Gå til innhold

Hvor stor feilmargin på blodprøve

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok blodprøve for triglyserider ikke fastende og hadde spist mye mat /drikke sukker rett før. Prøven kom tilbake høy og "blakket"

Kan det ha noe å si om personen som tok blodprøve glemte å ta av stroppen på armen og brukte lang tid på å få blod ut og jeg måtte håndpumpe for å få ut blod.

Leste at dette skal egentlig ikke gjøres? 

Anonymkode: 42abf...50e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke hva du mener med blakket.

Tok en gang blodprøver der prøvetakeren (som var i opplæring) glemte å slakke stroppen, hun satte vekk det glasset og tappet et nytt og bekreftet med erfaren kollega at hun gjorde rett i det. Aner ikke hva det kunne innebært for prøveresultatene om hun hadde brukt det første glasset. Antar det også er relevant hva slags prøver det er snakk om.

Når det gjelder prøveresultatet ditt, så ville jeg forventet at det ble tatt ny kontrollprøve om en stund for å se om det var et midlertidig avvik. De gangene jeg har glemt å møte fastende til legetime og tatt bl.a. kolesterolprøver har legen min pleid å si at dersom det er avvik tar vi ny prøve fastende. (Det har dog aldri vært nødvendig.)

Anonymkode: 9108a...838

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tok blodprøve for triglyserider ikke fastende og hadde spist mye mat /drikke sukker rett før. Prøven kom tilbake høy og "blakket"

Kan det ha noe å si om personen som tok blodprøve glemte å ta av stroppen på armen og brukte lang tid på å få blod ut og jeg måtte håndpumpe for å få ut blod.

Leste at dette skal egentlig ikke gjøres? 

Blodprøver kan vise store feilmarginer, når de ikke blir tappet riktig, sentrifugert eller oppbevart riktig, feil ved forsendelse og feil ved analysering. 
Men det er lite sannsynlig at bare en prøve viser feil i ett sett med flere prøver. 

Aksepter resultatet og forhold deg til det, inntil du skal ta ny kontrollprosedyrer. Ikke noe å lage mye støy rundt. 

Anonymkode: 6cddc...953

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blodprøver kan vise store feilmarginer, når de ikke blir tappet riktig, sentrifugert eller oppbevart riktig, feil ved forsendelse og feil ved analysering. 
Men det er lite sannsynlig at bare en prøve viser feil i ett sett med flere prøver. 

Aksepter resultatet og forhold deg til det, inntil du skal ta ny kontrollprosedyrer. Ikke noe å lage mye støy rundt. 

Det var avvik på flere prøver pga for mye staser, skal ta nye prøver fastende om to uker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det var avvik på flere prøver pga for mye staser, skal ta nye prøver fastende om to uker.

Da har du jo fått svar fra legen, hvorfor skal vi da bruke tid på dette? 

• Liker 1
Skrevet

Om den var blakket kommer an på om den er misfarget pga hemolyse eller lipemi, hemolyse kan skje ved dårlig prøvetaking. mens lipemi er noe du har i blodet. Om du har drukket og spist mye sukker/fett rett før vil den kunne bli falskt forhøyet. Ville tatt nye prøver fastende (noe du kanskje allerede har gjort) Hilsen bioingeniør :)

Skrevet

Legen min har sagt alle blodprøver kan slå ut 10% feil.. 

Anonymkode: 216ed...357

Skrevet

Lipemi fordi du hadde spist masse fett 

Anonymkode: 4c907...315

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...