Gå til innhold

Er han sykelig sjalu? Hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har havnet i et forhold som er til tider vanskelig å forholde seg til. 

Jeg fant partneren min for 6 måneder siden. Sakte men sikkert begynte han vise sin sjalu side. Det startet med uskyldige spørsmål om hvor mange jeg har ligget med. Som kanskje er vanlig at folk spør om. Etterhvert så ble det stadige spørsmål om hvor jeg har gjort det, hvor mange gang, hvem, hvordan. 

Og til hvem jeg har gitt snakket med, hvem jeg har gitt klem til, hvem jeg har danset med. 

Han spør og graver heletiden, han klarer ikke legge bort at jeg har hatt et liv før han, det er helt uforstående for han. Selvom jeg har forklart han 100 ganger om det han spør om, så klarer han alltid finne en mulighet til å grave dypere og dypere.Noe som alltid ender med at han blir sur, pakker baggen å løper ut av huset, og blokkerer meg.

Det har blitt sånn at jeg gruer meg til å legge meg på kvelden for jeg vet det kommer spørsmål. Dette er utrolig slitsomt, og jeg syntes det er veldig barnslig til at han er 24 år.

Han ville jeg skulle gjøre mine sosiale medier  private i starten. Jeg syntes det var greit. Men det var aldri bra nok, jeg måtte fjerne alle gutter jeg følgte der, og måtte fjerne alle som følgte meg. Annen hver dag er han inne å sjekker der.

Han er innom telefonen min når jeg sover, og lager egne scenarioer om han finner noe fra fortiden min. Som han lager scener av.

Men når han gikk gjennom dagboken min, så klikka jeg. Noe som er så privat.

Jeg har prøvd å si til han at han må gi slipp på fortiden min. Og at det bare ødelegger at han skal være så sjalu, at jeg blir utslitt av det, men han mener han ikke er sjalu, og at jeg må stoppe å komme med de anklagende .

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er jo veldig glad i han og vil være med han. Men kjenner at det ikke blir å fungere om det skal være sånn. 

Anonymkode: 175fb...56a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ikke tuller nå så ber jeg deg om å virkelig sette deg ned ordentlig og prate med han. Og fåhan til å forstå hva dette gjør med deg. OG. Du bør ALDRI gjøre det slutt eller noe i den dur i samme rom som han!!!! Slike folk kan klikke og drepe deg. Les om psykopati du....

Anonymkode: a5e98...68a

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Du skal ikke gjøre noe som helst annet enn å forlate denne umodne mannen. 
Sjalusi er hans problem, ikke ditt problem. Greia er at han kommer aldri til å bli fornøyd med det du gjør, han vil alltid finne et eller annet å «ta» deg på. Denne sjalusien er utelukkende hans, og hans problem. Du har to valg: akseptere det og bli, eller sette deg selv høyest og gå. Anbefaler det siste. 
Dette kommer IKKE til å bedre før han selv bestemmer seg for å få hjelp. Og husk at sjalu menn kan bli farlige i form av fysisk og psykisk vold. Du er ung, det finnes bedre menn der ute. 

Anonymkode: 2fc7f...36c

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvis en venninne hadde fortalt deg dette,hva annet enn å avslutte og blokkere ham hadde du rådet henne til? 

Anonymkode: dc1d5...c4f

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hei! Jeg har havnet i et forhold som er til tider vanskelig å forholde seg til. 

Jeg fant partneren min for 6 måneder siden. Sakte men sikkert begynte han vise sin sjalu side. Det startet med uskyldige spørsmål om hvor mange jeg har ligget med. Som kanskje er vanlig at folk spør om. Etterhvert så ble det stadige spørsmål om hvor jeg har gjort det, hvor mange gang, hvem, hvordan. 

Og til hvem jeg har gitt snakket med, hvem jeg har gitt klem til, hvem jeg har danset med. 

Han spør og graver heletiden, han klarer ikke legge bort at jeg har hatt et liv før han, det er helt uforstående for han. Selvom jeg har forklart han 100 ganger om det han spør om, så klarer han alltid finne en mulighet til å grave dypere og dypere.Noe som alltid ender med at han blir sur, pakker baggen å løper ut av huset, og blokkerer meg.

Det har blitt sånn at jeg gruer meg til å legge meg på kvelden for jeg vet det kommer spørsmål. Dette er utrolig slitsomt, og jeg syntes det er veldig barnslig til at han er 24 år.

Han ville jeg skulle gjøre mine sosiale medier  private i starten. Jeg syntes det var greit. Men det var aldri bra nok, jeg måtte fjerne alle gutter jeg følgte der, og måtte fjerne alle som følgte meg. Annen hver dag er han inne å sjekker der.

Han er innom telefonen min når jeg sover, og lager egne scenarioer om han finner noe fra fortiden min. Som han lager scener av.

Men når han gikk gjennom dagboken min, så klikka jeg. Noe som er så privat.

Jeg har prøvd å si til han at han må gi slipp på fortiden min. Og at det bare ødelegger at han skal være så sjalu, at jeg blir utslitt av det, men han mener han ikke er sjalu, og at jeg må stoppe å komme med de anklagende .

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er jo veldig glad i han og vil være med han. Men kjenner at det ikke blir å fungere om det skal være sånn. 

Anonymkode: 175fb...56a

Derre har bare vært sammen i 6 mnd, så dere er ikke over "hvetebrødsdagene" en gang. Han kommer til å bli mye vere med tiden, nå er du fremdeles ny og han holder tilbake for å ikke skreme deg. Så jeg tenker du bør bryte før det er for sent! Så kontrolerende menn kan fort bli farlige.

Om du velger å bli så må du slutte å tolerere spørsmål og kontrolering. Sjalusien er hans problem og handler ikke om deg! Dett beste er om han oppsøker en psykolog. Du må åpne opp instagram og slut å svare på urinelige spørsmål! Håper ikke du prøver på dette da, han høres allerede så ekstrem ut at jeg er bekymret for sikkerheten din om du blir. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Kom deg vekk, dette er et stort rødt flagg som ikke kommer til å forandres! 

Anonymkode: 5a551...d26

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Her må du sette en tydelig grense. Gi han beskjed om at hvis han fortsetter sånn så vil du avslutte forholdet. Enten forsoner han seg med fortiden din, ellers må han finne seg en annen jente, uten fortid. Og så må du selvfølgelig gjennomføre når han ikke klarer å la det ligge. Da går du, for da er det ikke håpe om at det blir et levelig forhold på sikt. Helt ærlig skjønner jeg ikke at du har holdt ut såpass lenge.

Anonymkode: 32ee5...c65

Skrevet

Jeg var sammen med en som var veldig sjalu. Jeg så det ikke først. Men sakte men sikkert så jobba han seg inn. Plutselig så hadde jeg ingen bortsett fra han. Jeg merka ikke at han isolerte meg. Det som fikk meg bort var at min far ble alvorlig dårlig. Jeg fikk ingen trøst eller støtte. Og jeg tenkte hva er dette. Jeg kom meg bort og så hva han hadde gjort. Han hadde sendt meg mange brev når vi var sammen. Og mer jeg leste gjennom dem i ettertid mer avsmak fikk jeg fra han. Hvor han jobba med å isolere meg. For jeg kunne jo ikke snakka med noen fordi jeg var jo så godt likt. Alle guttene likte jo meg. Og han stolte ikke på noen. Det måtte jeg jo skjønne. Vi kom alltid i trøbbel når han drakk og vi var på byen. Hver gang så måtte jeg snakke med politiet for da hadde han slått til noen som hadde enten sett på meg eller snakka med meg.  Jeg ble utslitt av han. Jeg elska å snakke med folk. Men han ødela det for meg. No ønsker jeg ikke å snakke med noen. 

Anonymkode: 539a6...f9b

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre

Så dum er du ikke.

Anonymkode: f2f8b...9fb

• Liker 5
Skrevet

Det er IKKE vanlig å spørre detaljert om fortid (hvor mange du har vært med etc) 

Det er første tegn på sykelig sjalusi. 

Kom deg vekk, det blir bare verre

Anonymkode: d456e...ad9

• Liker 2
Skrevet

Og dette er etter 6 måneder. Hvordan tror du det eventuelt blir etter 6 år? Han der kommer til å ødelegge livet ditt, vil du det? 

• Liker 2
Skrevet

Kom.deg.vekk.nå! Har holdt på å bli drept av en lignende type med samme syke symptomer. Tro meg, det blir ikke bedre. 

Anonymkode: 62385...e5a

• Liker 4
Skrevet

Dette er ikke et sunt forhold, og håper du tar varselsignalene og kommer deg vekk fra ham,  før han greier å isolere deg og kontrollere hele livet ditt ❤️

Anonymkode: f57c7...97c

• Liker 3
Skrevet

Avslutt før du er fanget med graviditet

Anonymkode: 03c2d...7aa

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Løp.

Anonymkode: 56dbb...53c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Kom deg ut av det. 

jeg og samboer har vært sammen i 2,5 år. Ingen av oss har spurt hvor mange den andre har ligget med eller den andres seksuelle fortid. Det spiller liksom ingen rolle. Jeg hadde ikke hatt noen problemer med p spørre om han hadde spurt meg, for jeg har ingenting å skjule. Jeg har aldri følt noe behov for å spørre han. 

eksen min spurte om slike ting, og skulle hele tiden fortelle om ting han fikk til med eksen osv. følte meg bare dritt. Han var sjalu og trykte meg ned. 

Anonymkode: 7bfc4...e42

• Liker 3
Skrevet

Han blir bare verre. Har erfart det selv. Kom deg vekk.

Anonymkode: 53069...08e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du kan ikke gjøre noe som helst for å fikse dette. Du kan kun forlate det.

Anonymkode: 0d8d2...115

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Orker du virkelig et helt liv med dette? I begynnelsen skal man nyte hverandre. Har du problemer så tidlig, er det et varsel på hva fremtiden blir. La han gå. 

Anonymkode: 1c9e6...9f8

• Liker 2
Skrevet

Ja, han er sykelig sjalu. Og dette kommer bare til å bli verre. En partner skal ikke bestemme hvem du har på sosiale medier, hvem du er venn med, hvem du prater med. Jeg er i 50-årene, vært gift lenge, vært i ett samboerskap og hatt noen kjærester. Kun en av de prøvde på sånn oppførsel og han ble fort en eks. Og ingen andre har noensinne spurt meg om hvor mange jeg har ligget med, og jeg har aldri spurt noen om det. 

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...