Gå til innhold

Angst?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke helt d jeg har hørt men.

er jo en grunn for at j har blitt sånn nå.

kan ikke angst medisin hjelpe meg da?

Anonymkode: 43201...3dd

Neivel, hva slags kunnskap mener du selv du har om temaet?

Konkrete hendelser kan tippe begeret. Du må snakke med legen din om medisiner. 

Hvor mange tråder skal du egentlig ha om de mentale helseproblemene dine? Du kommer aldri noen vei med å fortsette i den tralten, du må snakke med legen din og be om psykiatrisk utredning, også må du være helt åpen og ærlig i utredningen. Eneste måten å få riktig hjelp på. 

Anonymkode: 3a834...1bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kan være angst, nen jeg har ikke Asperger. Man får jo ikke det plutdelig i voksen alder.

Ja, men det kan forveksles med stress, var det jeg mente. Han (og vi) trodde på hans forklaring, stress, men vi følte jo ikke det han følte, at det egentlig var angst. Var ganske fælt å finne det ut fordi jeg følte at jeg burde skjønt det flere år tidligere. Men jeg hadde jo bare hans beskrivelse av det, mens psykologen fisket ut mer informasjon og skjønte hva det var.

Anonymkode: 6da6a...069

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kan være angst, nen jeg har ikke Asperger. Man får jo ikke det plutdelig i voksen alder.

Hei ts. Jeg har masse angst og er ikke på autisme spekteret eller har ADHD. Angst og depresjon er den mest vanlige psykiske lidelsen vi har. De er alvorlige nok uten tilleggsdianoser. 

Stress over tid gir ofte angst (og depresjon). Anbefaler deg å oppsøke hjelp fortest mulig. Jeg ventet for lenge og møtte veggen med et brak. Det har tatt meg lang tid å føle meg nogenlunde "normal" igjen. 

Ta vare på deg selv. God bedring. 

Anonymkode: bb080...efe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men det kan forveksles med stress, var det jeg mente. Han (og vi) trodde på hans forklaring, stress, men vi følte jo ikke det han følte, at det egentlig var angst. Var ganske fælt å finne det ut fordi jeg følte at jeg burde skjønt det flere år tidligere. Men jeg hadde jo bare hans beskrivelse av det, mens psykologen fisket ut mer informasjon og skjønte hva det var.

Helt riktig. 

Og det som er greia, TS, er at selv om det ikke finnes noen kur for asberger, så kan man lære seg hva som er triggere. Jeg er en av veldig mange som ikke fikk vite at jeg hadde ADHD før jeg var i 40 årene. Stresset mitt kom pga det. Så det hjelper ikke å hive i seg masse medisiner, hvis man ikke er diagnosert riktig. 

ADHD og ASP har mange likhetstrekk, og for meg var det en våken psykolog som raskt forstod at jeg hadde ADHD, og visste å stille de riktige spørsmålene. Selv trodde jeg at jeg "bare" slet med stress og nedstemthet. Når man vet hva som er den virkelige årsaken, så er det letere å ta hensyn. Man lærer seg hva som trigger, slik at man kan unngå det. Ubehandlet/udiagnosert ADHD og ASP har faktisk en viktig sammenheng med ME. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja da skjønner jeg. Det er mer nærliggende å tro det er stress eller angst reaksjon for min del. Gitt omstendighetene. Men det er så voldsomt 

Skrevet

Helt riktig. 

Og det som er greia, TS, er at selv om det ikke finnes noen kur for asberger, så kan man lære seg hva som er triggere. Jeg er en av veldig mange som ikke fikk vite at jeg hadde ADHD før jeg var i 40 årene. Stresset mitt kom pga det. Så det hjelper ikke å hive i seg masse medisiner, hvis man ikke er diagnosert riktig. 

ADHD og ASP har mange likhetstrekk, og for meg var det en våken psykolog som raskt forstod at jeg hadde ADHD, og visste å stille de riktige spørsmålene. Selv trodde jeg at jeg "bare" slet med stress og nedstemthet. Når man vet hva som er den virkelige årsaken, så er det letere å ta hensyn. Man lærer seg hva som trigger, slik at man kan unngå det. Ubehandlet/udiagnosert ADHD og ASP har faktisk en viktig sammenheng med ME. 

Men vil ikke en adhd utredning bli feil om man utredes når man er veldig syk og full av angst osv? Det er jo ikke den ekte meg jeg er nå😔

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja da skjønner jeg. Det er mer nærliggende å tro det er stress eller angst reaksjon for min del. Gitt omstendighetene. Men det er så voldsomt 

Hva er omstendighetene? Du har i hvert fall en veldig angstreaksjon når du vugger kroppen frem og tilbake. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men vil ikke en adhd utredning bli feil om man utredes når man er veldig syk og full av angst osv? Det er jo ikke den ekte meg jeg er nå😔

Nei. Man utredes jo når man er syk. Terapeuten ser jo helheten i ting. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei ts. Jeg har masse angst og er ikke på autisme spekteret eller har ADHD. Angst og depresjon er den mest vanlige psykiske lidelsen vi har. De er alvorlige nok uten tilleggsdianoser. 

Stress over tid gir ofte angst (og depresjon). Anbefaler deg å oppsøke hjelp fortest mulig. Jeg ventet for lenge og møtte veggen med et brak. Det har tatt meg lang tid å føle meg nogenlunde "normal" igjen. 

Ta vare på deg selv. God bedring. 

Anonymkode: bb080...efe

Ja dette høres mer ut som meg. Men jg ee enig i at symtpomene kan ligne adhd.

Fikk du medikamentell behandling for det osykiske?

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Neivel, hva slags kunnskap mener du selv du har om temaet?

Konkrete hendelser kan tippe begeret. Du må snakke med legen din om medisiner. 

Hvor mange tråder skal du egentlig ha om de mentale helseproblemene dine? Du kommer aldri noen vei med å fortsette i den tralten, du må snakke med legen din og be om psykiatrisk utredning, også må du være helt åpen og ærlig i utredningen. Eneste måten å få riktig hjelp på. 

Legen min har sagt at adhd ee noe man er født med. og der samme sa psykiater

jeg har ikke hatt slike symøtomer før

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Klarer ikke roe meg😔

Hva er grunnen til uroen? 

Det er den du må finne. Betyr ikke nødvendigvis at du har en diagnose. 

Hva er det i livet ditt som stresser deg? 

Om man er en person som er god på å fortrenge, så kan det slå ut i uro og stress. Vet ikke hvordan din situasjon er. Så kan det være ulike triggere som gjør at man rett og slett får angst. Har du noen slike? 

Er det noe du frykter, eller er redd for skal skje feks? 

Skrevet

Legen min har sagt at adhd ee noe man er født med. og der samme sa psykiater

jeg har ikke hatt slike symøtomer før

Selvfølgelig er man født med ADHD, har aldri sagt noe annet. Det jeg sier er at det ikke oppdages hos alle før de er godt voksne, og at stressreaksjonene ikke blir synlig for en selv før den tid. Jeg hadde heller ikke angst før jeg plutselig hadde det, og det var pga ADHD. 

Jeg sier ikke at du har ADHD eller autisme, jeg sier bare at du har åpenbart en vesentlig angstlidelse med de symptomene du beskriver og alle trådene du oppretter, og derfor bør du kanskje utredes i psykiatri slik at du kan få riktig hjelp. 

• Liker 1
Skrevet
Irak skrev (1 minutt siden):

Hva er grunnen til uroen? 

Det er den du må finne. Betyr ikke nødvendigvis at du har en diagnose. 

Hva er det i livet ditt som stresser deg? 

Om man er en person som er god på å fortrenge, så kan det slå ut i uro og stress. Vet ikke hvordan din situasjon er. Så kan det være ulike triggere som gjør at man rett og slett får angst. Har du noen slike? 

Er det noe du frykter, eller er redd for skal skje feks? 

Jeg Vet delvis grunnen , men

dden får jeg ikke gjort noe med

Men det er likemye en eksfrem fysisk uro jg ikke kan kontrollere 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja dette høres mer ut som meg. Men jg ee enig i at symtpomene kan ligne adhd.

Fikk du medikamentell behandling for det osykiske?

Man får ADHD medisin når påvist ADHD. Derfor mange ganger vanlig antidepressiva ikke fungerer, fordi det er en helt annen type medisin som skal til. ADHD medisin må prøves ut, og tar ofte litt tid å få "på plass". Men du må snakke med fastlegen din og be om skikkelig utredning. 

Skrevet

Og dette er typisk ved langvarig ubehandlet ADHD. En dag smeller det, man får alvorlig utmattelse, og hele kroppen og sjela bare "rister". Ring legen nå, be om samtale for utredning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette høres veldig vondt ut. Kan du snakke med legen din? Mulig det finnes noe som kan dempe symptomene...

Håper du har noen gode mennesker i livet ditt som kan hjelpe deg. Bruk dem for alt det er verdt i så fall! Det kan være vanskelig å håndtere slike ting alene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og dette er typisk ved langvarig ubehandlet ADHD. En dag smeller det, man får alvorlig utmattelse, og hele kroppen og sjela bare "rister". Ring legen nå, be om samtale for utredning. 

Er ikke helt enig i at dette er utløsende årsak men

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Terapeuten ser jo helheten i ting. 

hvis du er heldig. de fleste er helt patetisk og burde ikke hatt jobben.

Anonymkode: 13741...e93

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er skremmende likt det min sønn som tenåring kom til meg og beskrev som en konstant følelse av "stress". Han trodde det var stress over stadige prøver, eksamener, oppgaver som skulle innleveres... og han gikk rundt med en evig knute av "stress" i brystet. Det var ikke stress, det var angst.  

Han ble diagnostisert med angst flere år senere hos psykolog, da han var 22. Han fikk diagnosen Asperger syndrom, og med det syndromet, har dessverre de medfølgende angst. Tung angst ofte, som ikke lar seg kurere.

Gå til fastlegen, start der, be om henvisning til psykolog, finn ut om det er angst.

Aspergers er ikke et syndrom.

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Som flere har prøvd å forklare deg, så kan man oppdage det sent i livet. Autisme/ASD (som aspergers hører inn under) er et spekter der noen fungerer normalt i alle år fordi de maskerer og tilpasser seg så godt at verken de selv eller andre merker at noe er galt. Problemet er bare at de lever konstant under stress når de maskerer og tilpasser seg, da de gjør dette i mye større grad enn andre. Derfor opplever mange at de går på en smell når de blir voksne og opplever stressende ting som dødsfall, samlivsbrudd, vansker med å fungere på jobb osv osv. Angst er også veldig vanlig blant autister pga det kostante stresset og presset de lever med, spesielt når de ikke er klar over det selv men tror at alle har det sånn og at "sånn er livet".

Derfor skal du lufte dette med legen, og ikke med folk på KG. Du trenger jo tydelig hjelp, uansett hvorfor du har det sånn, og den hjelpen bør våre profesjonell.

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg lurer på hvorfor du prioriterer og bare spørre på forum i stedet for å gå til legen og faktisk få hjelp?

Anonymkode: 12a5f...a31

Godt spørsmål. Ekstra lite hjelpsomt når TS avviser alle råd og teorier og kun fortsetter å stille samme spørsmål flere ganger og kun fokusere på medisin og dosering. Det skal i hvertfall en lege ta seg av, og ikke oss her på KG.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er jo nettopp når du er syk at du bør utredes, for å se om problemene/symptomene dine kan være forårsaket av ADHD eller autisme. Leger og psykologer er fullt i stand til å se flere ting på en gang, og se sammenhenger mellom plager og mulige årsaker. Når du forteller hvordan du var før og hvordan du er nå, vil du bli stilt mange spørsmål for at legen/psykologen kan nøste opp i hva den bakenforliggende årsaken er eller hva som utløste denne angstreaksjonen.
Gå til legen og forklar så godt du kan når og hvordan dette startet, og la legen gjøre jobben sin!

Anonymkode: 8707b...443

Skrevet

hvis du er heldig. de fleste er helt patetisk og burde ikke hatt jobben.

Anonymkode: 13741...e93

Det er dessverre min erfaring. Hilsen ts.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...