Gå til innhold

Hvor ofte er det normalt å være med barnebarna sine.

droftnes75

Anbefalte innlegg

Jeg har 5 barnebarn, fordelt på 2 barn.. noe jeg synes er veldig fint.  Vi bor i samme fylke. Og 2 av dem bor en liten sykkeltur fra hjemmet. Jeg har besøk av dem 1 gang i uka (som regel lørdag eller søndag,  + at en av dem som er 11 år bruker å overnatte 2 ganger i måneden. Jeg setter pris på å få dem på besøk hit siden jeg føler de oppfører seg mer uten foreldre til stede. Men jeg får nå beskjed om at jeg er med dem  for lite. Og at jeg helst skal komme på besøk hos dem for å kunne leke med lekene til barnebarna bla. Jeg har  jobb, og hus. Prøvd å insinuere at jeg kunne trengt litt hjelp med forskjellige ting med hus og hage som feks.  plenklipping.  Men det blir fort merket med at jeg må selge huset og få meg leilighet om det blir for mye jobb med hus.  og det er jo ingen tvil om at det er koselig å være med dem. Men la oss være ærlig.. det kan være litt mye å være med barn på alder 2-8 år når man er 60+ og ganske sliten etter jobb.. 

Jeg blir jo selfølgelig lei meg av å få de tilbakemeldingene om at jeg ikke er nok med dem, men jeg trodde at den dagen i uka var nok.  Kan jeg få høre noen tanker rundt dette? -føler det sitter langt inne med tanke på at det blir spilt litt på samvittighet at "jeg trodde det var koselig å være med barnebarna sine" .. 

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså…. Hadde vi hatt foreldre som ville være med sønnen vår så ofte som en gang i uken så hadde vi hoppet i taket av glede😅 Jeg vil si ukentlig avlasting er ofte. Vi har pass til sønnen vår toppen en gang i måneden

Anonymkode: 24624...f26

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemor til vårt barn, møter barnet 1-3 ganger i uken. Alt fra en snartur innom, til overnattingsbesøk en gang i blant. Jeg synes dette er mye (evig takknemlig for at hun ønsker og orker å være så tett på), men ville også syntes at én gang i uka hadde vært mer enn bra nok.

Bestemor på motsatt side har ikke sett barnebarnet sitt på snart tre år.

Du har også hele 5 barnebarn, og synes absolutt ikke barna dine skal gi deg dårlig samvittighet og få deg til å føle at du må være med dem mer. Jeg synes du er med dem mye!

Anonymkode: dcd56...e4f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barns besteforeldre besøker oss to helger i løpet av året, men i år har de faktisk bare vært her en helg. De andre barnebarna som de bor like ved er de sammen med daglig og passer flere ganger i uka. Syns det er veldig leit for mine barn.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er med dei masse! 🌈

Her ser svigers dei kvar 8.veka omtrent til tross relativt nær avstand. Det er alltid vi som må ta initiativ. Dei har 3 barnebarn. Dei er i full jobb, har hus og aktive liv. 

Mine foreldre bur langt borte men ser dei i alle feriar, Langhelger. Dei reiser gjerne opp hit og passer barna heile haustferien/vinterferien. Eg synest dei er mykje med barnebarna sine. Dei har fem.

Anonymkode: 63845...443

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var lite/ensidig jeg. Og ikke på barnas premisser. Du har alle fem barnebarn på besøk samtidig en dag i uken? Hva med å heller ta en halvtime innimellom en tirsdag for å følge på fotballtrening. Kinotur en kveld. Sykle en tur, svømmebasseng osv. Og hvorfor ikke besøke de? Du kan jo ikke treffe barn og svigerbarn særlig heller når du kun har barna hjemme hos deg selv uten foreldre? 

Anonymkode: 34bb9...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg synes det var lite/ensidig jeg. Og ikke på barnas premisser. Du har alle fem barnebarn på besøk samtidig en dag i uken? Hva med å heller ta en halvtime innimellom en tirsdag for å følge på fotballtrening. Kinotur en kveld. Sykle en tur, svømmebasseng osv. Og hvorfor ikke besøke de? Du kan jo ikke treffe barn og svigerbarn særlig heller når du kun har barna hjemme hos deg selv uten foreldre? 

Anonymkode: 34bb9...529

Jeg føler vel kanskje at de ser på det som avlastning så de kan slappe av, og jeg skal være barnevakt, og ikke nødvendigvis bare  for hyggens skyld om det gir mening. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er mer en nok med dem. Barna dine er egoistiske her og ser på deg som gratis barnevakt. Ikke tenk mer på dette og legg opp livet ditt som det passer. Jeg synes ikke du skal legge til side egne planer og ferier på grunn av barnas behov. 

jeg har selv vært heldig og fått mye hjelp av min mor, men hun var da pensjonist og har kun meg og mine barn. Nå er hun over 80 og det er vi som hjelper henne

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre maste om å ha sønnen min så mye som mulig, både dag og natt. Dem var jo pensjonister i 70 og 80 års alderen og hadde all verdens tid.

Men hans mormor i 60 årene var en helt annen mennesketype for å si det slik.....

Anonymkode: 4575b...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg noen gang barnebarn vil jeg ha dem døgnet rundt om mulig,,koseligste som er.Har to gutter,20 og en bonus på 26,men ser ikke ut til at dem ikke skjønner hvordan man lager barn.

Anonymkode: 4575b...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, hadde jeg hatt deg som bestemor hadde jeg vært veldig glad. Her bor vi ganske nærme mine skilte foreldre. Moren min er kanskje innom et par ganger i måneden for å drikke kaffe og klage over hvor slitsomt ting er. Faren min er stort sett no-show. Han kan dukke opp i bursdager hvis det passer han. Ingen avlastning eller barnepass. Moren min kan komme og se til at barna mine ikke dør mens jeg er på foreldremøte, men de får ikke mat eller aktivisering. De sitter og glaner tv hele tiden uansett hvor lang tid jeg er borte. Jeg må smøre matpakke hvis det er tenkt at de skal spise mens jeg er borte. 
Barna dine er bortskjemte. De vet ikke hvor heldige de er.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

barn og svigerbarn forventer for mye og gir for lite, jeg ville svart at om jeg fikk mer hjelp rundt huset til plenklipping osv vilel det bli mer tid til barnebarna for man høter som man sår.. 

Anonymkode: fb9a6...4c6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig rart ut å klage på det, og i tillegg ikke gidde å hjelpe deg med ting :(

Her er nok bestemor med ungene enda litt oftere, de yngste overnatter litt mer enn en natt i uka hver i snitt (men sjelden mer enn en eller to om gangen, så hun har få alenekvelder). Her er det ut fra hennes ønske, og vi prøver innimellom å begrense det litt. Hun er 66 og i full jobb. 

(Men de eldste, som er voksne nå, hjelper også henne mye med alt mulig, selv om de hadde noen år mellom barn og voksen at de ikke var så ivrige på bestemor)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine skilte foreldre i 60-årene  ser barnebarna sine i snitt 1-2 ganger i uka hver. Eldste er hos mormor på overnatting kanskje 2 ganger i måneden, noen ganger er jeg og baby også med og ligger over. Eldste blir også hentet i barnehagen av morfar en dag i uka, pluss at vi gjerne drar på middagsbesøk en søndag eller to i måneden. Min mor er i full jobb, min far har også vært det, men er sykemeldt og går vel snart av med pensjon håper jeg (for helsens skyld). De vil gjerne tilbringe tid med barnebarna, og vi bor ganske nærme, men det er som regel vi som drar på besøk til dem, klager ikke på at de ikke kommer til oss (vi har uansett mye mindre plass og huset fullt av småbarnskaos 😅). Jeg er veldig takknemlig for at de vil ses så mye som vi gjør! Skulle gjerne hjulpet dem mer med ting tilbake, men de har liksom alt på stell og nok av tid og ressurser enn så lenge, så det blir nok heller å ta det igjen når de blir eldre og behovet øker. Mine foreldre er altså skilt og jeg er enebarn med to egne barn, så du som har fem barnebarn stiller opp masse i mine øyne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer. Noen har ingen kontakt. Min mor ser min datter alt fra 5 til 0 dager i uka, men i snitt 1-2 kanskje? Overnatting kanskje 8 ganger i året. Bor i kort gåavstand unna oss.

Min far bor en flyreise unna, og ser min datter 4-5  ganger i året. To ganger i året flyr hun dit alene og er der en ukes tid, og en uke drar vi dit sammen. I tillegg pleier han å komme hit noen turer.

Foreldrene til ene bestevenninnen min har  barna hennes på overnatting flere ganger i uka, og vil stadig «låne» dem ellers også. Jeg er litt misunnelig på at besteforeldrene har så sterkt ønske om å være med barnebarna og har så stor glede av det, uten at det liksom er «barnevakt» og at de gjør foreldrene en slags tjeneste…

Moren til den andre bestevenninnen min ser barnebarna til jul og bursdag, og det er det. Er så sliten, nemlig…

Anonymkode: 639c6...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, altså, det er jo vanskelig å svare på, da alle har forskjellige situasjoner. Mine foreldre var med våre barn flere ganger i uken, min mor hadde f.eks barna med på jobb på planleggingsdager fordi det var vanskelig for meg i min jobb, og mannen jobbet borte i ukedagene. Ellers så de barna våre 2-3 ganger i uka. Besteforeldrene på mannens side så barna hver eneste dag, da de var nærmeste naboer og ungene (søskenbarn i inkludert siden vi bor på familietun) løp inn og ut hver dag. Svigers »løp» også inn og ut hos oss daglig. Så våre barn har vært veldig tett på besteforeldrene! Rett og slett gullbonus for alle sammen 🥰
Nå har vi fått barnebarn selv, og ser ikke ham så ofte. Dette pga datteren vår bor på andre siden av landet. Nå ser vi barnebarnet vårt ca 5-6 ganger i året. Overhodet ikke optimalt, men pga jobb og avstander blir det slik. Hadde de bodd nærmere, hadde vi nok vært sammen minst 1 gang pr uke. Det er umulig å si hva som er vanlig, da alle lever forskjellige liv. Jeg selv så ikke mine besteforeldre så ofte, men var veldig knyttet til dem. Da bestemoren og bestefaren min døde, var jeg knust. De andre besteforeldrene mine lever enda, og selv om vi ikke sees hver mnd, så er jeg helt sykt glade i dem! 

Anonymkode: 875a8...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes dette er mer enn godt nok. Vårt barn er med sin farmor rundt en gang i uken, og jeg synes det er masse og er så takknemlig for at hun ønsker å være så masse med barnet vårt. Hun jobber også i en krevende jobb, og har hus. 

Anonymkode: b05c8...5fc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt fint, mye mer enn vårt barn får av kontakt. På den annen side får vårt barn tett og nær kontakt når han er med besteforeldre, fordi han da er der alene. 

Kanskje det er det de ønsker, mer 1-1 tid mellom deg og barnebarna. Det er jo veldig kravstort av dem, men forståelig på en måte likevel. 

Du skal uansett ikke ha dårlig samvittighet. 

Anonymkode: dbe9e...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

droftnes75 skrev (På 7.11.2024 den 6.45):

Jeg har 5 barnebarn, fordelt på 2 barn.. noe jeg synes er veldig fint.  Vi bor i samme fylke. Og 2 av dem bor en liten sykkeltur fra hjemmet. Jeg har besøk av dem 1 gang i uka (som regel lørdag eller søndag,  + at en av dem som er 11 år bruker å overnatte 2 ganger i måneden. Jeg setter pris på å få dem på besøk hit siden jeg føler de oppfører seg mer uten foreldre til stede. Men jeg får nå beskjed om at jeg er med dem  for lite. Og at jeg helst skal komme på besøk hos dem for å kunne leke med lekene til barnebarna bla. Jeg har  jobb, og hus. Prøvd å insinuere at jeg kunne trengt litt hjelp med forskjellige ting med hus og hage som feks.  plenklipping.  Men det blir fort merket med at jeg må selge huset og få meg leilighet om det blir for mye jobb med hus.  og det er jo ingen tvil om at det er koselig å være med dem. Men la oss være ærlig.. det kan være litt mye å være med barn på alder 2-8 år når man er 60+ og ganske sliten etter jobb.. 

Jeg blir jo selfølgelig lei meg av å få de tilbakemeldingene om at jeg ikke er nok med dem, men jeg trodde at den dagen i uka var nok.  Kan jeg få høre noen tanker rundt dette? -føler det sitter langt inne med tanke på at det blir spilt litt på samvittighet at "jeg trodde det var koselig å være med barnebarna sine" .. 

De ønsker barnevakt/avlastning, og kamuflerer det som et behov for mer relasjonsbygging. Si du kun vil være sammen med de som familie fra nå av, hvor barn A kan komme en tur på lunsj på lørdagen, og barn B med familie kan komme på søndag. Så møter du alle. Trenger de barnevakt kan de vel betale en ungdom i nærheten, slik folk flest gjør?

Anonymkode: 82ce8...143

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mor til 3 små barn i det alderssegmentet men forventer ikke at min mor skal komme å leke med lekene til barna mine. Hun ser dem maks 1 gang i uken. Jeg syns det er bra nok og hvis du har noen på overnatting flere ganger i måneden syns jeg du ikke skal ha noe dårlig samvittighet. 

Anonymkode: e1656...2de

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...