AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #101 Del Skrevet 8. november 2024 Øh, hæ? Hos oss får vi skrive timer på sykt barn i stedet for dager, synes det er raust! Anonymkode: eb698...535 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #102 Del Skrevet 8. november 2024 Jeg skjønner ikke problemstillingen din. Det stemmer at du ikke får mer betalt for de 2 timene, så du kunne like gjerne holdt deg hjemme. På samme måte som om du har egenmeldingsdag, da får du heller ikke betalt for å jobbe to timer ekstra på kvelden. Du er jo syk. Du kan ikke velge både og, betalt fri ved sykdom + betalt for å arbeide litt etterpå. Måte på hvor langt man skal strekke velferdssamfunnet og bedriftene. Det er sånn det fungerer å melde sykdom, om det er seg selv eller barn. Hvor ofte skjer dette deg egentlig? At du har sykt barn, MÅ jobbe kveld og det er krise om ikke? Du "brukte å få" overtid i slike tilfeller sier du. Har du så ofte fravær men MÅ jobbe kveld så får du organisere annerledes. Få far til å ta det, eller slutt å utsett oppgavene dine til dagen før deadline. Anonymkode: eb698...535 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #103 Del Skrevet 8. november 2024 Sagt på en annen måte, du vet at bedriften går i tap når du er hjemme med sykt barn? De taper 7,5 time effektiv arbeidstid på deg, det er timer du ikke produserer verdiskapning. Så må de i tillegg betale deg ekstra overtid for de to timene du greide å få til i løpet av dagen? Slike som deg, og med dine holdninger, er grunnen til at vi snart ikke har slike velferdsgoder her i Norge, og hvorfor bedrifter synes det er ulønnsomt med småbarnsforeldre. Anonymkode: eb698...535 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 8. november 2024 #104 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har jo ytt ekstra. Jeg får jo da 100 % lønn som jeg har krav på når jeg er hjemme med sykt barn. Og jeg hadde jo ikke trengt å dra på jobb på kvelden, men jeg gjorde dette for at andre skulle slippe å gjøre de oppgavene som hadde tidsfrist. Men dette får jeg da ingen kompensasjon for, jeg får da fremdeles den samme lønna som om jeg hadde latt være å dra på jobben og heller gitt beskjed om at noen andre må gjøre de oppgavene pga at jeg har sykt barn. ts Anonymkode: fa590...46e Det er helt normalt Jeg jobber alltid det jeg kan med sykt barn. Jeg får jo min vanlige lønn! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #105 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Livets harde skole… Vet ikke helt hva du legger i det. Jeg har to seks år med høyere utdanning og har vært i full jobb siden studiene. Og det virker som om det bare er jeg som har vært heldig med tidligere arbeidsgivere, for det er ikke bare på min forrige arbeidsplass at jeg har blitt kompensert hvis jeg har dratt på jobb på kvelden etter å ha vært hjemme med sykt barn men også på de arbeidsplassene jeg har hatt før dette. Det er derfor slik de gjør det her var uvant for meg, men det virker som om det er mange steder rundt omkring der det er slik og at jeg bare har vært heldig med tidligere arbeidsgivere. ts Anonymkode: fa590...46e Du har ett barn på tre år, men har fått kompensert overtid ved jobbing på kvelden ved sykt barn ikke bare ved forrige, men også ved flere arbeidsplasser? Anonymkode: 681ec...49f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #106 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Du har ett barn på tre år, men har fått kompensert overtid ved jobbing på kvelden ved sykt barn ikke bare ved forrige, men også ved flere arbeidsplasser? Anonymkode: 681ec...49f Ja, og så?? Jeg har ikke skrevet noe sted at tre-åringen er enebarn? ts Anonymkode: fa590...46e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 8. november 2024 #107 Del Skrevet 8. november 2024 Ikke fått overtidsbetalt i noen av jobbene jeg har hatt. Vanligvis har det blitt trukket fra sykedagen (fikk lov til å skrive timer), eller at jeg