AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #1 Skrevet 7. november 2024 Jeg forstår virkelig ikke hva som skjer med meg for tiden! Håper noen her har noen gode innspill/ erfaringer. Det startet med at jeg begynte å bli svimmel litt inni mellom. Det kunne vare kort eller i noen dager, så gikk det over. Det holdt på sånn gjennom vinteren, men i sommer ble det verre og ganske hemmende. Samtidig mye bomull i hodet/ hjernetåke, og også litt trykk/ murring i nakke/ hodet. Var derfor på MR av hodet og nakke, noe som viste alt ok i hodet, men 3 protrusjoner i nakken. I følge fysio skal ikke disse gjøre meg svimmel, men hvem vet...? Har slitt mye med stive nakkemuskler, så det kan jo være med å bidra det også. Virus på balansenerven og krystallsyken er utelukket, det er også menieres. Har også vært på ØNH med dette. Har i tillegg tidvis dotter i ørene. Etter sommeren har det bare ballet seg på med andre ting også. Jeg er tidvis usannsynlig trøtt, og hjernen er helt tom. Og fysisk føler jeg meg plutselig som jeg er 80 år, og må plutselig ta hvilepauser mens jeg gjør husarbeid etc. Trening er derfor uaktuelt, bortsett fra lett yoga som jeg prøver å gjøre ofte. Må legge til at alle blodprøver er fine, bortsett fra jern som har vært lav hele tiden ( nå sist 22) Røntgen Thorax og UL abdomen også fint. Nå de siste ukene har jeg begynt å få veldig stive og vonde muskler eller sener, og jeg synes tidvis det er vanskelig å stå oppreist! ( lettere å gå enn å stå rett) Det er jo helt fortvilende, og jeg forstår ikke hva som skjer med kroppen, og hva som skal til for at den skal bli bra igjen! Har vært hos veldig flink akupunktur som satte nåler i muskelen som ligger bak setet, det synes jeg hjalp, og jeg ble litt "løsere" og meditere i det området. Jeg har ikke vært hos legen min før nå denne perioden, men føler han er grundig og tar seg tid til å undersøke alt mulig, selv om han i utgangspunktet tenker at det ikke er noe fysisk galt med meg. Jeg har angst til og fra og kan bli ganske sliten av det også til tider, men dette??? Er det dette som er utbrent? Det er jo latterlig mye som skjer med kroppen på en gang, og jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal løse det!! Legen ønsket å sykemelde meg slik at jeg får slappet mer av, men jeg tenker det er best å være i jobb, og heller jobbe litt kortere dager( stillesittende jobb) Jeg har time hos legen til uken igjen, kom gjerne med tips til utvidede blodprøver etc, om dere har hatt lignende erfaringer. Noen som kjenner seg igjen i dette? Er det dette som er "veggen"? Anonymkode: 9cd25...009
Aryin Skrevet 7. november 2024 #3 Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har vært hos veldig flink akupunktur som satte nåler i muskelen som ligger bak setet, det synes jeg hjalp, og jeg ble litt "løsere" og meditere i det området. * Løsere og ledigere skulle det altså være der
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #4 Skrevet 7. november 2024 Har du gått opp i vekt også? Anonymkode: 45b6c...56e
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #5 Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg forstår virkelig ikke hva som skjer med meg for tiden! Håper noen her har noen gode innspill/ erfaringer. Det startet med at jeg begynte å bli svimmel litt inni mellom. Det kunne vare kort eller i noen dager, så gikk det over. Det holdt på sånn gjennom vinteren, men i sommer ble det verre og ganske hemmende. Samtidig mye bomull i hodet/ hjernetåke, og også litt trykk/ murring i nakke/ hodet. Var derfor på MR av hodet og nakke, noe som viste alt ok i hodet, men 3 protrusjoner i nakken. I følge fysio skal ikke disse gjøre meg svimmel, men hvem vet...? Har slitt mye med stive nakkemuskler, så det kan jo være med å bidra det også. Virus på balansenerven og krystallsyken er utelukket, det er også menieres. Har også vært på ØNH med dette. Har i tillegg tidvis dotter i ørene. Etter sommeren har det bare ballet seg på med andre ting også. Jeg er tidvis usannsynlig trøtt, og hjernen er helt tom. Og fysisk føler jeg meg plutselig som jeg er 80 år, og må plutselig ta hvilepauser mens jeg gjør husarbeid etc. Trening er derfor uaktuelt, bortsett fra lett yoga som jeg prøver å gjøre ofte. Må legge til at alle blodprøver er fine, bortsett fra jern som har vært lav hele tiden ( nå sist 22) Røntgen Thorax og UL abdomen også fint. Nå de siste ukene har jeg begynt å få veldig stive og vonde muskler eller sener, og jeg synes tidvis det er vanskelig å stå oppreist! ( lettere å gå enn å stå rett) Det er jo helt fortvilende, og jeg forstår ikke hva som skjer med kroppen, og hva som skal til for at den skal bli bra igjen! Har vært hos veldig flink akupunktur som satte nåler i muskelen som ligger bak setet, det synes jeg hjalp, og jeg ble litt "løsere" og meditere i det området. Jeg har ikke vært hos legen min før nå denne perioden, men føler han er grundig og tar seg tid til å undersøke alt mulig, selv om han i utgangspunktet tenker at det ikke er noe fysisk galt med meg. Jeg har angst til og fra og kan bli ganske sliten av det også til tider, men dette??? Er det dette som er utbrent? Det er jo latterlig mye som skjer med kroppen på en gang, og jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal løse det!! Legen ønsket å sykemelde meg slik at jeg får slappet mer av, men jeg tenker det er best å være i jobb, og heller jobbe litt kortere dager( stillesittende jobb) Jeg har time hos legen til uken igjen, kom gjerne med tips til utvidede blodprøver etc, om dere har hatt lignende erfaringer. Noen som kjenner seg igjen i dette? Er det dette som er "veggen"? Anonymkode: 9cd25...009 Istedenfor å teste mennesket så bør huset du bor i og huset du jobber i testes for dårlig inneklima. Har du plager av dårlig inneklima finner ingen noe galt med deg, selv om du er dårlig. Anonymkode: 73080...e27
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #6 Skrevet 7. november 2024 Kan du ha diabetes? Jeg hadde hjernetåke, var svimmel, kraftløs ++ før jeg fikk påvist diabetes. Kroppen bar helt tom for krefter Anonymkode: e342b...9df
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #7 Skrevet 7. november 2024 Lykke til 🙂 Har vært svimmel i snart 20 år, ble ufør i førtiårene. Kronisk invalidiserende svimmelhet er diagnosen, de finner ikke årsak. Har fått beskjed om at flere og flere sliter med svimmelhet uten at de finner årsak. Jeg sliter bl.a med å sitte, stå stille osv. Litt bedre når jeg rører på meg. Tåler lyd og bevegelser rundt meg dårlig. Er veldig sliten, logisk nok. Kroppen bruker jo masse energi på å jobbe med og holde balansen. Har også sjekket ut nakken. Fysio, kiropraktor, atlas profilax behandling.... Det hemmer det meste av livet mitt. Noen dager kan jeg være litt bedre. Har du tatt den testen hos øre-nese-hals på sykehus? En maskin spyler vann av varierende temperatur inn i ørene. En pc leser hjernens reaksjoner på det. En viktig test ved svimmelhet, men den er grusom 🫣. Det viktigste er at du får utelukket at det er noe farlig. Jeg har etterhvert lært meg at mye hvile hjelper. Legger meg et par ganger daglig for at kroppen skal få slappe helt av. Anonymkode: 3caa6...058 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #8 Skrevet 7. november 2024 Man kan bli ekstremt svimmel og få symptomene du beskriver av spenninger i nakken. Mener du har skrevet om dette før, og da foreslo jeg å gå til kiropraktor som har svimmelhet som fordypning. Det er noe som heter cervicogen vertigo - nakkesvimmelhet. Har hatt det selv, kunne ikke sitte oppreist og var helt "fjern" i hodet. Kunne ikke gå rett linje. Få utredet og behandlet dette hos kiropraktor, få opp jernlageret, og se om 2-3 mnd. For meg tok det ca 4 mnd å merke betydelig forbedring på svimmelheten. Hadde flere behandlinger, og gjorde forsiktige øvelser hjemme. Ble verre først, men det var visst vanlig. Helt fin igjen nå. Anonymkode: 8f73b...cb5
Aryin Skrevet 7. november 2024 #9 Skrevet 7. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Endret 7. november 2024 av Aryin
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #10 Skrevet 7. november 2024 Ulven skrev (1 time siden): Hva ligger stoffskifteprøvene på? De ligger i utgangspunktet der de skal, hverken høyt eller lavt. Hormonprofil er også tatt, innafor det også... Anonymkode: 9cd25...009
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #11 Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Man kan bli ekstremt svimmel og få symptomene du beskriver av spenninger i nakken. Mener du har skrevet om dette før, og da foreslo jeg å gå til kiropraktor som har svimmelhet som fordypning. Det er noe som heter cervicogen vertigo - nakkesvimmelhet. Har hatt det selv, kunne ikke sitte oppreist og var helt "fjern" i hodet. Kunne ikke gå rett linje. Få utredet og behandlet dette hos kiropraktor, få opp jernlageret, og se om 2-3 mnd. For meg tok det ca 4 mnd å merke betydelig forbedring på svimmelheten. Hadde flere behandlinger, og gjorde forsiktige øvelser hjemme. Ble verre først, men det var visst vanlig. Helt fin igjen nå. Anonymkode: 8f73b...cb5 Takk for svar! Jeg har ikke skrevet her før, så det var nok ikke meg 😉 Jeg holdt også en knapp på cervikogen svimmelhet, men så er det alt det andre i tillegg som har kommet da.... Men det kan selvfølgelig være flere ting på en gang Anonymkode: 9cd25...009
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #12 Skrevet 7. november 2024 TS, du skriver at med unntak av jern, så er alle prøver fine. Vær obs på at leger ofte ikke har fokus på om du har gode verdier, eller bare innenfor normalen. F.eks vet jeg om flere tilfeller, meg inkludert, at b12 har blitt omtalt som OK, men så har det vært helt i nedre del. Dette kan gi symptomer hos noen, særlig hvis det har vært i lavere sjiktet over tid. Anbefaler at du sjekker hva som er tallet, for ligger du f.eks under 350 så ville jeg vurdert b-12 behandling også. Anonymkode: 8f73b...cb5 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #13 Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar! Jeg har ikke skrevet her før, så det var nok ikke meg 😉 Jeg holdt også en knapp på cervikogen svimmelhet, men så er det alt det andre i tillegg som har kommet da.... Men det kan selvfølgelig være flere ting på en gang Anonymkode: 9cd25...009 Ok, veldig like detaljerte historier da Ja det kan absolutt være en kombinasjon av flere ting. Både nakkespenninger og lavt jern er i seg selv en god start å få behandlet. Har du noen ide om hvorfor du har lavt jern? Spiser du for lite rødt kjøtt og fet fisk, eller har du dårlig opptak? Tarmproblemer? Anonymkode: 8f73b...cb5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #14 Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS, du skriver at med unntak av jern, så er alle prøver fine. Vær obs på at leger ofte ikke har fokus på om du har gode verdier, eller bare innenfor normalen. F.eks vet jeg om flere tilfeller, meg inkludert, at b12 har blitt omtalt som OK, men så har det vært helt i nedre del. Dette kan gi symptomer hos noen, særlig hvis det har vært i lavere sjiktet over tid. Anbefaler at du sjekker hva som er tallet, for ligger du f.eks under 350 så ville jeg vurdert b-12 behandling også. Anonymkode: 8f73b...cb5 Ja, takk jeg vet... B12 er var rundt 300, men tar tilskudd. Leger mener ofte jern på 22 er bra nok også, men det bør opp til 100 Anonymkode: 9cd25...009
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #15 Skrevet 7. november 2024 Sjekket deg for Borelia (fra flått)? Anonymkode: 557aa...c1c
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #16 Skrevet 7. november 2024 Du bør også ta en synstest ♡ Anonymkode: 557aa...c1c
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #17 Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, takk jeg vet... B12 er var rundt 300, men tar tilskudd. Leger mener ofte jern på 22 er bra nok også, men det bør opp til 100 Anonymkode: 9cd25...009 Mtp symptomer så ville jeg bedt om Behepan for b12. Prøv det daglig i et par mnd, ta nye prøver for å se hvor mye lageret har økt. Tilskudd hadde ingen effekt på å øke b12 for meg. 22 er i nedre grense, jeg ville fokusert på å få opp nivåene også her. Rødt kjøtt (biff, vilt, kjøttdeig) regelmessig. Anonymkode: 8f73b...cb5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #18 Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok, veldig like detaljerte historier da Ja det kan absolutt være en kombinasjon av flere ting. Både nakkespenninger og lavt jern er i seg selv en god start å få behandlet. Har du noen ide om hvorfor du har lavt jern? Spiser du for lite rødt kjøtt og fet fisk, eller har du dårlig opptak? Tarmproblemer? Anonymkode: 8f73b...cb5 ts her Nope! De har ikke funnet noen grunn til at noe tapper meg for jern. Jeg hadde f på 6 for noen år siden, så allergier, cøliaki etc ble undersøkt da. Vurdere å be om infusjon for å få en liten boost ( Ps:ja, litt langt og detaljert hovedinnlegg - bittelitt desperat etter innspill) Anonymkode: 9cd25...009
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #19 Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du bør også ta en synstest ♡ Anonymkode: 557aa...c1c Enig i dette. Man bruker veldig mye krefter på å korrigere synet hvis man ikke ser ordentlig, kan bidra til nakkestivhet og svimmelhet. Lurt å snu alle steiner. Anonymkode: 8f73b...cb5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #20 Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): ts her Nope! De har ikke funnet noen grunn til at noe tapper meg for jern. Jeg hadde f på 6 for noen år siden, så allergier, cøliaki etc ble undersøkt da. Vurdere å be om infusjon for å få en liten boost ( Ps:ja, litt langt og detaljert hovedinnlegg - bittelitt desperat etter innspill) Anonymkode: 9cd25...009 Tok du gastroskopi, eller bare blodprøve? Anonymkode: 8f73b...cb5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå