AnonymBruker Skrevet 7. november #1 Del Skrevet 7. november Jeg har hatt en stor opprydding i økonomien. Har alltid fått lønn rett inn på brukskonto og ikke sortert det ut. Nå har jeg laget meg følgende kontoer (i tillegg til brukskonto): Mat, faste utgifter, sparekonto, bufferkonto og fond. Noen som har flere gode tips til fordeling av kontoer? Anonymkode: 14019...fc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #2 Del Skrevet 7. november Hvorfor skulle du ha behov for mer enn det? Anonymkode: d4b2c...2ee 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #3 Del Skrevet 7. november Jeg har mange 😅 Jeg har en brukskonto, en regningekonto og 6 ulike sparekontoer. Sparekontoene er: Buffer, vedlikehold bolig, strøm og elektronikk, gaver og feiringer, ferie, og bilkonto. Jeg synes det er enklere å holde oversikt når pengene er øremerket spesifikke formål 🙂 Anonymkode: 37b00...e2a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #4 Del Skrevet 7. november I stedet for mange kontoer har jeg et budsjett med mange underkategorier. Jeg har derfor kun tre konti i banken; min, felles og sparekonto. Anonymkode: 26c87...398 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #5 Del Skrevet 7. november jeg har tre, en lønns og brukskonto der resten står igjen etter at jeg har ført over til den som dekker alle faste utgifter pluss litt ekstra så det bygger seg en buffer der og en sparekonto til andre ting - så har jeg fond osv men det er jo ikke det du spør etter.. Anonymkode: 1eb3e...f29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #6 Del Skrevet 7. november Har en brukskonto, med kort til som jeg bruker til alt av mat og greier. Når lønna kommer dit, overfører jeg en fast sum til en regningskonto, der alt av strøm, husleie, mobilregning, studielån og andre faste utgifter blir trukket fra. Har regnet ut hvor høye utgifter jeg har i løpet av et år, så noen ganger står det litt for mye innpå den kontoen, siden f.eks strømregning er høyere på vinter. Har også en sparekonto jeg overfører til når lønna kommer inn, og en sum blir trukket automatisk til en "hemmelig sparekonto" i en annen bank, siden jeg har det med å overføre tilbake igjen når jeg er blakk. Den i annen bank er mer tungvint å ta fra. Også bor kjæresten i utlandet for tiden, så jeg overfører også en fast sum til en reisekonto jeg har. Trenger ikke så mange kontoer. Anonymkode: 34115...9c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #7 Del Skrevet 7. november Har tre sparekontoer, en lønnskonto og en regningskonto. Anonymkode: d35bb...509 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #8 Del Skrevet 7. november Har kun lønnskonto, en sparekonto (som er tom), og akkurat nå et fastrenteinnskudd. Har også spart en god del i fleksilån, dette fungerer som buffer, og tas av i stedet for å ta opp kortsiktige lån, for eksempel ved kjøp av bil. Resten står i fond, via ASK. Hvorfor trenger man mer enn en konto egentlig? Anonymkode: 944d1...a25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #9 Del Skrevet 7. november Brukskonto og sparekonto. Jeg har ikke så komplisert økonomi at jeg har behov for flere. Anonymkode: 01dda...e14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #10 Del Skrevet 7. november Jeg ville i alle fall hatt gavekonto, feriekonto og kleskonto. Anonymkode: 0bae8...ec6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #11 Del Skrevet 7. november Har 4 kontoer: 1. Brukskonto 2. Sparekonto 3. Aksjekonto 4. Fondkonto Anonymkode: 9265d...e0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #12 Del Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ville i alle fall hatt gavekonto, feriekonto og kleskonto. Anonymkode: 0bae8...ec6 Hvorfor? Anonymkode: 944d1...a25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #13 Del Skrevet 7. november Brukskonto (mest brukt til vipps), regningskonto (hvor lønnen kommer inn), og to sparekonto (inkl buffer). Betaler vanligvis med Mastercard pga cashback, så det blir trekt fra regningskonto. Har to aksjersparekontoer i andre banker. Anonymkode: 17943...2fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 7. november #14 Del Skrevet 7. november (endret) Har du husdyr? Hund, katt? De medfører jo utgifter i blant, og særlig viktig er det å ha penger til dem hvis man ikke har forsikring. Eller, det er nødvendig da også, for en dyr operasjon kan medføre en egenandel man må betale på flere tusen kr. Og noen ganger må man legge ut tusenvis av kroner. Husker jeg måtte hoste opp 6000 kr på stedet da hunden min var på en spesialklinikk for å undersøke hjertet. Uansett, har du dyr som krever veterinær i blant, sett opp en husdyrkonto og spar penger på den til slike utgifter. Jeg hadde en til hunden min, og den fikk jeg bruk for flere ganger. Blant annet trenger veldig mange hunder og katter tannrens hos veterinær under narkose en til to ganger i året - min gjorde det. Og det kostet 3500 pr gang. Det ble tatt fra hundens sparekonto som jeg hadde. Endret 7. november av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #15 Del Skrevet 7. november Million skrev (1 minutt siden): Har du husdyr? Hund, katt? De medfører jo utgifter i blant, og særlig viktig er det å ha penger til dem hvis man ikke har forsikring. Eller, det er nødvendig da også, for en dyr operasjon kan medføre en egenandel man må betale på flere tusen kr. Og noen ganger må man legge ut tusenvis av kroner. Husker jeg måtte hoste opp 6000 kr på stedet da hunden min var på en spesialklinikk for å undersøke hjertet. Uansett, har du dyr som krever veterinær i blant, sett opp en husdyrkonto og spar penger på den til slike utgifter. Jeg hadde en til hunden min, og den fikk jeg bruk for flere ganger. Blant annet trenger veldig mange hunder og katter tannrens hos veterinær under narkose en til to ganger i året - min gjorde det. Og det kostet 3500 pr gang. Det ble tatt fra hundens sparekonto som jeg hadde. Man taper jo mye om man skal ha en sparekonto for hver ting som vil skje. Vanlige sparekonti kaster veldig lite av seg. Så uansett bør man jo ha en samlet buffer for uforutsette ting. Men selv da ville jeg ikke valgt høyrente. Har ikke forsikring. Bruker alltid mastercard. Som regel er det da nok penger på lønnskonto til trekket. Er det ikke det overfører jeg fra fleksilån. Har også i perioder fastrenteinnskudd. Men veldig sjeldent det kaster mer av seg enn hva lånerenten er. Skjer det noe ekstremt uforutsett, som arbeidsledighet, er det penger å hente i fond. Anonymkode: 944d1...a25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #16 Del Skrevet 7. november Jeg har brukskonto hvor lønn kommer inn. - 1 konto knyttet til alle boligutgifter samt sparing til diverse oppgradering/vedlikehold ( er singel og i 30 åra med egen bolig, dvs at bolig er en stor post i budsjettet), - videre har jeg en feriekonto som benyttes til reising/ferie/konsert, - en konto til øvrige regninger som kommer med jevne og ugjevne mellomrom, samt jul/gaver. - en konto som er til fritid/shopping. - en konto til pendler utgifter - Ask hvor det store sparingen foregår. Når lønn kommer inn på brukskonto går det automatisk trekk til de øvrige konti, med faste beløp til hver. Det som blir stående igjen på brukskonto er matpenger. Synes det er et ypperlig system da jeg alltid "har penger" til gitt formål fordi man ikke shopper hver mnd men jeg overfører fast 1000 kr til shopping for eksempel, eller at ingen utgifter kommer plutselig på meg fordi de er allerede budsjetert for og pengene står klar på konto. Osv, det er rett og slette ett levende, og tilgjengelig budsjett på en måte. Et tastetrykk på mobilbanken så har du full kontroll. Anonymkode: 2ffd9...509 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #17 Del Skrevet 7. november Jeg har mange sparekontoer rundt om og flytter det lille jeg har på sparekonto dit det til en hver tid er best rente. Jeg har jo også ASK konto. Men jeg har ikke flere dagligkontoer slik du tenker på. Jeg har kun lønnskontoen hvor alt av penger kommer inn og alt av regninger går ut fra. Fordelingen gjør jeg i budsjettet. Jeg trenger ikke ulike kontoer for det. Anonymkode: b9d3f...521 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 7. november #18 Del Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man taper jo mye om man skal ha en sparekonto for hver ting som vil skje. Vanlige sparekonti kaster veldig lite av seg. Så uansett bør man jo ha en samlet buffer for uforutsette ting. Men selv da ville jeg ikke valgt høyrente. Har ikke forsikring. Bruker alltid mastercard. Som regel er det da nok penger på lønnskonto til trekket. Er det ikke det overfører jeg fra fleksilån. Har også i perioder fastrenteinnskudd. Men veldig sjeldent det kaster mer av seg enn hva lånerenten er. Skjer det noe ekstremt uforutsett, som arbeidsledighet, er det penger å hente i fond. Anonymkode: 944d1...a25 Ok, hvis det ikke tar noe tid å hente ut penger fra fond så er det vel greit å sette pengene til akutt-situasjoner (f.eks etter hunden har blitt overkjørt av en bil) i et fond i stedet for sparekonto. Det jeg trodde er at det kanskje tar litt tid å begynne og hente ut penger fra fond om man står der og hunden er overkjørt eller får et hjerteanfall, og må opereres på timen? Samme det, jeg foreslo en konto som for veldig mange kan være veldig nyttig å ha. Jeg hadde i alle fall stor nytte av den, jeg hadde alltid penger til å betale for hunden hos veterinæren, fordi jeg satte inn sparepenger hver mnd året rundt. Mange husholdninger i dag med hund eller katt trenger en slik konto. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #19 Del Skrevet 7. november Million skrev (21 minutter siden): Ok, hvis det ikke tar noe tid å hente ut penger fra fond så er det vel greit å sette pengene til akutt-situasjoner (f.eks etter hunden har blitt overkjørt av en bil) i et fond i stedet for sparekonto. Det jeg trodde er at det kanskje tar litt tid å begynne og hente ut penger fra fond om man står der og hunden er overkjørt eller får et hjerteanfall, og må opereres på timen? Samme det, jeg foreslo en konto som for veldig mange kan være veldig nyttig å ha. Jeg hadde i alle fall stor nytte av den, jeg hadde alltid penger til å betale for hunden hos veterinæren, fordi jeg satte inn sparepenger hver mnd året rundt. Mange husholdninger i dag med hund eller katt trenger en slik konto. Du bruker vel mastercard til slikt? Rentefritt lån noen uker? Og det gir deg også tid til å hente ut penger. Vinn-vinn. Vil alltid anbefale buffer utenfor fond i tillegg, selv om man kan hente ut pengene på en uke, kan det være en dupp i markedet. Så å ta fra fondet, som bør være mer langsiktig sparing, bør være en nødløsning i tilfelle noe veldig uforutsett skjer. Poenget var at det bare er dyrt å binde opp penger per uforutsett hendelse. Om jeg skulle hatt en konto for alt uforutsett som koster over 10 000 kroner de siste årene, så tror jeg at jeg måttet hatt 30 konti. Og så har du jo alt som ikke har skjedd, da. Om man har boliglån er jo fleksilån den beste løsningen. Fastrenteinnskud 3mnd vil også være mye mer lønnsomt enn vanlig høyrente. Anonymkode: 944d1...a25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #20 Del Skrevet 7. november Jeg har 9 kontoer og det funker for meg. Jeg har kontoer til store regninger, til jul, ferie osv. Kanskje jeg ikke tjener på det men det var det som skulle til for å få oversikt og aldri komme bakpå. Jeg er lavtlønnet men har alltid penger til det jeg trenger. Har også fond og aksjesparing. Anonymkode: b6e39...825 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå