Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er sykepleier og ser ikke poenget å være medlem i NSF eller fagforbundet. det koster meg 10 000 kr i året!!! forsikringene jeg får der kan jeg få billigere et annet sted. Og når det gjelder ''hjelp'' er de helt udugelige..... hadde en konflikt med arbeidsgiver som ville ikke utbetale lønn under permisjonen, selv om jeg hadde rett til det i følge lovverket... så jeg tok kontakt med hovedtillitsvalgt som bare sa at jeg har rett til lønn under denne permisjonen og prøvde seg litt men til slutt fikk jeg ikke noe lønn i det hele tatt!!! Hva mener dere? mener dere det er verdt å være medlem i et fagforbund? spesielt nå når man kan spørre chat GPT om alt...

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jeg spørre chat GPT om lønnsøkning?

Skrevet

Du kan jo spørre chatGPT: 

Hva er fordelen med å være medlem av et fagforbund? 

Svar: 

Sitat

Det er flere fordeler med å være medlem i et fagforbund, spesielt for arbeidstakere som ønsker støtte, trygghet og bedre arbeidsvilkår. Her er noen av de viktigste fordelene:

1. Forhandlingsstyrke og tariffavtaler: Fagforbund jobber for å sikre medlemmene gode lønns- og arbeidsvilkår. Gjennom kollektive forhandlinger kan de få bedre vilkår enn enkeltpersoner klarer alene, inkludert lønn, arbeidstid, ferie, pensjon og forsikringsordninger.

2. Juridisk bistand: Mange fagforbund tilbyr juridisk hjelp og rådgivning dersom du får problemer på jobben, som ved oppsigelser, permitteringer eller arbeidskonflikter. Dette gir en trygghet hvis noe skulle oppstå.

3. Forsikringsordninger: Medlemmer får ofte tilgang til gunstige forsikringsordninger, som innboforsikring, livsforsikring og yrkesskadeforsikring, til rabatterte priser.

4. Et sterkere arbeidsmiljø: Fagforbund fokuserer ofte på et godt arbeidsmiljø og helse, og kan hjelpe med saker relatert til HMS (helse, miljø og sikkerhet). De kan for eksempel støtte deg i situasjoner med dårlig arbeidsmiljø eller ved mobbing.

5. Kompetanseutvikling og kurs: Mange fagforbund tilbyr kurs og etterutdanning som kan bidra til din faglige utvikling. Dette kan hjelpe deg å holde deg oppdatert og gjøre deg mer attraktiv i arbeidsmarkedet.

6. Økonomiske fordeler: Mange fagforbund tilbyr rabatter og avtaler med ulike leverandører. Dette kan inkludere rabatter på alt fra boliglån og forsikringer til kulturtilbud og reiser.

7. Medbestemmelse: Som medlem av et fagforbund har du mulighet til å delta i beslutninger som påvirker arbeidsplassen, for eksempel gjennom valg av tillitsvalgte og ved å delta i lokale forhandlingsprosesser.

8. Trygghet og fellesskap: Det å være en del av et fagforbund gir en følelse av fellesskap og støtte, spesielt hvis du opplever utfordringer på arbeidsplassen.

Å være medlem i et fagforbund gir altså en rekke fordeler som kan være avgjørende både for din økonomiske trygghet og arbeidsvilkår.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvordan koster det deg 10.000 i året i medlemsskap? Hvis du trekker fra forsikring tipper jeg at du betaler ca 550 kr i mnd? Og så får du fradrag på skatten, så den reelle prisen blir lavere. Det er ikke obligatorisk å betale for forsikringene, de kan du melde deg av. 

Det er veldig lurt å være medlem fordi du får hjelp hvis det skjer noe. Man ser nok av tråder her inne med eksempel på dette, der folk ikke er organisert og dermed ikke har noen i ryggen som kan hjelpe dem. Er man sykepleier og medlem i NSF så er det dem som taler din (og alle andre sykepleiere) sak når det kommer til lønnsoppgjøret, så hvis man ikke er medlem er man på en måte en gratispassasjer. 

Anonymkode: 73b1b...1b9

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Da får u streike! 

Anonymkode: 329f0...974

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri vært det, jobbet 17 år i kommunen.
Har aldri hatt behov for bistand/hjelp, og har fått det samme som kollegaer som er organisert.
Kan hende jeg har vært heldig, men har alltid bare sett på det som en unødvendig utgift. 

Anonymkode: 5672d...a27

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri vært det, jobbet 17 år i kommunen.
Har aldri hatt behov for bistand/hjelp, og har fått det samme som kollegaer som er organisert.
Kan hende jeg har vært heldig, men har alltid bare sett på det som en unødvendig utgift. 

Anonymkode: 5672d...a27

Alle de som er organisert betaler for at du skal da "få det samme" som dem med tanke på lønn. Så det er jo en litt sånn egoistisk tankegang. 

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet

Så her mye det betyde å være fagorganiserte når jeg ble utsatt for ulykke

Anonymkode: 74ad1...cb0

Skrevet

Har alltid sørget for å være medlem, har blitt lurt flere ganger. En gang forsøkte arbeidsgiver å bestride sykemeldingen min om korona på den strengeste perioden. Jeg hadde gikk muntlig og skriftlig beskjed om at hele huset har korona. Sjefen trodde ikke på meg og truet med å gi meg sparken om jeg ikke kom på jobb. Overlege i kommunen tok saken i egne hender og meldte de til arbeidstilsynet. Så den ordnet seg.

Men da hatet arbeidsgiver meg etterpå så hun ville ikke lengre gi meg 80% arbeid og lønn. Da jeg viste til kontrakten svarte hun at hun ikke ville bruke den. Jeg fikk 20% arbeid og lønn. Fagforeningen ordnet så jeg fikk 80% lønn og sjefen ble sur for at jeg fikk dette til.

Neste lønning fikk jeg brått 1300 utbetalt. Jeg tok kontakt med fagforeningen som i løpet av et døgn fikk ordnet med riktig lønn. Sjefen mente det var en glipp. 

Glad jeg sluttet der, men fagforeningen var de eneste som kunne hjulpet meg. Så siden det har jeg alltid vært medlem  

Anonymkode: d67df...6c9

• Liker 9
  • Nyttig 8
Skrevet
Melodiana skrev (26 minutter siden):

Kan jeg spørre chat GPT om lønnsøkning?

Medlemmer av et fagforbund har ikke høyere lønn enn ikke-medlemmer. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har hatt god nytte av fagforening i mitt yrkesliv. De har også forhandlet lokale tillegg til meg. De har også sørget for at arbeidsgiver ikke misbruker makten sin. Om mange nok ikke er medlem, blir det amerikanske tilstander. Så være glad det er en god tradisjon her til lands med høy andel organiserte her til lands!

Anonymkode: a3fd8...efe

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
Kristin70 skrev (26 minutter siden):

Du kan jo spørre chatGPT: 

Hva er fordelen med å være medlem av et fagforbund? 

Svar: 

1. Medlemmer og ikke-medlemmer har SAMME lønn- og arbeidsvilkår

2. Dritt, jeg fikk ikke juridisk hjelp når jeg trengte det og når JEG hadde rett 

3. Forsikringer kjøpt alene er billigere i mitt tilfelle enn medlemskap

4. Dritt

5. Dritt

6. Jeg kan melde meg til fagforbund når jeg tenker å ta opp boliglån, nå tenker jeg ikke å kjøpe bolig

7. Dritt

8. Hahahah. Dritt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvordan koster det deg 10.000 i året i medlemsskap? Hvis du trekker fra forsikring tipper jeg at du betaler ca 550 kr i mnd? Og så får du fradrag på skatten, så den reelle prisen blir lavere. Det er ikke obligatorisk å betale for forsikringene, de kan du melde deg av. 

Det er veldig lurt å være medlem fordi du får hjelp hvis det skjer noe. Man ser nok av tråder her inne med eksempel på dette, der folk ikke er organisert og dermed ikke har noen i ryggen som kan hjelpe dem. Er man sykepleier og medlem i NSF så er det dem som taler din (og alle andre sykepleiere) sak når det kommer til lønnsoppgjøret, så hvis man ikke er medlem er man på en måte en gratispassasjer. 

Det er 1,45% av lønnen. Jeg fikk ikke en dritt av en hjelp når jeg trengte det. Jeg får uansett alle goder NSF forhandler (som lønnsøkning) selv om jeg ikke er medlem. 

• Liker 1
Skrevet

Alle de som er organisert betaler for at du skal da "få det samme" som dem med tanke på lønn. Så det er jo en litt sånn egoistisk tankegang. 

Flink pike her, tror du du skal få medalje? 

Skrevet

Så her mye det betyde å være fagorganiserte når jeg ble utsatt for ulykke

Anonymkode: 74ad1...cb0

Det er velferdsstaten som beskytter deg, ikke fagforbund som stjeler dine penger for å gi deg "rettighetter" som du har uansett 

• Liker 1
Skrevet

Jeg revurderer medlemskapet mitt selv, når jeg sitter her med de største utgiftsøkningene i mitt voksne liv, uten en krone i lønnstillegg så langt. 

Anonymkode: 1ca75...9c1

• Liker 1
Skrevet

Man kan jo være uheldige med tillitsvalgte…

Som medlem kan man få hjelp i konflikt med arbeidsgiver: har sett kollegaer ha god hjelp i å ha med seg tillitsvalgte i møter.  
Jo flere medlemmer organisasjonen har, jo mer tyngde har de i møte med arbeidsgiver i mer generelle saker. 
Om ikke plasstillitsvalgt kan hjelpe har de et nettverk over seg. 
Jeg (og mine kollegaer) fikk en gang etterbetalt et helt år med overtid fordi arbeidsgiver hadde brutt loven. Uten fagorganisasjonene hadde vi sikkert jobbet for mye fremdeles. 
Selv har jeg ikke hatt direkte behov (enda), men med en arbeidsgiver som stadig prøver seg har jeg sett flere kollegaer som har vært avhengige av å ha organisasjonen i ryggen. 

Anonymkode: 78282...e30

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Har alltid sørget for å være medlem, har blitt lurt flere ganger. En gang forsøkte arbeidsgiver å bestride sykemeldingen min om korona på den strengeste perioden. Jeg hadde gikk muntlig og skriftlig beskjed om at hele huset har korona. Sjefen trodde ikke på meg og truet med å gi meg sparken om jeg ikke kom på jobb. Overlege i kommunen tok saken i egne hender og meldte de til arbeidstilsynet. Så den ordnet seg.

Men da hatet arbeidsgiver meg etterpå så hun ville ikke lengre gi meg 80% arbeid og lønn. Da jeg viste til kontrakten svarte hun at hun ikke ville bruke den. Jeg fikk 20% arbeid og lønn. Fagforeningen ordnet så jeg fikk 80% lønn og sjefen ble sur for at jeg fikk dette til.

Neste lønning fikk jeg brått 1300 utbetalt. Jeg tok kontakt med fagforeningen som i løpet av et døgn fikk ordnet med riktig lønn. Sjefen mente det var en glipp. 

Glad jeg sluttet der, men fagforeningen var de eneste som kunne hjulpet meg. Så siden det har jeg alltid vært medlem  

Anonymkode: d67df...6c9

Det kan du ordne selv hvis du kjenner til lovverker, du trenger ikke mellomledd som bare stjeler pengene dine

Skrevet
AlexandraX skrev (9 minutter siden):

Medlemmer av et fagforbund har ikke høyere lønn enn ikke-medlemmer. 

Det er vel ofte fagforbundet som forhandler lønn på vegne av sine medlemmer når man jobber i kommunen, så hvem skal forhandle lønn for dem som ikke er organisert?

Anonymkode: 37ca3...8f8

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...