AnonymBruker Skrevet 7. november #1 Del Skrevet 7. november Er det noen som har nylig bygt et hus? Hvor stor er det og hva kom det seg på? Vi har lyst å bygge et hus. Bor i dag i et alt for stort hus. Vil ha noe mindre og som jeg kan bo i så lenge jeg lever. Ideelt hadde vært 150 Kvm. Men jeg aner ikke hvor mye det kommer seg på sånn ca. Om jeg må gå ned på det jeg ønsker. Ei tomt dukket opp no nettopp. Som vi har tinga på oss. Så vi er helt i startfasen på tankene. Jeg vet jo at alt har gått opp i pris i siste årene. Var en som sa å bygge et hus kan fort bli ti millioner. Synes det hørtes helt vilt ut. Så vil bare høre om det blir så dyrt eller ikke. Tenker et funkishus. Anonymkode: 19d81...de4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #2 Del Skrevet 7. november Vi har nylig bygget funkishus på 150 m2, med integrert dobbeltgarasje. Vi har unnet oss høy standard, med fokus på enkelt vedlikehold (vi skal jo bli gamle her). Deler av huset er utleieleilighet, med alle de krav som det medfører, og det fordyrer en del. Vi har jo blant annet tre bad og to kjøkken og leiligheten har egen såle for å redusere støy. Vi har høy standard innvendig. Vi har brukt arkitekt, og det fordyret kanskje litt, samtidig så sparte vi en del penger på planløsning og areal. Prisen på huset var rett i overkant av 6,7 millioner. Tomten kom i tillegg. I tillegg har vi brukt nærmere to millioner på uteareal. Anonymkode: a39e4...cd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #3 Del Skrevet 7. november Ca 12 millioner kom det på her… Funkis på 200 m2. Bygging har blitt vanvittig dyrt. Anonymkode: 56f9c...513 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november #4 Del Skrevet 8. november Ja vi finner jo ingen hus som vi faller for. Jeg liker svenske standarden. Med kjøkken og stua i midten og vårt sover som med bad på ene siden. Og gjesterom med bad på andre siden av stuen. Finner noe hytter som er sånn ca vi tenker. Så mulig vi må bruke arkitekt. Er litt stor tomt med den er mot skogen. Ønsker ikke plen. For det har jeg no. Jeg ønsker bare platting. Har alt for stort hus og hage og alt for stor gårdsplass no. Ungen har flyttet så vi ønsker ikke å drive på slik vi gjør no. Tomten koster en del. Men det er inkludert vei og kloakk. Og asfalt. Sitter på en del egenkapital fra dette huset. Har ikke så mye lån igjen. Synes jo det er deilig å ikke ha så stor utgifter. Men jeg frykter vi har en dyr smak når vi skal bygge selv. Hehe. Anonymkode: 19d81...de4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november #5 Del Skrevet 8. november Vi sitter på et hus over 300kvm. Så det er jo alt for mye for to stk. Anonymkode: 19d81...de4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november #6 Del Skrevet 8. november Har du sett på Fiskarhedenvillan? De har flere husmodeller med kjøkken og stue i midten og soverom på sidene. De leverer byggesett. Anonymkode: 1a1c7...1d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november #7 Del Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (22 timer siden): Er det noen som har nylig bygt et hus? Hvor stor er det og hva kom det seg på? Vi har lyst å bygge et hus. Bor i dag i et alt for stort hus. Vil ha noe mindre og som jeg kan bo i så lenge jeg lever. Ideelt hadde vært 150 Kvm. Men jeg aner ikke hvor mye det kommer seg på sånn ca. Om jeg må gå ned på det jeg ønsker. Ei tomt dukket opp no nettopp. Som vi har tinga på oss. Så vi er helt i startfasen på tankene. Jeg vet jo at alt har gått opp i pris i siste årene. Var en som sa å bygge et hus kan fort bli ti millioner. Synes det hørtes helt vilt ut. Så vil bare høre om det blir så dyrt eller ikke. Tenker et funkishus. Anonymkode: 19d81...de4 Det heter "bygget", ikke "bygt". Jeg stille styrt unna såkalte funkishus. Det er overprisede, stygge, utdaterte kasser som ikke er bygget for å tåle norsk klima. Her til lands trenger vi hus med skråtak og takoverheng for å tåle fukt og snø. Og, når man først skal ødelegge et stykke natur ved å bygge noe nytt har man også et ansvar for at det skal se ok ut rent estetisk. Anonymkode: 0784c...167 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november #8 Del Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det heter "bygget", ikke "bygt". Jeg stille styrt unna såkalte funkishus. Det er overprisede, stygge, utdaterte kasser som ikke er bygget for å tåle norsk klima. Her til lands trenger vi hus med skråtak og takoverheng for å tåle fukt og snø. Og, når man først skal ødelegge et stykke natur ved å bygge noe nytt har man også et ansvar for at det skal se ok ut rent estetisk. Anonymkode: 0784c...167 Flott. Ikke det jeg spurte om. Men takk for rettskrivingen og jeg bryr meg ikke om din mening. Anonymkode: 19d81...de4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november #9 Del Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har du sett på Fiskarhedenvillan? De har flere husmodeller med kjøkken og stue i midten og soverom på sidene. De leverer byggesett. Anonymkode: 1a1c7...1d3 Takk. Skal se på det. Anonymkode: 19d81...de4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november #10 Del Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det heter "bygget", ikke "bygt". Jeg stille styrt unna såkalte funkishus. Det er overprisede, stygge, utdaterte kasser som ikke er bygget for å tåle norsk klima. Her til lands trenger vi hus med skråtak og takoverheng for å tåle fukt og snø. Og, når man først skal ødelegge et stykke natur ved å bygge noe nytt har man også et ansvar for at det skal se ok ut rent estetisk. Anonymkode: 0784c...167 Også siden du rettet meg så kan jeg rette deg da. Jeg ville styrt unna heter det. Ikke stille styrt. Det er fantastisk utsikt på alle sidene på den tomta. Derfor ønsker vi masse store vinduer for å ta med utsikten inne i huset. Baksiden er det skog med mye dyreliv. Framsiden utsikt over hele bygda. Anonymkode: 19d81...de4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november #11 Del Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Også siden du rettet meg så kan jeg rette deg da. Jeg ville styrt unna heter det. Ikke stille styrt. Det er fantastisk utsikt på alle sidene på den tomta. Derfor ønsker vi masse store vinduer for å ta med utsikten inne i huset. Baksiden er det skog med mye dyreliv. Framsiden utsikt over hele bygda. Anonymkode: 19d81...de4 Bak skogen er det dyreliv nå ja, inntil kommunen åpner for enda mer nedbygging, og da har du plutselig disse stygge funkishusene rundt deg på alle kanter. Du forstår vel at det var dyreliv og skog på tomten du nå skal bygge ned også? Norsk natur forsvinner bit for bit, fordi folk som deg ikke forstår at de selv er en del av problemet. Og du må lære deg å analysere litt. Min skrivefeil var åpenbart et uhell. Din(e) er et resultat av manglende kunnskap og/eller latskap... Anonymkode: 0784c...167 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november #12 Del Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Også siden du rettet meg så kan jeg rette deg da. Jeg ville styrt unna heter det. Ikke stille styrt. Det er fantastisk utsikt på alle sidene på den tomta. Derfor ønsker vi masse store vinduer for å ta med utsikten inne i huset. Baksiden er det skog med mye dyreliv. Framsiden utsikt over hele bygda. Anonymkode: 19d81...de4 Må ikke ha flatt tak for å få store vinduer. Det finnes fine husmodeller med store vinduer og saltak. Anonymkode: 66d66...3df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november #13 Del Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Bak skogen er det dyreliv nå ja, inntil kommunen åpner for enda mer nedbygging, og da har du plutselig disse stygge funkishusene rundt deg på alle kanter. Du forstår vel at det var dyreliv og skog på tomten du nå skal bygge ned også? Norsk natur forsvinner bit for bit, fordi folk som deg ikke forstår at de selv er en del av problemet. Og du må lære deg å analysere litt. Min skrivefeil var åpenbart et uhell. Din(e) er et resultat av manglende kunnskap og/eller latskap... Anonymkode: 0784c...167 Jøss, du høres veldig bitter ut... Personlig synes jeg funkishus er penere enn hus som forsøker å være noe de ikke er. Som nymotens sveitser eller den grusomme "klassiske" husene. Selv bor vi i et område med lite snø, men har likevel valgt pulttak, for sikkerhets skyld. Vi har til og med takoverheng. Det er fullt mulig på funkis... Anonymkode: a39e4...cd8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november #14 Del Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Må ikke ha flatt tak for å få store vinduer. Det finnes fine husmodeller med store vinduer og saltak. Anonymkode: 66d66...3df Jeg vil bare skyte inn at alle jeg kjenner som har hatt slik vindusløsninger, meg selv inkludert, styrer unna det i fremtiden. Det finnes ikke fornuftig utvendig solskjerming for de vinduene, noe som gir ugunstig inneklima. Det blir så varmt på sommeren at man knapt orker å oppholde seg innendørs. TS, styr unna skråvinduer i gavel! Anonymkode: a39e4...cd8 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november #15 Del Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vil bare skyte inn at alle jeg kjenner som har hatt slik vindusløsninger, meg selv inkludert, styrer unna det i fremtiden. Det finnes ikke fornuftig utvendig solskjerming for de vinduene, noe som gir ugunstig inneklima. Det blir så varmt på sommeren at man knapt orker å oppholde seg innendørs. TS, styr unna skråvinduer i gavel! Anonymkode: a39e4...cd8 Da har dere i så fall dårlig kvalitet på vinduene. Vi bygget hus rett før sommeren med sånne vinduer, og det er helt fin temperatur inne hos oss. Vi har ikke innvendig eller utvendig solskjerming, men har soldempende glass. Anonymkode: 66d66...3df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november #16 Del Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da har dere i så fall dårlig kvalitet på vinduene. Vi bygget hus rett før sommeren med sånne vinduer, og det er helt fin temperatur inne hos oss. Vi har ikke innvendig eller utvendig solskjerming, men har soldempende glass. Anonymkode: 66d66...3df Vi liker ikke lyset/fargen i soldempende glass, men det er jo smak og behag. Vi har veldig høye krav, sikkert... Vi valgte selvrensende glass, siden det var veldig høyt, men det fungerte ikke optimalt pga takoverheng. Aldri igjen! Anonymkode: a39e4...cd8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november #17 Del Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi liker ikke lyset/fargen i soldempende glass, men det er jo smak og behag. Vi har veldig høye krav, sikkert... Vi valgte selvrensende glass, siden det var veldig høyt, men det fungerte ikke optimalt pga takoverheng. Aldri igjen! Anonymkode: a39e4...cd8 Det er ikke fargeforskjell på våre. Vi har noen vinduer med soldempende og andre vinduer med selvrensende, og de er like. Hvilken vinduprodusent brukte dere og hvilket år er dette? Tror ikke nødvendigvis dere har høyere krav enn andre, men at vinduene deres var dårligere enn normalt. Vi er i hvert fall veldig fornøyd, men har med stort takoverbygg må man selvsagt spyle vinduene jevnlig. Anonymkode: 66d66...3df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 8. november #18 Del Skrevet 8. november Ikke erfaring med å bygge hus, men erfaring med nybygg og store vindu. ALDRI igjen ever. Det andre er flatt tak: dette vil kreve mye mer vedlikehold. Du bør bygge etter forventet økning av ekstremvær, så velg funkis som er tilpasset norske forhold og overvannshåndtering osv. Saltak er ikke forbeholdt klassisk stil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november #19 Del Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke fargeforskjell på våre. Vi har noen vinduer med soldempende og andre vinduer med selvrensende, og de er like. Hvilken vinduprodusent brukte dere og hvilket år er dette? Tror ikke nødvendigvis dere har høyere krav enn andre, men at vinduene deres var dårligere enn normalt. Vi er i hvert fall veldig fornøyd, men har med stort takoverbygg må man selvsagt spyle vinduene jevnlig. Anonymkode: 66d66...3df Jeg tror vi hadde Frekhaug, eller Natre. Husker ikkje helt. 3-lags vinduer. Huset sto ferdig i 2015, så kanskje 2014? Det kan jo ha skjedd mye på 10 år. Naboene bygget med soldempende vinduer i 2022. De monterte nylig utvendig solskjerming like vel, fordi det ikke fungerer optimalt. Aner ikke hvilken produsent det er. På vårt nye hus har vi utvendig skjerming på alle vinduer, og bruker det også som innsynsskydd. Vi har ikke gardiner. Anonymkode: a39e4...cd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november #20 Del Skrevet 8. november Jeg kan jo vise våre faktiske vinduer, hvor de øverste er soldempende og de nederste er selvvaskende. Her skyldes «fargeforskjellen» den faktiske fargen på himmelen. Legger ved bilde tatt ute som referanse. Anonymkode: 66d66...3df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå