Gå til innhold

Tatovering og kreft

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om denne studien? 

En ny studie fra prestisjeuniversitetet Lund i Sverige antyder at tatoveringer kan kobles til sykdommen lymfom.

Sykdommen blir ofte kalt lymfekreft, og er en samlebetegnelse på kreftsykdommer som utvikler seg i celler i kroppens lymfesystem.

Ifølge studien har personer med tatoveringer 21 prosent høyere risiko for å utvikle sykdommen enn resten av befolkningen.

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2024/06/15/196008786/ny-studie-tatovering-kan-vaere-kreftfremkallende

Anonymkode: 2698e...09a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det er en av mange ting som gir bittelitt høyere risiko, og så kan man selv veie om lysten på tatovering er større enn risikoen for ens egen del (som med soling, alkohol, rødt kjøtt etc).

Anonymkode: 24e11...173

• Liker 2
Skrevet

Ærlig tenker jeg at tatoveringsblekk er problematisk og unødvendig. Ulikt soling og kjøtt er det noe som ganske enkelt kan unngås. Når det er sagt er det mange årsaker til kreft, og det er ikke alltid lett å vite hva som forårsaker det eller hva som kan gjøres for å unngå det.

I tillegg til å kunne gi kreft, kan det gi alvorlige infeksjoner hvis tatoveringen er på et sted hvor man får sår, må operere eller sette sprøyte. Det synes jeg er et mye større argument mot tatovering.

Anonymkode: d26b9...e87

• Liker 2
Skrevet

Presisering: lettere for mange å unngå enn kjøtt

Anonymkode: d26b9...e87

• Liker 1
Skrevet

Det har jeg ingen problemer med å tro på, siden man tidligere har sett at lymfeknutene tar opp blekket og kan bli permanent forstørret som følge av det. Vet at rødfarge er spesielt problematisk. 

Jeg har en tatovering på foten (i sort) og har en permanent forstørret lymfeknute i lysken i samme fot, og jeg tror absolutt at det er pga tatoveringen. Et par måneder etter jeg tok vaksinen fikk jeg utslett i hele tatoveringen med røde prikker, så det er tydelig at kroppen min reagerte på den. Kommer ikke til å ta flere tatoveringer for å si det sånn 😊

Anonymkode: f8d9c...711

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest *Jenny*
Skrevet

Denne studien har jeg ventet på etter at den ble presentert i vinter. Takk, TS! 

Skrevet

Det ekstremt vanskelig å skille korrelasjon versus kausalitet fra slike epidemiologiske studier, den eneste en kan bruke det til er som grunnlag for mer forskning. 

• Liker 3
Skrevet

Filler’n. Da får jeg stoppe på 30 da

Anonymkode: 38d5b...874

Skrevet

Oi, var ikke klar over dette. Takk for at dere deler, vet av noennsom skal ta sin første tatovering nå, skal fortelle han det så han i det minste vet det er en risk.

Trist det er sånn.

Anonymkode: fb04d...69d

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Oi, var ikke klar over dette. Takk for at dere deler, vet av noennsom skal ta sin første tatovering nå, skal fortelle han det så han i det minste vet det er en risk.

Trist det er sånn.

Anonymkode: fb04d...69d

Du leste hele artikkelen? 

Anonymkode: 3cedf...b36

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En ny studie fra prestisjeuniversitetet Lund i Sverige antyder at tatoveringer kan kobles til sykdommen lymfom.

Sykdommen blir ofte kalt lymfekreft, og er en samlebetegnelse på kreftsykdommer som utvikler seg i celler i kroppens lymfesystem.

Ifølge studien har personer med tatoveringer 21 prosent høyere risiko for å utvikle sykdommen enn resten av befolkningen.

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2024/06/15/196008786/ny-studie-tatovering-kan-vaere-kreftfremkallende

Tatoveringer er lite pent, det skjemmer en naturlig kropp. 
Dobbeltmoralen er klar, folk er redde for Temu, for Ftalater, for tilsetningsstoffer i kremer og mat, men å sprøyte fargestoffer under huden, nei, det er ikke de så nøye med om de gjø elelr om det er farlig. 

Klart det er uheldig å få lagt fargestoffer inn i huden. Logisk tenkning begynner nå å bli understøttet av forskning. 

Anonymkode: a3d57...19b

• Liker 3
Skrevet

Trodde det var Temu som var farlig, jeg?

Og før det igjen, tørrshampoo? 

Så har vi vel også vært innom leker fra 90-tallet noen runder. 

Uansett, godt nytt for meg denne gangen. Ikke noe blekk her. 

Anonymkode: d27f1...5e2

Skrevet

Som det står i artikkelen (Health, altså, gidder ikke DB) er dette snakk om en 21% økning i noe som allerede er en temmelig sjelden form for kreft (4% av nye krefttilfeller i USA) og noe de ikke anbefaler å få fnatt av.

Det er altså ikke 21% i seg selv? Men 21% av selve sykdommen, om man f.eks har 1% sjans, så er sjansen nå 1.21%.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Trodde det var Temu som var farlig, jeg?

Og før det igjen, tørrshampoo? 

Neida. Det er heldigvis bare én eneste ting i hele verden som kan være skadelig, ikke flere på en gang. Hva det er? Sikkert vaksiner eller 5g eller noe 🥱

Anonymkode: 68b7a...0de

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Neida. Det er heldigvis bare én eneste ting i hele verden som kan være skadelig, ikke flere på en gang. Hva det er? Sikkert vaksiner eller 5g eller noe 🥱

Anonymkode: 68b7a...0de

Fisk - virkelig ikke bra. 

Mikroplast i drikkevannet.

Radonstråling, som de færreste har målt for hjemme, som virkelig er en versting. 

Skrevet

Jeg har tre tatoveringer. Den siste tok jeg da jeg gikk på cellegift og det var ikke vellykket. Fargen satt ikke og området hovnet skikkelig opp. Da jeg sluttet å ta cellegift og forsøkte igjen, gikk det helt fint. Ikke til forkleinelse for den studien, men at blekk påvirker, er helt klart. Nå skal jeg snart ta en til. 

Skrevet
Stor pike skrev (1 minutt siden):

Jeg har tre tatoveringer. Den siste tok jeg da jeg gikk på cellegift og det var ikke vellykket. Fargen satt ikke og området hovnet skikkelig opp. Da jeg sluttet å ta cellegift og forsøkte igjen, gikk det helt fint. Ikke til forkleinelse for den studien, men at blekk påvirker, er helt klart. Nå skal jeg snart ta en til. 

Hva prøver du og si? At du fikk kreft pga tattoveringen?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her er det viktig å skille snørr og bart - jeg la merke til denne studie da det ble skrevet om den i sommer også. Det reelle her er at endel typer blekk kan inneholde kreftfremkallende stoffer. Derfor er det viktig at man kun tatoverer seg hos seriøse tatovører som bruker blekk som er godkjent. Det er dessverre slik at mange bestiller blekk på nettet uten å være klar over hva dette blekket inneholder. 

Det skrives også at det er "21% større sjans for å få kreft". Ok, 21% mer enn hva? Jeg hørte akkurat i går på et radioprogram, hvor en forsker la fram et eksempel på dette: Overskriften kan fortelle oss at det er 100% større sjans for å få kreft hvis "ditt og datt"- men så viser det seg at risikoen øker fra 1% opp til 2%. Det er altså riktig med 100% økning, men risikoen er fortsatt forsvinnende liten!

• Liker 1
Skrevet
Mezzosoprena skrev (21 minutter siden):

Det skrives også at det er "21% større sjans for å få kreft". Ok, 21% mer enn hva?

21% sjanse for denne bestemte typen, altså ikke 21% i seg selv. Så om sjansen for denne typen kreft fra før av er 2%, så er sjansen nå 2.21%, gir det mening?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...