ikke fikk kompensert noe. Synes egentlig løsningen med å skrive timer er fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #108 Del Skrevet 9. november 2024 Du får jo vanlig lønn for å være hjemme med sykt barn, så jeg skjønner ikke hvorfor du mener du skal få noe ekstra i tillegg hvis du faktisk jobber et par timer? Du jobber jo da kun 2 timer og ikke 7,5, så det er jo en god deal for deg å få full lønn for hele dagen i utgangspunktet. Aldri hørt om noen som har fått noe ekstra. Anonymkode: a7ecd...d9a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #109 Del Skrevet 9. november 2024 Generelt så kan man jo kun forvente overtidsbetaling ved tvungen overtid. Jeg får ikke automatisk overtidsbetalt hvis jeg frivillig velger å jobbe mer fordi jeg føler for det av ulike grunner. Ledelsen må ha bedt om det. I nåværende jobb oppsparer jeg fleksitid. I forrige jobb gjorde jeg ikke det, og da jobbet jeg heller ikke noe mer, med mindre det var avtalt overtid. Det hadde kanskje stilt seg annerledes om arbeidsgiver påla deg å jobbe noen timer på ettermiddagen når du har vært hjemme med sykt barn, at du da også ble kompensert på noe vis. Her har du altså frivillig valgt å jobbe noen timer. Da du meldte fra om fraværet, kunne du i stedet ha nevnt tidsfrister og hørt med leder hvordan det løses. Og som veldig mange har påpekt, du har ikke jobbet noe ekstra. Det sier seg jo selv, fravær er ikke jobb. Vi er svært priviligert i Norge med så gode ordninger for betalt fravær ved sykdom, egen og barns. Det er sånne som deg, som forsøker å finne ut måter man kan utnytte dette på best hvis, som er grunnen til at disse ordningene nå er under sterk debatt og kan stå i fare. Anonymkode: 40d98...9f8 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #110 Del Skrevet 9. november 2024 Jeg skjønner hvor du vil. Det vil jo lønne seg for jobben at du jobber utenfor arbeidstid. Vi har anledning til å skrive timer på sykt barn. Jobber jeg halve dagen, fører jeg derfor halve på sykt barn og halve på jobb. Da har jeg mulighet til å benytte flere sykt barn dager ved behov. Jeg vil riktignok ikke kunne føre en hel dag med sykt barn, og også jobbe. Så lenge jeg ikke bruker opp 1/10 dager sykt barn synes jeg det er en grei løsning. Anonymkode: de3b9...2cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Me0987 Skrevet 9. november 2024 #111 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Du har ikke fem timer sykt barn til gode. Sykt barn-dager kan ikke tas ut som timer. Om du hadde jobbet halve dagen og så blitt oppringt av barnehagen og dratt hadde det blitt registrert som en full sykt barn-dag. I tilfelle ditt skulle du enten ikke jobbet de to timene på kvelden og forklart brudd på tidsfrist med sykt barn, det er sånt som skjer. Eller du skulle snakket med sjefen og avklart rammene rundt de to timene og hva du kan forvente av kompensasjon. Anonymkode: 8fdaa...0ef Jo da, mange arbeidsgivere, inkludert min nåværende, praktiserer at man kan ta ut sykt barn-dager i timer, men langt fra alle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #112 Del Skrevet 9. november 2024 Me0987 skrev (2 minutter siden): Jo da, mange arbeidsgivere, inkludert min nåværende, praktiserer at man kan ta ut sykt barn-dager i timer, men langt fra alle. Men dette er ikke regelverket, dette må anses som et ekstra gode fra arbeidsgiver. Anonymkode: c0394...f1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #113 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men dette er ikke regelverket, dette må anses som et ekstra gode fra arbeidsgiver. Anonymkode: c0394...f1a Ja, absolutt! Det var bare ment som et svar til hun som skrev "sykt barn-dager kan ikke tas ut som timer". Mange kan jo det, men da er det som du sier opptil arbeidsgiver å innrette egne retningslinjer/praksis slik. Anonymkode: eb43e...b68 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #114 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg har jo ytt ekstra. Jeg får jo da 100 % lønn som jeg har krav på når jeg er hjemme med sykt barn. Og jeg hadde jo ikke trengt å dra på jobb på kvelden, men jeg gjorde dette for at andre skulle slippe å gjøre de oppgavene som hadde tidsfrist. Men dette får jeg da ingen kompensasjon for, jeg får da fremdeles den samme lønna som om jeg hadde latt være å dra på jobben og heller gitt beskjed om at noen andre må gjøre de oppgavene pga at jeg har sykt barn. ts Anonymkode: fa590...46e Du får det vel det som pluss dersom du har fleksibel arbeidstid. Så kan du heller begynne senere en dag det f.eks. er foreldre frokost i barnehagen. Så noe gir det. Anonymkode: cd65e...199 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #115 Del Skrevet 9. november 2024 Veldig mange steder, som hos oss, er det ikke lov å bare bestemme overtidsarbeid selv. Det skal godkjennes av nærmeste leder. Du burde spurt leder. Ikke bare tatt for gitt at overtid var ok. Du har tatt deg tilrette uten å sjekke om det var ok. Anonymkode: 3b1bb...1d6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #116 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du får det vel det som pluss dersom du har fleksibel arbeidstid. Så kan du heller begynne senere en dag det f.eks. er foreldre frokost i barnehagen. Så noe gir det. Anonymkode: cd65e...199 Jeg har sagt det flere ganger i den tråden her nå. Nei, jeg får ikke det som pluss. Hadde jeg gjort det, så hadde det ikke vært noe problem. ts Anonymkode: fa590...46e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #117 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Veldig mange steder, som hos oss, er det ikke lov å bare bestemme overtidsarbeid selv. Det skal godkjennes av nærmeste leder. Du burde spurt leder. Ikke bare tatt for gitt at overtid var ok. Du har tatt deg tilrette uten å sjekke om det var ok. Anonymkode: 3b1bb...1d6 Men hos oss er det ikke slik. Hvis vi har behov for å jobbe ekstra, så jobber vi ekstra. Jeg har ikke tatt meg tilrette uten å sjekke om det var ok. ts Anonymkode: fa590...46e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #118 Del Skrevet 9. november 2024 Jeg har aldri fått overtid for å jobbe noen timer ifm sykt barn. Men, det som er praksis hos oss er at hvis jeg feks er hjemme med sykt barn to dager, men jobber noen timer hver av dagene så fører jeg bare en sykt barn dag. Evt hvis jeg bare er hjemme en dag og jobber noen timer så kan jeg avspasere tilsvarende en annen dag. Anonymkode: 1e358...77d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #119 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ikke nødvendigvis overtidsbetalt heller, men å bli betalt for disse timene. Men slik det er nå får jeg betalt for 0 timer når jeg jobba på kvelden. ts Anonymkode: fa590...46e Hva står det i kontrakten din? Har du spurt om du kan ta det ut som avspasering? Hvis du vanligvis ikke jobber kveld er det ikke urimelig å avspasere time for time, men det er vel uvanlig at overtid kompenseres når det ikke er avtalt på forhånd og pålagt av arbeidsgiver? Hvordan fører du timer ellers? Anonymkode: ff59f...35e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 9. november 2024 #120 Del Skrevet 9. november 2024 Neste gang du står i lik situasjon kan du avklare det på forhånd og spørre om du får registrere timene på kvelden som fleksitid/timer til gode. Hvis svaret er nei får du si at beklager, jeg kan ikke stille opp i kveld. Hvis det er viktig for deg da. Hos oss løses det likt som du beskriver i HI, får altså ikke ekstra timer eller betaling eller noe for å ta ting igjen på kvelden. Min sjef er fleksibel og jeg kunne sikkert fått det kompensert hadde jeg spurt, men helt ærlig syns jeg det er litt smålig med mindre det er noe som oppstår ofte (noe det åpenbart ikke gjør siden dere ikke bruker opp sykt barn-dagene?). Og så er det helt innafor å bare si nei sorry, sykt barn, kan ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå