Gå til innhold

Vektoppgang, trening og BMI

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 7.11.2024 den 18.06):

Hei

jeg har trent jevnt med blant annet nye løping, tennis og sykling siste fem årene, det siste året måttet trappe ned grunnet skade. Har trøstespist litt og lagt på meg, men trent mer svømming og styrketrening.

men fikk sjokk da jeg testet BMI-kalkulator som sier jeg er overvektig😳

Jeg er smal, men mye muskler. Smal midjez Veier 74 kilo og er 170 cm.

Bør jeg altså forsøke meg på vektnedgang?

Anonymkode: cef02...51a

BMI er noe som brukes på befolkningsnivå, ikke enkeltpersoner. Som du selv kanskje ser, mye muskler kan gjøre at man er tyngre, men likevel ikke overvektig med for mye fekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leste en som sa at BMI er bedre til å definere undervekt enn overvekt. Men tror som mange andre her sier, man ser seg litt blind på seg selv. I tillegg er det så normalt å være overvektig i Norge nå at normalvektig blir ansett som sykelig tynn. 

Men170 cm og 74 kg kan se helt ulikt ut på to forskjellige kropper. Venninna mi er like høy som meg (172)  og ser rimelig fluffy ut nå når hun  rundet 65 kg. For hun er spinkel bygd og får alt rundt magen og rompa og bruker klær str 38-40 nå. Hun trives best på 58kg.

Jeg er også 172 og bruker klær str 34-36 og ligger på 68-70kg på vekta. Men jeg har trent styrke i 20 år og er nok i overkant muskuløs sammenlignet med damer generelt. 

Anonymkode: f1fe5...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 176 og veier rundt 60-62 kg, jeg er normalvektig. Jeg ville tatt tak i kostholdet ja, du trenger jo sikkert bare litt justering så er alt bra. 

Anonymkode: 51c8a...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter klærne dårligere? Hvis ja, ta grep. 

Da jeg trente som verst, gikk jeg ikke ned i vekt, men så grei ut uten klær. 

Nå veier jeg det samme, trener ikke, men er dvask. 

Anonymkode: d6e19...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 170, 77 kg. 48 år. Trener vekter/løper 5-6 ganger i uken.

76 cm rundt livet, slanke ben og definerte muskler. Kunne sikkert strammet rygg og mage litt mer opp, men ingen valker. Bruker str M., 29 i Levis. Har en sterk og funksjonell kropp. Jeg er per def iflg BMI overvektig, men har en middels slank kropp. 

Vekt har liten betydning, vi bærer den så ulikt. Kroppssammensetning og muskler har mye og si. La ut bildet av meg anonymt i en treningsgruupe jeg er med i, og det var mange som ikke trodde på oppgitt vekt.  På deg selv kjenner du det selv, ikke sammenlign med andre. Jeg har venninner med samme høyde, og 10 kg mindre i vekt som er større enn meg.

Anonymkode: 92618...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...