Gå til innhold

Føler meg "utenfor" i egen familie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Har du hørt det du vil høre her, det negative i dine ører?

Det ordner seg sikkert! Med trykk på sikkert! Da hører du altså at hun ikke er begeistret? 

Jeg leser at hun vil gjerne at du skal komme og at de finner en god løsning for overnatting :) 

Anonymkode: 7cabd...98c

Jeg leser det annerledes. Jeg tolker mor her som at det nærmest ble en belastning. Hadde hun virkelig ønsket at hun skulle komme hadde hun sagt noe sånn som «det fikser vi», «så klart ordner det seg». 

Med det sagt må jeg si at jeg synes dette var skikkelig trist å lese TS. Jeg tror nok at jeg ville valgt å holdt meg hjemme, selv om du bor lite. Erfaringsmessig er det ofte folk som ikke drar hjem i julen evt kun for 1-2 dager. Fokuser på å gjøre koselige ting, spis god mat, godis, koselige filmer, kanskje litt vin eller øl om du drikke det😃 ønsker deg fine dager uansett hvordan det blir🫶🏽

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er veldig vanskelig å ta det opp rett ut for å være helt ærlig. Synes det er litt flaut at jeg automatisk tenkte at jeg skulle "hjem" (altså til mamma) i jula, mens hun åpenbart ikke hadde tenkt det samme. Virket som om hun først tenkte over at jeg også skulle feire jul et sted etter at hun hadde satt sine planer. 

Rett nok så ble hun jo litt stresset da hun etter hvert skjønte at jeg ikke hadde andre planer. Og jeg sa nok også rett ut at jeg syntes det var litt trist at begge foreldre la planer på hver sin side uten å snakke med meg først, men det børstet hun vekk med å snakke om sofaen til sin svigermor, og at det "sikkert" ordnet seg. 

Så min mor har jo egentlig tilbudt meg en plass, men jeg synes samtidig at det er litt rart å skulle krasje jula hos "stebestemor". Har ikke møtt de så veldig ofte akkurat, og aldri vært hjemme hos de da de bor et stykke unna. Hadde det vært slik at det alltid var en del av planen at jeg skulle være med så hadde det sikkert vært ok, men jeg synes det er litt rart å komme til bords som en slags selvinvitert gjest. Men mulig jeg bare overtenker dette. 

Anonymkode: 07317...000

Jeg tenker si ja takk til moren din nå. Virker enklere med den sofaen og reisen er sikkert mye billigere enn til Nord Norge. Har du mulighet å feire jul sammen så reise hjem hos moren din og være der noe i romjula, møte venner og slikt (det er jo tross alt barndomshjemmet ditt)? Kanskje du kan tom ta en liten jobb der i juleferien eller noe.

Ang. situasjonen så tror jeg det kan oppstå i familier med mye barn, og hvis det er flere kull. Folk har jo stort sett 2 3 soverom hjemme med tanke på overnatting, og bilen kan også bli fort et problem.  Men skjønner at du blir såret. Samtidig er det bare å venne seg til du får egen familie og barn. Og dine søsken det samme.  Da blir det mye mer logistikk og sure minner... 

Anonymkode: 62660...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne var trist å lese, stikker i hjertet.  Har selv kjent på lignende følelser med skilte foreldre, selv om de aldri fikk barn med ny partner.  Støtter forslaget om å bli på studiestedet særlig hvis det er mulig å jobbe i ekstrajobben i julen. 

Anonymkode: 0b3e9...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor pleier du å feire jul hen? Det er litt rart at din mor ikke har tenkt på at du skulle komme hjem i julen om det er det du pleier å gjøre. Jeg tenker og at du sikkert vil til barndomshjemmet ditt for å treffe litt venner også, det var viktig for meg når jeg var student.

Du kan vel bli med mor og familie til stefars foreldre, bare gjør det beste ut av det. eventuelt kan du dra hjem til barndomshjemmet på kvelden eller 1 dag og du føler deg litt mye "på besøk".

Og så ville jeg vært tidligere ute med å tenke på jul neste år. Tror og det blir fint for deg å etter hvert finne din egen juletradisjon med en eventuell kjæreste og slik lage egne tradisjoner og bestemme helt selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har du hørt det du vil høre her, det negative i dine ører?

Det ordner seg sikkert! Med trykk på sikkert! Da hører du altså at hun ikke er begeistret? 

Jeg leser at hun vil gjerne at du skal komme og at de finner en god løsning for overnatting :) 

Anonymkode: 7cabd...98c

Tror kanskje ikke du er rette personen til å vurdere hvordan tale, tonefall, vektlegging av ord osv i en samtale føles. Du var jo ikke der. Tipper ts kjenner moren sin veldig godt og vet når hun er begeistret eller ukomfortabel.

Anonymkode: b6826...83e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skilsmissebarn selv, og kjenner følelsen du beskriver.

Det hjelper liksom ikke å snakke om det heller, for de har jo allerede demonstrert at du ikke var en del av planen. Og det er det som er det såreste, å ikke bli regnet med fra start.

Anonymkode: ef01e...936

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har likt familieforhold som deg, enebarn der mor og far er gift på hver sin side med nye barn. Men jeg har aldri følt på denne utenforskapen, og syns det er skikkelig leit å høre at du har det sånn. 

God klem til deg. 

Anonymkode: b9ad4...898

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde fortelle dem dette. Ja, du er voksen, men dette er din nærmeste familie og du burde ha følt deg inkludert av dine egne foreldre. Som foreldre burde de ha inkludert deg på et tidligere tidspunkt og ikke "glemt" deg i planene. 

Anonymkode: 634b4...0a3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen andre familiemedlemmer du kan feire med? Kanskje noen eldre enslige slektninger som synes det er kjempehyggelig med besøk?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår absolutt at dette er sårende. Skjønner godt at du ikke har lyst til å fortelle dem at du føler deg til overs også, fordi det føles så ydmykende. Selv har jeg en bror som ikke tenkte på å feire julaften med meg, men har lagt planer med en ny bekjent. Jeg uttrykte for han hvor rart jeg syntes det var at han ikke tenkte på familie først, men jeg ble ikke møtt på dette i det hele tatt. Fikk tvert imot en ufølsom kommentar tilbake. Så gjett hvor gjerne jeg skulle ønske at jeg ikke hadde vist han noen reaksjon, for nå føles det hele bare enda mer ydmykende. 

Anonymkode: 1046b...ea1

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig trist ut TS, jeg skjønner godt at det ikke er noe fristende å reise så lang vei for å feire jul et sted du ikke føler deg særlig velkommen. 😢

Jeg har hørt at det er et veldig stort behov for frivillige på julaften, mange frivillige organisasjoner arrangerer jul for ensomme, fattige,  rusmisbrukere og andre som faller utenfor i samfunnet, kanskje du kan se om det er noe sånt der du studerer? Om du ikke føler deg så ønsket hos noen av foreldrene dine så kan det jo være et fint alternativ å være frivillig på julaften og hjelpe noen andre.

Her er en i Oslo: https://alternativjul.no/

Og en på Gjøvik: https://www.alternativjulgjovik.no/

Bare et par eksempler på byer på østlandet. Røde kors arrangerer også julefeiring mange steder.

Her er også litt informasjon: https://www.ung.no/frivillig/3914_Vil_du_jobbe_som_frivillig_på_julaften.html

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...