Gå til innhold

Puli, Pumi eller Mudi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen fortelle meg litt om disse rasene?

Anonymkode: 9ba39...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan er pelsstell, aktivitetsnivå, og bjeffing nivået på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri under noen omstendighet hatt puli, med den pelsen de "skal" ha. Lange, skitne "rastafletter" som aldri blir tørre og rene gjennom. Tenk deg en hund som går fuktig i dagesvis etter bare et regnvær...eller et bad. Sånne tjukke "rastafletter" mugner inni når de aldri blir helt tørre. Jeg kjenner ikke noe til dem som rase mht gemytt o.l.

Men mudi derimot... fantastisk nydelige hunder altså! Særlig i denne fargen på bildet nedenfor (kilde). De er så vakre! Som gjeterhund har de alle de typiske karaktertrekkene; intelligente (veldig), lette å lære ting, både lydighet og triks og alt, og de er også medfødt førerorienterte og har ikke tendens til å stikke av. Som gjeterhunder er de avlet frem for å følge fører/eier og ikke miste dem av syne for da kan de gå glipp av en gjeterkommando eller et signal.

Jeg anbefaler mudi. Skulle jeg hatt hund igjen, hadde den kommet høyt opp på listen. Jeg elsker å lære hunder triks, det er så morsomt å se hvor gira de blir når de skjønner at "nå skal jeg lære noe nytt, jeg får snacks og jeg vil lykkes!"

Ulempe; som shetland sheepdog som er brukt på gårder for både gjeting og vokting, varsler de høyt med bjeffing når de tror "nå skjer det noe, jeg hørte noe, noen kommer, jeg må si fra!".

mudi-dog.jpeg

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krevende raser som trenger kunnskap og ressurser. Ikke for nybegynnere!

Anonymkode: 8b340...d8c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Krevende raser som trenger kunnskap og ressurser. Ikke for nybegynnere!

Anonymkode: 8b340...d8c

Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumi er helt nydelig i alle fall, fineste hunderasen som finnes. Men de gneldrer mye.

Anonymkode: 17c73...2d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 10.33):

Pumi er helt nydelig i alle fall, fineste hunderasen som finnes. Men de gneldrer mye.

Gneldrer de alle tre rasene mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Gneldrer de alle tre rasene mye?

Det tror jeg, selv om det er forskjell på raser og individer. Dette er gjetere som bruker stemmen/bjeffing når de gjeter, når de gir beskjed om hva som skjer og når de brukes i villsvinjakt (mudi). I generasjoner har bjeffing vært en viktig egenskap, ikke lett å slå den av

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyter dem? Hvordan er pelsstellet? Og hvordan er gemyttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå klikket meg inn for å stemme på hundenavn, ante ikke at det var raser men googlet dem nå. Kjempesøte! Men jeg kan nok ikke hjelpe. 

Hadde stemt på Mudi dersom det var hundenavn, da :P 

Anonymkode: 7efe3...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Røyter dem? Hvordan er pelsstellet? Og hvordan er gemyttet?

Det er snakk om 3 forskjellige hunderaser, som har vidt forskjellig pels og gemytt (?) 

Det er gjerne ikke så lett å få svar om disse, da det er veldig få av dem i Norge (og ellers). Og det er det gjerne en grunn for...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tre veldig forskjellige hunderaser, hvorfor akkurat disse? Eneste fellestrekk er at de er ungarske?  Jeg har bodd i Ungarn, så jeg har vært borte i alle rasene. 
Jeg ville aldri kjøpt en hund med en pels som puli. 
Mudi er sjelden, også i Ungarn. Jeg ville bare kjøpt denne rasen hvis jeg drev aktivt med gjetning eller agility. 
Jeg ville nok gått for pumi, som er litt puddel-lignende. MEN også den krever mye, både hjernetrim og fysisk aktivitet. Er nok også en god del bjeffing. Signerer at ingen av dem er nybegynnerraser! Jeg mistenker at du, TS, ikke bør velge noen av dem, siden du spør om tre så ulike raser. Hva med puddel som et alternativ til pumi?

Anonymkode: 3c1a3...183

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2024 den 10.00):

Det er tre veldig forskjellige hunderaser, hvorfor akkurat disse? Eneste fellestrekk er at de er ungarske?  Jeg har bodd i Ungarn, så jeg har vært borte i alle rasene. 
Jeg ville aldri kjøpt en hund med en pels som puli. 
Mudi er sjelden, også i Ungarn. Jeg ville bare kjøpt denne rasen hvis jeg drev aktivt med gjetning eller agility. 
Jeg ville nok gått for pumi, som er litt puddel-lignende. MEN også den krever mye, både hjernetrim og fysisk aktivitet. Er nok også en god del bjeffing. Signerer at ingen av dem er nybegynnerraser! Jeg mistenker at du, TS, ikke bør velge noen av dem, siden du spør om tre så ulike raser. Hva med puddel som et alternativ til pumi?

Så veldig forskjellige er de ikke. Alle tre er gjeterhunder. Alle tre er gneldrere og bruker bjeffing i gjetingen. Alle tre er veldig aktive, og kan gjøre det bra i lydighet og i agility. De er også omtrent lik i størrelse. Og ingen er nybegynnerhunder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 12.12):

Så veldig forskjellige er de ikke. Alle tre er gjeterhunder. Alle tre er gneldrere og bruker bjeffing i gjetingen. Alle tre er veldig aktive, og kan gjøre det bra i lydighet og i agility. De er også omtrent lik i størrelse. Og ingen er nybegynnerhunder. 

Jeg synes ikke de er spesielt like, nei, selv om jeg ikke er uenig i lista di. Det er for eksempel mye mer vanlig å holde puli som ren selskapshund i Ungarn, de gjeter sjelden. Pelsen skiller seg også kraftig ut. Mudi er en sjelden rase (selv i Ungarn) som nok brukes mest aktivt som gjeterhund på landsbygda, den nærmeste sammenligningen er vel border collie. Mens pumi er et sted mer midt i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...