Gå til innhold

Ikke ekstra lønn når man jobber dager man er hjemme med sykt barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du gjør et forsøk på å være frekk uten å vite at ifølge min arbeidskontrakt så får vi overtidsbetalt for alt etter 7,5 timer. 
ts

Anonymkode: fa590...46e

Ja, etter 7,5 timer på jobb. Ikke hjemme med egen unge.

Da er det kun vanlig betaling, så sant du ikke jobber mer enn 7,5 timer den dagen også..

Du sier at du ikke fikk betalt, men det er helt feil. Du fikk betalt det lovverket sier, men ikke det du ville ha..

Anonymkode: 877ce...9f4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, du fikk to timer EKSTRA betalt. Nemlig den tiden du faktisk var på jobb. Det er ikke vanskelig å skjønne..

Nei, jeg fikk ikke noe ekstra betalt! Jeg får betalt for den sykt barn dagen, men ingenting utover det. Så om jeg ikke hadde dratt på jobb på kvelden og tilbragt kvelden min der, så hadde jeg fått akkurat samme betaling. 
ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, etter 7,5 timer på jobb. Ikke hjemme med egen unge.

Da er det kun vanlig betaling, så sant du ikke jobber mer enn 7,5 timer den dagen også..

Du sier at du ikke fikk betalt, men det er helt feil. Du fikk betalt det lovverket sier, men ikke det du ville ha..

Jeg fikk betalt for å være hjemme med sykt barn, slik som lovverket sier man får, men jeg fikk ikke noe betalt for at jeg dro på jobben etterpå og satt der noen timer. For betalingen er akkurat den samme om jeg hadde latt være dette. 
ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk betalt for å være hjemme med sykt barn, slik som lovverket sier man får, men jeg fikk ikke noe betalt for at jeg dro på jobben etterpå og satt der noen timer. For betalingen er akkurat den samme om jeg hadde latt være dette. 
ts

Men hvis du gjorde dette på eget initiativ, kan du ikke i etterkant forvente betalt..

Endret av no shame
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du «tjener» på å jobbe de timene er at du sparer to timer av «sykt barn»-kvoten til senere. Men kanskje kan du få det som avspasering i stedet om du spør/fører timene annerledes? Det hadde jo vært hakket mer fordelaktig for deg. Overtidsbetalt etter sykt barn-dag høres merkelig ut, så der har du nok vært heldig med tidligere arbeidsgiver. 

Anonymkode: 01956...2be

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg måtte ikke, jeg kunne sagt at de måtte finne noen andre til å gjøre jobben. Barnet er tre år, så det var ikke et alternativ å dra på jobben (jeg har ikke mulighet til å jobbe hjemme) før mannen min kom hjem.

Men slik det er her nå da, så får jeg ikke plusstimer eller noe for dette. Jeg får det bare trukket fra fraværet. Men jeg pleier aldri å bruke opp alle 10 «sykt barn»-dagene, og det er jo heller ikke slik at dersom man ikke bruker opp alle så får man ta de med til neste år. Den ene kvelden satt jeg fem timer på jobb, så jeg får vel da fem timer med «sykt barn» tilgode til en annen gang. Men samtidig så har jeg neppe bruk for dette da jeg og mannen aldri har brukt opp alle dagene. 
ts

Du formulerer deg merkelig/kravstort, "jeg pleier aldri å bruke opp sykt barn dager" "man får ikke overføre til neste år"

Egenmeldinger og Sykt barn er ikkje det same som feriedager, skal kun brukes om barn/barnepasser faktisk er syk, så hadde vore kokko å overføre til neste år.

Anonymkode: f8d69...9bd

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du formulerer deg merkelig/kravstort, "jeg pleier aldri å bruke opp sykt barn dager" "man får ikke overføre til neste år"

Egenmeldinger og Sykt barn er ikkje det same som feriedager, skal kun brukes om barn/barnepasser faktisk er syk, så hadde vore kokko å overføre til neste år.

Anonymkode: f8d69...9bd

Ja, selvsagt, og det er jo akkurat det jeg sier. At det er på ingen måte noen fordel for meg at jeg ved årets slutt istedenfor å sitte igjen med f.eks. 5 sykt barn dager sitter igjen med 6. Som jo da er det eneste jeg får utav å jobbe på de dagene jeg er hjemme med sykt barn. 
ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det du «tjener» på å jobbe de timene er at du sparer to timer av «sykt barn»-kvoten til senere. Men kanskje kan du få det som avspasering i stedet om du spør/fører timene annerledes? Det hadde jo vært hakket mer fordelaktig for deg. Overtidsbetalt etter sykt barn-dag høres merkelig ut, så der har du nok vært heldig med tidligere arbeidsgiver. 

Anonymkode: 01956...2be

Nei, det er jo akkurat det jeg ikke får. Jeg får ikke noe som helst igjen for å jobbe de dagene jeg er hjemme med sykt barn. Ikke timer til avspasering til senere, ikke mer lønn, ingenting. 
ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det var nødvendig, for det var arbeidsoppgaver med en tidsfrist den dagen. Det hadde vært krise om jeg ikke hadde gjort det. Sjefen bad meg ikke om det, men det er fordi sjefen ikke har oversikt over mine tidsfrister. Men hadde jeg visst at jeg ikke hadde fått noe betalt eller noe for å jobbe disse timene, så hadde jeg jo sagt at sjefen måtte finne noen andre til å gjøre dette, da jeg måtte være hjemme. 
ts

Så krise kan det jo ikke ha vært siden ingen gjorde oppgaven(e) og du først gjorde det på kvelden da inegn andre var der og du heller ikke sa i fra at du skulle gjøre det på kvelden?

Anonymkode: be517...baa

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har en kontorjobb og startet i ny jobb i august. 

Jeg var hjemme med sykt barn to dager i forrige måned, men da jeg hadde ting med tidsfrister, så dro jeg på jobb på ettermiddagen da mannen min kom hjem.

I min tidligere jobb fikk jeg betalt ekstra hvis jeg dro på jobb på kveldstid etter å ha vært hjemme med sykt barn på dagen, mens her er visstnok praksis at da trekkes de timene man har jobbet fra tiden med fravær, slik at istedenfor å få betalt for 7,5 time med sykt barn + f.eks. 2 timer overtid slik jeg ville fått i min tidligere jobb, så får jeg her betalt for 5,5 timer fravær og 2 timer jobb. 

Jeg syns dette er en litt merkelig måte å gjøre det på. Hvordan er praksis andre steder? Jeg tenker at jeg fremover jo da ikke kommer til å dra på jobb på kvelden hvis jeg har vært hjemme med sykt barn, da jeg jo får akkurat samme lønn uansett, så da blir det jo at jeg jobber gratis på kvelden. 

En annen ting er jo at man regner vel ikke timer på sykt barn, men dager? Men hvis jeg jobber når jeg har sykt barn en dag, så vil jeg jo plutselig ha så og så mange timer med sykt barn tilgode. Blir dette rett da?

Veldig spesielt å få overtidsbetalt for det og frekt å be om det.

Endret av Grüner
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er rart småbarnsforeldre blir « diskriminert « i arbeidslivet. Tankegangen er jo helt vanvittig. Være hjemme med sykt barn, og så gå på jobb 2 timer og kreve OVERTID ! 

Anonymkode: 0b406...996

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så krise kan det jo ikke ha vært siden ingen gjorde oppgaven(e) og du først gjorde det på kvelden da inegn andre var der og du heller ikke sa i fra at du skulle gjøre det på kvelden?

Anonymkode: be517...baa

De andre på jobben har ikke oversikt over mine tidsfrister, så ingen andre hadde gjort oppgavene med mindre jeg hadde sagt ifra om tidsfristen og bedt de gjøre det. Det måtte gjøres innen 08.00 neste morgen, så det var tidsnok å gjøre det på kvelden, og siden jeg planla å gjøre det selv, bad jeg ingen andre gjøre det. 
ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og det er rart småbarnsforeldre blir « diskriminert « i arbeidslivet. Tankegangen er jo helt vanvittig. Være hjemme med sykt barn, og så gå på jobb 2 timer og kreve OVERTID ! 

Dere henger dere veldig opp i det med overtid, men iallfall kompensasjon av noe slag, om det hadde vært vanlig timesbetaling, timer til avspasering eller noe. Men poenget er jo at de timene ikke kompenseres på noe vis. 
ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg er hjemme med sykt barn på dagen og drar på jobb på kvelden fordi det er noe jeg føler at jeg må få gjort, så tar jeg de timene ut i flexitid en annen dag. Det er ok for arbeidsgiver. Du burde kanskje diskutere et slikt alternativ med din sjef dersom du føler du ikke kan delegere oppgaver. 

Anonymkode: 25a56...47e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei arbeidsplass mannen din har. Bare pass på at nav ikke finner ut at det er bruk av timebasert uttak av sykt barn. (Eller revisor) 

Anonymkode: 1b358...dc1

Hvis du faktisk er revisor, så regne jeg med at du vet at det fra 2023 ble mulig for bedrifter å avtale en friere ordning på dette med sykt- barn dager..

Anonymkode: 5a081...4bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du selv hadde vært sykt på dagtid,  kommet deg på ettermiddagen, og hadde lagt ned et par timer på jobb utenfor kjernetid for å rekke en frist. Skulle du tatt en dag egenmelding, og så krevd overtidsbetalt på kveldstid?

Når jeg leser om denne type holdning, blir jeg forundret over at arbeidsgivere i det hele tatt holder på med overtidsbetalt, i stillinger som i form av fleksibilitet faktisk fremstår som «særlig frie og uavhengige». 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dere henger dere veldig opp i det med overtid, men iallfall kompensasjon av noe slag, om det hadde vært vanlig timesbetaling, timer til avspasering eller noe. Men poenget er jo at de timene ikke kompenseres på noe vis. 
ts

Hvorfor skal du ha kompensasjon av noe slag? Hvorfor skal timene kompenseres, du har jo fått lønn for  hele dagen? Hadde det vært for den fantastiske ordningen du allerede har skulle du jo vært trukket 6 timer eller jobbet inn 6 timer, men vi har denne fantastiske ordningen for småbarnsforeldre i dag i Norge. Og du skal ha kompenseres ? 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal jeg som jobber i dagligvare gjøre da? Her prøver jeg så godt jeg kan å bytte til meg stengevakter ved sykt barn, så kommer jeg 1 time for sent mens mannen min går 1 time tidlig fra jobb for å overlappe. Vi taper 2 timer lønn til sammen, men sparer på sykedagene i tillegg til å vise godvilje på jobb. Selv om du ikke har brukt opp sykt barn dagene hittil vet du aldri når noe mer alvorlig eller langvarig slår inn, og plutselig er ikke 10 dager hver nok i løpet av et år. Særlig ikke om dere får et barn til.

Jeg kunne tatt ut sykt barn dag og blitt hjemme hele dagen, det har jeg krav på. Men jeg vet at de da får problemer med bemanningen på jobb (gjelder begges arbeidssted), så jeg stiller opp ved å bytte vakt så langt det lar seg gjøre. Og som "betaling" har jeg godvilje hos sjefen slik at han strekker seg langt for å hjelpe meg dersom jeg trenger fri en ekstra dag for eksempel, trenger å gå tidlig for noe osv. Som er rikelig betaling for min del, at vi kan hjelpe hverandre når det trengs.

For å si det slik, noen år har vi kanskje brukt 6 sykt barn dager hele året totalt. Men i fjor feks jobbet jeg kveldsvakt 14 dager på rad da ungene ble syke om en annen hele veien. Hadde 2 dager i barnehagen før ny runde hvor vi måtte være hjemme en uke til. Da er ikke 20 dager i løpet av et år i nærheten av nok.

Anonymkode: b70f1...dd8

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

ts

Jo, de er kompensert ved at du kan bruke mer "sykt barn"-tid senere, men du har bare bestemt i eget hode at det ikke er et gode, fordi du "regner med" å ikke få bruk for de. Men det kan du altså ikke vite sikkert. Det er flere som har barn som sliter med at de har brukt opp sykt barn dager. 

Du fremstår enormt kravstor, og dersom du faktisk har spurt om du kan få overtidsbetalt for de timene, så bør du gjøres oppmerksom på at de fleste arbeidsgivere vil anse dette som særdeles frekt å spørre om.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har aldri hørt om at man får overtid fordi man jobber på kvelden ved sykt barn. Den arbeidsgiveren var skikkelig raus.

Anonymkode: 7ebee...fcd

Enig, jeg har aldri hørt om dette. 

Anonymkode: 0c9a9...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...