Gå til innhold

Har huseier rett til dette?

Ermegselv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Makan til frekkhet. Jeg svarte ikke DEG. Jeg svarte ts, har ikke lest alle svarene fra hver enkelt.
Og nei, utleier er ikke forpliktet til å godta en ny leietaker kun for at den forrige leietakeren skal slippe 3 måneders oppsigelsestid- som leietaker forpliktet seg til i kontrakten. 

Anonymkode: f8e8b...fba

Okay, jeg skal prøve å  holde meg sakelig her, og ikke ha samme tone som de andre. Det som er saken er jo at utleier hadde godkjent leietager hun fant, og de skulle møtes for det formelle , noe jeg har sagt i tråden her, og denne leietageren kunne flytte inn med en gang, Men utleier velger å fratre avtalen( for i prinsippet gjorde han jo det) og hadde selv funnet noen andre, men forskjeller er at de ikke kunne flytte inn før de 3 mnd, var gått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ermegselv skrev (10 timer siden):

Eneste forskjellen på de 2 var innflytningtiden, den hun fant kunne flytte inn med en gang den andre kunne flytte inn når de 3 mnd var gått.

Det er det jo ikke, det ER objektivt forskjell på folk, aldersgruppe, type jobb type studie, kjønn personlig inntrykk. Personene er jo ikke helt like. 

Anonymkode: d56c0...4f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Den eneste forskjellen på to potensielle leietakere er selvfølgelig ikke innflytningsdatoen.

venninnen din må betale ut oppsigelsestiden, ellers skulle hun nok sagt opp tidligere. Å finne en til å overta er fleksibelt fra utleier. Og at dette ikke gikk i orden er kjipt for venninnen din, men ikke en rettighet hun har. 

Anonymkode: 9fe0d...ee3

Nei, men hun har rett etter loven pga dette å ha nøkkelen og tilgang til boligen ut oppsigelsestiden. Utleier kan ikke kreve å få nøkkelen, da regnes det (iht loven) at leieforholdet er over. Jeg mistenker at utleier forsøker seg på dobbel leie, fra henne og en ny leietaker.

Anonymkode: 0cbf3...c8c

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ermegselv skrev (22 timer siden):

Hei jeg søker etter råd for en venninne.

Hun leier en plass og pga helsemessige årsaker så ønsker hun å få en mindre plass. Hun har leid denne boligen i 7 år og har ikke hatt trøbbel i det hele. Da hun flyttet inn var det ikke rengjort og det var mye søppel. Man kan si det sånn at huseier er hva man kan kalle en utleie hai, elelr det er vel strengt talt ikke pent å omtale noen på den måten men de er ikke interessert i å bruke 5 flate øre på denne boligen.

Så fikk hun dårlig helse og fant drømme boligen og sier opp så det er nå da 3 mnd oppsigelse. Greit nok det, loven er jo sånn, men hun får lov hvis hun finner ny leietager at de kan overta kontrakten og alt det der. Hun søker på finn og lignene sider og finner en leietager som oppfyller alle kravene han utleieren har, og alt virker ok. Den som vil overta tar kontakt med utleier og de blir enige om å treffes for det formelle. Men ut av det blå så sier utleier at personen ikke får boligen men han har funnet noen som kan overta men de kan ikke før de 3 mnd er gått, enda han hadde godkjent den som venninne min fant.

Kan huseier virkelig nekte noen å flytte inn før min venninnes kontrakt går ut, hun har jo både tømt og vasket huset og huseier har godkjent vasken og alt, så min venninne sier at okay, men da beholder hun nøkkel til boligen frem til de 3 mnd er ferdig men huseier sier at det kan hun jo ikke da han har godkjent utvask. Så med andre ord  kan man si at det virker som om huseier da vil ha boligen tom i de 3 mnd. Min venninne må jo flytte strømavtalen over fra der til den nye boligen, men huseier sier at det kan hun ikke pga at det må være noe varme i huset.'

Hva er rett og galt i denne sammenhengen?

Om hun betaler så har hun nøkkelen og ikke huseier. Her synes jeg eier er rar og kan åpenbart ikke reglene

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, men hun har rett etter loven pga dette å ha nøkkelen og tilgang til boligen ut oppsigelsestiden. Utleier kan ikke kreve å få nøkkelen, da regnes det (iht loven) at leieforholdet er over. Jeg mistenker at utleier forsøker seg på dobbel leie, fra henne og en ny leietaker.

Anonymkode: 0cbf3...c8c

Jeg har aldri sagt at hun ikke har rett til å ha nøkkelen mens hun betaler leie for leiligheten. Selvfølgelig har hun det. Ts sier jo også at venninnen har nøkkelen.

men hun har ikke rett til å droppe oppsigelsestiden, eller å avslutte leieforholdet før den er løpt ut. dette inkluderer å ha på noe varme for å hindre skade mens hun er ansvarlig for leieobjektet. 

Grunnen til at jeg nevner nøkkelen er fordi det er det eneste forhandlingskortet venninnen til ts har for å redusere sine kostnader (strøm) og unnlate å vaske to ganger. 

Med tanke på din bekymring for at utleier skal leie ut, og få dobbel leie. Dersom utleier gjør det (noe utleier ikke har lov til) Dette er det mulig å følge med på. Det er også vanligvis 3 mnd depositum og dersom leien går av depositumet vil det være lettere for ts sin venninne å hindre at utleier får dobbel leie dersom utleier prøver seg på det. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 17.20):

Du forstår ikke hva du selv siterer. Dette er et tilfelle hvor en leietaker slutter å betale leie. Hvis jeg sier til utleier at jeg flytter i morgen, og slutter samtidig å betale, selv om jeg har 3 måneders oppsigelsestid, så kan likevel utleier holde meg ansvarlig for leie ut oppsigelsestiden. Utleier har ingen plikt til å skaffe ny leietaker umiddelbart i et slikt tilfelle, for å begrense mitt tap (betale for et husrom jeg åpenbart ikke trenger).

Derimot hvis jeg sier til utleier at jeg flytter neste uke, men har en ny leietaker som kan ta over slik at jeg slipper å betale 3 måneder for noe jeg ikke trenger, og som utleier ikke har saklig grunn til ikke å ønske og leie ut til, så vil utleier ikke kunne kreve husleie dersom han likevel nekter å leie ut til denne leietakeren. 

Anonymkode: 5b4e9...358

Wow. Du kan ikke være spesielt skolert selv, når du ikke vender å lese. Det står ingenting om at leietaker nekter å betale. Det er utleiers taps begrensningsplikt som du snakket så varmt om; når en leietaker med tidsbestemt leiekontrakt, og lang bindingstid ønsker å si opp- men er låst av kontrakten, så skal utleier ta hensyn til når han burde få leid ut leiligheten på markedet, for når leietaker bør få slippe. Les til du forstår sier jeg bare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ermegselv skrev (På 8.11.2024 den 20.16):

Okay, jeg skal prøve å  holde meg sakelig her, og ikke ha samme tone som de andre. Det som er saken er jo at utleier hadde godkjent leietager hun fant, og de skulle møtes for det formelle , noe jeg har sagt i tråden her, og denne leietageren kunne flytte inn med en gang, Men utleier velger å fratre avtalen( for i prinsippet gjorde han jo det) og hadde selv funnet noen andre, men forskjeller er at de ikke kunne flytte inn før de 3 mnd, var gått. 

Det er desverre innenfor lovverket, men så klart veldig surt. Eneste din venninne kan gjøre er å ta en voksen prat med eier og be om å få slippe unna med to

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 11.01):

Jeg har aldri sagt at hun ikke har rett til å ha nøkkelen mens hun betaler leie for leiligheten. Selvfølgelig har hun det. Ts sier jo også at venninnen har nøkkelen.

men hun har ikke rett til å droppe oppsigelsestiden, eller å avslutte leieforholdet før den er løpt ut. dette inkluderer å ha på noe varme for å hindre skade mens hun er ansvarlig for leieobjektet. 

Grunnen til at jeg nevner nøkkelen er fordi det er det eneste forhandlingskortet venninnen til ts har for å redusere sine kostnader (strøm) og unnlate å vaske to ganger. 

Med tanke på din bekymring for at utleier skal leie ut, og få dobbel leie. Dersom utleier gjør det (noe utleier ikke har lov til) Dette er det mulig å følge med på. Det er også vanligvis 3 mnd depositum og dersom leien går av depositumet vil det være lettere for ts sin venninne å hindre at utleier får dobbel leie dersom utleier prøver seg på det. 

Endelig en som faktisk har lest litt i tråden!

Huseier har ikke nøkkelen, slik mange babler om. Det har leietakeren.

Vi vet ikke nøyaktig ordlyd, men huseier virket å si ja til en ny leietaker som ble funnet, men etter å ha møtt vedkommende så trakk huseier seg. Det kan være pga. dårlig kjemi, kredittsjekk, referanser eller en rekke andre årsaker.

Jeg mener det bør være innafor, med mindre dette prinsippet en del av tråden handler om inntreffer. Det virker likevel ikke som en veldig klar sak, og er sannsynlig ikke et mye brukt prinsipp, så det kan fort bli mer kamp enn det er verdt for å spare noen kroner.

Anonymkode: 81c07...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...