AnonymBruker Skrevet 6. november #1 Del Skrevet 6. november Er det kokt fisk? Anonymkode: ddab4...2a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #2 Del Skrevet 7. november Variasjon er det sunneste Våtfôr med nærmere 80-100% kjøttinnhold og god mengde protein er verdt å se på. Råfôr fra VOM og Mush (spesifikt til katter, såklart), MAC's våtfôr, er i alle fall de jeg har sett inneholder mest kjøtt og minst "fyll". Vanskelig å si nøyaktig hva som er best siden ulike butikker selger ulike merker. Slike små porsjonsposer med saus eller gelé er ganske usunt. Kjipeste med å kjøpe rå "menneskemat" (kjøttdeig, fisk o.l.) er at det blir tilsatt krydder (bl.a. salt) og iblant blitt behandlet slik at taurinnivåene er lavere. Taurin er ekstremt viktig. Finner du derimot rått kjøtt og fisk så kan det helt sikkert duge, men ville variert med hva som blir gitt slik at katten får dekket alt den trenger av næring. Å fôre på kun fisk eller kun kjøtt vil ikke være tilstrekkelig. Både fugl og fisk er fint. Finner du kaninkjøtt så er det også verdt å gi, mine elsker det. Anonymkode: ec7d9...95a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KomleKjetil Skrevet 7. november #3 Del Skrevet 7. november Frolic Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 7. november #4 Del Skrevet 7. november Canagan har en fantastisk våtforserie til katt. Det er ikke mos og pure, men ekte råvarer. Reker er reker, tunfisk er tunfisk. Du kan i teorien spise det selv rett av boksen, for det er bare råvarer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #5 Del Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (4 timer siden): Variasjon er det sunneste Våtfôr med nærmere 80-100% kjøttinnhold og god mengde protein er verdt å se på. Råfôr fra VOM og Mush (spesifikt til katter, såklart), MAC's våtfôr, er i alle fall de jeg har sett inneholder mest kjøtt og minst "fyll". Vanskelig å si nøyaktig hva som er best siden ulike butikker selger ulike merker. Slike små porsjonsposer med saus eller gelé er ganske usunt. Kjipeste med å kjøpe rå "menneskemat" (kjøttdeig, fisk o.l.) er at det blir tilsatt krydder (bl.a. salt) og iblant blitt behandlet slik at taurinnivåene er lavere. Taurin er ekstremt viktig. Finner du derimot rått kjøtt og fisk så kan det helt sikkert duge, men ville variert med hva som blir gitt slik at katten får dekket alt den trenger av næring. Å fôre på kun fisk eller kun kjøtt vil ikke være tilstrekkelig. Både fugl og fisk er fint. Finner du kaninkjøtt så er det også verdt å gi, mine elsker det. Anonymkode: ec7d9...95a Ren fisk er jo ikke tilsatt salt, hverken hvis jeg fisker selv eller kjøper en frossen seifilét? Dyrlegen sa at katten min må slankes og skulle ha lite våtfor Ts Anonymkode: ddab4...2a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 7. november #6 Del Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ren fisk er jo ikke tilsatt salt, hverken hvis jeg fisker selv eller kjøper en frossen seifilét? Dyrlegen sa at katten min må slankes og skulle ha lite våtfor Ts Anonymkode: ddab4...2a5 Ren fisk er ikke våtfor. Du kan gi våtfor i en serie for slankefor/redusert fettinnhold. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #7 Del Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ren fisk er jo ikke tilsatt salt, hverken hvis jeg fisker selv eller kjøper en frossen seifilét? Dyrlegen sa at katten min må slankes og skulle ha lite våtfor Ts Anonymkode: ddab4...2a5 Våtfor kan også være fint å bruke når man skal slanke katter, det metter en del pga væsken i forhold til mengden kalorier😊 Anonymkode: d9918...b5c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #8 Del Skrevet 7. november Tabris skrev (1 time siden): Ren fisk er ikke våtfor. Du kan gi våtfor i en serie for slankefor/redusert fettinnhold. Dyrlegen sa at kokt fisk er våtfor Ts Anonymkode: ddab4...2a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november #9 Del Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (På 7.11.2024 den 10.28): Dyrlegen sa at kokt fisk er våtfor Ts Anonymkode: ddab4...2a5 Det er det ikke. Mer riktig å si råfôr om fisk Ang. våtfôr, så er det viktig med kjøtt/dyreingredienser, samt høy andel proteiner. Anonymkode: 102a6...d21 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november #10 Del Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (På 7.11.2024 den 8.15): Ren fisk er jo ikke tilsatt salt, hverken hvis jeg fisker selv eller kjøper en frossen seifilét? Dyrlegen sa at katten min må slankes og skulle ha lite våtfor Ts Anonymkode: ddab4...2a5 Men hvorfor må du absolutt gi våtfor? Gir du ikke fullverdig tørrfor? Anonymkode: bb2ea...005 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #11 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hvorfor må du absolutt gi våtfor? Gir du ikke fullverdig tørrfor? Anonymkode: bb2ea...005 Jo men alle (naboer, venner og kolleger) gnåler om at katter MÅ ha våtfor, pga at de da får i seg mer væske og næring. Katten har vært vant til å få kokt fisk hver lørdag helt frem til det siste året, da jeg har fått meg en samboer som er helt nazi på at katter må ha våtfor. Hun forteller at hennes avdøde katt fikk det flere ganger daglig, og når jeg er bortreist og samboer har ansvar for katten min, kjører hun på med våtfor daglig. Jeg gir pus tørrfor for steriliserte katter fra Hills og kun frysetørket snacks etter avtale med dyrlegen, men samboer mater han med små pakker med Sheba og Whiskas våtfor som ikke har næring. Samboer mener at det er fullverdig for, og at det er tull å bruke penger på mat fra dyrebutikken. Ts Anonymkode: ddab4...2a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #12 Del Skrevet 9. november Katter skal ikke ha for mye fisk, siden fisk ikke er i deres naturlige diett. Sunnest våtfor er VOM (råfor). Anonymkode: b9cd7...978 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 9. november #13 Del Skrevet 9. november 😅 dyrelegen har sagt i åresvis at den ene katten burde slankes. Kattene lever på tørrfôr, for steriliserte og overvektige katter. I tillegg får de ren fisk innimellom, selvfisket. Dette har dyrelegen gitt skryt for. Kan ikke si hvilket våtfor som er sunnest, da våtfor egentlig ikke er så sunt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #14 Del Skrevet 9. november Vi bruker Wild Freedom. Finnes forskjellige typer. Kan kjøpes på Zooplus.no Wild Freedom våtfôr: Farmlands: 50 % bestående av kyllinghjerter, kyllingkjøtt, kyllinglever, kyllinghals, 29 % kraft, 20 % bestående av oksehjerter, oksekjøtt, okselever, oksevom, okelunge, 1 % mineralstoffer. https://www.zooplus.no/shop/katt/vatfor_katt/wild_freedom_vaatfor/adult/870114?zootopia_rec=true&activeVariant=870114.1&cn=initial&si=31&pn=web_cart&pr=container_1&strategy=9693177&rk=1-12&slot=7&pi=870114&rri=caea2751-21b5-4ba6-af4d-a9a6d62d00f7 Anonymkode: 61e21...7e7 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #15 Del Skrevet 9. november Helene skrev (41 minutter siden): 😅 dyrelegen har sagt i åresvis at den ene katten burde slankes. Kattene lever på tørrfôr, for steriliserte og overvektige katter. I tillegg får de ren fisk innimellom, selvfisket. Dette har dyrelegen gitt skryt for. Kan ikke si hvilket våtfor som er sunnest, da våtfor egentlig ikke er så sunt. Det er nok alle karbohydratene i tørrfôret som gjør katten feit da. Våtfôr med 100% kjøtt er jo ikke usunt for en katt. Tvert imot. Anonymkode: 61e21...7e7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 9. november #16 Del Skrevet 9. november Som sagt, kattene har alltid tørrfôr som er for steriliserte katter. Våtfor er en treat. Nå har jeg 2 katter som er jegere. De spiser mus. Dyrelegen har sagt at dette også er bra. Skinnet og brusk til musene er visstnok bra for en katt. Nå synes jeg at denne delen er vanskelig å tenke på. Men det er sånn det er. Kattene mine får jevnlig markkur. Vi bor ved en skog. Som dyreeier må jeg ta ansvar. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportsidioten Skrevet 9. november #17 Del Skrevet 9. november Helene skrev (3 timer siden): 😅 dyrelegen har sagt i åresvis at den ene katten burde slankes. Kattene lever på tørrfôr, for steriliserte og overvektige katter. I tillegg får de ren fisk innimellom, selvfisket. Dette har dyrelegen gitt skryt for. Kan ikke si hvilket våtfor som er sunnest, da våtfor egentlig ikke er så sunt. Okai - her må man inn med litt ernæringslære: 1. I tørrfôr er det sjeldent fettet de blir tjukke av, det er karbohydratene. Katter trenger lite karbo, på det generelle er tørrfôr fyllt med karbohydrater. 2. Våtfôr er -ikke- en treat men faktisk mye nærmere kattens naturlige mat. En mus inneholder 80% vann, våtfôr inneholder mye væske. Våtfôr er et mye sunnere valg enn tørrfôr anyday. 3. Våtfôr har veldig lite kalorier, og mange tror katten blir tjukk av våtfôr men det stemmer ikke. Kjøper man ordentlig våtfôr er det omtrent bare kjøtt og fukt. 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #18 Del Skrevet 9. november Det aller beste er smågnagere og fugler, så la katten gå på jakt. Da får de både mosjon og sunn og god mat. Hos oss er kattene ute på jakt hver natt. De kommer mette og fornøyde inn hver morgen, spiser litt tørrfor og drikker litt vann, før de legger seg til å sove det meste av dagen. Kattene er sunne og friske. Anonymkode: dd105...01d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #19 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (6 timer siden): Katter skal ikke ha for mye fisk, siden fisk ikke er i deres naturlige diett. Sunnest våtfor er VOM (råfor). Anonymkode: b9cd7...978 Hva skjer hvis de spiser litt fisk daglig? Ts Anonymkode: ddab4...2a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #20 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hva skjer hvis de spiser litt fisk daglig? Ts Anonymkode: ddab4...2a5 Det som skjer er at katten får i seg veske, omega 3, jod, selen, b12, protein, vitamin d... Katten blir overvektig av karbohydrater, som det finnes mest av i tørrfôr. Tørrfôr er snacks, mens rent kjøtt, fisk og fugl er sunn næring. Finn et våtfôr med 100% kjøtt/fisk. Anonymkode: 61e21...7e7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå