AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #1 Del Skrevet 7. november 2024 Hei! Jeg og samboeren min fikk tilslaget på drømmeboligen forrige uke. Det hele skjedde litt raskt, men vi har fått innvilget lån og pengene er på vei til selgers konto. Vi stiller en leilighet han eier som sikkerhet før den skal selges på markedet nå så raskt som mulig. Jeg har egenkapital på rundt 80 000 som foreløpig ikke er rørt, mens han etter salg vil sitte på rundt 800 000 som er tiltenkt rett inn i den nye boligen. Vi ønsker å eie 50/50 av boligen hver og betale ned 50/50 hver på lånet, og regulere egenkapital og hva man får ut av et evt salg via samboerkontrakt. Hva er det mest riktige å gjøre her? Hvilke løsninger har dere her på forumet selv brukt? Vi er ikke gift, og vil heller ikke gifte oss med det første, så den løsningen er ikke mulig (inntil videre..) Anonymkode: 509c6...643 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #2 Del Skrevet 7. november 2024 Hos oss hadde jeg 30% av hans egenkapital, men uansett har vi gjort det sånn at hvis vi skal gå i fra hverandre på et tidspunkt så får han med ut igjen tilsvarende det han gikk inn med, og det samme får jeg, og så deler vi de øvrige pengene fra et eventuelt hussalg 50/50, siden vi betaler like mye på huslånet. Anonymkode: d1387...d3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #3 Del Skrevet 7. november 2024 Var samboer med en som hadde stor egenkapital og jeg hadde null. Vi eide 50/50 og hadde felles boliglån som vi betalte 50/50. Hadde kontrakt på at jeg lånte halve egenkapitalen hans. Ved brudd fikk han tilbake sin del (her kan man avtale tillegg for renter), og så delte vi "overskuddet" likt på oss. Anonymkode: b92b4...b66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #4 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hos oss hadde jeg 30% av hans egenkapital, men uansett har vi gjort det sånn at hvis vi skal gå i fra hverandre på et tidspunkt så får han med ut igjen tilsvarende det han gikk inn med, og det samme får jeg, og så deler vi de øvrige pengene fra et eventuelt hussalg 50/50, siden vi betaler like mye på huslånet. Anonymkode: d1387...d3f Det er en god deal for deg. Han går inn med mest kapital og dere deler verdistigningen 50/50 Anonymkode: 5d05c...561 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #5 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hei! Jeg og samboeren min fikk tilslaget på drømmeboligen forrige uke. Det hele skjedde litt raskt, men vi har fått innvilget lån og pengene er på vei til selgers konto. Vi stiller en leilighet han eier som sikkerhet før den skal selges på markedet nå så raskt som mulig. Jeg har egenkapital på rundt 80 000 som foreløpig ikke er rørt, mens han etter salg vil sitte på rundt 800 000 som er tiltenkt rett inn i den nye boligen. Vi ønsker å eie 50/50 av boligen hver og betale ned 50/50 hver på lånet, og regulere egenkapital og hva man får ut av et evt salg via samboerkontrakt. Hva er det mest riktige å gjøre her? Hvilke løsninger har dere her på forumet selv brukt? Vi er ikke gift, og vil heller ikke gifte oss med det første, så den løsningen er ikke mulig (inntil videre..) Anonymkode: 509c6...643 Forutsatt at du har 80.000 cash og han får 800.000 for leiligheten og dere ønsker å eie 50/50 så er vel det rette at du står ansvarlig og betaler ned på 720.000 mer i lån enn ham. Gitt at du klarer det så har dere bidratt likt til hver deres halvpart når lånet er betalt ned. Anonymkode: 5d05c...561 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #6 Del Skrevet 7. november 2024 Flere måter å gjøre dette på 1) Dere kan ha hvert deres lån og likevel eie 50/50. Siden du har minst egenkapital blir ditt lån større enn han sitt lån. Kanskje mest gunstig for han, siden han går inn med mest egenkapital og betaler dermed mindre på sitt lån 2) Dere lager kontrakt på at hver får sin egenkapital tilbake, evt også med renter/indeksregulering. dere betaler også likt på lånet og eier 50/50 Kanskje mest gunstig for deg. 3) Han går inn med mest egenkapital og dermed også eier mer, og du går inn med mindre egenkapital og eier mindre av boligen. Vanskeligere å regne ut hvordan andre utgifter og oppussing skal fordeles, etter samme brøk eller 50/50? Jeg føler at nr 2 er mest vanlig Anonymkode: 8b45a...4d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hekho Skrevet 7. november 2024 #7 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Flere måter å gjøre dette på 1) Dere kan ha hvert deres lån og likevel eie 50/50. Siden du har minst egenkapital blir ditt lån større enn han sitt lån. Kanskje mest gunstig for han, siden han går inn med mest egenkapital og betaler dermed mindre på sitt lån 2) Dere lager kontrakt på at hver får sin egenkapital tilbake, evt også med renter/indeksregulering. dere betaler også likt på lånet og eier 50/50 Kanskje mest gunstig for deg. 3) Han går inn med mest egenkapital og dermed også eier mer, og du går inn med mindre egenkapital og eier mindre av boligen. Vanskeligere å regne ut hvordan andre utgifter og oppussing skal fordeles, etter samme brøk eller 50/50? Jeg føler at nr 2 er mest vanlig Anonymkode: 8b45a...4d7 1. og 3. er vel med tiden blitt vanligere enn 2 (og i alle fall de mest rettferdige). Jeg tror 1. er mest vanlig og det som blir anbefalt gitt at en har økonomi og mulighet til det. En trenger ikke ha to ulike lån, en kan fint betale ulik prosent. https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/del-boliglanet-rettferdig 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #8 Del Skrevet 7. november 2024 Vi gjorde ingenting. Lånte sammen (begge ansvarlig for lånet) og eierbrøk ble 50/50 automatisk. Vi anså økonomien som felles fra dag 1, så at han gikk med mer egenkapital enn meg gjorde ingenting. Jeg sto for planlegging, research og initiativet til å skaffe oss bolig og han hadde ikke kunne kjøpe uten meg uansett. Vi gifta oss et par år senere. Anonymkode: 5cdb4...d40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #9 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vi gjorde ingenting. Lånte sammen (begge ansvarlig for lånet) og eierbrøk ble 50/50 automatisk. Vi anså økonomien som felles fra dag 1, så at han gikk med mer egenkapital enn meg gjorde ingenting. Jeg sto for planlegging, research og initiativet til å skaffe oss bolig og han hadde ikke kunne kjøpe uten meg uansett. Vi gifta oss et par år senere. Anonymkode: 5cdb4...d40 Det vil jeg kalle risikosport Anonymkode: 1145f...ab0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #10 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det vil jeg kalle risikosport Anonymkode: 1145f...ab0 Er klar over at mange ville synes det er galskap! 😅 men vi gikk inn i forholdet med tanke på at det skulle være livet ut og å gå fra hverandre var aldri et alternativ. Der jeg kommer fra så er man så å si gift om man flytter i lag, så det ga mening å ha fellesøkonomi fra dag 1. Det var sånn sett best om vi hadde gifte oss først, men vi var litt unge og ville kjøpe bolig før giftemål. Anonymkode: 5cdb4...d40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #11 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en god deal for deg. Han går inn med mest kapital og dere deler verdistigningen 50/50 Anonymkode: 5d05c...561 Tja, vi er ikke så opptatt av å telle på kroner og øre og dele alt 100% likt. Jeg har for eksempel betalt ca alt av utstyr til babyen vår, og vi betaler materialer etc fra våre separate kontoer og har ikke full oversikt over om dette blir delt helt likt, så at han skulle tape noen tusenlapper på den løsningen vi har valgt med huset, er ikke så viktig for oss. Gifte oss skal vi etterhvert uansett. Anonymkode: d1387...d3f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #12 Del Skrevet 7. november 2024 Vi kommer til å kjøpe sammen 50/50. Hvor jeg har ca 2 mill i egenkapital, og han 0. Vi kommer til å lage kontrakt på at jeg skal ha mine 2 mill tilbake ved event brudd og salg. Regner med at det kommer til å være en klausul på at evnt tap trekkes fra (hvor jeg selvsagt ikke skal ta hele tapet). Jeg kommer ikke til å ta noen renter eller noe. Og han vil få like stor del av overskudd som meg. Anonymkode: 54644...e8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #13 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi kommer til å kjøpe sammen 50/50. Hvor jeg har ca 2 mill i egenkapital, og han 0. Vi kommer til å lage kontrakt på at jeg skal ha mine 2 mill tilbake ved event brudd og salg. Regner med at det kommer til å være en klausul på at evnt tap trekkes fra (hvor jeg selvsagt ikke skal ta hele tapet). Jeg kommer ikke til å ta noen renter eller noe. Og han vil få like stor del av overskudd som meg. Anonymkode: 54644...e8b Dvs, du gir han et rentefritt lån på 1 million? Anonymkode: 1d898...ae1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #14 Del Skrevet 7. november 2024 Her eier den ene 4/10 og den andre 6/10. Om man skal betale likt på lånet, må det bli slik. Man skal jo ha avkastning på egenkapital også. Hadde min mann hatt like mye EK som meg, ville jeg jo heller satt halvparten av min EK i fond og tjent penger på den der. Anonymkode: 6a2c2...c75 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #15 Del Skrevet 7. november 2024 Jeg hadde mest egenkapital. Vi har eierbrøk 50/50, men har hvert vårt lån. Jeg betaler mindre enn ham i lån og vil også bli raskere ferdig. Vi har ikke felles økonomi, bortsett fra felles regningskonto til faste utgifter og en egen matkonto. Anonymkode: 9fe9a...d9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #16 Del Skrevet 7. november 2024 Her hadde jeg 700.000 kr i egenkapital og mannen 400.000. Vi gikk inn med 500.000 hver og han lånte 100.000 av foreldrene sine. Jeg la de resterende 200.000 kr i fond. Jeg ville ha ryddig 50/50 og det ble det da. Anonymkode: 76a6e...181 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #17 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Tja, vi er ikke så opptatt av å telle på kroner og øre og dele alt 100% likt. Jeg har for eksempel betalt ca alt av utstyr til babyen vår, og vi betaler materialer etc fra våre separate kontoer og har ikke full oversikt over om dette blir delt helt likt, så at han skulle tape noen tusenlapper på den løsningen vi har valgt med huset, er ikke så viktig for oss. Gifte oss skal vi etterhvert uansett. Anonymkode: d1387...d3f men du har vel ikke kjøpt babyutstyr for 800 tusen kroner? 😉 Og han taper vel ikke noen tusen kroner, men nesten en million kroner (altså 800 000 kr). Jeg ville kanskje i så fall ikke solgt leiligheten i det hele tatt men leid den ut. Anonymkode: 388e8...932 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #18 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dvs, du gir han et rentefritt lån på 1 million? Anonymkode: 1d898...ae1 Ja. Men han er min samboer og far til mitt barn. Så det er ikke noe jeg er usikker på en gang. Vi er jo et team. Jeg kommer nok sikkert til å betale mer også. Jeg tjener en god del bedre enn han. Jeg vil jo uansett at han skal ha best mulig forutsetning for å komme ca likt ut ved event brudd. Dette pga barnet. Anonymkode: 54644...e8b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #19 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): men du har vel ikke kjøpt babyutstyr for 800 tusen kroner? 😉 Og han taper vel ikke noen tusen kroner, men nesten en million kroner (altså 800 000 kr). Jeg ville kanskje i så fall ikke solgt leiligheten i det hele tatt men leid den ut. Anonymkode: 388e8...932 Du blandet meg med TS. Jeg har ikke sagt noe om hvor mye min partner har gått inn med, bare at jeg har gått inn med 30% av det han har gått inn med Og han taper ikke de 70%, siden han vil få de ut igjen hvis vi skulle separeres og selge huset. På samme måte som jeg får igjen mine 30%. Og så betaler vi 50/50 på lånet som vi eier 50/50. Forstår du nå? Anonymkode: d1387...d3f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #20 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja. Men han er min samboer og far til mitt barn. Så det er ikke noe jeg er usikker på en gang. Vi er jo et team. Jeg kommer nok sikkert til å betale mer også. Jeg tjener en god del bedre enn han. Jeg vil jo uansett at han skal ha best mulig forutsetning for å komme ca likt ut ved event brudd. Dette pga barnet. Anonymkode: 54644...e8b Blir spennende å se om du føler det samme hvis han går fra deg om 10 år til fordel for en yngre kvinne og du må kjøpe han ut av huset. Anonymkode: 6a2c2...c75 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå