 

Anonymkode: 330d4...e10

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, tanken hennes er godt ment. Men jeg vil ikke at han skal være sammen med meg derfor. Han blir liksom "kjøpt" for å være sammen med meg. Føler jeg litt.

Det er en veldig spesiell tankegang fra din side...

• Liker 13
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Han blir ikke kjøpt for å være sammen med deg :) Betalingen handler neppe om han i det hele tatt, men om henne.
Hun betaler han fordi hun er takknemlig for at jobben blir gjort, en jobb hun uansett måtte ha betalt for, og fordi det skal være attraktivt for han å hjelpe henne slik at hun kan spørre han neste gang hun trenger hjelp. 

Betalingen er uproblematisk så fremt han selv er komfortabel med det. 

Endret av Bombasi
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, ikke hvis hun forventet at han skulle hjelpe.

Men å tilby penger til min kjæreste som hun gjør, er for å betale for at han er sammen med meg liksom føler jeg. Hm. Høres litt rart ut. Jeg har en spesiell familie.

Eh? Det var en underlig vinkel å se det fra, synes jeg. Det er helt naturlig å tilby betaling for utført arbeid. Det har ingenting med deg å gjøre. 
Det handler også om å gi og ta/få. Din mor kan kanskje ikke hjelpe kjæresten din med noe, og betaling er det beste hun kan gjøre for å vise at hun verdsetter arbeidet han gjør. Blant mine nære venner så praktiserer vi gi og ta/få, "jeg hjelper deg, mot at du hjelper meg - vi hjelper hverandre når det trengs, og det er betaling nok". Så hender det at vi disker til middag eller lignende om det er en stor tjeneste man føler man ikke kan betale tilbake i form av å hjelpe tilbake. Å ta betalt i kronestykker gjør vi ikke i min nærmeste krets, både nære venner og familie, med unntak av mine foreldre, de betaler i kronestykker. For de har ingen ønsker om å hjelpe tilbake (de orker ikke stille opp).

Anonymkode: f03c7...5c5

• Liker 3
Skrevet

Om hun hadde tilbudt ham penger for å komme sammen med deg på middagsbesøk eller for å finne på noe sammen med deg og/eller henne hadde jeg forstått deg, ts. Men hun tilbyr ham penger for å utføre en tjeneste/gjøre en jobb. Det er jo udelt positivt.

Anonymkode: 7f31b...e4e

• Liker 4
Skrevet

Om det hadde vært å hjelpe til å bære en kommode opp i andre etasje, eller å skru i en lyspære på bilen, så hadde jeg også tenkt at hun kunne spurt om "noen" kunne hjulpet. Men om det er noe som normalt ville kostet mye å hyre hjelp til, f.eks skifte kledning på garasjen eller skifte dekk på bilen eller legge gulv på stuen, så tilbyr man SELVSAGT penger, og så er det opp til den som blir spurt om de vil gjøre det gratis. Dette handler ikke om å betale han for å være kjæreste med deg. Det handler om at det er frekt å spørre om folk kan gjøre noe gratis med mindre man kan gjøre en tilsvarende tjeneste tilbake. F.eks mamma har hjulpet utrolig mye med barna og annet, og da går det begge veier. Men hun snakker gjerne om å leie snekker, og så sier mannen min at det skal hun selvsagt ikke 😂

Anonymkode: e1a29...739

• Liker 1
Skrevet

Det spørs jo helt hva hjelpen består i. Er det snakk om større prosjekt er det ikke så rart med betaling. Særlig hvis dere er unge. 

Mannen min gjør mange tjenester for mine foreldre. Uten betaling. Men vi er gift, vært sammen lenge og tjener godt. 

Anonymkode: d69bb...fa2

• Liker 1
Skrevet

Jeg betaler også mine egne sønner om de hjelper meg med ting jeg ellers måtte betalt noen andre for å gjøre (eller også om jeg måtte gjort det selv i noen tilfeller). Ville nok tilbudt en eventuell svigersønn det samme. Å ta for gitt at folk stiller opp gratis er en uting syns jeg. Forutsetter at det er jobber som tar mer enn 10 min å fikse da... Det er jo litt det samme med uventet hjelp tenker jeg. En nabo som har snøfreser kom og hjalp meg med måking i vinter når han så jeg strevde med snøen. Tok han ca 15 min. Men selvfølgelig stakk jeg innom med en oppmerksomhet som takk for hjelpen i etterkant. Det handler om respekt og høflighet, og om å ikke utnytte andre.

Anonymkode: e9b24...2a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg og kjærsten har vært sammen i 1 år. Bor ikke sammen.

Min mor sier til meg at hvis min kjæreste hjelper til med ............. kan han få kr ................

Vet ikke hva jeg skal synes om dette? Hva synes dere?

Føler liksom at det med at han får penger fra min mor blir feil på en måte. Men klarer ikke helt sette ord på hvorfor jeg føler det.

Du får noen ubarmhjertige svar her, synes jeg.

Tror du må spesifisere hva det er hun betaler for. Er det hun som trenger hjelp eller er det du? Er det noe han har tilbudt seg å hjelpe med, eller er det hun som ber han om det?

Anonymkode: ad2d4...e1c

• Liker 1
Skrevet

Jeg er vant med at vi hjelper hverandre på kryss og tvers gratis, selv om det er skjevt i perioder.

Vi fikk mye flyttehjelp, bo gratis litt, og slikt, fra begge sider. Men så kom barnebarn, og gjett hvem som bidro mest da 😂

Så ble ene siden rammet av sykdom og død, og alt ble skjevt andre veien igjen. 

Det sagt. Dette er jo et ferskt forhold. Mulig hun trenger fast hjelp med snømåking, eller noe. Og da tenker jeg betaling er ok. Men selv ville jeg nok bare sagt til egen mor, "det kan jeg fikse for deg, hvis du lager middag til oss i mens". 

Anonymkode: 72e73...397

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 12.00):

Jeg forstår ikke helt. 

Hva er det du føler, at han bare er sammen med deg fordi han får penger av moren din for å gjøre noe? 😂

Det henger jo ikke på greip i det hele tatt. Om han bare ville ha penger, kunne han jo tilbydd denne tjenesten til hele nabolaget eller på småjobber på finn etc.

Dere har jo også vært sammen et år... så du tror det hele året dere har vært sammen, bare har vært et komplott hvor hensikten hele tiden bare var at etter et år med å lure deg trill rundt så skal han tjene en tusenlapp på å kjøre noe plank på fyllingen for mora di eller noe?

Anonymkode: ea15b...5a4

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er fornuftig og normalt det dere skriver

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt. 

Det forstår jeg godt.

Hva er det du føler, at han bare er sammen med deg fordi han får penger av moren din for å gjøre noe? 😂

Nei da, ikke denne gangen føler jeg akkurat det. Men må innrømme at jeg dessverre har følt det før opp gjennom oppveksten. 

Mine foreldre er rike. De tror at alt kan kjøpes for penger. De tror det beste for meg er at de hjelper kjæresten økonomisk med helst alt mulig, sånn at han blir hos meg. 

Det henger jo ikke på greip i det hele tatt. Om han bare ville ha penger, kunne han jo tilbydd denne tjenesten til hele nabolaget eller på småjobber på finn etc.

Nei da, for min mor gir ham mer enn noen andre ville gjort.

Men, ja, det henger ikke på greip

Skrevet

Hun betaler han sikkert i penger for å føle hun ikke trenger å ha sex med han til å gjengjelde tjenesten. Typisk svigermor greier det. 

Anonymkode: 3afc1...9d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...