AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #1 Skrevet 8. november 2024 Har en lege som ikke er glad i diagnoser, og er veldig gammeldags i holdninger rundt dette. Er selv utdannet innenfor sosialfag, og vet man ikke skal overdiagnostisere uten grunn, feks ADHD (trenger man diagnose for å få hjelp til å håndtere det, er det selvsagt i orden). Uansett. Har bekymring for at barnet mitt kanskje kan ha autisme. Barnet er 23 måneder. Barnehage har også lagt merke til samme ting som meg, uten at de har nevnt noe diagnose eller stor bekymring. Kan jeg gå til helsestasjonen for hjelp? Eller må dette via fastlege ? Noen som har vært borti dette og vet? Anonymkode: 287fe...997
FeraVera Skrevet 8. november 2024 #2 Skrevet 8. november 2024 Barnehagen kom med noen bekymringer angående barnet vårt da det var like gammelt som din. De sa ikke rett ut autisme, men når jeg googlet så kom det opp. Jeg ringte helsestasjonen for råd og da sa hun at barnet vårt var så lite enda at vi kunne se det an i et halvt års tid. Det kan jo være at barnet ditt har mer symptomer enn det vårt hadde. En telefon til helsestasjonen er nok ikke så dumt om du er bekymret☺️ Mulig fastlegen deres tar det mer på alvor om bekymringen kommer fra helsestasjonen?
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #3 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har bekymring for at barnet mitt kanskje kan ha autisme. Hva konkret er bekymringen? Anonymkode: c7079...551
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #4 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Barnehage har også lagt merke til samme ting som meg, uten at de har nevnt noe diagnose eller stor bekymring. Kan jeg gå til helsestasjonen for hjelp? Eller må dette via fastlege ? Noen som har vært borti dette og vet? Henvisning til BUP skrives av fastlege. Men før dette bør du gjerne kontakte helsestasjonen, og eventuelt få rapport bra barnehage/ppt. Vi har vært borti dette, men med barn i barneskolealder. Fikk rapport fra lærer, fra helsesykepleier, og utskrift fra ppt (de sa at de ikke kunne hjelpe fordi barnet hadde ingen problemer med fag, men likevel var det obligatorisk å kontakte de først). Etterpå dro vi til fastlegen, som gjorde enkle somatiske tester, og skrev henvisning. Likevel ble det avslag, fordi vi har ikke kontaktet Oslohjelpa for veiledning først (førstelinjetjenester i kommune) 🙈 Så måtte vi klage, og heldigvis tok BUP klagen på alvor. Fastlegen hjalp oss mye, så det er viktig å ha en lege som støtter dere. Barnet vårt fikk autismediagnose ca. 6 mnd senere. Dette er vår erfaring. Mye kommer an på hvor dere bor, hos oss er BUP overbelastet, og det er vanskelig å komme inn. Jeg har også inntrykk at foreldre som er bekymret ofte fikk beskjed om "å se det litt an"... Selvsagt skal man ikke gi diagnoser uten grunn! Men tidlig innsats er så innmari viktig for barn med autisme, så hvis både du og barnehagen er bekymret, bør dette tas på alvor. Anonymkode: 2f690...a80 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #5 Skrevet 8. november 2024 Henvisning til BUP skjer gjennom fastlege, ja, men helsestasjonen kan være et fint første steg. Om du ikke har hatt 2-års kontroll ennå så kan du jo gjerne nevne din bekymring der, bare for å ha noen å sparre med. Jeg har trengt videre henvisning til mitt barn på grunn av noe annet, og kontaktet helsestasjonen da min fastlege virket litt avventende. Helsestasjonen delte heldigvis min bekymring, så da hadde jeg noe konkret å "slå i bordet med" da jeg tok det opp med legen neste gang. Anonymkode: d8ea6...60c
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #6 Skrevet 8. november 2024 Kan så små barn henvises til Bup? 😮 Det visste jeg ikke. Vi har nærmest bodd på Bup det siste halve året pga min datters autisme og angst/depresjon, og jeg har aldri sett så små barn på venteværelset. Knapt nok noen under skolealder. Anonymkode: 7ac98...b69
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #7 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan så små barn henvises til Bup? 😮 Det visste jeg ikke. Vi har nærmest bodd på Bup det siste halve året pga min datters autisme og angst/depresjon, og jeg har aldri sett så små barn på venteværelset. Knapt nok noen under skolealder. Anonymkode: 7ac98...b69 Men kanskje barnehagebarn blir observert i eget miljø, og ikke tas inn på kontorene i Bup-bygningen... Anonymkode: 7ac98...b69 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #8 Skrevet 8. november 2024 Dersom barnet har vansker som kommer til uttrykk i bhg, forsinket i sosial utvikling f.eks, kan barnehagen hente inn PPT. De vil kartlegge og gjøre seg opp en formening som kan være grei å ha med for å få lege til å henvise til BUP. Ved vår PPT jobber det psykologer som kunne henvise til BUP, så da slapp vi gå via legen. Man kan absolutt henvise snart to-år gamle barn til BUP, autisme begynner ofte å bli ganske åpenbar ved den alderen, og jo tidligere man setter i gang tiltak, jo bedre. Anonymkode: 92dae...5a5 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #9 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kan så små barn henvises til Bup? 😮 Det visste jeg ikke. Vi har nærmest bodd på Bup det siste halve året pga min datters autisme og angst/depresjon, og jeg har aldri sett så små barn på venteværelset. Knapt nok noen under skolealder. Anonymkode: 7ac98...b69 Ja, de kan de. Bup er også for gravide. Anonymkode: 69ada...b98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå