Gå til innhold

Hjelp til å lese tilstandsrapport

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurdere å kjøpe et gammelt hus som trenger en del oppussing. Har lest over tilstandsrapporten og snakket med han som skrev den, men han ville ikke gi noe estimat på hvor mye ting vil koste og ba oss kontakte en håndverker for det. Så er spørsmålet, hvordan kontakter vi en håndverker for det? Legge ut på mitt anbud? Hva skriver man der? 
det vi ønsker hjelp til er jo å estimere hva ulike utbedringer vil koste for akkurat den boligen, spesielt drenering/graving rundt boligen. Tips til hvordan gå frem?

hilsen noen som aldri har kjøpt brukt bolig før😅

Anonymkode: 857da...499

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I de tilstandsrapportene jeg har lest har det stått en estimert kostnad under hvert punkt som må utbedres. Er det ikke nevnt noen tall?

Anonymkode: adc30...dd2

Skrevet

Graving/drenering er vanskelig vurdere uten befaring og info om grunnforholdene. Men ta kontakt med entreprenør i området som utfører den typen arbeid og spør om hva de estimerer.

Anonymkode: 8df05...893

Skrevet

Dere får ikke håndverkere til å regne ut for dere hva det vil koste å sette i stand et helt hus, gratis og før dere i det hele tatt har kjøpt huset... Etter min erfaring er det vanskelig nok å få noe estimat fra en eneste fagmann (feks elektriker) selv om de er her på befaring og det faktisk er 100 % sannsynlig at jobben skal gjøres. 

Vi kjøpte hus som skulle være i god teknisk stand, ikke en eneste TG3 og knapt nok noen TG2, men pengene flyr. Fort!  💸

Anonymkode: a072c...172

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt flere håndtverkere med på visning og insistert på å betale for tiden deres. Ingen tok betalt, merkelig nok. 

Anonymkode: be265...0ce

Skrevet

Hvem har skrevet denne tilstandsrapporten? 

Et krav til en slik rapport er at det fremkommer estimat på hva som må, bør og kan utbedres. 

Anonymkode: 2fbad...f4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I de tilstandsrapportene jeg har lest har det stått en estimert kostnad under hvert punkt som må utbedres. Er det ikke nevnt noen tall?

Anonymkode: adc30...dd2

Kun estimat på tg3 i denne rapporten, og det var kun for «utvidet kontroll».

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Graving/drenering er vanskelig vurdere uten befaring og info om grunnforholdene. Men ta kontakt med entreprenør i området som utfører den typen arbeid og spør om hva de estimerer.

Anonymkode: 8df05...893

takk for tips!

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere får ikke håndverkere til å regne ut for dere hva det vil koste å sette i stand et helt hus, gratis og før dere i det hele tatt har kjøpt huset... Etter min erfaring er det vanskelig nok å få noe estimat fra en eneste fagmann (feks elektriker) selv om de er her på befaring og det faktisk er 100 % sannsynlig at jobben skal gjøres. 

Vi kjøpte hus som skulle være i god teknisk stand, ikke en eneste TG3 og knapt nok noen TG2, men pengene flyr. Fort!  💸

Anonymkode: a072c...172

Forventer ikke gratis altså! Hvor mye ting vil koste er jo relevant for om vi i det hele tatt kan/vik kjøpe huset, så verdt å bruke noen kroner for å finne ut av om huset er aktuelt vs å kjøpe et prosjekt som vi egentlig ikke har råd til.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har hatt flere håndtverkere med på visning og insistert på å betale for tiden deres. Ingen tok betalt, merkelig nok. 

Anonymkode: be265...0ce

Hvor «finner» jeg håndverkere til å ha med på visning når jeg ikke kjenner noen?

ts

Anonymkode: 857da...499

Skrevet

Mulig du har ikke på denne? Greit son utgangspunkt vedrørende priser

https://www.byggstart.no/pris/totalrenovering

Stemmer relativt greit i forhold til kostnader vi har hatt ved innvendig renovering, som havna på rundt 22000,- m2.

Anonymkode: 91a77...4e1

• Liker 1
Skrevet

Jeg holder på med det samme, gi lyd viss du vil være med å finne billige løsninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...