AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:08 #1 Del Skrevet fredag kl 05:08 Jeg har hatt samme tannlegekontor fra jeg var barn til nå i godt voksen alder. Det er en offentlig tannlege men jeg fikk altså fortsatt innkallelser der uten å be om det etter jeg fulgte 18 år. Nå er jeg 45 år. Jeg har stort sett hatt en fast tannlege siste 20 årene. Han har derimot sluttet og har derfor hatt en annen fast siste 5 årene. Jeg har et kompleks tannhelseproblem og følt meg godt ivaretatt av tannlegene mine. De har bla hjulpet meg og sørget for at jeg fikk støtte fra helfo på noen områder. Så gikk der plutselig ett år uten at jeg fikk innkallelse igjen. Tok kontakt i vår for å bestille time siden jeg ikke fikk innkalles året før. Fikk da beskjed om at de hadde for liten kapasitet nå og at de ville sende ny innkallelse over sommeren. I mellomtiden mister jeg en stor fylling. Venter talmodig i flere måneder på innkallelsen. Ville ikke mase siden de har hatt sprengt kapasitet. Da jeg så begynte å få smerter, kontaktet jeg dem for time. Det første de sier etter å ha fått fødselsnummeret mitt er «Ser du ikke har vært her siden 2022. Tannlegen din har dessuten sluttet, så vi har dessverre ikke kapasitet til å ha deg her som pasient lengre. Hvorpå de fortalte meg hvilket tannlegekontor tannlegen min hadde flyttet til og rådet meg til å prøve der. Satt igjen i sjokk og vantro. Her har jeg gått til samme tannlegekontor i over 30 år og så mister jeg plasse min fordi jeg ikke har vært der på over ett år…(Fordi de ikke sendte meg årlig innkallelse etter avtale). Jeg har som sagt et kompleks tannhelseproblem og en ganske full tannlegejournal. Nå vil de ha meg til å skifte tannlegekontor og tannlege. Og henviser meg til et av byens dyreste private tannlegesenter. Sim jeg egentlig ikke har råd til. Kan de virkelig gjøre dette? Er det fordi det er en offentlig tannlege de såfall kan gjøre dette fordi barn og unge kommer først? Anonymkode: 2e906...6c3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet fredag kl 05:21 #2 Del Skrevet fredag kl 05:21 Dessverre så er de offentlige tannklinikkene ofte helt fulle. De skal følge opp barn og unge som du sier, samt folk i instutisjon (f.eks sykehjem så er en del), og andre sårbare grupper som har rett på gratis tannlege. Da må de ofte si nei til andre. Du kan nok be om utskrift av journalen og ta den med til en billigere plass enn den de nevnte for deg. Tannlege er veldig dyrt, men finnes noen som er litt billigere enn andre. Skjønner det er en dum situasjon å stå i. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:21 #3 Del Skrevet fredag kl 05:21 Jeg visste ikke engang at man kunne gå til offentlig tannlege som voksen. Anonymkode: 5bacc...d4f 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:00 #4 Del Skrevet fredag kl 06:00 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg visste ikke engang at man kunne gå til offentlig tannlege som voksen. Anonymkode: 5bacc...d4f Nei mulig jeg har vært heldig. Men ingen har sagt noe og bare fortsatt å sende innkallelser. Så etter 35 år føles det spesielt å bare brått gi meg avskjed. Anonymkode: 2e906...6c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:07 #5 Del Skrevet fredag kl 06:07 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei mulig jeg har vært heldig. Men ingen har sagt noe og bare fortsatt å sende innkallelser. Så etter 35 år føles det spesielt å bare brått gi meg avskjed. Anonymkode: 2e906...6c3 Det forstår jeg, men prøv å tenk at du er heldig som fikk gå der så lenge. Du tilhører en gruppe som får tilbud av offentlig tannlege når de har kapasitet, da fakler du dessverre ut når de ikke har kapasitet lenger. gjør litt undersøkelser og velg deg et annet tannlegekontor. Du kan få med kopi av journalen din, men ofte er ikke det nødvendig. Anonymkode: 0a31b...ecd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:12 #6 Del Skrevet fredag kl 06:12 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har hatt samme tannlegekontor fra jeg var barn til nå i godt voksen alder. Det er en offentlig tannlege men jeg fikk altså fortsatt innkallelser der uten å be om det etter jeg fulgte 18 år. Nå er jeg 45 år. Jeg har stort sett hatt en fast tannlege siste 20 årene. Han har derimot sluttet og har derfor hatt en annen fast siste 5 årene. Jeg har et kompleks tannhelseproblem og følt meg godt ivaretatt av tannlegene mine. De har bla hjulpet meg og sørget for at jeg fikk støtte fra helfo på noen områder. Så gikk der plutselig ett år uten at jeg fikk innkallelse igjen. Tok kontakt i vår for å bestille time siden jeg ikke fikk innkalles året før. Fikk da beskjed om at de hadde for liten kapasitet nå og at de ville sende ny innkallelse over sommeren. I mellomtiden mister jeg en stor fylling. Venter talmodig i flere måneder på innkallelsen. Ville ikke mase siden de har hatt sprengt kapasitet. Da jeg så begynte å få smerter, kontaktet jeg dem for time. Det første de sier etter å ha fått fødselsnummeret mitt er «Ser du ikke har vært her siden 2022. Tannlegen din har dessuten sluttet, så vi har dessverre ikke kapasitet til å ha deg her som pasient lengre. Hvorpå de fortalte meg hvilket tannlegekontor tannlegen min hadde flyttet til og rådet meg til å prøve der. Satt igjen i sjokk og vantro. Her har jeg gått til samme tannlegekontor i over 30 år og så mister jeg plasse min fordi jeg ikke har vært der på over ett år…(Fordi de ikke sendte meg årlig innkallelse etter avtale). Jeg har som sagt et kompleks tannhelseproblem og en ganske full tannlegejournal. Nå vil de ha meg til å skifte tannlegekontor og tannlege. Og henviser meg til et av byens dyreste private tannlegesenter. Sim jeg egentlig ikke har råd til. Kan de virkelig gjøre dette? Er det fordi det er en offentlig tannlege de såfall kan gjøre dette fordi barn og unge kommer først? Anonymkode: 2e906...6c3 De har ikke lov til å nekte lege/tannlegehjelp. Står nedfelt i paragrafer det. Anonymkode: 84850...f41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet fredag kl 06:14 #7 Del Skrevet fredag kl 06:14 Ikke ta dette personlig. Det er høyst reelt (og troverdig) at med en mindre behandler så har de og mindre kapasitet til pasienter. Samtidig er de offentlig og har en del pasienter de er forpliktet til å håndtere. Er problemet ditt et problem kun de kan håndtere, eller kun tannlegen du hadde? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet fredag kl 06:14 #8 Del Skrevet fredag kl 06:14 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De har ikke lov til å nekte lege/tannlegehjelp. Står nedfelt i paragrafer det. Anonymkode: 84850...f41 Hvor? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:54 #9 Del Skrevet fredag kl 07:54 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har hatt samme tannlegekontor fra jeg var barn til nå i godt voksen alder. Det er en offentlig tannlege men jeg fikk altså fortsatt innkallelser der uten å be om det etter jeg fulgte 18 år. Nå er jeg 45 år. Jeg har stort sett hatt en fast tannlege siste 20 årene. Han har derimot sluttet og har derfor hatt en annen fast siste 5 årene. Jeg har et kompleks tannhelseproblem og følt meg godt ivaretatt av tannlegene mine. De har bla hjulpet meg og sørget for at jeg fikk støtte fra helfo på noen områder. Så gikk der plutselig ett år uten at jeg fikk innkallelse igjen. Tok kontakt i vår for å bestille time siden jeg ikke fikk innkalles året før. Fikk da beskjed om at de hadde for liten kapasitet nå og at de ville sende ny innkallelse over sommeren. I mellomtiden mister jeg en stor fylling. Venter talmodig i flere måneder på innkallelsen. Ville ikke mase siden de har hatt sprengt kapasitet. Da jeg så begynte å få smerter, kontaktet jeg dem for time. Det første de sier etter å ha fått fødselsnummeret mitt er «Ser du ikke har vært her siden 2022. Tannlegen din har dessuten sluttet, så vi har dessverre ikke kapasitet til å ha deg her som pasient lengre. Hvorpå de fortalte meg hvilket tannlegekontor tannlegen min hadde flyttet til og rådet meg til å prøve der. Satt igjen i sjokk og vantro. Her har jeg gått til samme tannlegekontor i over 30 år og så mister jeg plasse min fordi jeg ikke har vært der på over ett år…(Fordi de ikke sendte meg årlig innkallelse etter avtale). Jeg har som sagt et kompleks tannhelseproblem og en ganske full tannlegejournal. Nå vil de ha meg til å skifte tannlegekontor og tannlege. Og henviser meg til et av byens dyreste private tannlegesenter. Sim jeg egentlig ikke har råd til. Kan de virkelig gjøre dette? Er det fordi det er en offentlig tannlege de såfall kan gjøre dette fordi barn og unge kommer først? Anonymkode: 2e906...6c3 Du har gått på et offentlig tannlegesenter på overtid og nytt godt av samfunnets økonomiske resurser i en årrekke og nå klager du fordi noen har funnet ut at du ikke skal nyte godt av fellesskapets knapphetsgode resurser men betale tannlege selv? Maken til frekkhet skal en Leite lenge etter. Gå til privat tannlege som alle andre om du trenger tannlege. Hvor du går velger du selv. Har du rett på noe Helfo refusjon så får du også det i det private. Du er ikke så spesiell at en offentlig tannlege må ta seg av deg, en privat tannlege er faktisk bedre og har mer etterutdannelse enn en offentlig ansatt. At du ikke skammer deg over å klage over å måtte gå til tannlege som folk flest, er faktisk det verste her. Anonymkode: 70d69...385 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:00 #10 Del Skrevet fredag kl 08:00 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du har gått på et offentlig tannlegesenter på overtid og nytt godt av samfunnets økonomiske resurser i en årrekke og nå klager du fordi noen har funnet ut at du ikke skal nyte godt av fellesskapets knapphetsgode resurser men betale tannlege selv? Maken til frekkhet skal en Leite lenge etter. Gå til privat tannlege som alle andre om du trenger tannlege. Hvor du går velger du selv. Har du rett på noe Helfo refusjon så får du også det i det private. Du er ikke så spesiell at en offentlig tannlege må ta seg av deg, en privat tannlege er faktisk bedre og har mer etterutdannelse enn en offentlig ansatt. At du ikke skammer deg over å klage over å måtte gå til tannlege som folk flest, er faktisk det verste her. Anonymkode: 70d69...385 Det er så mye feil i dette innlegget at jeg blir helt provosert. Anonymkode: 5ebf7...29d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:05 #11 Del Skrevet fredag kl 08:05 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er så mye feil i dette innlegget at jeg blir helt provosert. Anonymkode: 5ebf7...29d Skal du komme med et slikt argument, så må du nesten begrunne kommentaren din nærmere. Anonymkode: 70d69...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:12 #12 Del Skrevet fredag kl 08:12 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har hatt samme tannlegekontor fra jeg var barn til nå i godt voksen alder. Det er en offentlig tannlege men jeg fikk altså fortsatt innkallelser der uten å be om det etter jeg fulgte 18 år. Nå er jeg 45 år. Jeg har stort sett hatt en fast tannlege siste 20 årene. Han har derimot sluttet og har derfor hatt en annen fast siste 5 årene. Jeg har et kompleks tannhelseproblem og følt meg godt ivaretatt av tannlegene mine. De har bla hjulpet meg og sørget for at jeg fikk støtte fra helfo på noen områder. Så gikk der plutselig ett år uten at jeg fikk innkallelse igjen. Tok kontakt i vår for å bestille time siden jeg ikke fikk innkalles året før. Fikk da beskjed om at de hadde for liten kapasitet nå og at de ville sende ny innkallelse over sommeren. I mellomtiden mister jeg en stor fylling. Venter talmodig i flere måneder på innkallelsen. Ville ikke mase siden de har hatt sprengt kapasitet. Da jeg så begynte å få smerter, kontaktet jeg dem for time. Det første de sier etter å ha fått fødselsnummeret mitt er «Ser du ikke har vært her siden 2022. Tannlegen din har dessuten sluttet, så vi har dessverre ikke kapasitet til å ha deg her som pasient lengre. Hvorpå de fortalte meg hvilket tannlegekontor tannlegen min hadde flyttet til og rådet meg til å prøve der. Satt igjen i sjokk og vantro. Her har jeg gått til samme tannlegekontor i over 30 år og så mister jeg plasse min fordi jeg ikke har vært der på over ett år…(Fordi de ikke sendte meg årlig innkallelse etter avtale). Jeg har som sagt et kompleks tannhelseproblem og en ganske full tannlegejournal. Nå vil de ha meg til å skifte tannlegekontor og tannlege. Og henviser meg til et av byens dyreste private tannlegesenter. Sim jeg egentlig ikke har råd til. Kan de virkelig gjøre dette? Er det fordi det er en offentlig tannlege de såfall kan gjøre dette fordi barn og unge kommer først? Anonymkode: 2e906...6c3 Offentlige tannleger er pålagt å prioritere pasientene med rett til tannhelsehjelp via det offentlige. Ledig kapasitet kan brukes på øvrige grupper, men når kapasiteten ikke lenger er der er det bare å forholde seg til det. Ikke noe rart eller klanderverdig i dette. Anonymkode: 80585...425 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:17 #13 Del Skrevet fredag kl 08:17 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Skal du komme med et slikt argument, så må du nesten begrunne kommentaren din nærmere. Anonymkode: 70d69...385 Alle kan bruke offentlige tannleger dersom kapasitet, og de får ikke denne tjenesten gratis. Dette koster penger. Ergo, hun har ikke utnyttet det offentlige. Vil si differansen kan være noen få hundre kroner. Hvilket datagrunnlag begrunner du at offentlige tannleger har mindre utdannelse enn private på? Tror du folk i privat sektor har mer utdannelse enn de i offentlig sektor generelt? Anonymkode: 5ebf7...29d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet fredag kl 08:25 #14 Del Skrevet fredag kl 08:25 (endret) Ta kontakt med tannlegehøgskolen om du har mulighet til å bruke dem. Du må nok forvente å være der i ca 3 timer men det er verdt det å bli fulgt opp godt og du må betale veldig lite i forhold til privat tannlege. https://www.odont.uio.no/tjenester/pasientbehandling/ Telefon: 22 85 20 78 Eller online: https://nettskjema.no/a/285287#/page/1 Endret fredag kl 08:25 av Fighter83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 01:14 #15 Del Skrevet lørdag kl 01:14 AnonymBruker skrev (18 timer siden): De har ikke lov til å nekte lege/tannlegehjelp. Står nedfelt i paragrafer det. Anonymkode: 84850...f41 Jo, det kan de selvsagt - har de ikke kapasitet, så har de ikke kapasitet. Og her har de i tillegg informert pasienten (som er voksen, betalende pasient og dermed ikke i noen prioritert pasientgruppe i det offentlige) om annen tannlege hun kan ta kontakt med for å få hjelp. Da er nok til og med kriteriene for ø-hjelp oppfylt. Dessverre er det sånn det kommer til å bli for alle fremover, om SV får drive sin såkalte tannhelsepolitikk videre. Et system hvor det skal brukes minst mulig skattepenger på "gratis" tannhelse og hele befolkningen skal presses inn i den offentlige tannhelsetjenesten, som allerede er kraftig underfinansiert og underdimensjonert i forhold til de oppgavene de har pr. nå, og verre skal det bli. Det kommer til å bli flott på papiret, men når ventetiden på time blir x antall år og det dermed ikke er noe reellt tilbud i det hele tatt, så kommer de som har råd til det fortsatt til å gå til private tannleger, som kommer til å bli enda dyrere enn i dag (samtidig som hver og en av oss må betale et tosifret antall tusen kroner ekstra i årlig skatt for å finansiere ordningen, men med penger som ikke er øremerket og dermed renner bort på andre ting enn tannhelse). Det er bare å glede seg 👍 (De har ikke lov som helsepersonell, såvidt meg bekjent, å nekte enkeltpasienter behandling uten saklig grunn - men manglende kapasitet et en saklig grunn og gjelder alle "nye" pasienter, alle voksne, eller lignende, altså ikke nektelser rettet mot enkeltmennesker.) Anonymkode: 16d2c...a63 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 01:27 #16 Del Skrevet lørdag kl 01:27 Du har fremdeles rett til den samme støtten fra Helfo hvis du går et annet sted, så det har egentlig ikke noe å si. Hvis du likte den tannlegen du hadde før så følger du bare etter dit. Hvis du er usikker på det med refusjon, så spør du bare hvordan det fungerer når du ringer og bestiller time. Anonymkode: 62114...72c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:01 #17 Del Skrevet lørdag kl 09:01 Helfo gir dekning hos private tannleger, så ser ikke helt problemet i å måtte finne deg en ny tannlege! Du trenger jo ikke å velge det dyreste kontoret?! Anonymkode: 5c639...688 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:55 #18 Del Skrevet lørdag kl 13:55 AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 8.54): Du har gått på et offentlig tannlegesenter på overtid og nytt godt av samfunnets økonomiske resurser i en årrekke og nå klager du fordi noen har funnet ut at du ikke skal nyte godt av fellesskapets knapphetsgode resurser men betale tannlege selv? Maken til frekkhet skal en Leite lenge etter. Gå til privat tannlege som alle andre om du trenger tannlege. Hvor du går velger du selv. Har du rett på noe Helfo refusjon så får du også det i det private. Du er ikke så spesiell at en offentlig tannlege må ta seg av deg, en privat tannlege er faktisk bedre og har mer etterutdannelse enn en offentlig ansatt. At du ikke skammer deg over å klage over å måtte gå til tannlege som folk flest, er faktisk det verste her. Anonymkode: 70d69...385 Ønsker gjerne en kilde som underbygger påstanden din om at private tannleger er «bedre» og har mer utdannelse enn offentlig ansatte tannleger. De fleste tannleger har akkurat den samme 5-årige utdannelsen, og spesialister finnes både offentlig og privat. Krav om kurs og systematisk etterutdanning gjelder for alle tannleger som er medlem av Tannlegeforeningen. Lever du kanskje i den tro at det er de med dårligste karakterer som jobber offentlig, så må du tro om igjen. TS, det er dessverre slik i mange fylker at det rett og slett ikke er kapasitet til å ta i mot voksne, betalende pasienter mer, spesielt ikke etter at det ble innført at 21-26-åringene også har rett på tannbehandling med moderasjon i den offentlige tannhelsetjenesten. Den knekte tannen ber du om hjelp til hos privat tannlege. Hva angår den komplekse tannhelsehistorikken, du kan gå inn på tannhelsetjenesten sine nettsider i ditt fylke og be om journalutskrift som du tar med til en ny tannlege. Anonymkode: 51d39...629 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet lørdag kl 14:01 #19 Del Skrevet lørdag kl 14:01 AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 7.12): De har ikke lov til å nekte lege/tannlegehjelp. Står nedfelt i paragrafer det. Anonymkode: 84850...f41 Helsepersonell har ikke lov til å ikke hjelpe noen som er livstruende syke. Alle andre kan de henvise til andre om de ikke har anledning der og da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå