Gå til innhold

Noen som har bygt et hus her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror vi hadde Frekhaug, eller Natre. Husker ikkje helt. 3-lags vinduer. Huset sto ferdig i 2015, så kanskje 2014? Det kan jo ha skjedd mye på 10 år. Naboene bygget med soldempende vinduer i 2022. De monterte nylig utvendig solskjerming like vel, fordi det ikke fungerer optimalt. Aner ikke hvilken produsent det er.

På vårt nye hus har vi utvendig skjerming på alle vinduer, og bruker det også som innsynsskydd. Vi har ikke gardiner.

Anonymkode: a39e4...cd8

Og sånn for ordens skyld, jeg ser godt at naboen har solskjermede vinduer. Det er en tone i dem som ikke er pen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror vi hadde Frekhaug, eller Natre. Husker ikkje helt. 3-lags vinduer. Huset sto ferdig i 2015, så kanskje 2014? Det kan jo ha skjedd mye på 10 år. Naboene bygget med soldempende vinduer i 2022. De monterte nylig utvendig solskjerming like vel, fordi det ikke fungerer optimalt. Aner ikke hvilken produsent det er.

På vårt nye hus har vi utvendig skjerming på alle vinduer, og bruker det også som innsynsskydd. Vi har ikke gardiner.

Ja, jeg tenker at det går på alder da. Det er vesensforskjell på vinduene i vårt tidligere hus fra 2016 og vårt nye bygget nå i 2024. Det forrige var badstu på sommeren og isboks på vinteren. Måtte ha gardinene trukket for året rundt, mens nå trenger vi knapt nok ha varme på i huset.

Og med naboen er det trolig kvalitet. Vi har noen vinduer i huset som kun er tolags, og selv de er bedre enn de fra det tidligere huset. 

Anonymkode: 66d66...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg tenker at det går på alder da. Det er vesensforskjell på vinduene i vårt tidligere hus fra 2016 og vårt nye bygget nå i 2024. Det forrige var badstu på sommeren og isboks på vinteren. Måtte ha gardinene trukket for året rundt, mens nå trenger vi knapt nok ha varme på i huset.

Og med naboen er det trolig kvalitet. Vi har noen vinduer i huset som kun er tolags, og selv de er bedre enn de fra det tidligere huset. 

Hvilken produsent har dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvilken produsent har dere? 

Vi har Lyssand nå, og hadde Natre i huset fra 2016. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi sitter på et hus over 300kvm. Så det er jo alt for mye for to stk. 

Anonymkode: 19d81...de4

Hæh?! 😂 Vi har 400kvm på to stk og det er IKKE for mye for oss. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg vil bare skyte inn at alle jeg kjenner som har hatt slik vindusløsninger, meg selv inkludert, styrer unna det i fremtiden. Det finnes ikke fornuftig utvendig solskjerming for de vinduene, noe som gir ugunstig inneklima. Det blir så varmt på sommeren at man knapt orker å oppholde seg innendørs. TS, styr unna skråvinduer i gavel!

Vi har sånne vinduer, men en stor veranda utenfor, og opplever ikke det du sier med varme innendørs om sommeren.

Anonymkode: 5f422...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å svare på spørsmålet til ts. Det er dyrt å bygge hus. Vi endte på rett over 8 millioner. Vi har 225 m2, inkludert integrert garasje og boder i kjelleren. Kun i boligrom har vi vel ca 170 m2. Vi har to bad og ett kjøkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja vi ser at vi har en dyr smak. Vi må ha litt høyde på det siden det skal komme hus framom oss i tillegg. Så vi ønsker garasje under og huset oppå. Det er skrå tomt. Men vi ønsker ikke stort hus med mange rom. To soverom. Men romslige rom. Har funnet et amerikansk hus. Vurderer å ta med det til arkitekt som et utgangspunkt. Vi har jo andre regler her i Norge enn dem har der. Så jeg vet at den ikke kan settes opp slik den er nå. Nei vi får se. Spennende hvert fall. Jeg har jo bygget huset i hodet mange ganger allerede. Og alle de løsningene jeg ønsker for å lette en hverdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 8.08):

Hæh?! 😂 Vi har 400kvm på to stk og det er IKKE for mye for oss. 

Vi har sånne vinduer, men en stor veranda utenfor, og opplever ikke det du sier med varme innendørs om sommeren.

Anonymkode: 5f422...774

Nei for dere nei. Men det er to etasjer vi ikke bruker. Så synes noen barnefamilier kan få kjøpe det istedenfor. Synes det er dumt at det står så mye tomt. Eneste vi gjør er jo å fylle det opp. Så no driver jeg å rygger alle etasjer. Gir bort det vi ikke trenger. Og kaster en del. Nesten en etasje er helt tomt no. Og det er deilig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi ser at vi har en dyr smak. Vi må ha litt høyde på det siden det skal komme hus framom oss i tillegg. Så vi ønsker garasje under og huset oppå. Det er skrå tomt. Men vi ønsker ikke stort hus med mange rom. To soverom. Men romslige rom. Har funnet et amerikansk hus. Vurderer å ta med det til arkitekt som et utgangspunkt. Vi har jo andre regler her i Norge enn dem har der. Så jeg vet at den ikke kan settes opp slik den er nå. Nei vi får se. Spennende hvert fall. Jeg har jo bygget huset i hodet mange ganger allerede. Og alle de løsningene jeg ønsker for å lette en hverdag. 

Vi har også skrå tomt. Vi la kjøkken og oppholdsrom til andre etasje, for å utnytte oss av den fine utsikten. Trenger ikke utsikt når vi sover. Mange synes det var et rart valg, normalt har man soverom i andre etasje, men de forstår oss godt når de sitter i stua og ser på utsikten :) 

Har du lyst til å legge ut lenke til det amerikanske huset du har sett? Vi tegnet skissen selv, og så snakket vi med ulike byggmestere som hadde samarbeid med tegnere og de ordnet byggetegninger ut fra vårt utgangspunkt. Så vi trengte ikke bruke arkitekt. Vi prøvde oss på flere arkitekter, men opplevde at de prøvde å tegne kunst fremfor en praktisk bolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega bygget for et par år siden, kataloghus på ca 150kvm og de endte på 7,2 mill. Vi har akkurat bygget hytte, ca 80kvm + hems, kom på ca 5 mill.

Anonymkode: 5d5bc...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som sier de bygger funkishus, er ikke funkishus, men moderne bygg i firkantede former. 

Det var en digresjon 😃

Vi har bygget to hus. Siste hus er en arkitekttegnet enebolig der vi bor nå. Hva et hus koster er omtrent som å spørre «hvor langt er et tau». Huset er i seg selv bare en del av kostnaden. Det første du må gjøre er å vite hvor du skal bygge. Har du tomt? Hvis ja, er den klargjort for bygging? Må du regulere? Skal du kjøpe tomt- hva er tomtekostnaden og hva er inkludert?

Hvor stort hus trenger du, hvor mange barn har dere, eller planlegger dere? For å få et overslag kan du lese i huskataloger. Tomteprisen variere, men byggekostnadene for selve huset er noenlunde lik i landet.

Anonymkode: 73c35...d2e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...