Gå til innhold

Forskudd arv, demens eller hva gjør man?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Faren min har fått demens diagnose. Bor fortsatt hjemme, men surrer mer og mer. Er fortsatt samtykkekompetent. Jeg er disponent på kontoen hans. Ser at han har mye cash stående på diverse kontoer. Hva er lurt å gjøre nå? Bør man snakke om forskudd på arv? Hva skjer med pengen dersom det blir sykehjem? Har også mye på sin brukskonto og surrer en del med kort.  Er så redd for svindel og lureri da han virkelig ikke skjønner helt det med penger lenger. 

Anonymkode: 9d119...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du søsken? Om ja, sett dere ned og prat sammen. Få en fremtidsfullmakt på plass snarest mulig. Om dere er vel forlikt i familien, hadde ikke jeg hatt noe problemer med å tilbakedatere den et par år.

Dersom du er eneste arving, ville jeg fått far til å overføre så mye som mulig nå. Og pass på å få fremtidsfullmakt.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe han til å sette mest mulig penger på sparekonto så han ikke kan tulle dem bort. Men gjør det av riktig grunn da ; ikke med tanke på din arv men på grunn av at han skal ta vare på pengene sine. MEN er han fremdeles samtykkekompetent så kan du ikke tvinge gjennom noe, du må snakke med han og få han til å skjønne at det kan være lurt. 

Står pengene på sparekonto så går de ikke inn i grunnlag for trekk på sykehjem. 

Og ikke spør om forskudd på arv, jeg føler det er feil når demensdiagnosen er der. 

Anonymkode: ede47...64e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (4 minutter siden):

Har du søsken? Om ja, sett dere ned og prat sammen. Få en fremtidsfullmakt på plass snarest mulig. Om dere er vel forlikt i familien, hadde ikke jeg hatt noe problemer med å tilbakedatere den et par år.

Dersom du er eneste arving, ville jeg fått far til å overføre så mye som mulig nå. Og pass på å få fremtidsfullmakt.

Tilbakedatere fremtidsfullmakt må vel gå under svindel. Det skal være vitner og de vil neppe bli med på slik. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger på sparekonto får far beholde hvis han havner på sykehjem, men avkastning/renter blir inkludert i regnestykket om hva han skal betale for sykehjemmet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Faren min har fått demens diagnose. Bor fortsatt hjemme, men surrer mer og mer. Er fortsatt samtykkekompetent. Jeg er disponent på kontoen hans. Ser at han har mye cash stående på diverse kontoer. Hva er lurt å gjøre nå? Bør man snakke om forskudd på arv? Hva skjer med pengen dersom det blir sykehjem? Har også mye på sin brukskonto og surrer en del med kort.  Er så redd for svindel og lureri da han virkelig ikke skjønner helt det med penger lenger. 

Hvorfor har du ansvaret for kontoen hvis han er samtykkekompetent? Kommer han på sykehjem betaler han 85% av inntekten

Anonymkode: 01cde...4a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her, vi har fremtidsfullmakt. Han klarer seg såpass godt at den ikke skal tre i kraft enda. Vi er to søsken med veldig godt forhold. Kunne det vært alternativ å sette pengen inn på våre sparekontoer? Altså det som er utover lønn han får i måneden? Av en eller annen grunn har han over en mill på konto. Får inn pensjon hver måned og bruker veldig lite. Dumt om renter av sparepengene går til kommunen? Syntes dette er veldig vanskelig vil ikke være gribb, men smart. Vi to søsken er helt enig og begge syntes dette er vanskelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen han ville gi meg disposisjonsrett på konto for enkelhets skyld. Har problemer med betalinger og surrer endel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS her, vi har fremtidsfullmakt. Han klarer seg såpass godt at den ikke skal tre i kraft enda. Vi er to søsken med veldig godt forhold. Kunne det vært alternativ å sette pengen inn på våre sparekontoer? Altså det som er utover lønn han får i måneden? Av en eller annen grunn har han over en mill på konto. Får inn pensjon hver måned og bruker veldig lite. Dumt om renter av sparepengene går til kommunen? Syntes dette er veldig vanskelig vil ikke være gribb, men smart. Vi to søsken er helt enig og begge syntes dette er vanskelig.

Sparepengene går IKKE til kommunen, kun andel av avkastning  og en andel av pensjonen.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke heller sette pengene i en konto der det ikke er mulig å ta ut pengene på kort sikt? Aksjesparing eller noe sånt? Hvis det er redsel for at han skal rote bort pengene som er problemet... 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksjesparing syntes han er tull.. Det sa han før diagnosen så mener vel det dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tilbakedatere fremtidsfullmakt må vel gå under svindel. Det skal være vitner og de vil neppe bli med på slik. 

Noen må bli svindlet for at det skal være svindel. Om alle parter er enig i at det er slik de vil ha det, ville jeg hatt null problemer med å være vitne. Det er selvsagt ikke helt innafor, men det er bare det offentlige som eventuelt taper på det.

Det ts risikerer ved å datere etter at tilstanden er fastslått, er at fylkesmannen ikke stadfester fullmakten. Resultatet er da en dement far på sykehjem med penger på bok som ikke kan røres samt hus som forfaller.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hjelpe han til å sette mest mulig penger på sparekonto så han ikke kan tulle dem bort. Men gjør det av riktig grunn da ; ikke med tanke på din arv men på grunn av at han skal ta vare på pengene sine. MEN er han fremdeles samtykkekompetent så kan du ikke tvinge gjennom noe, du må snakke med han og få han til å skjønne at det kan være lurt. 

Og ikke spør om forskudd på arv, jeg føler det er feil når demensdiagnosen er der. 

Det di skriver er bare tull. Kapitalinntekter går inn under det sykehjemmet tar 85% av.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (10 minutter siden):

Noen må bli svindlet for at det skal være svindel. Om alle parter er enig i at det er slik de vil ha det, ville jeg hatt null problemer med å være vitne. Det er selvsagt ikke helt innafor, men det er bare det offentlige som eventuelt taper på det.

Det ts risikerer ved å datere etter at tilstanden er fastslått, er at fylkesmannen ikke stadfester fullmakten. Resultatet er da en dement far på sykehjem med penger på bok som ikke kan røres samt hus som forfaller.

Men da burde det blitt skrevet fremtidsfullmakt før , ellers kan den bli underkjent. 

Men nå skriver jo TS at det finns en fremtidsfullmakt da ser jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men da burde det blitt skrevet fremtidsfullmakt før , ellers kan den bli underkjent. 

Men nå skriver jo TS at det finns en fremtidsfullmakt da ser jeg. 

Selvsagt bør en få slikt i orden så tidlig som mulig. Mitt poeng er at når det ikke er andre enn det offentlige som taper på det, ville ikke jeg hatt problemer med å tilbakedatere. Det stiller seg selvfølgelig annerledes dersom det er uenighet blant arvingene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjelder det ikke dersom pengene står på en annen type konto som feks forbrukskonto?

Anonymkode: 34721...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han står fritt til å gi dere (eller hvem som helst for den saks skyld) penger i gave, uten at det er arv. 

Anonymkode: bd313...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gjelder det ikke dersom pengene står på en annen type konto som feks forbrukskonto?

Anonymkode: 34721...789

Kommunen tar en andel av all inntekt, hvilken konto det står penger på spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (51 minutter siden):

Det skal vel ligge en legeerklæring ved en fremtidsfullmakt. Hvordan mener du at man skal få legen med på dette? 

Gjelder ikke ts sin sak da de allerede har fremtidsfullmakt.

Anonymkode: be3bd...08e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (10 minutter siden):

Selvsagt bør en få slikt i orden så tidlig som mulig. Mitt poeng er at når det ikke er andre enn det offentlige som taper på det, ville ikke jeg hatt problemer med å tilbakedatere. Det stiller seg selvfølgelig annerledes dersom det er uenighet blant arvingene. 

Utfordringen med tilbakedatering er at myndighetene kan trekke fullmakten i tvil og kreve dokumentasjon fra lege som viser at den syke var inneforstått med hva fremtidsfullmakten innebærer på det tidspunktet den ble underskrevet. Derfor er det lureste å skrive inder fremtidsfullmakten og få legeerklæring (ev be fastlege journalføre) på samme tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...