AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #1 Del Skrevet 7. november 2024 jeg tror jeg har helt ekstremt lav forbrenning. Spiser jeg meg mett legger jeg på meg, og må sulte for å beholde vekta. Kaloribehovet mitt må bære under 1000 om dagen, og det er så stusslig å leve som dette. Jeg har ørt overvektig i mange år, men gikk drastisk ned i forbindelse med en depresjon som holdt på å ta knekken på meg. Er på bedringens vei, og jobber nå knallhard for å ikke gå opp men samtidig få et normalt kosthold. Virker som at jeg legger på meg av alt! Spiser omtrent halvparten av hva mine normalvektige venner og kollegaer gjør…. All mat jeg spiser samler seg i magen, og jeg går kanskje på do (nr. 2) et par ganger i uken. Dette har jeg spist i dag: Frokost/lunsj: Kjøleskapsgrøt av 1 dl havregryn, 2 ss chiafrø, 1 dl. proteinyoghurt uten sukker, 2 ss cottage cheeseburger, 1 dl. Lettmelk, 1 dl frosne bær, 1 ts honning. Mellommåltid (lite stykke sjokoladekake, feiring på jobb). Middag: En porsjon hjemmelaget kjøttsaus med masse grønnsaker, 50 gram pasta. Kvelds/snack: tre biter grov hvitløksbaguette + salat uten dressing. Dette er jo ikke mye, eller? Vil så gjerne holde meg slank, samtidig nyte god mat og drikke på samme nivå som andre (normalvektige…) Anonymkode: 6d157...d6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #2 Del Skrevet 7. november 2024 Last ned app og logg alt du spiser, vær nøye, da får du oversikt over hvor mye du får i deg, de aller fleste av oss undervurderer veldig hvor mye kalorier det er i forskjellige ting. Anonymkode: 004b8...9d8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #3 Del Skrevet 7. november 2024 Les om termisk effekt. Du må øke proteininntaket. Anonymkode: 7449f...9ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #4 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Last ned app og logg alt du spiser, vær nøye, da får du oversikt over hvor mye du får i deg, de aller fleste av oss undervurderer veldig hvor mye kalorier det er i forskjellige ting. Anonymkode: 004b8...9d8 Har logget alt jeg spiser, det er derfor jeg vet at når jeg bikker 1000 kcal så legger jeg på meg raskt… Anonymkode: 6d157...d6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #5 Del Skrevet 7. november 2024 Men hvis du bruker app så vet du jo hvor mye kalorier du fikk i deg idag? Anonymkode: 004b8...9d8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #6 Del Skrevet 7. november 2024 Jeg har PCOS og må spise ca det samme som deg i mengde ila en dag for å holde meg normalvektig. Det er jo bare sånn at når forbrenningen er lav så har rett og slett ikke kroppen behov for mer mat. Hvis man spiser for å leve i stedet for å leve for å spise, så er det ikke problematisk å rette seg etter egen forbrenning. Anonymkode: 78286...169 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #7 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): jeg tror jeg har helt ekstremt lav forbrenning. Spiser jeg meg mett legger jeg på meg, og må sulte for å beholde vekta. Kaloribehovet mitt må bære under 1000 om dagen, og det er så stusslig å leve som dette. Jeg har ørt overvektig i mange år, men gikk drastisk ned i forbindelse med en depresjon som holdt på å ta knekken på meg. Er på bedringens vei, og jobber nå knallhard for å ikke gå opp men samtidig få et normalt kosthold. Virker som at jeg legger på meg av alt! Spiser omtrent halvparten av hva mine normalvektige venner og kollegaer gjør…. All mat jeg spiser samler seg i magen, og jeg går kanskje på do (nr. 2) et par ganger i uken. Dette har jeg spist i dag: Frokost/lunsj: Kjøleskapsgrøt av 1 dl havregryn, 2 ss chiafrø, 1 dl. proteinyoghurt uten sukker, 2 ss cottage cheeseburger, 1 dl. Lettmelk, 1 dl frosne bær, 1 ts honning. Mellommåltid (lite stykke sjokoladekake, feiring på jobb). Middag: En porsjon hjemmelaget kjøttsaus med masse grønnsaker, 50 gram pasta. Kvelds/snack: tre biter grov hvitløksbaguette + salat uten dressing. Dette er jo ikke mye, eller? Vil så gjerne holde meg slank, samtidig nyte god mat og drikke på samme nivå som andre (normalvektige…) Anonymkode: 6d157...d6e Du må ikke sulte ❤️ Mer proteiner, grønnsaker, fiber - mat laget med rene råvarer fra bunn av. Stress mindre, sov godt og lenge nok, gi deg egenomsorg, optimalt med vitaminer og mineraler, mat for å bedre tarmfunksjonen og magebakteriebe. Mindre skjerm og Ut i frisk luft. Minimalt med hormonforstyrrende stoffer. Mer inn med naturlige ting. Les gjerne om kortisolnivå, blodsukkersvigninger, tarmer og mage. Fokuser mer på helse og mindre på kalorier, slanking, vekt og sammenligning med andre. Anonymkode: 0fd49...4cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #8 Del Skrevet 8. november 2024 Spis mindre energitett mat er det beste tipset jeg kan gi deg, samt spis mer proteiner og fiber. Du får virkelig ikke mye kake for 1000 kalorier bare så det er sagt.. 1000 kalorier kake tar bare noen få sekunder å spise. En eneste liten rute melkesjokolade har nesten like mange kalorier som en stor appelsin. Når det er sagt så varierer ikke forbrenning mye fra menneske til menneske. Du spiser ikke halvparten av hva dine tynne venner spiser, du spiser nok heller det dobbelte. Forskjellen på de beste genene tenkelig og de værste genene tenkelig har en forskjell på 160 kalorier for dag i forbrenning og nesten alle mennesker ligger et sted nær midten ifølge Harvard. Du kommer aldri til å nå målene dine om du lyver for deg selv. Anonymkode: 64fb1...b9e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #9 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Spis mindre energitett mat er det beste tipset jeg kan gi deg, samt spis mer proteiner og fiber. Du får virkelig ikke mye kake for 1000 kalorier bare så det er sagt.. 1000 kalorier kake tar bare noen få sekunder å spise. En eneste liten rute melkesjokolade har nesten like mange kalorier som en stor appelsin. Når det er sagt så varierer ikke forbrenning mye fra menneske til menneske. Du spiser ikke halvparten av hva dine tynne venner spiser, du spiser nok heller det dobbelte. Forskjellen på de beste genene tenkelig og de værste genene tenkelig har en forskjell på 160 kalorier for dag i forbrenning og nesten alle mennesker ligger et sted nær midten ifølge Harvard. Du kommer aldri til å nå målene dine om du lyver for deg selv. Anonymkode: 64fb1...b9e Jeg spiser seriøst ikke mer en rundt 1000 om dagen, og det er jo mye mindre en hva som anbefales… er 172 cm, og veier ca 70 kg. Siden jeg spiste et lite kakestykke i dag er det null sukker eller snacks resten av uka…. Anonymkode: 6d157...d6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 8. november 2024 #10 Del Skrevet 8. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): jeg tror jeg har helt ekstremt lav forbrenning. Spiser jeg meg mett legger jeg på meg, og må sulte for å beholde vekta. Kaloribehovet mitt må bære under 1000 om dagen, og det er så stusslig å leve som dette. Jeg har ørt overvektig i mange år, men gikk drastisk ned i forbindelse med en depresjon som holdt på å ta knekken på meg. Er på bedringens vei, og jobber nå knallhard for å ikke gå opp men samtidig få et normalt kosthold. Virker som at jeg legger på meg av alt! Spiser omtrent halvparten av hva mine normalvektige venner og kollegaer gjør…. All mat jeg spiser samler seg i magen, og jeg går kanskje på do (nr. 2) et par ganger i uken. Dette har jeg spist i dag: Frokost/lunsj: Kjøleskapsgrøt av 1 dl havregryn, 2 ss chiafrø, 1 dl. proteinyoghurt uten sukker, 2 ss cottage cheeseburger, 1 dl. Lettmelk, 1 dl frosne bær, 1 ts honning. Mellommåltid (lite stykke sjokoladekake, feiring på jobb). Middag: En porsjon hjemmelaget kjøttsaus med masse grønnsaker, 50 gram pasta. Kvelds/snack: tre biter grov hvitløksbaguette + salat uten dressing. Dette er jo ikke mye, eller? Vil så gjerne holde meg slank, samtidig nyte god mat og drikke på samme nivå som andre (normalvektige…) Anonymkode: 6d157...d6e Mer grønnsaker og mer protein vil kunne mette bedre og lengre uten å gi særlig med kalorier. Særlig siste måltidet, der er det så og si bare karbohydrater og noen egg, kjøtt eller fisk ville mettet betydelig mer hvordan er søvnen og aktivitetsnivået? Trener du styrke? Beveger du deg jevnlig gjennom dagen? Kan du ha oversett flytende kalorier (drikke, stekeolje, saus, dressing?) Hvordan er det over tid? Er dette representativt for alle dager eller er det mer frihet og større inntak i helgen? Det er jo, dessverre, som du sikkert vet, for gjort å spise inn hele ukas underskudd med en utskeielse. Ligger du i 300 kcal underskudd man - fredag «forsvinner» det av 150g sjokolade, en bolle og en kaffe latte Endret 8. november 2024 av Lill3My 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #11 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): jeg tror jeg har helt ekstremt lav forbrenning. Spiser jeg meg mett legger jeg på meg, og må sulte for å beholde vekta. Kaloribehovet mitt må bære under 1000 om dagen, og det er så stusslig å leve som dette. Jeg har ørt overvektig i mange år, men gikk drastisk ned i forbindelse med en depresjon som holdt på å ta knekken på meg. Er på bedringens vei, og jobber nå knallhard for å ikke gå opp men samtidig få et normalt kosthold. Virker som at jeg legger på meg av alt! Spiser omtrent halvparten av hva mine normalvektige venner og kollegaer gjør…. All mat jeg spiser samler seg i magen, og jeg går kanskje på do (nr. 2) et par ganger i uken. Dette har jeg spist i dag: Dette er jo ikke mye, eller? Vil så gjerne holde meg slank, samtidig nyte god mat og drikke på samme nivå som andre (normalvektige…) Anonymkode: 6d157...d6e Dette høres ut som stress (økt kortisolinnhold i kroppen). Hvordan sover du? Hvis du trener med så lite energi øker kortisolnivået ytterligere, noe som igjen forverrer situasjonen, og skaper en vond sirkel. Aktivitet er viktig, men kun rolig aktivitet akkurat nå. Fysisk og psykisk sykdom kan også øke stressnivået i kroppen, og med det kortisolnivået, og det kan ta lang tid å normalisere verdiene. For lite mat fører også til en stressreaksjon i kroppen. Og i tillegg kommer vi da inn på sparebluss som kicker inn ved for lite energi over tid. Da vil kroppen redusere noen av kroppens funksjoner, som blant annet fordøyelse, temperaturkontroll, for å spare energien til livsnødvendige funksjoner som hjerte og lungefunksjon. Men dette vil ta tid og innsats. Det første du bør gjøre er å bruke en kalkulator for å se hva basalforbrenningen din er. Jeg anbefaler denne https://tdeecalculator.net/, som jeg har funnet ganske riktig for min egen del. Hvis du øker matinntaket ditt til i det minste hvileforbrenningen vil du kanskje gå litt opp i vekt på kort sikt, men da vil du om ikke så lang tid få kroppen ut av sparebluss-modus, fordøyelsen og forbrenningen vil begynne å fungere bedre igjen, og du vil få redusert noe av stresset kroppen din sliter med akkurat nå, og kroppen vil begynne å reagere som normalt på energibalanse/energiunderskudd. For å få redusert stresset ytterligere anbefaler jeg deg å lese litt om det autonome nervesystemet. Jeg gjetter at du akkurat nå har sympatisk dominans (fight or flight). Fordøyelsen trenger at du har balanse mellom det sympatiske og parasympatiske nervesystemet (rest and digest) for optimal funksjon, og med tilstrekkelig næring, og mindre stress vil også forbrenningen etterhvert normalisere seg. Beklager at dette ble så langt og kronglete skrevet, men dette med kortisol er så komplekst at jeg måtte skrive såpass for å få med det essensielle. Anonymkode: 19c19...9ce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #12 Del Skrevet 8. november 2024 Mye er det ikke men du spiser mer kalori tett matvarer enn det jeg hadde gjort på en dag. Pasta, kake og hvitløksbrød på en dag er en sjeldenhet før meg. Det er jo bere lette karbohydrater. Jeg rekner meg foresten fram til at dette blir over 1000 kalorier Anonymkode: 55216...c62 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #13 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Last ned app og logg alt du spiser, vær nøye, da får du oversikt over hvor mye du får i deg, de aller fleste av oss undervurderer veldig hvor mye kalorier det er i forskjellige ting. Anonymkode: 004b8...9d8 Hvilken app anbefaler du? Anonymkode: 8ecf5...3f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #14 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): jeg tror jeg har helt ekstremt lav forbrenning. Spiser jeg meg mett legger jeg på meg, og må sulte for å beholde vekta. Kaloribehovet mitt må bære under 1000 om dagen, og det er så stusslig å leve som dette. Jeg har ørt overvektig i mange år, men gikk drastisk ned i forbindelse med en depresjon som holdt på å ta knekken på meg. Er på bedringens vei, og jobber nå knallhard for å ikke gå opp men samtidig få et normalt kosthold. Virker som at jeg legger på meg av alt! Spiser omtrent halvparten av hva mine normalvektige venner og kollegaer gjør…. All mat jeg spiser samler seg i magen, og jeg går kanskje på do (nr. 2) et par ganger i uken. Dette har jeg spist i dag: Frokost/lunsj: Kjøleskapsgrøt av 1 dl havregryn, 2 ss chiafrø, 1 dl. proteinyoghurt uten sukker, 2 ss cottage cheeseburger, 1 dl. Lettmelk, 1 dl frosne bær, 1 ts honning. Mellommåltid (lite stykke sjokoladekake, feiring på jobb). Middag: En porsjon hjemmelaget kjøttsaus med masse grønnsaker, 50 gram pasta. Kvelds/snack: tre biter grov hvitløksbaguette + salat uten dressing. Dette er jo ikke mye, eller? Vil så gjerne holde meg slank, samtidig nyte god mat og drikke på samme nivå som andre (normalvektige…) Anonymkode: 6d157...d6e Har du sjekket stoffskiftet? Anonymkode: 8ecf5...3f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #15 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Spis mindre energitett mat er det beste tipset jeg kan gi deg, samt spis mer proteiner og fiber. Du får virkelig ikke mye kake for 1000 kalorier bare så det er sagt.. 1000 kalorier kake tar bare noen få sekunder å spise. En eneste liten rute melkesjokolade har nesten like mange kalorier som en stor appelsin. Når det er sagt så varierer ikke forbrenning mye fra menneske til menneske. Du spiser ikke halvparten av hva dine tynne venner spiser, du spiser nok heller det dobbelte. Forskjellen på de beste genene tenkelig og de værste genene tenkelig har en forskjell på 160 kalorier for dag i forbrenning og nesten alle mennesker ligger et sted nær midten ifølge Harvard. Du kommer aldri til å nå målene dine om du lyver for deg selv. Anonymkode: 64fb1...b9e Jo, forbrenningen varierer. Jeg tenker på meg selv. Spiser nå MINDRE og sunnere enn jeg gjorde tidligere, men er 20 kilo tyngre enn før. Jeg har også fått konstatert veldig lav basalforbrenning. Samtidig får ikke kroppen alle nødvendige stoffer ved å leve på 800 kcal per dag. Ikke får jeg noe energi til å trene og være veldig effektiv på jobb av å gå rundt sulten og slapp hele jævla dagen. Anonymkode: 2452c...560 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #16 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dette høres ut som stress (økt kortisolinnhold i kroppen). Hvordan sover du? Hvis du trener med så lite energi øker kortisolnivået ytterligere, noe som igjen forverrer situasjonen, og skaper en vond sirkel. Aktivitet er viktig, men kun rolig aktivitet akkurat nå. Fysisk og psykisk sykdom kan også øke stressnivået i kroppen, og med det kortisolnivået, og det kan ta lang tid å normalisere verdiene. For lite mat fører også til en stressreaksjon i kroppen. Og i tillegg kommer vi da inn på sparebluss som kicker inn ved for lite energi over tid. Da vil kroppen redusere noen av kroppens funksjoner, som blant annet fordøyelse, temperaturkontroll, for å spare energien til livsnødvendige funksjoner som hjerte og lungefunksjon. Men dette vil ta tid og innsats. Det første du bør gjøre er å bruke en kalkulator for å se hva basalforbrenningen din er. Jeg anbefaler denne https://tdeecalculator.net/, som jeg har funnet ganske riktig for min egen del. Hvis du øker matinntaket ditt til i det minste hvileforbrenningen vil du kanskje gå litt opp i vekt på kort sikt, men da vil du om ikke så lang tid få kroppen ut av sparebluss-modus, fordøyelsen og forbrenningen vil begynne å fungere bedre igjen, og du vil få redusert noe av stresset kroppen din sliter med akkurat nå, og kroppen vil begynne å reagere som normalt på energibalanse/energiunderskudd. For å få redusert stresset ytterligere anbefaler jeg deg å lese litt om det autonome nervesystemet. Jeg gjetter at du akkurat nå har sympatisk dominans (fight or flight). Fordøyelsen trenger at du har balanse mellom det sympatiske og parasympatiske nervesystemet (rest and digest) for optimal funksjon, og med tilstrekkelig næring, og mindre stress vil også forbrenningen etterhvert normalisere seg. Beklager at dette ble så langt og kronglete skrevet, men dette med kortisol er så komplekst at jeg måtte skrive såpass for å få med det essensielle. Anonymkode: 19c19...9ce Ifølge denne kalkulatoren, må jeg spise 1800 kcal per dag for å beholde vekta jeg har nå. For meg blir det feil - spiser jeg såpass mye, så går jeg jevnt og trutt opp i vekt. Anonymkode: 2452c...560 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #17 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ifølge denne kalkulatoren, må jeg spise 1800 kcal per dag for å beholde vekta jeg har nå. For meg blir det feil - spiser jeg såpass mye, så går jeg jevnt og trutt opp i vekt. Anonymkode: 2452c...560 Jeg anbefalte denne kalkulatoren for å se på basalforbrenningen (det du forbrenner før aktivitet), og der er min erfaring at den er ganske nøyaktig. Anonymkode: 19c19...9ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #18 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg anbefalte denne kalkulatoren for å se på basalforbrenningen (det du forbrenner før aktivitet), og der er min erfaring at den er ganske nøyaktig. Anonymkode: 19c19...9ce Det står 1500 kcal basal forbrenning. Ifølge legen er den på rundt 1100. Så det er mektig feil. Anonymkode: 2452c...560 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #19 Del Skrevet 8. november 2024 Spis mer grønnsaker. Det metter uten kalorier Anonymkode: f8185...dac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #20 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det står 1500 kcal basal forbrenning. Ifølge legen er den på rundt 1100. Så det er mektig feil. Anonymkode: 2452c...560 Det er da merkelig. Jeg får basalforbrenning på 1132 kcal på den kalkulatoren. Jeg sjekket nå på en annen kalkulator (trening.no), og der fikk jeg basalforbrenning på 1204, noe jeg vet er for høyt for meg. Anonymkode: 19c19...9ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå