Gå til innhold

Redusere høyt kolesterol/ triglyserider uten statiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har trolig hyper familiær kolestorol sykdom. Og har fått beskjed om å begynne på statiner, to ulike typer samtidig pga høyt nivå.

Jeg er litt bekymret for bivirkningene til statiner, og hørt mye om folk blir syke av de.

Jeg lurer på om det er mulig å redusere høyt kolesterol nivå og triglyserider uten statiner? Streng kosthold ? Andre medisiner ? Psck9 hemmere?

Anonymkode: 3a654...cd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er viktig å lytte/ rådføre deg  med  legen her. Dette avhenger av flere faktorer. Jeg har selv høyt kolesterol og kviet meg for statiner.

Jeg startet opp med senikol, mer bevisst kosthold og Vita pro-aktiv. Dette fordi det ble bifalt  av legen, fordi mitt kolesterol ikke var faretruende høyt, har normal BMI, flott BT og ikke røyker. På 1/2 reduserte kolesterolet seg fra høyt på 6 tallet, til under 6. 

Anonymkode: 51515...8b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror det er viktig å lytte/ rådføre deg  med  legen her. Dette avhenger av flere faktorer. Jeg har selv høyt kolesterol og kviet meg for statiner.

Jeg startet opp med senikol, mer bevisst kosthold og Vita pro-aktiv. Dette fordi det ble bifalt  av legen, fordi mitt kolesterol ikke var faretruende høyt, har normal BMI, flott BT og ikke røyker. På 1/2 reduserte kolesterolet seg fra høyt på 6 tallet, til under 6. 

Skulle stå.. .. på  et halvt år.

Skrevet

Kosthold er selvsagt noe av det viktigste. Kutt ut UP mat, frityrmat, spis godt med grønt, og sørg for at animalske matvarer er av den rene typen. Altså, spis heller biff enn pølser og leverpostei. Kok heller et par egg enn å speilegg stekt i smør. Slike ting. 

Ellers kan du jo lese litt om magnesium og kolesterol 

https://www.grassrootshealth.net/blog/cholesterol-levels-improve-vitamin-d-magnesium-omega-3s/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2719760/

Anonymkode: d6655...1aa

• Nyttig 1
Skrevet

Statiner er gift for kroppen. Klarte ikke trene i det hele tatt når jeg tok de. Og de øker risikoen for diabetes.

Anonymkode: f4d2d...b1f

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Statiner er gift for kroppen. Klarte ikke trene i det hele tatt når jeg tok de. Og de øker risikoen for diabetes.

Jeg er i risiko sonen for diabetes fra før av... Det er ikke bra..

Hvordan behandler du kolestorolet ditt nå da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er i risiko sonen for diabetes fra før av... Det er ikke bra..

Hvordan behandler du kolestorolet ditt nå da?

Les linkene om magnesium.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Les linkene om magnesium.

Tusen takk!! Veldig nyttig 

Omega3 i høye doser kan man få kjøpt det ?og hvor mye bør man ta daglig.

Og evt magnesium tilskudd ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tusen takk!! Veldig nyttig 

Omega3 i høye doser kan man få kjøpt det ?og hvor mye bør man ta daglig.

Og evt magnesium tilskudd ?

Anefaler først og fremst å spise fet fisk regelmessig (rene fileter), også heller ta et vanlig omega 3 tilskudd som ikke er tilsatt a vitamin. For mye a vitamin retinol kan bidra til å øke kolesterol. 
Ta vanlige doser, dra på apoteket eller helsekosten og hør hva de har. 

Magnesium bør du ta lettopptakelig, det er vel oxide som er anbefalt. Solaray og Biolife har gode produkter, sjekk helsekosten. Dyrere, men bedre produkter. 

Skrevet

Ezetrol er kolesterol senkende legemiddel , som ikke innholdet Statiner.Du kan spørre legen om resept på dette.  Jeg bruker dette, for høyr kolesterol , ba om det da jeg ikke ønsket Statiner,  har mor som har fått alvorlig( sjelden ) bivirkning etter bruk av Statiner. Mitt kolesterol har gått fint ned, ved bruk av dette

Anonymkode: 9e6e0...f95

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har brukt statiner i 7 år uten å merke en eneste bivirkning. Bruker Lipitor. Jeg trener både kondisjon og stryke uten problem. Har familiær hyperkolestrolemi og ingen diett i verden får mitt kolesterol ned på akseptabelt nivå. (Jeg har virkelig prøvd)

Her har både oldefar, bestefar og min far hatt hjerteinfarkt i tidlig 50-årsalder. Tenker statiner da kanskje er bedre enn å ligge 6 fot under :) 

Anonymkode: 3df20...44e

Skrevet

Erfaringsbasert om du spiser havregryn hver dag så

Senker det kollestrollet. Og tran. Forsøk i 2 mnd og test igjen. Unmgå

fet mat og lavkarbodiett da

Anonymkode: f38a2...bc4

Skrevet

Familiær hyperkolesterolemi kan du ikke holde i sjakk kun med kosthold og livsstilsendringer. Selv om du ikke spiser i det hele tatt, vil de med FH fortsatt ha høye verdier. Du trenger kolesterolsenkende medisiner, men det trenger ikke være statiner. Du bør følges opp av lipidklinikk og gentestes. 

Anonymkode: 7fa46...9ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...