Gå til innhold

Krakknissen ber om råd.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sittet på gjerdet og ventet på det store boligkrakket i 20 år. Begynner å bli oppgitt. Når skal det komme? Boligmarkedet kan jo ikke fortsette å vokse i evigheter? Når tror dere krakket kommer?

Anonymkode: 180f0...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Realboligprisen har da gått jevnt og trutt nedover de siste snart 10 årene? Hvis du snakker om Oslo så kommer det nok ikke noe krakk, fortsatt veldig billig med bolig der. Det aller første budet som kom inn på denne i dag var 1 mill over prisantydning

Homansbyen | Attraktiv 2-roms oppussingsobjekt med sydvest balkong. Oppvarming og v.v inkl. Mulig kjøp av parkering* | FINN eiendom

Anonymkode: b4b56...326

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krakket kommer når kommunene ikke lenger har råd til å kjøpe dyre nye leiligheter til innvandrere. Det er innvandring og  kommunenes boligkjøp for å huse disse som holder prisene oppe nå. 

Anonymkode: 893f0...7ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har sittet på gjerdet og ventet på det store boligkrakket i 20 år. Begynner å bli oppgitt. Når skal det komme? Boligmarkedet kan jo ikke fortsette å vokse i evigheter? Når tror dere krakket kommer?

Det kommer nok, men når stort sett alle i styrende posisjoner i landet har en vesentlig del av alderdommen sin sikret økonomisk i eiendom har det etterhvert blitt så sterke incentiver til å stadig finne på mer utspekulerte finansieringsløsning på eiendom som gjør at folk klarer å betjene lån selv om utgiftene øker.

Eiendomsmarkedet i Norge skulle krakket for lenge siden, nå har det på mange måter blitt "to big to fail". Skal like å se på den regjering som ikke vil komme med en hjelpende hånd..

Hvem hadde trodd vi skulle ende opp med strømstøtte..? 😅

Endret av LeneXCII
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jadda, jadda. Selvfølgelig har du det 🙄

Skjønner jo at innlegget er gjennomdynket av sarkasme og et stikk mot folk som har advart om for høye boligpriser og risiko for krakk - altså disse såkalte "krakknissene".

Men sånn til opplysning: det er ikke bare "krakknisser" som ikke trer inn i boligmarkedet for tiden, fordi de forventer å gjøre kupp. Det er mange, og blir stadig flere, som ikke har noe gjerde å komme ned ifra fordi boligprisene har steget for mye. Vi får stadig færre barnefødsler (de kan sette opp så mange utvalg de bare vil til å sjekke hvorfor nordmenn føder færre barn, men det sier seg selv at destod vanskeligere det blir å etablere seg, og destod lengre tid det tar, destod færre barn setter vi til verden), og nordmenn er blant de mest forgjeldede i hele verden som gjør oss veldig sårbare. Men som bruker over her påpeker: det har gått så langt at boligmarkedet har nærmest blitt "too big to fail" hvor ingen ønsker å gjøre noe for å fikse problemet, men heller prøver etter beste evne å gjøre problemet enda større enn det allerede er (lemper på utlånsforskrifter osv.)

Situasjonen er kanskje enklest for oss som eier en liten bolig med et lite lån vi fint klarer å håndtere (i mitt tilfelle hadde jeg ikke høy nok inntekt til å betjene høyere lån uansett, men er ikke akkurat lei meg for det i disse dager). Verre for dem som har sprengt budjsettet på grunn av de høye prisene og lever på en knivsegg hvor hver minste utgift kan få hele budsjettet til å ramle sammen. Og enda verre for dem som ikke er inne på boligmarkedet i det hele tatt, og ser at stigen stadig trekkes høyere og høyere opp...

Jeg er glad jeg ikke har barn som jeg må hjelpe inn på boligmarkedet, og hadde jeg vært gammel nok til å vite med sikkerhet at jeg snart skal dø, hadde jeg kanskje ikke brydd meg så mye...men jeg regner med å leve en del år til og håper egentlig at boligmarkedet snart snur slik at det ikke bare ender opp med å være forbeholdt de aller rikeste, med de åpenbare følger det vil få for det norske samfunnet..

Anonymkode: 00a8e...0f7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å få solgt nå, så grunnen til at det foreløpig ikke blir krakk er vel at folk velger å beholde heller enn å selge langt under prisantydning. 

Anonymkode: f00ca...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

Sitat

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...