Gå til innhold

Har jeg rett på sykepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er student. Pga lang avstand til universitetet så har jeg permisjon også dette semesteret. (Blir totalt 1,5 år hjemme med baby)

Jeg begynte i vikariat 14 oktober. Fikk tilbud på en operasjon jeg  ventet på 31. okt. Har fått sykemelding for 3 uker. (arbeidsgiver fikk vite dette før ansettelse, i tilfellet noen er mer opptatt av å "ta" meg enn å svare på spm)

Har jeg rett på noe som helst? Har ventet på denne operasjonen i flere år og pga stor pågang fikk jeg også anbefalt å ta den nå.

En stor grunn til at jeg har jobben er for å tjene opp nok penger til å fullføre studiet. Har 1 år der jeg må leie/pendle. Men jeg mister vel alt av rettigheter siden jeg er student? Lånekassen er ikke aktuelt lengre. 

Anonymkode: 278ec...d6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra nav.no:

For å ha rett til sykepenger fra Nav må du ha jobbet minst fire uker rett før du ble sykmeldt. Du må også ha en årsinntekt som tilsvarer femti prosent av grunnbeløpet i folketrygden, det vil si 62 014 kroner. For å beregne årsinntekten din bruker Nav gjennomsnittet av de tre siste månedene.

Sykepenger - nav.no

Anonymkode: c8656...bd1

• Nyttig 2
Skrevet

Har du hatt permisjon før du begynte i jobb eller permisjon uten lønn? 

Om du har hatt foreldrepermisjon, så du gikk direkte fra foreldrepermisjon til arbeid så regnes permisjonen som arbeid. 
Om du har hatt ulønnet permisjon må du ha jobbet i 4 uker før du har rett på sykemelding. 

Om du henger etter med studiepoeng (du sier Lånekassen ikke er aktuelt) vil jeg anbefale deg å ta noen fag på si så du tjener inn igjen studiepoeng. Ta et nettbasert studie som ikke er for vanskelig. Da omgjøres også en del av studielånet ditt til stipend.

Anonymkode: 1229d...809

Skrevet

ok, takk for svar!

Anonymkode: 278ec...d6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...