Gå til innhold

Bukser og ytterklær til barn med overvekt

mortilen

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har en datter som er i overkant av 140cm høy med en vekt på 45 kg. Hun har alltid ligget høyt og vi fokuserer på å stagnere vekt. Det som ofte blir ett  problem og er tidkrevende er å finne klær som passer. Vi står på slalom og hun har vokst ut av skiklærne hennes.  

Vekten hennes økte etter skolestart, men det å finne bukser, boblebukser og jakker da hun har en sterk kraftig og bred kropp er så vanskelig. Problemområder er oftest rundt mage,hofte og lår. Samme gjelder ofte sko, de blir ofte for smale i foten. Jeg ønsker ikke å lage en stor greie ut av det foran henne, og det å ta henne med ut å prøve uendelig med ulike boblebukser og jakker er noe jeg unngår, fordi jeg ønsker ikke at hun skal gjentatte ganger skal gå ut av butikken ut å kjøpe noe fordi ingenting passer. 

Er det noen der som har samme problem, og vet om ett klesmerket både vanlige fritidsklær (spes bukser) og alpinklær som er passende til denne kroppstypen?

Jeg forsøker alltid å sjekke finn.no osv til alpinklær da dette er dyrt og har gjort bomkjøp for mange ganger. Det er enten altfor smalt over lår/hofter eller en meter for lange. Har beholdt tøyet, da hennes lillesøster er en smal modell,så ting som har blir for trangt sparer jeg til henne. Helly hansen skiklær har jeg stoppet å kjøpe, de blir alltid for trange over hoftepartiet.  

Takk for alle tips og råd😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Voksen dame str XS kan du prøve. Bergans hadde skibukser ifjor til dame hvor man kunne velge kortere bein. De er dyrere enn junior-klær da. Reina hadde også Wide-modeller før i bukser, usikker på om de har det nå. Kappahl hadde wide-modeller i jeans før, usikker på om de har det nå. Gap og mange amerikanske merker har wide eller husky-modeller. De kan du kanskje finne i zalando eller deres nettbutikker. Nike har ivertfall klær til brede barn.

Anonymkode: 195d5...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Voksen dame str XS kan du prøve. Bergans hadde skibukser ifjor til dame hvor man kunne velge kortere bein. De er dyrere enn junior-klær da. Reina hadde også Wide-modeller før i bukser, usikker på om de har det nå. Kappahl hadde wide-modeller i jeans før, usikker på om de har det nå. Gap og mange amerikanske merker har wide eller husky-modeller. De kan du kanskje finne i zalando eller deres nettbutikker. Nike har ivertfall klær til brede barn.

Skrivefeil Reina, mente Reima

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte capribukser eller sydde opp. Cubus og Lindex har noen fine bukser innimellom

Anonymkode: be586...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uteklær fra Stormberg har passet fint til min sønn. Tidligere hadde hm en kolleksjon som het «x», som var romsligere enn vanlige klær, usikker på om den finnes enda

Anonymkode: 37487...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mortilen skrev (53 minutter siden):

Det som ofte blir ett  problem og er tidkrevende er å finne klær som passer. (...) Det er enten altfor smalt over lår/hofter eller en meter for lange. 

Du må finne noe som passer den ene vei og så legge det opp eller ut. 

Anonymkode: 3cc80...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du sy? Jeg tror jeg hadde gått for liten dame, og sydd opp buksene. Det er litt mer kludder med bukser med glidelås nederst som en del aktivitetsbukser av ulikt slag har, men er mulig. Noen steder i landet har de også folk i språkpraksis/arbeidstrening som tar på seg sånne oppdrag billig. Ofte kjempeflinke folk. Selv om de ikke er skreddere, så er det godt håndverk, og billigere. Det finnes også en tape en kan bruke for å legge opp bukser (og gardiner, en venninne brukte de til gardinene sine). 

Jeg er lav så har slitt med bukser selv. Jeg er også glad i hemper eller strikk som en kan justere vidden i livet. Mange merker har det. Det er praktisk både om hun skulle strekke seg, men også om hun legger på seg mer, samt at en kan lettere justere etter hvor mange lag en har på seg. Jeg har ingen konkrete merker selv, da jeg synes det kan være ganske håpløst å finne bukser som passer i lengden, men passer til former, og jeg er generelt liten av vekt, så skjønner det er enda vanskeligere her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme utfordring, fant en gang en slalombukse på Session, merket var Burton. Så har jeg kjøpt regnbukser på KappAh og hatt ull under.

Enig i alt det du sier og det har vært en stor utfordring. Mange bukser er "fixed" i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjøpt gutteklær. Gutte boblebukse/alpinbukse er mye bredere enn jente boblebukse. Så ville kjøpt en nøytralt bukse til gutt som like fint går til jente. Samme med jakke. Og heller pyntet det opp med rosa klistre-reflekser som detaljer. 

Anonymkode: 0ad58...ac2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...