Gå til innhold

Når man vil bo i ulik by. Hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 18 år for å studere. Nå er jeg 26 år og har bodd i flere byer siden det, men nå i Oslo på grunn av skole og deretter jobb. Da jeg flyttet fra Bergen så jeg alltid for meg å flytte tilbake dit en gang.

For 1 år siden møtte jeg min nåværende kjæreste, som er fra Oslo. Det er det beste forholdet jeg har vært i, og jeg har ingen problemer med å se for meg en fremtid med han (barn, hus etc.).

Problemet er at jeg er usikker på om jeg kan se for meg å bo i Oslo for resten av livet. De jeg kjenner i Oslo har tenkt å flytte tilbake sine hjembyer etter hvert. Jeg er redd jeg kommer til å bli ensom og aldri kjenne på en tilhørighet i denne byen.
Jeg har snakket med kjæresten om dette tidligere, og det ble ikke så godt tatt imot (misforstå meg rett: han er veldig støttende og skjønner problemet mitt, men han vil ikke flytte). Oslo-gutt som han er ville han bli boende her. Jeg føler derfor litt på et ultimatum, selvom vi kun har snakket om det den ene gangen. 

I tillegg begynte jeg i ny jobb for noen måneder siden, så jeg føler meg forpliktet til å fortsette der litt også. Men mest av alt aner jeg ikke hva jeg skal gjøre.
Er det noen som har noen tips til en fortvilet jente? Jeg føler meg dratt i begge retninger og vet ikke hva jeg selv tenker engang. Jeg føler dog at valget snart må tas, da jeg jo vil ha barn etterhvert og jeg vil ta dette valget uten barn i bildet. 

Anonymkode: cd811...b86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ettersom jeg aldri vil ha barn som snaker Bergensdialekt hadde valget vært enkelt for meg

Anonymkode: 23021...d57

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Han vil bo i Oslo, og fant seg kjæreste i Oslo. Det er du som må finne ut om du vil leve voksenlivet i Bergen. Og isåfall flytte dit, og finne deg kjæreste i Bergen. 

Anonymkode: acbab...597

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Vi løste det med å legge følelsene til siden og se på hvilken by som objektivt ville promotert våre egeninteresser over tid mtp. økonomi, nettverk og fremtidige barns fremtid. Oslo ble selvfølgelig et lett men noe bittert valg (det var jeg som ville tilbake til Stavanger). Men, det har gått veldig bra, og min mor og far skal flytte til Sandvika etter nyttår, noe minste gleder seg enormt til (meg og forsåvidt 🥰)

Anonymkode: 1a5d4...4db

• Hjerte 2
Skrevet

Man klarer å finne nye venner. Jeg ville sett på muligheter for gode jobber for begge, levekostnader og siden dere ønsker barn: nærhet til besteforeldre som faktisk kan ha tid og lyst til å bidra som barnevakter m.m. (alle er ikke der om de er travelt opptatt i viktige jobber selv). Og så tatt en skikkelig prat om det. Hvis dere begge prioriterer å bo i hjembyen forran å virkelig jobbe med å finne ut av den beste løsningen, så vil jeg si at forholdet er det som bør utgå. Da er dere i feil forhold.

Anonymkode: 77ed1...7e2

Skrevet

Vi valgte å bli boende i Oslo (som mannen ønsket) siden det var best jobbmuligheter på sikt for oss her.

Hjembyen min savnet jeg mest i starten, men nå har jeg slått meg til ro i Oslo og trives veldig godt. Jeg har venner her nå. Hjembyen min kan jeg besøke innimellom, og det holder for meg. 

Anonymkode: 0caaf...b84

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi løste det med å legge følelsene til siden og se på hvilken by som objektivt ville promotert våre egeninteresser over tid mtp. økonomi, nettverk og fremtidige barns fremtid. Oslo ble selvfølgelig et lett men noe bittert valg (det var jeg som ville tilbake til Stavanger). Men, det har gått veldig bra, og min mor og far skal flytte til Sandvika etter nyttår, noe minste gleder seg enormt til (meg og forsåvidt 🥰)

Hvis dette er kriteriene er jo valget enkelt: det er mye bedre å vokse opp i Bergen enn i Oslo, spesielt er det mye tryggere og koseligere å være ungdom i Bergen. 

Anonymkode: 00d68...435

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis dette er kriteriene er jo valget enkelt: det er mye bedre å vokse opp i Bergen enn i Oslo, spesielt er det mye tryggere og koseligere å være ungdom i Bergen. 

.forresten... selv er jeg bergenser dom egentlig ville bli boende i Oslo etter endt utdanning, men lot meg overtale av min Oslo-kjæreste til å flytte tilbake til Bergen…

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler derfor litt på et ultimatum, selvom vi kun har snakket om det den ene gangen. 

Ultimatum er det vel ingen som har stilt? 

Han vil ikke flytte fra Oslo, så da er det opp til deg om du vil bli boende eller ikke. Valget er ditt.

Anonymkode: 14c48...ac8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er ikke i nærheten av like mange muligheter i Bergen som i Oslo. Dessuten er alt sør og vest for Stortinget trygt og fint (inkl. Bjørvika/Ekeberg/Nordstrand). Man må heller ikke bo i byen. Stabekk, Fornebu, Snarøya, Sandvika/Høvik, Nesøya, Nesodden, Ski, Bærums Verk, m.m. er trygge og ressurssterke områder for barnefamilier som ikke ønsker mer enn 30-40 min pendling inn til sentrum.

• Nyttig 1
Skrevet

Ville sett på 

1) jobbutsikter og inntekt/karrieremuligheter i de jobbene dere har

2) Nettverk - hvor bor besteforeldre og familie?

3) pendleavstand fra der nettverk/familiene deres er til jobb i sentrum/litt utenfor sentrum

3) Boligpriser i nærområdet til nettverkerket deres eller der dere ønsker å bo

Vil du ha en enebolig i en god skolekrets i Oslo må du beregne 15-20 mill minst. Hvis familie liv og hus og hage er viktig hadde jeg glatt valgt bort Oslo om jeg ikke hadde råd til en ordentlig bolig.

Det er ikke verdt å ende opp med familien i et kott eller å få en times pendleavstand - det er et logistisk helvete med barn hvertfall.

Anonymkode: 92039...968

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er ikke i nærheten av like mange muligheter i Bergen som i Oslo. Dessuten er alt sør og vest for Stortinget trygt og fint (inkl. Bjørvika/Ekeberg/Nordstrand). Man må heller ikke bo i byen. Stabekk, Fornebu, Snarøya, Sandvika/Høvik, Nesøya, Nesodden, Ski, Bærums Verk, m.m. er trygge og ressurssterke områder for barnefamilier som ikke ønsker mer enn 30-40 min pendling inn til sentrum.

Sør og vest, inkludert Nordstrand, Bjørvika og Ekeberg? Disse ligger Øst for Stortinget, og det er vitterlig mange mange flere områder på Østkanten som er trygge og kjempefine for barnefamilier. Vi bor i bydel Østensjø, der er det gode barne- og ungdomsskoler og folk er helt normale, oppegående mennesker der de aller fleste har gode verdier og gode jobber. Det er også oaser i Groruddalen og Alna, men der må man kanskje være nøyere når det gjelder skolekretsen - særlig ungdomsskole, slik at man unngår å ende opp i et område med masse ressurssvake familier og mye ungdomskriminalitet.

Den største forskjell på øst og vest er vel kanskje at det ikke er like mye materielt press her og at du ikke blir spurt hva pappa tjener, hvor stort huset ditt er eller hvor mye du veier for å bli med på russebussen. Det er ikke uttalte A, B og C-lag blant ungdommene heller. Dette gjelder ikke Nordstrand der er det rimelig tøft har jeg hørt. Men klart, er du milliardær er det sikkert fint å bo en sånn plass.

Ellers så er det jo også fullt mulig å utfor Oslo på østsiden av byen, men fremdeles ha kort pendlevei. Ski, Oppegård, Sørum, Lillestrøm, Eidsvoll, Nittedal - det er mange muligheter. Poenget er vel å helst bor nær besteforeldre når man får barn siden det er veldig praktisk når man trenger barnevakt eller når barna er store nok til selv å gå på besøk. 

Skrevet

Du sier du er redd for å ikke føle tilhørighet etter hvert i Oslo, men er du sikker på om han vil føle tilhørighet til Bergen? 
Du er redd for å ikke få nye venner i Oslo, men vil han få nye venner i Bergen? 
Du sier at du har bodd i flere byer, og at vennene du har i oslo vil flytte til sine hjembyer. 
Er dette venner du har hatt med deg helt fra Bergen og igjennom alle byene du har bodd i? Har du ikke fått nye venner noen steder, siden du ikke tror du vil kunne få nye venner senere? 

Jeg skjønner argumentene dine, men det som er dine argumenter for hvorfor du ikke vil bo i Oslo, det vil også være hans argumenter for hvorfor ikke bo i Bergen. Ser du hans side da? 

Anonymkode: 42e07...849

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ville sett på 

1) jobbutsikter og inntekt/karrieremuligheter i de jobbene dere har

2) Nettverk - hvor bor besteforeldre og familie?

3) pendleavstand fra der nettverk/familiene deres er til jobb i sentrum/litt utenfor sentrum

3) Boligpriser i nærområdet til nettverkerket deres eller der dere ønsker å bo

Vil du ha en enebolig i en god skolekrets i Oslo må du beregne 15-20 mill minst. Hvis familie liv og hus og hage er viktig hadde jeg glatt valgt bort Oslo om jeg ikke hadde råd til en ordentlig bolig.

Det er ikke verdt å ende opp med familien i et kott eller å få en times pendleavstand - det er et logistisk helvete med barn hvertfall.

Enebolig i Bergen er jo ikke gratis da 😅

Og må man bo i enebolig? 

Vi bor innenfor ring 3 i Oslo i leilighet med barn - i god skolekrets - går helt fint det 🤷‍♀️ Noen har flyttet til suburbia for å få seg hus/rekkehus, de ser ingen noe til lengre. 

Det er en myte at de dyreste områdene har best skolekrets til enhver tid. Ifølge lærervenner i Oslo vest/nordberg osv. De ønsker ikke at egne barn vokser opp der. 

Meeeeen ja:

Jeg og mannen er ikke fra Oslo - vi ønsket å bo i felles hjemby.

Så skjedde det som du driver med: jobb, årene går, barnehage, endel flytter fra byen.

Vi endte med det nettverket som ble igjen til hverdags - og hverdagen med barn består IKKE i det livet man har før barn. 

De som flyttet hjem/andre steder driver jo med det samme som oss, med like liten tid til overs. 

Så i praksis kan man nesten like gjerne ta sosialiseringen i feriene og egne helgeturer. 

Resten av året er jobb, dugnader, leke sjåfør til diverse kamper/arrangement osv. Flere barn = logistisk pling plong. 

Endret av AprilLudgate
Skrevet

Enig med alle over her, om å finne ut muligheter. Personlig vill jeg aldri bodd i Oslo med barn. Har vokst opp på bygda selv, og den friheten unner jeg mine fremtidige barn. Det å kunne leke ute på kveldstid i nabolaget, og kunne gå alene til og fra venner uten bekymring. Har heldigvis en mann som er enig i det, vi bor nå i en småby, og det å bosette seg litt i utkanten der eller et annet sted er planen senere. Vi bor nå på mannens hjemsted, men vi har snakket om å flytte på oss slik at det blir kortere vei hjem til mitt hjemsted og samtidig en ok kjøreavstand for helgeturer til hans familie. 

Kanskje dere skal skrive en for og i mot liste sammen, kanskje fokusere mer på hva stedet dere skal bo på bør gi av muligheter, og inneholde av kvaliteter (boligpris, jobb, nabolag, aktiviteter). Om du ikke ser for deg å bo i Oslo hele livet, så må det vel strengt talt ikke være Bergen? Kanskje dere skal finne en felles by/område dere liker og kunne tenkt dere å bo på- en «nøytral» grunn? Slik at dere stiller likt. Jeg tenker det er en fin kompromissløsning. 

For å komme til en enighet må dere legge fra dere tunnelbrillene og tenke utenfor de to stedene dere er fast bestemt på. Så et siste råd til deg; ikke gi opp den store kjærligheten og trivselen du har nå, for en tanke om hvordan det evt blir å flytte tilbake til hjembyen. Du kan fort angre på det valget, det blir ikke nødvendigvis så fantastisk som du ser for deg å flytte «hjem» igjen. 

Anonymkode: 8f917...a71

Skrevet

Jeg vil også si at du har god tid på å ta ey valg. Tipper der du føler på nå er at du blir låst i Oslo, og derfor melder hjemlengselen seg. Du kan være med kjæresten din fortsatt, prøv å senke skuldrene og finne en løsning. 
Om dere får barn og bor i Oslo så er ingenting skrevet i stein. Du er sammen med en mann i 20 årene, som er Oslo-gutt, skjønner at han tenker at det er uhørt å flytte fra Oslo nå. Med et barn på hvert fang, kan det godt være at han ser annerledes på det. 

Anonymkode: 8f917...a71

Skrevet

Du er helt sikker på at du skal tilbake til Bergen?

Det er jo ikke aktuelt for han å flytte dit - og det forstår jeg godt. Han har jo INGEN nettverk der. Oslo-folk mistrives også ofte i Bergen, jeg møtte jo noen få som hadde forvillet seg dit da jeg bodde der.

Du bor jo i Oslo, du har en jobb der.. du skal jo bli litt til, kanskje føle en tilhørlighet etterhvert? Tok lang tid før meg som vestlending følte meg hjemme i Oslo, jeg har i nesten alle år hatt en tanke om at jeg skulle vestover igjen på et tidspunkt, men nå vil jeg ikke det lengre. 

Du må jo velge mellom han eller Bergen her... Han har ikke stilt deg et ultimatum, han har bare vært klar på noe som er viktig for han. Det er helt fair. 

Skal jeg gjette her så tror jeg nok du må komme deg hjem og finne deg en som bor i Bergen.

Anonymkode: 40acc...5e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er ikke i nærheten av like mange muligheter i Bergen som i Oslo....

Mulighet for hva da? 

Anonymkode: 40303...10e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mulighet for hva da? 

Karriere og nettverk.

Anonymkode: cc3cc...3f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Karriere og nettverk.

Anonymkode: cc3cc...3f5

Innen hvilke bransjer da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...