Gå til innhold

Føler meg "utenfor" i egen familie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine foreldre var ganske unge da de fikk meg og gikk fra hverandre tidlig og etablerte egne familier. Jeg har alltid hatt fast bosted hos min mor, så kun min far 3-4 ganger i året da han bodde langt unna, så selv om vi hadde et ok forhold så er vi jo ikke så nærme hverandre. 

Mamma har to barn med min stefar, og pappa har to med sin kone. Jeg kommer greit overens med alle, men nå som jeg har flyttet hjemmefra for å studere så merker jeg at jeg gruer meg litt til jula fordi jeg føler meg litt "til overs" i begge leire. 

Da jeg snakket med min mor for noen uker siden om å komme hjem til jul så sier hun plutselig at hun og stefar skal feire hos hans foreldre og at det muligens blir litt trangt for meg der (må overnatte i så fall, og det er ikke så mange soverom i det huset), hun foreslo at jeg spurte faren min. Far forteller at jeg er velkommen til de på julaften, men at de skal videre på hytten til hans kones familie 1. juledag og der er det dessverre ikke plass.

Til opplysning så studerer jeg på østlandet, mor og mitt hjemsted er på vestlandet, mens faren min bor i nord-norge, og det er ikke akkurat billig å reise opp dit, så det blir på en måte ikke vits i når de skal videre allerede 1. juledag. 

Da jeg fortalte min mor at min far skal på hytta i romjula sa hun at hun "sikkert kan høre med svigers", "vi finner alltids en sofa eller noe du kan sove på". Men for å være helt ærlig så hørtes hun ikke særlig begeistret ut hun heller, selv om hun flere ganger prøvde å forsikre meg om at det "sikkert ordner seg", med trykk på sikkert. 

Nå sitter jeg her på studenthybelen og føler meg egentlig ikke særlig velkommen noen steder. Virker ikke som om noen av mine foreldre hadde meg i tankene da de lagde planer for julen og at det nå bare blir styrete for de å inkludere meg. Jeg er 21 år, så i teorien er jeg jo voksen. Men jeg bor alene på en 20 kvadrat hybel, så jeg tok det egentlig for gitt at jeg skulle feiret jul med de, men virker ikke som om det var like naturlig for dem. Frister ikke å presse seg på, så nå sitter jeg og prøver å google meg til alternative julefeiringer eller selskap for "alle" nær studiestedet mitt. 

Anonymkode: 07317...000

• Hjerte 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk pengene du skulle brukt på reise og gaver og ta deg heller en tur til syden. 

Anonymkode: 4f2aa...08c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så trist, og jeg forstår det er sårt! Jeg skulle ønske jeg hadde perfekt løsning, men jeg har bare samme erfaring. I fjor til jul reiste jeg ikke hjem, fordi det ikke var plass til meg. Det var veldig sårt. 

eneste jeg kan anbefale er å gjøre koselig ting for deg selv. Finne andre som ikke skal hjem, melde deg frivillig en plass. Desverre❤️ det er en forferdelig vond situasjon! 

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med dem! Si akkurat dette her til din mor, at du føler deg til overs og uønsket. 

Anonymkode: 9ee01...089

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig mest det er moren din som har sviktet her? Du forventet å feire med henne, og faren din ble likesom først aktuelt som en "Plan B", da du fant ut av du ikke var inkludert i hennes planer. Den forventning kom vel ikke av ingenting?  

Anonymkode: 60f97...923

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd å fortelle dem hvordan du føler det? Jeg synes det er skremmende hvor lite folk snakker sammen. De er ikke tankelesere. 

Anonymkode: a73d5...86e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du prøvd å fortelle dem hvordan du føler det? Jeg synes det er skremmende hvor lite folk snakker sammen. De er ikke tankelesere. 

Jeg ville forventet at en mor jeg har vokst opp hos regner med meg på julaften. Trenger ikke være tankeleser for å forstå at en 21 åring kan bli lei seg når begge foreldrene har nok med sine nye.

Anonymkode: a1640...45b

• Liker 10
  • Hjerte 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var leit ts. Synes din mor er kjip i denne situasjonen. Jeg er 45 år og min mor har aldri utelatt meg fra høytider eller annet.

Anonymkode: 85484...59b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville forventet at en mor jeg har vokst opp hos regner med meg på julaften. Trenger ikke være tankeleser for å forstå at en 21 åring kan bli lei seg når begge foreldrene har nok med sine nye.

Anonymkode: a1640...45b

Du framstiller det som at hun bevisst har valgt noe som ekskluderer deg og at dette kan være eneste forklaring. Hun har sikkert en helt annen side av historien. Jeg gjentar det jeg skrev først, snakk sammen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er veldig vanskelig å ta det opp rett ut for å være helt ærlig. Synes det er litt flaut at jeg automatisk tenkte at jeg skulle "hjem" (altså til mamma) i jula, mens hun åpenbart ikke hadde tenkt det samme. Virket som om hun først tenkte over at jeg også skulle feire jul et sted etter at hun hadde satt sine planer. 

Rett nok så ble hun jo litt stresset da hun etter hvert skjønte at jeg ikke hadde andre planer. Og jeg sa nok også rett ut at jeg syntes det var litt trist at begge foreldre la planer på hver sin side uten å snakke med meg først, men det børstet hun vekk med å snakke om sofaen til sin svigermor, og at det "sikkert" ordnet seg. 

Så min mor har jo egentlig tilbudt meg en plass, men jeg synes samtidig at det er litt rart å skulle krasje jula hos "stebestemor". Har ikke møtt de så veldig ofte akkurat, og aldri vært hjemme hos de da de bor et stykke unna. Hadde det vært slik at det alltid var en del av planen at jeg skulle være med så hadde det sikkert vært ok, men jeg synes det er litt rart å komme til bords som en slags selvinvitert gjest. Men mulig jeg bare overtenker dette. 

• Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tusen takk for svar og innspill, dere. ❤️ 

Studentbudsjettet holder nok ikke til en sydentur eller noe sånt, men jeg har vært i kontakt med sjefen min på deltidsjobben for å høre om muligheten for å jobbe ekstra i julen. Kanskje jeg kan gjøre noe hyggelig (med meg selv? 😅) etter jul hvis jeg tjener litt ekstra penger. 

TS

• Liker 1
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du vært mitt barn hadde jeg med glede lånt bort egen seng og sovet på sofaen for å ha alle samla. Forstår du føler deg utenfor. Veldig leit. Håper det løser seg 💕

Anonymkode: b4d5f...3dc

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er veldig vanskelig å ta det opp rett ut for å være helt ærlig. Synes det er litt flaut at jeg automatisk tenkte at jeg skulle "hjem" (altså til mamma) i jula, mens hun åpenbart ikke hadde tenkt det samme. Virket som om hun først tenkte over at jeg også skulle feire jul et sted etter at hun hadde satt sine planer. 

Hvor har du feiret jul frem til nå? Hvis du har vært hos henne hvert år til og med i fjor, er det noen grunn til at det er annerledes i år?

Anonymkode: a77b6...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så leit! Og du som er student i tillegg. Husker selv hvor stusselig det kunne være å leve på et trangt rom som student. Og å være vekke fra hjembyen. 

Foreldrene mine har alltid insistert på at jeg skulle komme hjem til jul og ble lei seg hvis jeg skulle feire hos kjæreste. Så for meg er det en selvfølge å feire med foreldre. Skjønner godt at du syns det er vanskelig, du er absolutt ikke teit som føler dette. Jeg hadde oppriktig talt gått rett i kjelleren hvis jeg fikk den beskjeden. 

Du har noen valg - å føle at du trenger deg på å ta initiativ til å bli med. Eller så jobber du i jula heller. Eller så konfronterer du moren din og gir uttrykk for hva du føler.

Rent personlig hadde jeg blitt skikkelig smålig, blitt i studiebyen og ikke sagt en kjeft til de før på nyåret. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Da jeg fortalte min mor at min far skal på hytta i romjula sa hun at hun "sikkert kan høre med svigers", "vi finner alltids en sofa eller noe du kan sove på". Men for å være helt ærlig så hørtes hun ikke særlig begeistret ut hun heller, selv om hun flere ganger prøvde å forsikre meg om at det "sikkert ordner seg", med trykk på sikkert. 

Har du hørt det du vil høre her, det negative i dine ører?

Det ordner seg sikkert! Med trykk på sikkert! Da hører du altså at hun ikke er begeistret? 

Jeg leser at hun vil gjerne at du skal komme og at de finner en god løsning for overnatting :) 

Anonymkode: 7cabd...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Bruk pengene du skulle brukt på reise og gaver og ta deg heller en tur til syden. 

Anonymkode: 4f2aa...08c

Tror jeg ville sagt noe i den duren, så kan moren selv få noe å tygge på, når datteren føler seg så lite velkommen at å reise til syden alene i julen, er et reelt alternativ.  

Forøvrig føler jeg med TS.  Har heldigvis aldri opplevd akkurat denne problemstillingen, men å falle mellom to stoler og føle seg til overs, i en skvis, at man er i veien, dilemmaer og at man må gjøre alle  til lags  selv  når  det  er umulig ...når man har to familier på hver sin kant, det kan jeg skrive under på.  Ulike situasjoner, men samme utfordring. Det er sårt og vanskelig

Anonymkode: 7559d...256

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig trist! Får helt vondt inni hjertet. Har du noen gode venner, som du kan være sammen med i jula? 🥰

Anonymkode: 7e767...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit 😭 Jeg har også skilte foreldre, men feiret jul annenhvert år med hver av de, så de visste alltid hvem som skulle regne med meg det året. Har også funnet ut at det er lurt å begynne å nevne jul på slutten av sommerferien i tilfelle noen har tanker om noe spesielt det året 😅

Anonymkode: 5abe7...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, de va trist å lese og kjenner de stikker i mammahjertet..❤️å dere har ikke en relasjon til å klare å si de som det er til henne? Skjønner det med sofan hos en halvfremmed dame..

Min første jul uten foreldrene mine var når jeg var 19 år..måtte jobbe på julaften på dagtid og det ble vanskelig med fly til de da, da ble jeg invitert til en god venninne og hennes familie og det ble en veldig trivelig kveld og jeg sov hos de alle juledagene uten å føle meg som femte hjul på vogna..har du en sånn mulighet kanskje?❤️

Anonymkode: 47866...f30

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...