Gå til innhold

Zovirax

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei...

Jeg har nå fått ett herpes utbrudd nedentil (har kjent til dette en god stund) men nå fikk jeg en salve, Zovirax. Denne skal jeg smøre på 4 ganger daglig, på såret.

Men spørsmålet mitt kom når jeg leste pakningsvedlegget, hvor det står at man skal vise forsiktighet og man bør ikke smøre det på slimhinner, for eks øyne, munn og vagina....

Da begynte jeg å lure litt. Har som sagt aldri brukt denne kremen tidligere, da jeg har fått en penicillin-kur. Nå fikk jeg ikke penicillin, men denne kremen.

Noen erfaringer med denne kremen ? Jeg er litt skeptisk...

Håper på noen svar her, da jeg ikke tør å bruke denne kremen før jeg vet om andre som også har brukt denne på denne type herpes sår før... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror neppe du har fått penicillin for behandling av herpes, herpes er jo et virus, ikke en bakterie.

Men det var jo litt rart at det står du ikke skal smøre det på slimhinner, det er vel som regel her en får utbruddene?

Ellers så trodde jeg at denne kremen ikke fungerer med mindre det er begynnende utbrudd, altså at det ikke er så mye hjelp i kremen hvis du allerede har fått blemmer og små skorper.

Men det kan være jeg tar feil.

Skrevet (endret)

Men Zovirax er jo en krem for herpes-behandling, så du har nok ikke fått *feil* krem.

Men, jeg har ingen annen erfaring enn at jeg vet zovirax brukes til herpesutbrudd på munn/leppe, så ta deg en telefon da vel! Til legen, eller apoteket kanskje?

Endret av Sniglå
Skrevet

Zovirax funker uansett, men den har definitivt best effekt på begynnende sår.

Enig med Sniglå ang. det med penicillin. Penicillin og Zovirax har så vidt jeg vet både ulikt virkeområde og formål...

Skrevet

http://www.felleskatalogen.no/

Hvis du søker på legemiddelet der så står det jo at det er til bruk på sårene.

Så dette med at det ikke skal brukes på slimhinner så menes det nok at du ikke skal smøre det på friske slimhinner :)

:ler:

Var ikke meningen at jeg skulle skrive så mange svar, kom bare på ting etter at jeg hadde postet!

Men altså; smør på sårene du, men ikke klin det utover "alt", liksom :smile:

Skrevet

Mulig jeg har fått antibiotika.. Forrige gang fikk jeg iallefall en pillekur som jeg skulle gå på i 10 dager, 4 piller pr. dag.

Og jeg var jo hos gynekolog og fikk denne kremen, han så på såret og alt.. Så jeg tror heller ikke det er feil.. Men jeg lurer bare på om det er noen som har brukt den der nede og slikt...

Takk for svar foreløpig.

Skrevet

ooops jeg overså visst ordet "nedentil"....

Da har jeg ikke peiling lenger. Heldigvis.

Håper kremen virker uansett!

Skrevet (endret)

Det er ikke noen stor forskjell på nedentil eller "oppentil" :ler:

Kremen kan brukes begge steder. Tror jeg.

Endret av Sniglå
Skrevet

Hmm... Nei, jeg vil jo ikke tro at det er det heller..

Men synes det sier litt mot sin hensikt, at det er en "herpes-krem" også skal den liksom ikke være i kontakt med slimhinner. Utbrudd skjer stort sett i slimhinner. Det være seg på munnen eller der nede (kommer liksom ikke på noe bra ord for det nå...)...

Er bare major forvirra her jeg sitter...

Skrevet

Nei, men det de mener er at du skal smøre det på de sårene du har, ikke smør det på store områder rundt! Hvis du skjønner.

Men samtidig står det i felleskatalogen da, at kremen er for utbrudd på leppa, men det står ikke noe om krem og bruk "der nede"...

Du, ring apoteket, de kan slike ting!

Skrevet

Hmm... Ja, jeg skjønte det.. men allikevel, veldig rart dette her..Får det ikke til å stemme liksom :P

Ja, skal se om jeg finner ett apotek som er åpent på dette bondelandet her da :P

Skrevet

Tror Zovirax finnes i to utgaver, for munnherpes og genitalherpes. Har bare hatt det siste, men kjøpte salve til kusina mi for munnherpes. Vask hendene grundig, smør regelmessig (men ikke overalt, bare hvor du har blemmer og like utenfor) så blir du nok bedre snart!

Skrevet

Til Gjest:

Takk for svar =)

Jeg har nå smurt meg og tror ikke det var så ille som jeg trodde....

Nei, tror det er EN salve, men at den brukes på munn- og genitalherpes. Har aldri hatt munherpes, og vet derfor ingenting ang den bruken.. Men har nå smurt, og håper det blir bedre :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...