Gå til innhold

Hva er en mestringsbolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer rett og slett på hva en mestringsbolig er?

I en gruppe på sosiale medier er det en person som legger ut mat og andre ting fra noe som kalles mestringsbolig. Jeg lurer på hva en mestringsbolig er men føler det er nedlatende og ufint og spørre direkte der. Jeg tørr ikke.  Så noen her som kan generelt si hva en mestringsbolig er?

Anonymkode: aa994...3aa

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg googlet ordet "mestringsbolig", men fikk ikke opp noe.

Tenker at det er en bolig for folk som skal prøve å bo for seg selv for første gang, i steden for å bo i et bofellesskap.

Det kan være folk som er lettere psykisk utviklingshemmede, rus eller psykiatri

Anonymkode: 74a70...962

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.11.2024 den 17.16):

Jeg lurer rett og slett på hva en mestringsbolig er?

I en gruppe på sosiale medier er det en person som legger ut mat og andre ting fra noe som kalles mestringsbolig. Jeg lurer på hva en mestringsbolig er men føler det er nedlatende og ufint og spørre direkte der. Jeg tørr ikke.  Så noen her som kan generelt si hva en mestringsbolig er?

Anonymkode: aa994...3aa

Jeg tror jeg vet hvem du mener. En mestringsbolig er en tilrettelagt bolig, han er vel tidligere rusmisbruker så han får hjelp på vegen til et normalt liv igjen. Bl.a. med den boligen hvor han lærer seg rett og slett boevne.

Anonymkode: ce1ca...091

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt uttrykket før, men siden mestringsenheten ofte er de som gir helsehjelp innen rus og psykiatri i kommunen vil jeg tro det er noe i den retningen. Mulig en bolig av typen som kan høytykksspyles mellom hver beboer? 

Anonymkode: e3e00...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mestringbolig er en variant av en omsorgsbolig, så vidt jeg har forstått. Disse boligene er et tilbud mange kommuner har til folk som av ulike grunner trenger så mye hjelp til daglige ting at de ikke kan bo i egen bolig, selv ikke med hjemmesykepleie. I mestringsboliger og omsorgsboliger er det stort sett tilgang på hjelp fra ansatte hele døgnet.

Anonymkode: 913ae...17f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mestringsbolig er noe midt i mellom et privat hjem og en plass på et sykehjem/institusjon. 
Beregnet på mennesker som ikke klarer seg som beboer i eget hjem, og er for frisk og godt fungerende til sykehjemsbolig. 
Mestringsbolig er uavhengig av personens alder eller funksjonsnedsettelse. 
For noen er mestringsbolig springbrettet til egen bolig, for andre er det alternativet til egen bolig. 

Anonymkode: 7124c...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...