Gå til innhold

Hvor mye kjøper dere for til barna/ungdommene deres i julegave

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke en Max. Men han er bare 3 år så han blir hoppende glad for en lekebuss så han koster oss ikke så mye enda 🤪

Anonymkode: f7602...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ca 1000 - 1500 kr pr barn. Enkelte år får et av dem dyrere gave enn resten. Dette rullerer. I fjor fikk 15 åringen ny mobil. Året før fikk 20 åringen ny lap top til studier.  I år er det 12 åringen som får dyr gave. 

Vi har ikke liten familie, men ingen gir julegaver over tusenlappen. Besteforeldre bruker ca 500 kr pr barn på julegave, men spytter penger i både førerkort, ny seng o.l. ved behov.

Anonymkode: 24dc5...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4000-10000 pr barn (to stk) 

De får det samme av besteforeldre. De er tenåringer som får skiutstyr, telefon, ipad, treningsutstyr, golfutstyr, ps5 er blant dyre ting de har får/fått. Eldste får nytt golfutstyr i år.  Yngste har vi ikke bestemt oss for enda.  

Nevø/niese får gaver for 500-700 kr hver. 

Anonymkode: 29d1a...515

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre får ski, sykler, uteklær og mobiler ellers i året når det er behov. Så til julegaver holder vi oss til 1500 pr barn. Vi kunne jo sagt 10 000 pr barn dersom vi har spart utgiftene til disse nødvendighetene til julegaver, men slik prioriterer ikke vi. 

Anonymkode: 653e7...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Våre får ski, sykler, uteklær og mobiler ellers i året når det er behov. Så til julegaver holder vi oss til 1500 pr barn. Vi kunne jo sagt 10 000 pr barn dersom vi har spart utgiftene til disse nødvendighetene til julegaver, men slik prioriterer ikke vi. 

Anonymkode: 653e7...506

Vi gjør det omvendt. Og begge deler må være greit 🙂 

Her får alle tre (11,14 og 15 år) elsykler og gavekort på årskort i skiheisen + småting fra hverandre. Så her blir det dyrt i år. 

Anonymkode: 55e8d...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer litt an på hva men definerer som gaven. Jeg har kjøpt konsertbillett som koster 1600,- kr. Og det er vel det 12 åringen kommer til å tenke at hun får til jul

Det hun ikke tenker på, og som sånn sett må regnes inn i prisen er at jeg må jo kjøpe en billett til meg, konserten er i København, så det blir reise dit, og overnatting på hotell i 4 dager. Velger egentlig å kalle den kostnaden en julegave til meg selv, og tenker at jeg er heldig som får en 4 dagers jentetur med henne alene.

Men hvis jeg skal regne totalkostnaden som julegaven hennes, så får hun en svindyr gave🙈

Anonymkode: 1357f...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg kjøper ca 10-15 billige gaver til hver unge. Der en av gavene er hovedgave. Den kan koste fra 1000-5000,-

Men i dei små gavene er det bare ting dei trenger som tøfler, dusjsåper, øredobber, toalettsaker osv. 

Anonymkode: b6313...396

Høres litt kjipt ut å få ting til jul som foreldrene uansett skal holde barna med i følge forsørgelsesrett. Med mindre det er luksusprodukter; ekstra fancy dusjsåpe. Blir litt som å pakke inn gavekort på 10 gratis middager hjemme, eller gratis husleie ut mars. (Joda, jeg skjønte at de fikk hovedgave også)

Anonymkode: 344ec...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eldste får for ca 2000. Kanskje litt mer.
Yngste ca 1000. 

De får ikke så mye utenom jul og bursdag. 

Anonymkode: 3bb00...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare en 2 åring, så hu hadde vært fornøyd med en bærepose med alle gavebåndene 😅 men hun får en babyborn siden hun er så opptatt av babyer med det som hører med. Hun skal bli storesøster også, så vi benytter muligheten til at hun kan dra likheter mellom dukken (flaske, smokk osv) og den nye babyen når den kommer. 

Anonymkode: 8f282...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.11.2024 den 21.52):

Vi har gitt veldig dyre gaver til eldste. Eldste fikk ps5 i fjor, året før var det mobil osv. Da har vi gjerne gitt mye billigere gave til yngste som var veldig fornøyd med en leke til 499. Vi har derfor gitt gaver i veldig forskjellige prisklasser til ungene, da de har helt forskjellige ønsker. Når de blir eldre vil vi gi gave for samme sum. 

Men dere som gir gave til ca 1000 kr per barn, har dere familie som gir dyre gaver også? Barna våre får for 500 kr av besteforeldrene på begge sider og for 200-300 av tanter og onkler. Har bare 3 sett med tante og onkel så de får ikke så mange gaver til jul. 

Jeg føler derfor at vi foreldre må kompensere litt for det. 

Anonymkode: 4f099...820

Kompensere for hva? 

Anonymkode: 77aa2...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 800-1000 kr pr barn. Har mye dårligere råd nå enn for noen år siden. 

Anonymkode: 77aa2...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er du lite begavet? Ungdommen ønsker seg en skikkelig jakke, ja kanskje den er litt dyr, derfor er det et ønske. Vi har ikke jakker her i hus til under 3000 for vi liker å kjøpe skikkelig yttertøy som er holdbart og varer en stund for vi er mye ute i dårlig vær og da må vi ha skikkelig yttertøy. En slik jakke varer i årevis. Ene jakken vi har som vi betalte 5000 for på salgt for 5 år siden er like fin i dag som den var når vi kjøpte den.

Anonymkode: 98906...6d7

Men barn og ungdom vokser jo? Og endrer stil. Hjelper jo ikke om klærne teoretisk sett er superkvalitet om man uansett vokser fra dem etter en sesong? 

(Vi har ikke et eneste plagg til over 3000 her i huset, og det er sjelden ytterklær ikke har vart til minst tre barn, mye har vært i bruk til alle fem)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen fasit. Noen år finner jeg noe brukt på finn eller lager noe, andre år som i år blir det flere tusen kroner (en opplevelse som koster et par lapper og i tillegg reise og hotell og mat til den helgen).

Anonymkode: 145f0...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.11.2024 den 23.02):

Ser at folk har utrolig god råd her i landet i følge denne tråden. Alle sutrer over "høy" rente og dyr mat. Men julegaver har dem råd til. Snodig.....

Anonymkode: bb12f...19b

Får håpe ingen av dem har høyt lån. Det går kanskje på kreditt? 

Anonymkode: 38a7a...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Er du lite begavet? Vi har ikke jakker her i hus til under 3000 for vi liker å kjøpe skikkelig yttertøy som er holdbart og varer en stund for vi er mye ute i dårlig vær og da må vi ha skikkelig yttertøy. En slik jakke varer i årevis. Ene jakken vi har som vi betalte 5000 for på salgt for 5 år siden er like fin i dag som den var når vi kjøpte den.

Anonymkode: 98906...6d7

Jeg har en jakke fra Barbour til 4000, og jeg har jakker til mye mindre enn det og som jeg har hatt i 15-30 år. Det er skikkelig yttertøy som er holdbart. 
Man MÅ jo ikke bruke masse penger når man kan bruke mindre penger og likevel få skikkelige klær. Jeg regner med at ingenting vil skje dere noen gang slik at dere får problemer med penger… 

Anonymkode: 38a7a...fd4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.11.2024 den 21.26):

Alt er blitt så mye dyrere… Barna/ungdommene har stort sett fått det de ønsker seg. Har passet på å handle feks på black friday, så har det liksom blitt litt. Men i år…alt er blitt så himla dyrt.. Vi planlegger å holde oss på ca 1000 lappen pr barn. 

Anonymkode: dee50...70f

Kommer an på hva de ønsker seg og hva de trenger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...