AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:58 #1 Del Skrevet torsdag kl 20:58 Jeg har reist mye og aldri sett refleks bli brukt i andre land. Prøvde å forklare refleksbruk til folk jeg møtte i UK, Thailand og Colombia, de syntes bare det var rart. Men i sydlige strøk spesielt blir det jo mørkt tidlig, så refleks burde jo vært perfekt der? Og hva med andre land i Europa? Mange steder i Hellas f.eks er det ekstremt dårlig belysning langs veiene, og både folk og dyr som blir drept. Refleksvest må jo være flott der nede. I Thailand turte jeg knapt gå ut for jeg var så redd for å bli påkjørt. Dårlig med veibelysning der også. Hva tror dere er grunnen til at refleks er et så skandinavisk fenomen? Anonymkode: b785c...685 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:37 #2 Del Skrevet lørdag kl 10:37 Ingen innspill? Refleksprodusenter har jo et massepotensial til inntjening her. Markeder i Sør-Europa, USA, Karibien, Asia ja overalt egentlig. Anonymkode: b785c...685 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:17 #3 Del Skrevet mandag kl 19:17 I Estland er det faktisk påbudt med refleks, og du kan få bot for å ikke ha det. Anonymkode: c9543...951 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #4 Del Skrevet 21 timer siden Tenker mange land har større problemer å ta i tak med enn for eksempel refleks. Vi ligger også langt foran når det kommer til annen sikkerhet., EU også. Trepunkts-bilbeltet ble oppfunnet i Sverige, barn sitter bakovervendt MYE lenger, i mange land bruker de ikke ens bilstol til barn. I sørøst- asia er vel trafikken generelt katastrofal. Og så er det vanskelig å overtale folk å endre på ting som ikke gir direkte belønning. De kan gå hele livet uten å bruke Reflekt og overleve. Du kan gå hele livet med refleks og overleve, uten å vite om ikke-bruken/ bruken er koblet til dette. Anonymkode: 3e8bd...8fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #5 Del Skrevet 15 timer siden Jeg bor i Storbritannia og har også merket dette. Det er bare ikke noe særlig reklame rundt det. Man lærer ikke om det i kjøreopplæringa. Det blir jo ekstremt mørkt her også, og smale veier, så det er veldig rart. Jeg er også den eneste jeg har sett med refleksvest på hunden. Anonymkode: d1627...761 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #6 Del Skrevet 15 timer siden Bor i Canada og har lagt merke til det samme. None ting jeg kan tenke meg er at det er ikke like mørkt her og det er ikke så mange steder du faktisk kan komme i konflikt med biltrafikken. Nei, Canada er ikke som Norge, men er ikke noe u-land heller. Tror ikke det nødvendigvis har med manglende fokus på sikkerhet å gjøre. Anonymkode: 11855...beb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #7 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bor i Canada og har lagt merke til det samme. None ting jeg kan tenke meg er at det er ikke like mørkt her og det er ikke så mange steder du faktisk kan komme i konflikt med biltrafikken. Nei, Canada er ikke som Norge, men er ikke noe u-land heller. Tror ikke det nødvendigvis har med manglende fokus på sikkerhet å gjøre. Anonymkode: 11855...beb Jeg bor veldig langt nord i Storbritannia, og det blir definitivt ekstremt mørkt, og folk havner masse i konflikt med biltrafikken, så jeg vet ikke helt hva det er. Jeg tror bare ikke folk er villige til å gå gjennom så mye ekstra personlig styr for å være "litt tryggere". Vinterdekk er jo heller ikke en greie. Men det er ikke spesielt vanlig at barn går til skolen her, eller går mye rundt alene generelt. Det er det jo i Norge, og det er jo da refleks virkelig blir slengt etter en. Det husker jeg godt som barn i Norge på 90-tallet. Man lærer som barn om det å være trygg i trafikken, mens her borte velger folk heller å holde barna unna trafikken. Barn skal kjøres dit de skal og holdes innestengt på sterile lekeplasser under oppsyn til de blir hentet igjen, for verden er farlig. Og som voksen er det vanskeligere å ta inn nye vaner og ny informasjon, kan jeg tenke meg. Anonymkode: d1627...761 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #8 Del Skrevet 15 timer siden Overrasket over at land som Canada og Storbritannia ikke bruker refleks… Men ang u-land tenker jeg det også kan ha med økonomi å gjøre. Jeg er ufør og har dårlig økonomi jf norsk standard. og jeg kjenner at det svir å kjøpe refleksvester og refleksbånd. Føles litt som penger ut i luften. Så kan lett forestille meg at hvis man er fattig så er det noe som nedprioriteres av de fleste i et slikt samfunn. Anonymkode: 47fbb...f69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 15 timer siden #9 Del Skrevet 15 timer siden Refleksvestene burde vært 50% redusert pris i nord-norge, lyst hele døgnet nesten halve året .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå