Gå til innhold

Kognitiv terapi=unyttig vås

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde god effekt av metakognetiv terapi. Sett i ettertid skulle jeg ønske vi fortsatte med traumeterapi da det er hovedårsaken til problemene mine. Jeg ble avslutta av dps, og fikk tilbakefall+ rehenvist. Startet da med vanlig kognitiv behandling. Sånn når jeg ser tilbake, så er det ikke riktig behandlingsform for meg. Men metakognitiv behandling hadde jeg stor bedring av. 

Anonymkode: 3fa69...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 7.11.2024 den 8.35):

Ok, jeg har visst mentale issues, men har alltid bare kjedet meg med kognitiv terapi og syntes i grunnen det er noe unyttig vås. Jakter med likevel fordi det er bel det som tilbys..

Noen andre som også syns det? Hatt hjelp av andre terapiformer? 

Anonymkode: 04d86...8a0

Kognitiv terapi er gull verdt. Men man må virkelig gå inn i det, reflektere en del, og øve masse, for å få noe ut av det. Man må gjennom mange tankerekker og en lang prosess, lære mer om seg selv, forstå mer av hvordan og hvorfor man tenker som man gjør, før man kan endre noe. Hvis man hopper over prosessene, kan jeg skjønne at det kan virke som litt vissvass, det blir som å si til noen som har tunge tanker at de skal tenke positivt. Det er ikke sånn det fungerer.

Anonymkode: 72b22...1d6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde god effekt av metakognetiv terapi. Sett i ettertid skulle jeg ønske vi fortsatte med traumeterapi da det er hovedårsaken til problemene mine. Jeg ble avslutta av dps, og fikk tilbakefall+ rehenvist. Startet da med vanlig kognitiv behandling. Sånn når jeg ser tilbake, så er det ikke riktig behandlingsform for meg. Men metakognitiv behandling hadde jeg stor bedring av. 

Anonymkode: 3fa69...46b

Fikk du mkt som traumebehandling ? Kan du si noe om hvordsn det foregår, er ikke mkt bare å overse følelser og tanker og symltomer?

Anonymkode: 02aaf...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.11.2024 den 10.33):

Synd at det ikke fungerte for deg. Det fungerte helt vanvittig godt for meg, hele livet mitt er forandret til det bedre. Du har nok trolig andre problemer ts (som krever en annen tilnærming), om det ikke er holdningene dine som hindrer deg i å ta utbytte fra kognitiv terapi.

Om det er riktig eller galt for deg er vanskelig å si, men tenk litt over det ts: hvorfor tenker du at det er vås? og hva gir det deg å gå i møter og bare tenke at det er noe tull? hvorfor tenker du at det er tull? og hvordan tenker du det skal hjelpe deg når du kun tenker det er noe vås? Er det enklere for deg å tenke at det er noe vås i stedet for å kjenne på følelser for eksempel?

Anonymkode: 9b54a...b9c

Akkurat dette er et av hovedproblemene med kognitiv terapi. Fungerer det ikke, da er det din skyld. Så sitter du igjen med et enda sterkere selvhat. Derfor mener jeg at det for mange pasientgrupper som kompleks ptsd er direkte skadelig. Jeg er så glad jeg har et team av behandlere som ikke gir meg skylden om terapien ikke har forventet effekt. 

Anonymkode: cbc8d...469

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kognitiv terapi er gull verdt. Men man må virkelig gå inn i det, reflektere en del, og øve masse, for å få noe ut av det. Man må gjennom mange tankerekker og en lang prosess, lære mer om seg selv, forstå mer av hvordan og hvorfor man tenker som man gjør, før man kan endre noe. Hvis man hopper over prosessene, kan jeg skjønne at det kan virke som litt vissvass, det blir som å si til noen som har tunge tanker at de skal tenke positivt. Det er ikke sånn det fungerer.

Anonymkode: 72b22...1d6

Jeg er veldig interessert. Jeg har MYE sosial angst, må si nett takk til mange besøk, fordi jeg er så redd at jeg skjelver og får rykninger i ansiktet. Samme med generell angst, er livredd for at det skal ringe på, for da vil folk merke at jeg er livredd og jeg vil dumme meg fullstendig ut. Ofte ligger jeg i fosterstilling hjemme, fordi jeg er så redd, og pulsen dunker i ørene mine etc, etc. Har begynt å øve meg siden den kognitive terapeuten har sagt jeg skal gjøre det, men angsten er ofte 10/10, og da fører det bare til mer angst siden opplevelsen er så dårlig. I tillegg synes jeg aktiveringen er VELDIG plagsom, har gjerne er hvilepuls på rundt 130, og magen er stortsett alltid en stor knute. Har du noen råd å komme med? 

Anonymkode: c9ded...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...