Gå til innhold

Ned i vekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg prøver å gå ned i vekt uten å telle kalorier. Jeg vet man må være i kaloriunderskudd om man skal gå ned i vekt, men når man ikke teller hvordan vet man at man er i kaloriunderskudd?

Jeg er ikke så erfaren i dette så om noen kunne gitt meg noen tips hadde det vært veldig snilt.

I tillegg prøver jeg også å gå 10 000 skritt eller mer om dagen. Har prøvd treningsstudio men det var ikke noe for meg.

Setter stor pris på dere som svarer☺️

Anonymkode: 2a996...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du går ned i vekt, gjør du ikke det så er du ikke i kaloriunderskudd.

Anonymkode: 0f6d3...f59

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er derfor folk teller kalorier siden man gjerne ikke klare å holde en oversikt uten.

Anonymkode: 0ea23...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kroppen din fungerer optimalt, så vil den gå ned i vekt. For at kroppen din skal fungerer optimalt, må den få nok av det den trenger gjennom kostholdet ditt og livsstilen din. 

Fokuser mer på hva du spiser, hva kroppen trenger, eventuelt mangler, årsaken til overvekt, hvordan kroppen fungerer osv. 

Anonymkode: 13c12...33e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv faste. Det begrenser naturlig hvor mye du er i stand til å spise i løpet av spisevinduet. Jeg har selv stort hell med 16 timers faste, 8 tiner spise. Sulten går bort etter 3-4 dager når du starter. Gått ned 15 kg med det

Anonymkode: 03409...3f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ide kan være å telle kalorier bare en kort periode(for eksempel 2 uker). Ofte spiser man ting man ikke tenker over inneholder mye kalorier, og det kan være greit å få litt innsikt. Dersom du vet hva du spiser som inneholder mye kalorier er, kutter/begrenser du bare dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du er helt uten erfaring så er vel nettopp kaloritelling et verktøy for å forstå hvordan du kan holde deg unna de skjulte kaloribombene. Men det går helt fint uten også.

Jeg teller ikke kalorier, men tok tak i uvanene mine. Potetgull og store middagsporsjoner. Kuttet drastisk ned på begge, og la til aktivitet/trening. Ingen kaloritelling eller forbudt mat - bare måtehold og mosjon. Har gått ned 20 kg på ett år, fra 78 til 58 kg. 

Anonymkode: 8ad3e...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, jeg prøver å gå ned i vekt uten å telle kalorier. Jeg vet man må være i kaloriunderskudd om man skal gå ned i vekt, men når man ikke teller hvordan vet man at man er i kaloriunderskudd?

Jeg er ikke så erfaren i dette så om noen kunne gitt meg noen tips hadde det vært veldig snilt.

I tillegg prøver jeg også å gå 10 000 skritt eller mer om dagen. Har prøvd treningsstudio men det var ikke noe for meg.

Setter stor pris på dere som svarer☺️

Anonymkode: 2a996...32f

Jeg har gått ned 18 kg på snart 2 år. Jeg har aldri telt kalorier, for det gidder jeg rett og slett ikke bruke tid på 😄

Jeg har heller ikke brukt noen form for hjelpemidler. Jeg vil nok bevise for meg selv at jeg klarer dette på egenhånd. 

Jeg spiser 3 faste måltider pr. dag. Frokost, lunsj og middag. Ingenting utenom det. Middagen er mitt siste måltid for dagen og da holder jeg meg fint til jeg spiser frokost neste dag. Sjokolade og snacks spiser jeg kun på lørdager. Jeg unner meg den slags, for ellers hadde nok jeg mistet motivasjonen ganske fort. 

I tillegg er jeg ute å går tur hver dag. Jeg har hund da, så det er jo en god unnskyldning for å komme seg ut. Jeg har heller ikke bil for tiden og selv om jeg bor forholdsvis sentralt, så går jeg til det skal. Skal jeg på butikken tar jeg med meg sekk og et par poser og går til butikken.

Jeg er som deg, jeg skyr treningssentre som pesten. Så der finner man ikke meg. Jeg trives utmerket godt med å "bare" gå tur. 

Jeg har i tillegg noe som heter PCOS, som gjør det noe vanskeligere å gå ned i vekt. Ikke umulig, men vanskeligere. Derfor er jeg faktisk litt stolt av meg selv som har tatt av de 18 kg på egenhånd. Ja, jeg hadde sikkert gått enda mer ned med f.eks slanke-sprøyter, men målet mitt har aldri vært å ta av flest mulig kg på kortest mulig tid. Jeg har ingen tidsperspektiv på når jeg kommer til å nå idealvekten, jeg tenker det får ta en tiden det tar. 

Hva som funker for meg, funker sikkert ikke for andre. Men slanking er egentlig ikke noe hokus pokus. Man må spise mindre og bevege seg mer. Jeg synes det har gått overraskende lett for min del. Hadde jeg visst det skulle bli så enkelt, så hadde jeg nok startet for flere år siden... 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare spis litt mindre enn du pleier, så veier du deg om en uke også får du jo fasiten på om du ligger i underskudd. Man trenger ikke telle kalorier før man ikke lenger klarer å gå ned i vekt, og samtidig ikke forstår hvorfor.

Anonymkode: 48a75...6ac

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...