Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjefen spurte i dag om jeg ville være ansattrepresentant i styret. Det er over 100 ansatte i firmaet. 

Sjefen og jeg har sprikende oppfatning av hvordan jobben skal utføres og hvordan man skal lønnes, er dette noe man som representant kan påvirke?
Han har utløst flere skred av oppsigelser den korte tiden han har vært der, mens andre mellomledere har fått dem til å trekke dem tilbake.

Jeg var selv en av de som sa opp og har siden vært i kontakt med tillitsvalgt og fagforening pga bedriften ikke vil  betale overtid før etter 8 timer og 45 min, da 45 minutter pause er betalt (ikke tilfredsstillende pauserom og kan ikke forlate arbeidsplassen) Det er nok for at overtidsbruken skal se penere ut på papiret, men det ser dårlig ut på kontoen min, og jeg har sendt ut noen følere ang bytte av jobb. Dette vet ikke min leder om. 

Jeg har null erfaring med slikt og tenker det er prestisje å få inn kvinner, for det ser nok fint ut på papiret? Min kvinnelige leder er også blitt spurt og kom med den teorien. 

Så ja-får man påvirkningskraft, og er sånt honorert? (det siste er av ren nysgjerrighet)

Anonymkode: 9bd96...1f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er de ansatte som velger styrerepresentant fra de ansatte. Ikke sjefen. 

Det er styret og generalforsamlingen som setter et evt honorar.

• Liker 2
Skrevet

Bare tull da de alltid er i mindretall. Mulig de får litt informasjon, men den her kanskje hemmelig uansett.

Anonymkode: 0b67b...d29

Skrevet

Mulig din bedrift er kommet under de nye kravene om kjønnsfordeling i styret allerede i år, og da er det ikke prestisje med kvinner i styret, det er et lovkrav.

Men  - ansatterepresentanter skal velge AV og BLANDT de ansatte og ikke av sjefen. Noen styrer honorerer styremedlemmene, andre ikke. Sjekk regnskapet i fjor hvordan det gjøres hos dere.

Hvis styret er oppegående har man noe påvirkning, men hvis de andre i styret er uenig med deg er det begrenset hva du kan gjøre

Anonymkode: c45b2...09f

Skrevet

Ansattvalgt representant i styret har like mye vekt som andre styremedlemmer. Du kan melde inn saker like mye som andre styremedlemmer. Styret fører kontroll med driften, daglig leder svarer til styret. Styret ansetter og kan avsette daglig leder. Hvis daglig leder driver med mye rart, så kan styret be om redegjørelse for det. 

Anonymkode: a5e02...44c

Skrevet
endo skrev (15 timer siden):

Det er de ansatte som velger styrerepresentant fra de ansatte. Ikke sjefen. 

Det er styret og generalforsamlingen som setter et evt honorar.

Da har han vel bedt meg om å stille til valg, da. Sammen med min nærmeste leder som også er kvinne. 

Anonymkode: 9bd96...1f9

Skrevet

Ja du skal ha honorar og en viktig ting å tenke på er at du da skal gjøre det som er best for bedriften og ikke de ansatte , dette kan til tider være utfordrende. Man kan også bli økonomisk ansvarlig om alt går «feil». Ellers vil jeg si at å sitte i styret ikke er noe «stress» men lærerikt.

Har ansattrepresentanter samme ansvar og oppgaver som øvrige styremedlemmer?

Ansattrepresentant i styret har samme rettigheter og forpliktelser som de øvrige styremedlemmene. De kan følgelig bli holdt ansvarlig for tap kreditorer eller andre lider, på lik linje med andre styremedlemmer.

Ansatterepresentanten i styret har samme rettigheter og forpliktelser som de øvrige styremedlemmene. De kan følgelig bli holdt ansvarlig for tap kreditorer eller andre lider, på lik linje med andre styremedlemmer.

Ansattrepresentanten vil kunne oppleve konflikt mellom hva som er best for selskapet og hva som er best for de ansatte. Ansattrepresentanten skal stemme ut fra hva som er best for selskapet og ikke hva som er best for de ansatte.

Som styremedlemmer skal de stemme for det de personlig mener er best for selskapet basert på sine erfaringer fra innsiden av virksomheten. Dette er verdifull kunnskap for styret.

Anonymkode: 62910...118

Skrevet

Blir mange avgjørelser av typen "ansattrepresentanter stemte i mot"  men ble vedtatt.

Anonymkode: 0b67b...d29

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja du skal ha honorar og en viktig ting å tenke på er at du da skal gjøre det som er best for bedriften og ikke de ansatte , dette kan til tider være utfordrende. Man kan også bli økonomisk ansvarlig om alt går «feil». Ellers vil jeg si at å sitte i styret ikke er noe «stress» men lærerikt.

Har ansattrepresentanter samme ansvar og oppgaver som øvrige styremedlemmer?

Ansattrepresentant i styret har samme rettigheter og forpliktelser som de øvrige styremedlemmene. De kan følgelig bli holdt ansvarlig for tap kreditorer eller andre lider, på lik linje med andre styremedlemmer.

Ansatterepresentanten i styret har samme rettigheter og forpliktelser som de øvrige styremedlemmene. De kan følgelig bli holdt ansvarlig for tap kreditorer eller andre lider, på lik linje med andre styremedlemmer.

Ansattrepresentanten vil kunne oppleve konflikt mellom hva som er best for selskapet og hva som er best for de ansatte. Ansattrepresentanten skal stemme ut fra hva som er best for selskapet og ikke hva som er best for de ansatte.

Som styremedlemmer skal de stemme for det de personlig mener er best for selskapet basert på sine erfaringer fra innsiden av virksomheten. Dette er verdifull kunnskap for styret.

Anonymkode: 62910...118

Ikke alltid man går honorar, 

Tiden er lønnet selvfølgelig, og gjøres ofte i normal arbeidstid

Anonymkode: 622b4...2ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...