AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #1 Skrevet 7. november 2024 Min 6-åring startet på skolen nå i august, og har noen ganger lekeavtaler med andre fra klassen. Er det vanlig å gjøre lekser sammen da? Er kun noen få oppgaver de har hver dag, men besøket spiser jo både middag og kvelds her og hentes ofte litt sent (i 18:45-1900 tiden). Da blir det lite tid til lekser når de kommer hjem og er slitne vil jeg tro. Hvordan gjør dere andre det? Setter dere dere ned med barna og går igjennom leksene sammen? Eller tenker dere at dette er noe foreldrene gjør selv når de har hentet barna hjem senere på kvelden? Anonymkode: 3d4e6...19f
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #2 Skrevet 7. november 2024 Vi har foreløpig bare hatt med barn hjem på fredager og da er det ingen lekser. Om barnet mitt skulle ha vært på besøk helt frem til leggetid hadde jeg forventet at leksene var gjort. Anonymkode: ca048...ce7 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #3 Skrevet 7. november 2024 Gjør leksene sammen med barna etter middag. Anonymkode: 45873...031
Beloved Skrevet 7. november 2024 #4 Skrevet 7. november 2024 Barnet vår har ukeplan med lekser, altså ikke en spesifikk lekse hver dag, så å gjøre "dagens lekser" blir vanskelig. Jeg pleier å tilpasse hvilke lekser vi gjør hvilken dag til hvilket humør barnet mitt er i og hvilke planer vi har den uken, så om barnet er noenlunde opplagt på mandag og vi har planer tirsdag og onsdag, så gjør vi 60% av leksene på mandag. I tillegg har barnets beste venn en diagnose og tilpasset opplæring, så selv om de hadde vært koordinert på ukeplanen så ville de ikke hatt de samme leksene. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #5 Skrevet 7. november 2024 Dette er nesten noe du må avtale med foreldrene. Noen foreldre liker å følge opp leksene selv, andre vil kanskje synes det er alt fra ok til ren lettelse at de gjør leksene ferdig hos besøket. Nå er jeg litt motsiende, men: Mitt eldste barn MÅ gjøre leksene rett etter skolen for at det skal orke å gjøre dem i det hele tatt, og ettersom besøkets lekser ikke er mitt ansvar, så kan det gjøre som det vil i mellomtida. Oftest velger besøket å gjøre lekser samtidig, og jeg avklarer ikke med foreldrene først. Jeg ber heller barnet forteller dem at det har gjort leksene, og så må foreldrene ta utgangspunkt i det. Dette året har de endelig begynte med å få en viss mengde lekser som skal gjøres før fredag, fremfor daglige lekser, så da kan vi legge leksene til de dagene det ikke har besøk. Mitt andre barn tåler fint å gjøre leksene på kvelden, så da gjør vi heller det, så får besøket også gjøre leksene hjemme hos seg. Foreldrene dens må ganske enkelt sørge for at barnet er hjemme på et tidspunkt hvor de får tid og ork til lekser også. For meg spiller det ingen rolle om barnet har gjort leksene hos andre eller ikke, men jeg ser alltid over det for å se at det er gjort ok. Eldste må enten rett hjem for å gjøre lekser (avtaler leksedager i forveien) eller det må gjøre leksene hos vennene sine. Anonymkode: 5a3b9...32b 1
Arkana Skrevet 7. november 2024 #6 Skrevet 7. november 2024 Hvis barnet skal bli nesten til leggetid ville jeg oppfordret til lekser, og hjulpet dem/sittet med dem ved behov, men besøk som skal hjem før eller rett etter middag kan velge å la være å gjøre leksene her. Mange barn, særlig de yngste, er slitne etter skoledagen + SFO så jeg synes ikke det å tvinge gjennom lekser straks de er hjemme nødvendigvis er så lurt. Å få litt fritid, spise og slappe av før leksene gjøres kan ofte være lurt. Vi har ikke lagt oss opp i om våre barn gjør lekser når de er på besøk hos andre. Da gjøres de enten når de kommer hjem eller en annen dag.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #7 Skrevet 7. november 2024 Mine barn hadde kun et enkelt lekseark som var unnagjort på under 5 min. Mulig det er store variasjoner og at dere har mer. Uansett tenker jeg at foreldre følger opp dette. Ville ikke brukt tid på det når barnet har besøk Anonymkode: 9cfa4...696
Amys Skrevet 7. november 2024 #8 Skrevet 7. november 2024 Vi har pleid å gjøre lekser med besøksbarn, eller så har jeg sendt melding til foreldrene om at de ikke har gjort leksene (ikke alltid de har lekser som passer å gjøre hos andre)
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #9 Skrevet 7. november 2024 Ikkje vanleg at dei gjer lekser. Men eg hentar tidlegare/dei går heim tidlegare. Viss barna er på besøk nesten fram til leggetid, så må dei jo gjere leksene der. Anonymkode: 8e379...44e
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #10 Skrevet 7. november 2024 Vår 1.klassing har ikke lekser. Kun er frivillig leksearbeid de innimellom får utdelt i starten av uka, men det er frivillig. Er sjokkert over hvor mye lekser mange av deres 1-klassinger har. Anonymkode: f1aa6...574
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #11 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vår 1.klassing har ikke lekser. Kun er frivillig leksearbeid de innimellom får utdelt i starten av uka, men det er frivillig. Er sjokkert over hvor mye lekser mange av deres 1-klassinger har. Anonymkode: f1aa6...574 De har ikke mye lekser. Det er gjort på 5-10 minutt om barnet konsentrerer seg. De har annenhver dag med skrive og leselekse. Skriveleksen består av å skrive ukens bokstav 10 ganger og lese en rekke med de bokstavene de har lært til nå. Leseleksen er 5 to-ords setninger + å ringe rundt ord de finner i en bokstavrekke. Anonymkode: ca048...ce7
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #12 Skrevet 8. november 2024 Ja. Det har alltid vært forutsetningen for å bli med noen hjem. I første klasse gjorde de ikke lekser før foreldre kom hjem, men om de skulle besøke fram til etter middag måtte lekser gjøres. Fra andre klasse har avtalen vært at lekser skal være ferdig før de voksne kommer hjem, uansett om de er hjemme eller borte. Anonymkode: 9e7d7...4a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå