Gå til innhold

Katteforsikring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte nettopp standard katteforsikring hos if. Har alle forsikringene mine i Storebrand, men de krever visst at man må id merke katten..? Eller at han har et id nr. 

Lurer egentlig på hvilke forsikringer folk har til sine innekatter. ?

Ingen spesiell rase, frisk liten hannkatt innepus. 

Har noen noe andre innspill?

Anonymkode: f047c...694

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den må nok chippes ja, ellers kunne du hatt tre katter, forsikret en og brukt den forsikringen på alle kattene hos dyrlegen feks. 

Anonymkode: 97dc4...399

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Den må nok chippes ja, ellers kunne du hatt tre katter, forsikret en og brukt den forsikringen på alle kattene hos dyrlegen feks. 

Anonymkode: 97dc4...399

Ja, men stod ingenting på if sin om at den må chippes, så jeg valgte den. Skjønner argumentet da. Men nå har jeg bare èn pus ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsikret hos Agria, og har en helt vanlig huskatt som selvfølgelig er chippet, siden vi bor i Bergen sentrum.

Anonymkode: 0e93a...11c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, kjøpte nettopp standard katteforsikring hos if. Har alle forsikringene mine i Storebrand, men de krever visst at man må id merke katten..? Eller at han har et id nr. 

Jeg håper de snart får innført en lov om at alle katter skal chippes.

Anonymkode: 74e9c...a83

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville heller spart til katten på egen konto.

Anonymkode: 360a1...b6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg utekatter, men har hatt innekatt tidligere. Kjenner flere med innekatter.

Jeg har forsikring i Tryg, fordi jeg får samlerabatt og fagforeningsrabatt. Alle jeg kjenner har forsikring i sitt vanlige selskap, utenom noen med rasekatter, de har i Agria.

Samtlige katter er chippet, så det har aldri vært ett tema. I min omgangskrets er det like selvsagt at man chipper pus som at man tar de til helsekontroller...

Anonymkode: 975e1...c01

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er kattene chippet (selvfølgelig), men ikke forsikret, da jeg heller betaler regningene som kommer og fungerer som eget forsikringsselskap.

Sikker på at katten ikke er chippet? De blir jo dette som en del av pakka når de kastreres. 

Anonymkode: ff166...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter heller av fast sum i mnd. på en ‘kattekonto’. Har gjort det i alle år med alle kattene mine. Har aldri måtte bruke av pengene så nå står det nærmere 200000,- på kontoen 

Anonymkode: 3c4cb...bf0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Setter heller av fast sum i mnd. på en ‘kattekonto’. Har gjort det i alle år med alle kattene mine. Har aldri måtte bruke av pengene så nå står det nærmere 200000,- på kontoen 

Anonymkode: 3c4cb...bf0

Slik jeg også ser på det. Uten at jeg setter av øremerkede midler, er det buffer nok til å også ta regningene som måtte komme. 

Selv katten som kostet meg mest (20 000 de siste par leveårene), gikk jeg jo i stor pluss på. Da å betale forsikring hele kattens liv ville kostet ca 60 000. Og de siste årene (når kostnadene kommer) er ofte ikke dekket en gang. 

Det sagt. Klarer man ikke å spare, eller ha buffer, så er forsikring absolutt det eneste riktige når man har katt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå har jeg utekatter, men har hatt innekatt tidligere. Kjenner flere med innekatter.

Jeg har forsikring i Tryg, fordi jeg får samlerabatt og fagforeningsrabatt. Alle jeg kjenner har forsikring i sitt vanlige selskap, utenom noen med rasekatter, de har i Agria.

Samtlige katter er chippet, så det har aldri vært ett tema. I min omgangskrets er det like selvsagt at man chipper pus som at man tar de til helsekontroller...

Hvorfor chippe når du har innekatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om du aldri har opplevd at innekatten din har sneket seg ut, så tar jeg gjerne i mot råd om hvordan huset er rigget, og hvilke rutiner dere har 😂 De har også halsbånd som sier "jeg bor inne, ring 123... om du finner meg" 

Uansett, jeg har aldri fått spørsmålet om chipping en gang, de gjør det bare rutinemessig når de blir kastrert. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fordi det er en del av ansvarlig kattehold? 
Fordi man ønsker katten hjem igjen om den stikker av? 
For å ha ett registrert eierforhold som ikke kan diskuteres? 
ID-merking gjør det enklere for veterinærer å sikre journalføring på riktig individ. 
Fordi man ønsker velge forsikringsselskap fritt, og eventuelt få billigere forsikring? 

La oss snu det: gi meg en god grunn til å ikke ha id-merking på en katt? 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har en huskatt som jeg har forsikret i Agria og jeg kjenner veldig mange andre som heller ikke har rasekatter som bruker Agria. Jeg kjenner faktisk flere som bruker Agria enn som forsikrer via eget forsikringsselskap.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

https://www.agria.no/katt/artikkel/behandling-og-pleie/husk-a-id-merke-katten/

«Agria Dyreforsikring anbefaler alle katteeiere å ID-merke kattene sine, også innekatter. Selv om katten bare er inne, kan den komme seg ut ved et uhell og vil da være ekstra utsatt for å gå seg vill.

Fortvilet situasjon

I starten av 2023 var det rundt 7000 katter registrert savnet hos Dyrbar.no, som er en side for dyr som er savnet og funnet i Norge. Det reelle tallet på hvor mange katter som er på avveie er nok mye høyere.»

https://www.nidaros.no/billy-og-luna-stakk-av-etter-ulykken-helt-grusomt/s/5-113-613082

«De er innekatter, og er ikke vant til trafikk eller bråk. Det er helt grusomt, sier hun.»

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/tromso-kattehotell_-fikk-utlevert-feil-katt-fra-kattepensjonat-1.17013886

«Innekatten Hermine

Og ikke nok med det: katten var blitt sluppet ut.»

Og dette er kun et lite knippe av alle sakene hvor innekatter har kommet seg ut

IMG_3063.jpeg

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor? Fordi alle katter kan klare å stikke av en eller annen gang i sitt liv. Og uten chipmerke er det neste umulig å finne dem igjen. Det øker sjansene i alle fall litt å bli gjenforent om den har chip.

En åpen dør som noen har glemt å lukke helt og katten smetter ut, den kan hoppe fra en balkong til en annen og videre ned på bakken (skjedde med katten til en jeg kjenner, katten er aldri funnet igjen selv om den er chippet), katten kan stikke ut et vindu, og på vei til veterinær i et kattebur kan døren plutselig løsne på buret og katten piler avgårde.

Med noen jeg kjenner så hadde de katten løs i bilen på langtur, og da de stoppet ved en bomstasjon for å kaste penger i innsamlingsboksen glemte de at katten var løs, så de sveivet da ned vinduet for å betale bompengene... og ut forsvant katten som et lyn. Pilte under bilene i køene og ble søkk vekk på sekunder. De fant den aldri igjen. Den var ikke chippet heller, så selv om den overlevde og en familie tok den inn, så var det jo ingen mulighet til å finne eier (de var langt hjemmefra).

Som du ser kan mange ting skje, katter er raske, hopper høyt og langt og sikter bra (åpne vinduer på gløtt osv).

Jeg hadde aldri tatt sjansen på å ikke chipmerke noen katt, som forklart heller ikke innekatter. De kan komme seg ut uansett hvor forsiktig man er.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agria her også. Det koster litt mer, men så dekker de mer også, fx mer enn Tryg som var mitt alternativ pga obos.

Anonymkode: 76e3e...9f1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...