Gå til innhold

Samlivsbrudd og økonomisk bistand?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jeg krav på noe ekstra i denne situasjonen?: 

jeg og far går fra hverandre. Vi er ikke gift, men registrert 50/50 på huset. Vi har to barn, eldste er 11 og yngste er snart 9. 

Vi skal ha barna 50/50, barna skal fortsette å bo i huset som vi begge står som eiere på. Jeg og far skal annenhver uke bo i en leilighet som jeg håper vi på sikt får kjøpt, og annenhver uke i huset vårt med barna. 

Anonymkode: 43817...edd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra hvem?

Anonymkode: 2de24...afa

• Nyttig 1
Skrevet

Du kan få hjelp av husbanken til å kjøpe ut far/han kjøpe ut deg, hvis du/dere fyller deres krav.

Dersom far tjener mer enn deg kan det være du har krav på bidrag fra ham. Dette kan lages som privat avtale mellom dere (men ha det skriftlig, sjekk krav for at slike avtaler er gyldig).

Utvidet barnetrygd kan være aktuelt.

Det kommer veldig mye an på inntekten dere har

Anonymkode: 957b8...247

Skrevet

Kudos hvis dere klarer å leve med den løsningen. 

Sjekk om du kan få utvider barnetrygd. Jeg gjorde det, men jeg flyttet fra huset og inn i en annen leilighet. Dere må vel uansett ha hver deres adresse. Står kriteriene på NAV. 

Skrevet (endret)

Dere har rett til 1 ekstra barnetrygd som dere må dele siden det er 50/50.

Du har ikke krav på overgangsstønad siden du har barn som er over 8 år, så du må nok bare kvinne deg opp og dekke egne kostnader.

Du burde sjekke om en av dere tjener såpass mye mer en den andre slike at også 50/50 fordeling gir barnebidrag grunnlag, men om det er nogenlunde lik blir det ingenting.

Alt dette betinger at dere flytter fra hverandre (ie ikke samme adresse)

Endret av NakenPanda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...