AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #61 Del Skrevet 8. november 2024 AlexandraX skrev (1 time siden): Hva får du ut av livsforsikringen? Livsforsikring er det vel ikke den som er forsikret som får noe ut av, men derimot de etterlatte. Anonymkode: a3dfc...0b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #62 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): I år fikk jeg mer i lønn enn jeg personlig ba om, da forbundet forhandlet for meg. Anonymkode: a3dfc...0b7 Samme her Anonymkode: 37ca3...8f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #63 Del Skrevet 8. november 2024 AlexandraX skrev (1 time siden): Hva får du ut av livsforsikringen? Er du seriøs? 🤣 Det er ikke den som er forsikret med livsforsikring som får noe ut av livsforsikringen... Poenget med livsforsikring er at hvis du dør, får de/den etterlatte en sum som for eksempel kan gjøre at de ikke trenger å selge felles bolig, eller for å sikre barna sine. Anonymkode: 73b1b...1b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlexandraX Skrevet 8. november 2024 Forfatter #64 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er du seriøs? 🤣 Det er ikke den som er forsikret med livsforsikring som får noe ut av livsforsikringen... Poenget med livsforsikring er at hvis du dør, får de/den etterlatte en sum som for eksempel kan gjøre at de ikke trenger å selge felles bolig, eller for å sikre barna sine. Anonymkode: 73b1b...1b9 Hvorfor skulle jeg bry meg om livsfirsikring... hvis jeg dør så et det ikke lenger mitt problem hva som skjer med min familie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #65 Del Skrevet 8. november 2024 Jeg fikk bruk for fagforeningen en gang da arbeidsgiver forsøkte å sparke meg på snikete, uærlig vis. Skyldte på nedbemanning, noe som var løgn, men de ville sparke meg fordi jeg var mye syk (noe jeg faktisk var, mye lungebetennelser etc). Fagforeningen tok kampen, og sjefen og personalsjefen måtte trekke seg, og jeg beholdt jobben. De hundrelappene i måneden fagforeningen kostet var verdt det. Det inkluderte uføreforsikring blant annet. Anonymkode: d9f86...f3a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #66 Del Skrevet 8. november 2024 Vecky skrev (16 timer siden): I tillegg er man ikke helt likestilt i lønnsforhandlinger heller. I hovedoppgjør, ja, men i lokale lønnsforhandlinger sitter ikke fagforeningene og forhandler lønn til ansatte som ikke er medlemmer. Ergo kan du miste flere tusen kroner i lønnsøkning. Jeg har selv nettopp gått opp to lønnstrinn i lokal lønnsforhandling, og det er ikke min fortjeneste men NSF… Jeg er uorganisert og deltok selv i lokale lønnsforhandlinger. Fagforbundet sa der eksplisitt at de ønsket protokollført at jeg som var uorganisert ikke skulle få del i lønnstilskudd-potten som skal fordeles på alle arbeidstakerne. Arbeidsgiver hadde uansett før forhandling bestemt seg for at alle skulle få like mye. Summen til fordeling var så lav så hadde jeg vært organisert hadde jeg uansett tapt på det, fordi kontigenten jeg hadde betalt er mye dyrere enn de 400 kr vi får i lønnstillegg i mnd. Ellers kan jeg arbeidsmiljøloven godt så føler meg ganske trygg på at jeg selv kan ivareta mine rettigheter. Så klart hadde det vært fint å ha økonomi til å være medlem i fagforening men nå er det dyrtid. Jeg har sagt opp alt av unødvendige utgifter og fagforeningskontigent var en av dem. Anonymkode: 609c9...dea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 8. november 2024 #67 Del Skrevet 8. november 2024 AlexandraX skrev (32 minutter siden): Hvorfor skulle jeg bry meg om livsfirsikring... hvis jeg dør så et det ikke lenger mitt problem hva som skjer med min familie Mange mener at uføreforsikring er et godt valg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #68 Del Skrevet 8. november 2024 AlexandraX skrev (33 minutter siden): Hvorfor skulle jeg bry meg om livsfirsikring... hvis jeg dør så et det ikke lenger mitt problem hva som skjer med min familie Du spør brukeren oppriktig hva vedkommende får ut av å ha livsforsikring, som om at du ikke vet hva en livsforsikring er, eller som om at alle mennesker er en gjeng med narsissister og kun bryr seg om seg selv og ikke engang føler kjærlighet for sine egne barn eller partner. Det er sikkert følelser du ikke kjenner på selv siden du ikke forstår dette, men du må da forstå at da har man en psykisk lidelse når man ikke bryr seg om noen andre enn seg selv. Anonymkode: 73b1b...1b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlexandraX Skrevet 8. november 2024 Forfatter #69 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du spør brukeren oppriktig hva vedkommende får ut av å ha livsforsikring, som om at du ikke vet hva en livsforsikring er, eller som om at alle mennesker er en gjeng med narsissister og kun bryr seg om seg selv og ikke engang føler kjærlighet for sine egne barn eller partner. Det er sikkert følelser du ikke kjenner på selv siden du ikke forstår dette, men du må da forstå at da har man en psykisk lidelse når man ikke bryr seg om noen andre enn seg selv. Anonymkode: 73b1b...1b9 Du er så naiv hvis du tror at kjærlighet = forsikringspenger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #70 Del Skrevet 8. november 2024 Slik jeg opplever fagforeninger i dag så har de utspilt sin rolle . Jeg jobber privat og halve tariffavtalen på papir er arbeidsgivers særbilag som gir oss ansatte dårlige arbeidskår en offentlig ansatte. Private bedrifter har ballegrep på foreningene. Er kun en falsk beskyttelse for den ansatte hvor de ikke tørr å foreta seg noe særlig i fare for å miste en stor kunde. Det provoserende er at jeg forstsatt må betale fullpris på fagkontigenet mitt selv om jeg ikke har fulle rettigheter. Anonymkode: 3027a...ad5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #71 Del Skrevet 8. november 2024 AlexandraX skrev (6 minutter siden): Du er så naiv hvis du tror at kjærlighet = forsikringspenger Det var det du fikk ut av innlegget mitt ja 🤣🤣 Anonymkode: 73b1b...1b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matas Skrevet 8. november 2024 #72 Del Skrevet 8. november 2024 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Matas, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #73 Del Skrevet 8. november 2024 Som T.V vet jeg ikke hvor mange ganger folk kommer krypende når de plutselig er i knipe og det er for seint… hender tett som det er. Uenig i ny arbeidstidsordning? Jaja, synd du ikke var medlem å fikk være med på møter å komme med dine bidrag… Anonymkode: 7976a...ffc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #74 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (På 7.11.2024 den 21.18): Nå er jo systemet en gang slik at forbundene forhandler lønna for "alle" arbeiderne, slik at de uorganiserte i stor grad får de samme fordelene som organiserte medlemmer. Da vil jo mange ikke se hensikten med å være medlem også. Da får man heller kanskje rette kritikken mot forbundene, som muliggjør dette. Som enslig forsørger er 500-ish i måneden en merkbar utgift for meg, spesielt i disse dager. Når jeg da har en trygg stilling i kommunen i tillegg, så har ikke medlemskap vært aktuelt. Men - jeg har kanskje vært heldig, og fult mulig jeg angrer hvis ting skjer en dag. Men det er jo en risiko man må vurdere selv. Det er vel en privatsak om man er medlem eller ikke. Anonymkode: 5672d...a27 På min arbeidsplass (stor statlig virksomhet) får uorganiserte langt lavere lønnstillegg enn organiserte. Anonymkode: 87f76...4c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #75 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (På 7.11.2024 den 20.20): Alle de som er organisert betaler for at du skal da "få det samme" som dem med tanke på lønn. Så det er jo en litt sånn egoistisk tankegang. Anonymkode: 73b1b...1b9 Ikke egoistisk. At arbeidsgivere gir det samme i lønn til organiserte og uorgsniserte er ikke uorganiserte sin feil. Anonymkode: 6eb5a...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #76 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Du spør brukeren oppriktig hva vedkommende får ut av å ha livsforsikring, som om at du ikke vet hva en livsforsikring er, eller som om at alle mennesker er en gjeng med narsissister og kun bryr seg om seg selv og ikke engang føler kjærlighet for sine egne barn eller partner. Det er sikkert følelser du ikke kjenner på selv siden du ikke forstår dette, men du må da forstå at da har man en psykisk lidelse når man ikke bryr seg om noen andre enn seg selv. Anonymkode: 73b1b...1b9 Dette evner nok ikke ts å reflektere over en gang. Anonymkode: 6417f...35c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #77 Del Skrevet 9. november 2024 AlexandraX skrev (På 7.11.2024 den 20.47): 1. Medlemmer og ikke-medlemmer har SAMME lønn- og arbeidsvilkår 2. Dritt, jeg fikk ikke juridisk hjelp når jeg trengte det og når JEG hadde rett 3. Forsikringer kjøpt alene er billigere i mitt tilfelle enn medlemskap 4. Dritt 5. Dritt 6. Jeg kan melde meg til fagforbund når jeg tenker å ta opp boliglån, nå tenker jeg ikke å kjøpe bolig 7. Dritt 8. Hahahah. Dritt. Da kan vi også spørre om konsekvensene: Hvis alle melder seg ut av fagforbundet, kan det ha betydelige konsekvenser både for arbeidstakere og for arbeidsmarkedet generelt. Her er noen av de viktigste konsekvensene: 1. Svekket forhandlingsmakt: Fagforbund representerer arbeidstakere i forhandlinger med arbeidsgivere om lønn, arbeidsforhold og andre rettigheter. Uten et fagforbund vil arbeidstakernes kollektive forhandlingsmakt bli kraftig svekket, noe som kan føre til dårligere lønn, færre goder og svekkede arbeidsvilkår. 2. Redusert arbeidsrettslig beskyttelse: Fagforbund spiller en viktig rolle i å beskytte arbeidstakernes rettigheter. De gir støtte i konfliktsituasjoner, tilbyr juridisk hjelp, og bidrar til at arbeidsgivere følger arbeidsmiljøloven og andre lover. Uten denne beskyttelsen kan det bli vanskeligere for arbeidstakere å hevde sine rettigheter. 3. Mindre innflytelse på politikkutforming: Fagforbundene har en viktig stemme i politikkutforming og lobbyvirksomhet som påvirker arbeidsmarkedspolitikk. Hvis ingen fagforbund eksisterer, kan arbeidstakerinteressene få mindre gjennomslag i utformingen av lover og regler. 4. Økt risiko for urettferdig behandling: En av fordelene med fagforbund er at de gir arbeidstakere et kollektivt vern mot urettferdig behandling. Uten denne støtten kan enkelte arbeidsgivere ha større frihet til å endre betingelser eller håndheve regler på en måte som er til ugunst for ansatte. 5. Dårligere sosiale fordeler: Mange fagforbund tilbyr kollektive fordeler som forsikringer, pensjonsordninger og videreutdanningsmuligheter. Ved kollektiv utmeldelse vil arbeidstakere kunne miste disse fordelene og må finne egne løsninger, som ofte kan være dyrere og mindre gunstige. 6. Sosial fragmentering og mindre solidaritet: Fagforbund fremmer solidaritet og samhold blant arbeidstakere. Hvis alle melder seg ut, kan det føre til en mer fragmentert arbeidsstyrke, der enkeltpersoner må kjempe for egne vilkår, noe som svekker fellesskapet og gjør det vanskeligere å stå samlet i møter med arbeidsgivere. 7. Økt ulikhet: Uten fagforbundene til å kjempe for rettferdig lønn og arbeidsvilkår, kan det bli større forskjeller i lønn og arbeidsforhold, noe som kan føre til økt økonomisk ulikhet i samfunnet. Totalt sett vil en kollektiv utmelding fra fagforbund svekke arbeidstakernes posisjon betydelig og gi arbeidsgivere større makt til å bestemme arbeidsvilkårene uten motstand. Dette kan føre til en generell forverring av arbeidsvilkår og redusere rettferdigheten i arbeidslivet. Anonymkode: 04ecf...5b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #78 Del Skrevet 9. november 2024 Argumentet til de som ønsker å melde seg ut av fagforbundet fordi de mener de får de samme fordelene uansett, kan oppsummeres slik: 1. Gratispassasjer-prinsippet: Noen mener at de kan dra nytte av fordelene som fagforbundet forhandler fram, som høyere lønn og bedre arbeidsforhold, uten å betale medlemskontingent. De regner med at arbeidsgivere vil fortsette å tilby disse godene for å unngå uro og holde arbeidsstyrken fornøyd, uavhengig av om alle er medlemmer i fagforbundet. 2. Kostnadsbesparelser: Medlemskap i fagforbund innebærer å betale en kontingent. Noen synes at de månedlige eller årlige utgiftene ikke er verdt det hvis de opplever at de får tilgang til de samme fordelene uten å være medlem. 3. Individuell forhandling: Enkelte tror at de kan forhandle fram like gode eller bedre vilkår selv, uten å være avhengig av fagforbundet. Spesielt høyt kvalifiserte eller etterspurte arbeidstakere kan føle at de har sterk nok forhandlingsposisjon til å sikre gode avtaler på egen hånd. 4. Misnøye med fagforbundet: Noen arbeidstakere kan være misfornøyde med fagforbundets prioriteringer, politiske agenda eller håndtering av saker. De kan derfor mene at det ikke er verdt å støtte en organisasjon de er uenig med, spesielt hvis de opplever at fordelene kommer uansett. 5. Arbeidsgivernes insentiver: Det kan være en oppfatning om at arbeidsgivere vil opprettholde konkurransedyktige lønns- og arbeidsvilkår for å tiltrekke og beholde dyktige ansatte, uavhengig av om de ansatte er fagorganisert eller ikke. Disse argumentene bygger på en antagelse om at fagforbundet ikke er avgjørende for å opprettholde de eksisterende fordelene, og at man kan få "gratis" nytte av dem uten å bidra økonomisk eller være en del av organisasjonen. Anonymkode: 04ecf...5b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlexandraX Skrevet 9. november 2024 Forfatter #79 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Da kan vi også spørre om konsekvensene: Hvis alle melder seg ut av fagforbundet, kan det ha betydelige konsekvenser både for arbeidstakere og for arbeidsmarkedet generelt. Her er noen av de viktigste konsekvensene: 1. Svekket forhandlingsmakt: Fagforbund representerer arbeidstakere i forhandlinger med arbeidsgivere om lønn, arbeidsforhold og andre rettigheter. Uten et fagforbund vil arbeidstakernes kollektive forhandlingsmakt bli kraftig svekket, noe som kan føre til dårligere lønn, færre goder og svekkede arbeidsvilkår. 2. Redusert arbeidsrettslig beskyttelse: Fagforbund spiller en viktig rolle i å beskytte arbeidstakernes rettigheter. De gir støtte i konfliktsituasjoner, tilbyr juridisk hjelp, og bidrar til at arbeidsgivere følger arbeidsmiljøloven og andre lover. Uten denne beskyttelsen kan det bli vanskeligere for arbeidstakere å hevde sine rettigheter. 3. Mindre innflytelse på politikkutforming: Fagforbundene har en viktig stemme i politikkutforming og lobbyvirksomhet som påvirker arbeidsmarkedspolitikk. Hvis ingen fagforbund eksisterer, kan arbeidstakerinteressene få mindre gjennomslag i utformingen av lover og regler. 4. Økt risiko for urettferdig behandling: En av fordelene med fagforbund er at de gir arbeidstakere et kollektivt vern mot urettferdig behandling. Uten denne støtten kan enkelte arbeidsgivere ha større frihet til å endre betingelser eller håndheve regler på en måte som er til ugunst for ansatte. 5. Dårligere sosiale fordeler: Mange fagforbund tilbyr kollektive fordeler som forsikringer, pensjonsordninger og videreutdanningsmuligheter. Ved kollektiv utmeldelse vil arbeidstakere kunne miste disse fordelene og må finne egne løsninger, som ofte kan være dyrere og mindre gunstige. 6. Sosial fragmentering og mindre solidaritet: Fagforbund fremmer solidaritet og samhold blant arbeidstakere. Hvis alle melder seg ut, kan det føre til en mer fragmentert arbeidsstyrke, der enkeltpersoner må kjempe for egne vilkår, noe som svekker fellesskapet og gjør det vanskeligere å stå samlet i møter med arbeidsgivere. 7. Økt ulikhet: Uten fagforbundene til å kjempe for rettferdig lønn og arbeidsvilkår, kan det bli større forskjeller i lønn og arbeidsforhold, noe som kan føre til økt økonomisk ulikhet i samfunnet. Totalt sett vil en kollektiv utmelding fra fagforbund svekke arbeidstakernes posisjon betydelig og gi arbeidsgivere større makt til å bestemme arbeidsvilkårene uten motstand. Dette kan føre til en generell forverring av arbeidsvilkår og redusere rettferdigheten i arbeidslivet. Anonymkode: 04ecf...5b2 Tl;dr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå