Gå til innhold

Erfaring med steinovn til pizza osv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har eller har prøvd steinovn som man har utendørs, til steiking av pizza, brød osv? Kan dere fortelle meg litt om det. Hvor lenge man fyrer før den er varm f.eks? Er det noe den er bra til og er det noe som funker dårlig å steike i slik ovn? 

Anonymkode: e4d89...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt avhengig av hvor massiv ovnen er. Dess større den er dess lengre tid tar det å varme den opp, men den holder også lengre på varmen og kan muligens oppnå høyere temperatur. 1,5 - 2 timer er vanlig for en massiv ovn.

I utgangspunktet kan du steke hva som helst i en bakerovn, men det er avhengig av massen og størrelsen på rommet inni.

Vet ikke om de mest massive ovnene er noe du burde ha ute, da det er en ganske dyr investering. De er solide, men tåler jo bedre å stå inne, beskyttet fra elementene.

Man får jo også små jordovner som er egnet for å steke pizza og andre mindre mengder av mat. Det vil kanskje passe bedre om man ikke er interessert i å utnytte seg av varmen, og ikke skal lage så mye på en gang. De blir fortere varm da det er mindre masse å varme opp.

Hvilken størrelse tenker du på? :)

Anonymkode: b45c7...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helt avhengig av hvor massiv ovnen er. Dess større den er dess lengre tid tar det å varme den opp, men den holder også lengre på varmen og kan muligens oppnå høyere temperatur. 1,5 - 2 timer er vanlig for en massiv ovn.

I utgangspunktet kan du steke hva som helst i en bakerovn, men det er avhengig av massen og størrelsen på rommet inni.

Vet ikke om de mest massive ovnene er noe du burde ha ute, da det er en ganske dyr investering. De er solide, men tåler jo bedre å stå inne, beskyttet fra elementene.

Man får jo også små jordovner som er egnet for å steke pizza og andre mindre mengder av mat. Det vil kanskje passe bedre om man ikke er interessert i å utnytte seg av varmen, og ikke skal lage så mye på en gang. De blir fortere varm da det er mindre masse å varme opp.

Hvilken størrelse tenker du på? :)

Anonymkode: b45c7...3bd

Jeg har ikke sett den , det er en ovn jeg og noen venninner skal låne . Vi har ingen erfaring derfor er jeg litt nysgjerrig på folk med erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noen som har eller har prøvd steinovn som man har utendørs, til steiking av pizza, brød osv? Kan dere fortelle meg litt om det. Hvor lenge man fyrer før den er varm f.eks? Er det noe den er bra til og er det noe som funker dårlig å steike i slik ovn? 

Det fine med en steinovn, er at den holder på litt fuktighet da, og så blir den varmere enn stål gjerne, så bunnen blir sprøere. Du kan jo bygge en selv da en murstein bare, det er jo det beste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker pizzaovn til grillen (altså man setter ovnen i grillen slik at man bruker varmen fra grillen) og får god temperatur etter 20 minutter. 

Det som er viktig er at man har laget en god pizzadeig på forhånd. Helst bør jo en slik pizzadeig ha heving i mellom 24 og 72 timer alt i fra hvilket type pizzamel en bruker. Viktig å bake ut med durumhvete og ikke vanlig hvetemel. 

Her er en oppskrift som bruker 24 timer: https://pizzamani.no/pizzabunn-til-italiensk-pizza/

Vi har en sånn vektskje sånn at vi får en nøyaktig mengde gjær. En vanlig kjøkkenvekt har gjerne en sensitivitet på 1-2 gram, så man må ha en mer nøyaktig vekt.

Anonymkode: 04824...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en omni 16 (om jeg husker rett nå).

Er veldig fornøyd, den er mye i bruk. 

Bruker alt fra pizzadeig som er hevet i mange timer, hjemmelaget saus og avanserte toppinger. Til at vi lager en rask pita-pizza en dag. 

Jeg baker flatbrød og pitabrød, og andre varianter som krever høy varme og kort tid i den. 

Hender også vi griller kjøtt i den, men da helst stykningsdeler av okse som krever høy varme,og kort tid, og skal serveres medium rare. 

Men mulig det er større støpt ovn du tenker på? Eller pizzatein kan være nok? Om du er mer presis kan jeg skrive mer. 

Anonymkode: 4579d...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...