Gå til innhold

Prøvde å invitere til vennegruppe, fikk negativt svar

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Daria skrev (7 timer siden):

Hadde du syntes det var like rart om de prioriterte andre fritids- eller familieaktiviteter? At de skal i kirken kan innebære så mye mer enn gudstjeneste - på en hverdag med barn kan det være familietreff, felles middag, korøvelse og andre ting som er både sosialt og lystbetont for barnet (og det finnes barn som liker gudstjenester også).

Det vanlige er å prioritere organisert vennegruppe over fritidsaktiviteter, ja. Vennegruppe er jo for å etablere gode relasjoner i klassen, og er særlig viktig de første få årene. 

Men folk står jo fritt til å prioritere som de vil, vil de ikke engasjere seg i vennegrupper så er det lov det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tro meg, dette er noe av det minst rare du kommer til å oppleve fra andre foreldre.

Du kommer til å møte så sykt mange ulike personligheter og mennesker som har andre meninger og tenker anderledes enn deg selv. Du kommer til å få bakoversveis på hva enkelte andre tar opp på foreldremøte eller mener om ditten og datten.

Selvom jeg ikke er spesielt fan av vennegrupper, har vi alltid prioritert det framfor fritidsaktivitet om det har kræsjet. Det samme med bursdager. Er andre som prioriterer anderledes og det er får man bare akseptere. Det beste du kan gjøre er å si "ok, det var synd. håper dere passer neste gang"

Anonymkode: bf6ba...b01

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er jo kanskje en like viktig og fast aktivitet som at et barn går på f.eks fotball.  Barnet mitt har én fotballtrening i uka, og da hadde jeg også takket nei til playdate akkurat den dagen!

Anonymkode: fba1e...cfe

Vennegruppe er ikke en vanlig lekeavtale, men viktig tiltak særlig for førsteklassinger. Når mange barn går på aktiviteter ulike dager, kan det være umulig å finne en dag som passer helt for alle. Da tenker jeg man hopper over fotballtreninga en gang, seksåringen din er sannsynligvis ikke den neste Ronaldo uansett :)

Anonymkode: ed8ed...c9c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DittHåp skrev (41 minutter siden):

Vennegruppe ordningen var og er nok fortsatt en pest og en plage. 

Påtvunget samvær, ikke bare med andre barn med også søsken og foresatte når alle egentlig har mest lyst til å være hjemme hos seg selv og få bruke ettermiddagen til helt andre ting enn å oppdra andres barn til å spise pent og å fore barnas familier med mat.

Hvem fant på dette tullet ?

Vennegruppa er ikke for DEG, mener du ar ungen din må oppdra klassekameratene til å spise pent når det er vennegruppe hos dere? Tipper ungen din har det gøy, eller kanskje kommer et lite skritt på veien til ikke å være så sjenert, eller kanskje får en ny venn til og med. 

Du kan ikke være så makelig og ego når du har barn.

Anonymkode: ed8ed...c9c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg leste overskriften trodde at jeg at noen hadde svart frekt eller motarbeidet TS. 

Men så handler det om at noen takket pent nei fordi de skulle i kirken?

Er ikke religiøs, men synes ikke at dette er rart i det hele tatt. Har fått med meg at mange kirkesamfunn har egne aktiviteter for barn. Vil tro at foreldrene er best egnet til å prioritere fritidsaktiviteter for sine egne barn, ikke TS 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: e747d...764

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennegrupper er mobbeforebyggende. Det er ikke en vanlig playdate. Synd at ikke alle ser viktigheten av dette, men man får dessverre ikke gjort så mye med foreldre som ikke vil se lenger enn egen nesetipp. Kanskje er ikke vennegruppe viktig eller nødvendig for akkurat ditt barn, men det går an å tenke litt på andre barn og ikke minst på hele klassemiljøet (som tross alt påvirker ditt barn også).

Endret av Arkana
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arkana skrev (2 minutter siden):

Vennegrupper er mobbeforebyggende. Det er ikke en vanlig playdate. Synd at ikke alle ser viktigheten av dette, men man får dessverre ikke gjort så mye med foreldre som ikke vil se lenger enn egen nesetipp. Kanskje er ikke vennegruppe viktig eller nødvendig for akkurat ditt barn, men det går an å tenke litt på andre barn og ikke minst på hele klassemiljøet (som tross alt påvirker ditt barn også).

Forskningen støtter ikke dette.

Viser til blandt annet denne: Hva er det som faktisk fungerer mot mobbing? (forskning.no)

Sitat: "Mange skoler har sosiale tiltak og aktiviteter som gjennomføres på rutine, ut fra en tanke om at det å gjøre noe hyggelig ikke-faglig sammen i seg selv virker sammensveisende og positivt. Men alt fra vennegrupper og klasseturer til store kulturprosjekter kan faktisk forsterke mobbing og utenforskap"

Anonymkode: 58b62...7c4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forskningen støtter ikke dette.

Viser til blandt annet denne: Hva er det som faktisk fungerer mot mobbing? (forskning.no)

Sitat: "Mange skoler har sosiale tiltak og aktiviteter som gjennomføres på rutine, ut fra en tanke om at det å gjøre noe hyggelig ikke-faglig sammen i seg selv virker sammensveisende og positivt. Men alt fra vennegrupper og klasseturer til store kulturprosjekter kan faktisk forsterke mobbing og utenforskap"

Nå tolker du litt rart, eller etter eget forgodtbefinnende. Det som står er at vennegrupper KAN forsterke mobbing hvis det er tilfeldig eller ubetenksomt utført. Vennegrupper i seg selv er altså ikke problemet, men hvordan det gjennomføres. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (1 minutt siden):

Nå tolker du litt rart, eller etter eget forgodtbefinnende. Det som står er at vennegrupper KAN forsterke mobbing hvis det er tilfeldig eller ubetenksomt utført. Vennegrupper i seg selv er altså ikke problemet, men hvordan det gjennomføres. 

Og stort sett så er det tilfeldig utført. Det er tilfeldige grupper som blir satt sammen, det er noe slags mat og lek uten et pedagogisk opplegg som skal jobbe ed samholdet i gruppa. Det holdes hjemme hos alle slags foreldre, også foreldre til barn som mobber og foreldre som har liten selvinnsikt både for egen og barnas adferd. Det er planløst og tanken er stor sett at bare i kraft av å være sammen gjør vi god forebygging. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (11 minutter siden):

Det er ikke min erfaring, sønnen min gikk i vennegruppe en gang. Da jeg hentet han, så var han veldig lei seg, for ingen hadde lekt med han. Så da gikk han ikke noe mer i lekegruppe. Og han har alltid hatt sine venner på skolen, men han er ikke helt A4, så mange av de vil ikke leke med han. Så for oss ble lekegruppe bare vondt. Og hans vennegruppe består av 6 gutter, så på skolen har han alltid noen å leke med.

Anonymkode: b1afd...e8e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og stort sett så er det tilfeldig utført. Det er tilfeldige grupper som blir satt sammen, det er noe slags mat og lek uten et pedagogisk opplegg som skal jobbe ed samholdet i gruppa. Det holdes hjemme hos alle slags foreldre, også foreldre til barn som mobber og foreldre som har liten selvinnsikt både for egen og barnas adferd. Det er planløst og tanken er stor sett at bare i kraft av å være sammen gjør vi god forebygging. 

Så du leser én artikkel om at vennegrupper i gitte tilfeller kan fungere dårlig og da er dette fasiten med to streker under og nå kan du med god samvittighet gi blaffen i alt av vennegrupper på skolen? Da får du gjøre det og så får vi være enige om å være uenige. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en gang i året dåpssamling i kirken. Det er høsttakkefest og samoing av ymse slag. Det er veldig koselige samlinger, til og med for oss som ikke er aktive kirkegjengere. Dersom det er aktive kirkefolk, vil jeg tro slike samlinger som skjer relativt sjeldent, ville trumfe vennegruppe. Dersom det er korøving eller klubb, er det kanskje litt mer sært synes jeg. Men det må være innafor at ikke alle er like gira på å prioritere vennegrupper. Personlig synes jeg det hele er unødvendig og hadde lett prioritert fritidsaktiviteter hvis ungen insisterte.

Anonymkode: c22da...87d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (2 minutter siden):

Så du leser én artikkel om at vennegrupper i gitte tilfeller kan fungere dårlig og da er dette fasiten med to streker under og nå kan du med god samvittighet gi blaffen i alt av vennegrupper på skolen? Da får du gjøre det og så får vi være enige om å være uenige. 

Har 5 barn og har hatt mine, og mange, erfaringer med disse såkalte vennegruppene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke min erfaring, sønnen min gikk i vennegruppe en gang. Da jeg hentet han, så var han veldig lei seg, for ingen hadde lekt med han. Så da gikk han ikke noe mer i lekegruppe. Og han har alltid hatt sine venner på skolen, men han er ikke helt A4, så mange av de vil ikke leke med han. Så for oss ble lekegruppe bare vondt. Og hans vennegruppe består av 6 gutter, så på skolen har han alltid noen å leke med.

Anonymkode: b1afd...e8e

Det er som du sier din erfaring, et datapunkt. Jeg har også sett motsatt, at det å komme hjem til noen, møte familien, leke sammen hjemme forandret medelevers syn på en som fram til da var litt utenfor. Plutselig fikk de et annet forhold til dem og det gjorde mye for vennskap og inkludering.

Endret av Arkana
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heldigvis ikke hatt vennegrupper her vi bor. Ikke for noen av barna. Men har hørt andres erfaring med dette, og det er ikke bare positivt. barn blir tvunget inn i lek med barn de aldri har noe til felles med/kjemi med. Og det er sikkert fint for noen, men at det skal forventes at de skal melde avbud til fritids aktiviteter for å bli med i vennegruppe blir for dumt. Ja det er hos ts denne gang, så er det hos Anne neste gang, så er det bursdager etc gjennom hele skoleåret ++. Det må faktisk bli opp til hver enkelt familie hva develger å gjøre og delta på, og det må faktisk være greit.

Og dette med mobbing og foreldre som ikke ser sine barn. I klassen til et av våre barn var det mye jente problemer, og det var et foreldrepar som alltid tok opp mobbing, jenta deres ble utestengt og de ville arrangere treff blant barna, foreldre treff osv for å bedre saker. Problemet var så enkelt som at disse foreldrene sitt barn var det eneste problemet, det hang ut andre i klassen når de svarte feil, det inviterte barn hjem for så si at det ikke passet når hun åpnet døra. Hun kunne plutselig ikke ha 2 inne men kun 1 så da utestengte hun en og sendte denne hjem. hun hang ut folk med dårligere økonomi enn dem selv osv. La ut om hva andre hadde hjemme av mat, interiør osv. God gammeldags dritt unge som ikke var trivelig mot noen, og påsto hun ble utsatt for mobbing. Både lærere og andre voksne prøvde snakke med foreldre og forklare hvorfor ingen ønsket delta på noe med dette barnet, uansett hvor mange vennegrupper de prøvde fikse til

Anonymkode: 5982c...bf4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har vel ulike aktiviteter? Jeg sier det ikke passer de dagene min har organisert aktivitet og kirke er vel ikke annerledes? 

Jeg finnes ikke religiøs, bare så det er sagt. Men for en merkelig ting å starte tråd om.

Anonymkode: dfea8...76f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette blir vel avsporing men jeg ser at dere krangler om vennegrupper (eller lekegrupper som det kalles her), er positivt eller negativt. Dette finnes det ikke noe fasitsvar på, for det kommer jo an på hvordan barna i gruppa kommer overens. Jeg stemte imot fordi jeg mener vi trenger ikke dette på toppen av alt annet sosialt. Men ser at min stortrives med lekegruppe.

Det kan være bra for barn som ikke blir invitert med på ting, å få komme seg ut og gjøre noe sammen. Kan også slå uheldig ut så klart. Det funker bra i godt klassemiljø, og sikkert ganske dårlig der det er mobbing. 

Det kommer ikke på tale å ha de inn i huset, og jeg serverer ikke mat. 
De fleste har så langt hatt treff på lekeplasser el.lign, utendørs. Dere må  ikke invitere inn på middag. Ikke alle har råd til det, meg iberegnet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis feks barnet synger i kirkekor er det veldig fokus på øving nå mot jul, kan være årsaken.

Anonymkode: 145a0...39c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (2 timer siden):

Ja, og så har du de barna som kommer gråtende hjem fordi ingen ville leke med de, Og de barna som blir ledd av ettepå, fordi mobberen går rundt og sprer info om hvordan det ser ut hjemme hos de.

Det funker bra her, men det er fordi det er ganske bra klassemiljø, og vi var heldig og fikk ingen av drittungene på gruppa. Og jeg tar de ikke med inn. 

Det kan funke bra, men det er naivt å tro at det alltid funker bra. Dessuten ganske respektløst mot de som har hatt dårlig erfaring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 timer siden):

Kirka på en mandag? 

Det foregår en god del mer i kirka enn gudstjenester...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...