AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #1 Skrevet 8. november 2024 Hei, Har en baby som er 5 dager gammel. Det er mye nytt, så naturligvis vil det være noe uro. Problemet er at hun er ekstremt urolig, hvor hun bare skriker og roer seg kun ved pupp fra kl 19 på kvelden frem til kl 0700 på morningen dagen etter. Hun tar heller ikke smokk. Dette gjør at det blir ekstremt mye amming på kvelden og natten, så vet ikke om hun blir frustrert fordi det blir «tomt»? På dagtid er hun fornøyd. Dette fører til ingen søvn da det ikke er optimalt med samsoving, og hun begynner å skrike så fort jeg legger henne noe annet sted enn på puppen. Er dette kolikk, eller kveldsuro eller kan det være tegn på at hun ikke får i seg nok melk? andre tips og triks som en nybakt mor sårt trenger! Anonymkode: 4256b...b2f
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #2 Skrevet 8. november 2024 Mitt tips er å få til samsoving likevel. Babyer ønsker mest av alt nærhet. Anonymkode: 23b8e...1de 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #3 Skrevet 8. november 2024 Hyppig tømming av brystet de første ukene etter fødsel er nødvendig for å etablere melkeproduksjon. Så det blir himla mye amming😅 Klarer du amme mens du ligger sidelengs? Vi måtte øve en del og hun måtte bli et par/noen uker (husker ikke akkurat), men da ble nettene sykt mye bedre når jeg kunne amme i (halv)søvne. Hadde ikke bekymret meg for lite melk hvis hun er fornøyd på dagtid og har våte bleier, det er sjelden. Ellers hjalp det meg mye p tenke på at hun var vant til 24/7 kroppskontakt rundt hele kroppen inni magen min, og derfor trengte kroppskontakt nesten hele tiden utenfor magen og de første månedene. Anonymkode: d0cb5...227 1 7
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #4 Skrevet 8. november 2024 Ja får til å amme i sengen mens vi ligger. Men når vi er ferdig med å amme og jeg prøver å flytte hun litt lenger bort fra meg, så våkner hun og gråter. Vil ikke ha hun helt opp i meg, for da er jeg så redd for at hun ikke får puste hvis vi sovner slik TS Anonymkode: 4256b...b2f
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #5 Skrevet 8. november 2024 Så lenge man ligger mage mot mage sa de på sykehuset at det var ganske trygt. Vi endte opp slik allerede natt 2, da hun spiste "hele natten". Et tips jeg har hørt, men ikke testet selv er å legge baby på et lite håndkle/teppe slik at du forsiktig kan dra baby bort uten å løfte. Ellers fungerer det ofte å vente til baby er u dyp søvn (rolig pust og hender er helt slappe) før man flytter baby. Anonymkode: 81c07...55d 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #6 Skrevet 8. november 2024 Kan du prøve at hun ligger inntil armen din, og ikke hele kroppen? Min godtok det (det var arm langs hele kroppen eller pupp (ofte pupp) som skulle til for at hun sov de første ukene). Anonymkode: d0cb5...227
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #7 Skrevet 8. november 2024 Forstår veldig godt frustrasjonen. Det gis så mange råd og det spres mye frykt. Sett tilbake, var jeg alt for redd og gjorde egentlig alt feil fordi jeg gjorde alt så «riktig». Poenget mitt er at samsoving er naturlig for å roe ned baby og for å roe ned mor. Nærheten øker også melkeproduksjonen. Ja, det øker faren for krybbedød noe. Ligger babien i en steril sprinkelseng, på ryggen, på en hard madrass med korrekt antall cm mellom hver sprinkel, uten dyne i et rom som holder 18 grader og uten puter eller kosedyr, så er de klart « trygge», men det disse retningslinjene IKKE tar med seg, er hvor mye uro og utrygghet det medfører et nyfødt menneske som har vært i mors mage. Skulle jeg gjort ting annerledes, hadde jeg samsovet på en trygg måte fra dag 1. Det er det første du bør gjøre for å få bukt med uroen. Kanskje får hun for lite melk, men i så fall er løsningen å amme mer. Kanskje pumpe litt når hun sover for å øke produksjonen enda mer Tungebåndet kan klippes om det trengs Det neste er å se om det hjelper å kutte ut kumelk om det ikke blir noe bedring. Sjekk om det er merkelapper som kan irritere huden. Sjekk for eksem Sjekk for låsninger Bruk white noise på spotify kjøkkenvifte dusj Bæresjal Anonymkode: a60e0...320 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #8 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Forstår veldig godt frustrasjonen. Det gis så mange råd og det spres mye frykt. Sett tilbake, var jeg alt for redd og gjorde egentlig alt feil fordi jeg gjorde alt så «riktig». Poenget mitt er at samsoving er naturlig for å roe ned baby og for å roe ned mor. Nærheten øker også melkeproduksjonen. Ja, det øker faren for krybbedød noe. Ligger babien i en steril sprinkelseng, på ryggen, på en hard madrass med korrekt antall cm mellom hver sprinkel, uten dyne i et rom som holder 18 grader og uten puter eller kosedyr, så er de klart « trygge», men det disse retningslinjene IKKE tar med seg, er hvor mye uro og utrygghet det medfører et nyfødt menneske som har vært i mors mage. Skulle jeg gjort ting annerledes, hadde jeg samsovet på en trygg måte fra dag 1. Det er det første du bør gjøre for å få bukt med uroen. Kanskje får hun for lite melk, men i så fall er løsningen å amme mer. Kanskje pumpe litt når hun sover for å øke produksjonen enda mer Tungebåndet kan klippes om det trengs Det neste er å se om det hjelper å kutte ut kumelk om det ikke blir noe bedring. Sjekk om det er merkelapper som kan irritere huden. Sjekk for eksem Sjekk for låsninger Bruk white noise på spotify kjøkkenvifte dusj Bæresjal Anonymkode: a60e0...320 Med dusj mener jeg lyden av dusjen. Og de aller minste smokkene er de som funker best på de nyfødte ( kan ødelegge for amming med smokk) Anonymkode: a60e0...320
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #9 Skrevet 8. november 2024 Mitt beste tips for å overleve nyfødtperioden: Samsov. Happycosleeper på insta viser hvordan man gjør det så trygt som mulig. Du har instinkter, stol på dem. Det er myyye amming, gjerne hver andre time. Det er helt normalt, ikke tenk at det er pga lite melk hvis babyen har nok bleier og øker i vekt. De skal amme ofte. baby vil være nær deg, tenk at det er normalen og ikke at baby er «en krevende baby». bæresjal og sitte på yogaball er supert når kveldsuroen står på. Hørselsvern er også lov hehe. Og gratulerer så mye🥹🥹🥹 Anonymkode: c9868...663 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #10 Skrevet 8. november 2024 Så lenge hun roer seg ved puppen og oppå deg, så er det ikke kolikk. Det er helt vanlig at babyer holder på slik på kvelden/natten. Eneste som hjelper er å følge babyens behov. Anonymkode: b80a8...2cb 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #11 Skrevet 8. november 2024 Døgnrytmen til baby er ikke eksisterende. Du må følge hennes døgnrytme og sove når hun sover (altså på dagen), så får du sovet litt før hennes dag starter (som er på natten). Dette vil gå seg til litt etter litt 😊 Jeg og samboer byttet på å sove de 2 første ukene fordi baby ville bare sove på oss. Det gikk seg heldigvis til før far skulle tilbake på jobb 😊 les deg litt opp på det fjerde trimester, og snakk med helsestasjonen om du er redd for at barnet ikke får nok mat. Da kan dere sikkert komme inn å ta en veiing 😊 Anonymkode: cf703...73a 1
OppNedPåAlt Skrevet 8. november 2024 #12 Skrevet 8. november 2024 Fjerde trimester! Og kveldsuro. Det er helt sykt annerledes verden nå, velkommen! Og det blir bedre❤️ Gjør det som funker for dere, det som gir blidest baby og mest søvn. Her fant vi fort ut at samsoving på natta var det eneste som funket. Mens på kvelden var det mye bæring i «kolikkgrepet»(baby liggende på magen mot underarmen), selv om det ikke var kolikk. Jeg leste mye om trygg samsoving og kom egentlig frem til at hvis man tar de forholdsreglene man skal, så er det trygt. Her ville ikke baby ligge på ryggen, så hun lå på siden hele natta. Jeg la henne på et lammeskinn og skjøv på det for å få henne litt bort.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #13 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hei, Har en baby som er 5 dager gammel. Det er mye nytt, så naturligvis vil det være noe uro. Problemet er at hun er ekstremt urolig, hvor hun bare skriker og roer seg kun ved pupp fra kl 19 på kvelden frem til kl 0700 på morningen dagen etter. Hun tar heller ikke smokk. Dette gjør at det blir ekstremt mye amming på kvelden og natten, så vet ikke om hun blir frustrert fordi det blir «tomt»? På dagtid er hun fornøyd. Dette fører til ingen søvn da det ikke er optimalt med samsoving, og hun begynner å skrike så fort jeg legger henne noe annet sted enn på puppen. Er dette kolikk, eller kveldsuro eller kan det være tegn på at hun ikke får i seg nok melk? andre tips og triks som en nybakt mor sårt trenger! Anonymkode: 4256b...b2f Vi hadde kveldskurs fra 19.00-23.00 Hver kveld. Dessverre måtte vi bare stå i det, noen ganger hjalp bæresele. Ga seg ved 7 uker, kveldsuro pleier ikke å vare lengre. Ga MME så nok mat. fikk råd om å begynne med kveldsrutiner allerede da, la godt grunnlag for når kveldsuroen ga seg. mine barn har kun tatt Bibs smokk Anonymkode: c90e9...43c
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #14 Skrevet 9. november 2024 Babyen er jo bare en uke. Syns du har litt høye forventninger til hvordan det skal være. Ja en baby henger ofte på puppen heeele tiden når de er nye, det er biologi, du er det som sørger for overlevelse. Hverdagen blir bedre så fort man innser at det er best å bare overgi seg til hvordan hverdagen er i en periode istedet for å prøve å få den til å være slik man gjerne skulle ønske. Anonymkode: 2e5da...ee3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå