Gå til innhold

Problemer med fortiden til samboer...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei!

Har vært sammen 5 år med samboer. Hun har en fortid som jeg til dags dato har store problemer med å håndtere. I starten av forholdet vårt trodde jeg at det kom til å gå seg til, men nå 5 år senere sliter jeg fortsatt med å akseptere antallet sexpartnere hun har hatt. Det er ikke et voldsomt høyt antall, men det er (vesentlig) høyere enn det jeg så for meg hos en jeg skal dele livet med.

Det skal sies at før jeg møtte henne var en av kjerneverdiene mine at sex er noe man ikke har med hvem som helst, og jeg har derfor av den grunn begrenset antallet mitt så mye som mulig.

Jeg kan huske at jeg ble negativt overrasket da vi snakket om det for fem år siden, men på det tidspunktet tenkte jeg at dette var noe jeg skulle klare å håndtere over tid. Nå, fem år senere, føler jeg at jeg har minimalt med fremgang med tanke på å akseptere det, og jeg vurderer om jeg kan dele resten av livet med henne. Det er rett og slett noe som spiser meg opp innvendig. Vi er begge i starten av 30 årene.

Anonymkode: baaf9...02f

Ser det er veldig mange som ikke vet hva det vil si å ha et verdisyn, og tenker du trenger psykolog. Ikke noe galt i å gå til en psykolog, og jeg tenker at alle kunne hatt godt av det.  Jeg er også en av dem som anser sex som noe mer enn bare sex, har prøvd å være som de "normale" som har så lett for å ha ons, og ikke minst ha sex med mennesker de ikke liker. Det fungerte virkelig ikke for meg, ikke fordi det er noe galt med meg, men fordi det er helt feil for meg. Hedonisten i meg er med andre ord fraværende hos meg på dette området, sammenlignet med andre som ikke bryr seg noe særlig med hvem de har sex med. 

Når det er sagt... Du har vært sammen med henne i 5 år vel vitende om denne siden ved henne. Da er det helt feil at det nå skal bli et problem. Hvorfor lot du være å stå opp for dine verdier da hun var åpen om en historie som bryter sånn med dine verdier? Hun må jo ha vært verdt det tenker jeg. Dette burde du reflektere mer på, grunnene til at du valgte henne og lot historien hennes ha mindre betydning. 

Ellers er det nok av mennesker som blir blinde for røde flagg når man er betatt og forelsket, og mange ender i forferdelige forhold på grunn av dette, hvor noen igjen har store problemer med å komme seg bort før de er fullstendig ødelagt. Men du sier ingenting annet enn at det er historien hennes som plager deg, noe som du visste tidlig. Du har alle muligheter til å avslutte forholdet når du måtte ønske uansett grunn, eller fullstendig uten grunn. Går du på grunn av hennes historie, så burde du så absolutt ta lærdom av dette, bli urokkelig og forankre verdiene dine til neste gang du vurderer et forhold. Men det er i så fall veldig råttent gjort mot din nåværende samboer. 

Anonymkode: 720b5...127

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du at tankekjøret hjelper, får hun færre tidligere partnere av det? 

Godt hun ikke har barn med noen av dem, da hadde du vel vært sjalu der også.

Anonymkode: 13fc2...9e0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her kan ts og andre som eventuelt sliter med retroaktiv sjalusi få tips til å endre perspektiv

https://www.metakognitivterapi-oslo.no/blog/retroaktiv-sjalusi-sjalu-pa-kjaerestens-fortid

Denne er bak betalingsmur, men Peder Kjøs skriver i ingressen

https://www.vg.no/helse/i/dwb3WX/retroaktiv-sjalusi-kan-gjoere-deg-umulig-aa-leve-med

Anonymkode: 03657...341

Word ! En type narsisistisk sjalusi , og helt ærlig er jeg veldig usikker om den kan behandles. Utrolig slitsomt å leve med, for begge parter . Unner ingen å leve i  skyggen av en sånn person sine tvangstanker og sjalusi ( ja, har gjort det) . 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Konklusjonen for andre som leser dette er at en mann som begynner å spørre om seksuell fortid holder man seg langt unna. Enten man har mange eller få ekspartnere, det er alltids en for mye for en usikker mann. Og hvis du sier få menn så tror han at du lyver.

Anonymkode: aad6f...489

For noe tull. Du kan kun snakke for deg, du kan ikke kreve at vi andre skal være enig. 

Anonymkode: 9d93e...6fd

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si at man er et dårlig menneske eller at jeg ser ned på deg, men det ER uattraktivt når partner har hatt ligget med mange. Hele eksklusiviteten og han-her-er-det-vanskelig-å-få-faktoren blir ødelagt hvis jeg har 10 venninner eller beskjente som har sett hele anatomien hans og opplevd hvordan det er å elske med han. Sånn sett forstår jeg deg veldig godt ts. Du vet jo på mange måter allerede at det her plager deg, så jeg råder deg faktisk til å finne en annen dame slik at du slippet å forholde deg til det tullet. Min mann har kun ligget med 3 før meg, hvorpå 2 av dem var langvarie forhold. Såpass kan jeg godkjenne, det er jo ikke manwhore oppførsel det.

Anonymkode: 5a044...c85

Han valgte dama vel vitende om hennes fortid og han har vært sammen med henne i fem år allerede. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det her har man bevist i psykologien allerede på 60-tallet. Det gjelder til og med forbruker-psykologien óg. Vi vil ha det som er vanskelig å få/utilgjengelig. Det som er ekslusivt.

Anonymkode: 132dc...8df

Det betyr ikke at det er rasjonelt

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke det jeg syns. For meg handler det om at jeg er ei prippen dame og trenger mye trygghet og et godt samspill for sex. De som er lik selv, vil ha en større glede i å finne det sammen. De som ligger fort er en trussel i at de kan putte press eller dømme at jeg er uerfaren. Jeg vil ha en trygg relajson, med noen jeg er glad i som føler kjærlighet over vår nærhet, ikke bare vulgær sex for sexena skyld, kaldt og anonymt. Uorganiske tiltrekker meg ikke, vil ha noen som meg.

Anonymkode: e411e...861

Men når noen er i et forhold, uavhengig av antall tidligere partnere så ønsker man jo kjærlighet og nærhet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange så er det å være med en som har hatt mange sexpartnere, ekkelt. Det må du bare akseptere. Du er som du er, og vi er som vi er. Ingen person ønsker at halve nabolaget har sett din ekslusive partner og tømt seg i hun. Det samme gjelder jo kvinner også, du er ikke unnskyldt bare fordi du er mann 🙄

Anonymkode: 132dc...8df

Kanskje dette er en større greie mindre steder? Jeg ville heller ikke likt om mannen min hadde vært sammen med halve nabolaget, greit å ikke måtte føle seg som sistevalg ved å hele tiden måtte omgås tidligere ligg/partnere/kjærester. Jeg har ikke sett tidligere ligg og ekskjærester en eneste gang "ufrivillig" siden vi var sammen (har tatt kaffe med noen, men det hadde jeg jo ikke gjort hvis jeg hadde sjalu kjæreste). Og ingen rundt meg vet hvem noen særlig av dem er. Så det er ikke noe mannen min må forholde seg til i hverdagen akkurat. 

Anonymkode: 5ef04...812

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette eksen min? 😅

han også hadde store problemer med min fortid og holdt dette mot meg periodevis over flere år. To barn senere og et langvarig brudd og en veldig opprørt og trist meg.

først når jeg endelig gikk videre og fikk ny kjæreste noen år senere kunne plutselig alt bli tilgitt men da var det for sent.

hun fortjener at du gjør det slutt og finner en su ikke er bitter mot. Min eks ødela selvbilde og selvfølelsen min pga dette 

Anonymkode: 424a7...df8

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har vært trofast mot deg i fem år, nå er hun i starten av 30-årene og det blir ikke akkurat enklere for henne fremover å finne en mann å dele livet med hvis hun har lyst på barn. Gå fra henne nå, før du kaster bort mer av tiden hennes. 

Virker som du grubler mye og sliter med en eller annen usikkerhet når du ikke har klart å fatte en beslutning om dette selv med fem år til rådighet. Det burde du ta tak i, for disse tendensene forsvinner ikke automatisk selv om du får en partner med få sexpartnere. 

Anonymkode: bdc3d...190

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt TS. Skjønner derimot ikke hvorfor du har vært i dette forholdet i så lang tid vel vitende om at dette er noe som plager deg så mye? For din egen og hennes skyld må du ta valget om å endre verdiene dine eller gå ut av forholdet.

Anonymkode: f1e73...b99

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er dette barn mener du? :

Som sagt, dette er typen kvinner som ligger rundt, dette er ikke konemateriale. Kvinner som har tilfeldig sex har ikke ordentlige verdier eller evne til selvrefleksjon, ikke er de flinke til å holde seg selv ansvarlige for handlingene sine heller.

Anonymkode: 26e9b...d07

Dummeste jeg har hørt. Jeg hadde mange sexpartner før jeg traff han jeg ble gift med. Vi var sammen i 25 år og fikk 2 barn. Har alltid tatt ansvar for mine handlinger, har gode verdier og har absolutt evne til selvrefleksjon. 

Anonymkode: e1568...442

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen henger seg opp i antall partnere er for meg helt på vidda. Men, nå er det engang sånn at vi alle er forskjellige. Problemet her er at ts har visst om dette i 5 år, og det har gnagd på han hele veien. Detter er noe han burde tatt et valg på tidlig. Han tok for så vidt valget om å bli, og til tross for at det gnager så er han fortsatt med henne 5 år etterpå. Da tenker jeg at hun er en bra dame, og ts elsker henne? Så da må HAN rydde opp i sine egne usikkerheter og bearbeide hva som gjør at dette blir viktigere for han, enn å glede seg over å ha funnet den rette. 

Jeg synes det er dårlig gjort å holde ut et forhold med «forbehold» om at du klarer å godta fortiden til partner, i 5 år. Om dette var en tanke du hadde i et halvt år etter du fikk vite det, kan jeg forstå, da informasjon skal bearbeides og tenkes igjennom- og man skal se om forholdet er godt nok til å se forbi partners feil. 5 år er mye. Håper du tenker litt på at du nok har mange feil som din samboer har valgt å leve med, til tross for. 

Anonymkode: 9884a...0db

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har vært klar over dette i 5 år, og vist om at dette er vanskelig for deg, burde du ha gått for lenge siden. Du har kastet bort hennes tid(og din). Personlig bryr jeg meg ikke om hvor mange en partner har hatt sex med og har aldri fått det spørsmålet selv. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dette er en større greie mindre steder? Jeg ville heller ikke likt om mannen min hadde vært sammen med halve nabolaget, greit å ikke måtte føle seg som sistevalg ved å hele tiden måtte omgås tidligere ligg/partnere/kjærester. Jeg har ikke sett tidligere ligg og ekskjærester en eneste gang "ufrivillig" siden vi var sammen (har tatt kaffe med noen, men det hadde jeg jo ikke gjort hvis jeg hadde sjalu kjæreste). Og ingen rundt meg vet hvem noen særlig av dem er. Så det er ikke noe mannen min må forholde seg til i hverdagen akkurat. 

Anonymkode: 5ef04...812

Det at du hadde følt deg som «sistevalget» fordi mannen hadde ligget med flere i nabolaget er jo en direkte oversettelse på sjalusi. Jeg sammenligner meg ikke med mannens tidligere ligg, bryr meg nada om dem. Heller ikke ekser. Han hadde jo ikke møtt meg da, så hvordan er jeg sistevalget? Han valgte jo meg- når vi møttes. Det ble oss. Det har ingenting med om han hadde ligget med 5 eller 50 stykk før meg. Han er jo ikke sammen med dem, men med meg. Tviler for at damene tenker «der går hun dama til han jeg lå med for 10 år siden». Jeg tenker hvertfall ikke slik om tidligere partnere. «Der er kjæresten til Karl» fordi han er bare «Karl» , tenker ikke tanken om at vi en gang i verden lå sammen! 

Anonymkode: 9884a...0db

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei!

Har vært sammen 5 år med samboer. Hun har en fortid som jeg til dags dato har store problemer med å håndtere. I starten av forholdet vårt trodde jeg at det kom til å gå seg til, men nå 5 år senere sliter jeg fortsatt med å akseptere antallet sexpartnere hun har hatt. Det er ikke et voldsomt høyt antall, men det er (vesentlig) høyere enn det jeg så for meg hos en jeg skal dele livet med.

Det skal sies at før jeg møtte henne var en av kjerneverdiene mine at sex er noe man ikke har med hvem som helst, og jeg har derfor av den grunn begrenset antallet mitt så mye som mulig.

Jeg kan huske at jeg ble negativt overrasket da vi snakket om det for fem år siden, men på det tidspunktet tenkte jeg at dette var noe jeg skulle klare å håndtere over tid. Nå, fem år senere, føler jeg at jeg har minimalt med fremgang med tanke på å akseptere det, og jeg vurderer om jeg kan dele resten av livet med henne. Det er rett og slett noe som spiser meg opp innvendig. Vi er begge i starten av 30 årene.

Anonymkode: baaf9...02f

Vil råde deg til å få deg litt selvinnsikt før du gjør noe som helst. Stakkars samboeren din! 

Vil råde deg til å jobbe med dette...Ikke bra. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan til nød forstå det dersom det er snakk om over gjennomsnittet mange. Hvis dere møttes når hun f.els var 25 og det var snakk om 50-60 så ja jeg kunne sett at det fikk deg til å stille spørsmål. Men helt ærlig syns jeg du skal ta deg sammen her og komme deg over det. Dette er bare ren usikkerhet fra din side. 

Anonymkode: d3223...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som om forhold ikke er krevende nok om ikke en skal gnage om ting som skjedde FØR forholdet startet. Noe hun gjorde uvitende om at dere skulle bli sammen, og som hun ikke får gjort noe med. 

Husker et tilsvarende innlegg skrevet av en fortvilet dame hvor kjæresten også var sjalu på hennes fortid. Han hadde foreslått at han kunne ha sex med noen for å jevne ut antallet... Hun så heldigvis galskapen i det 

Anonymkode: 144c8...688

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å dumpe, da, og finne ei som ikke er noe glad i sex. Ei som ikke har god sex som kjerneverdi, men som er et skikkelig konemateriale, der dere kan slutte med slikt med en gang barn nummer to har kommet. Ei som egentlig ikke ønsker seg en kjæreste, men gjerne vil bli gift og leve A4-livet sammen med en far til sine barn. Ei som ikke er nygjerrig på sex, og aldri har vært det. Ei som ikke syns det er viktig at dere matcher på det planet. Ei som mange andre menn ikke har villet ha, og/eller som har holdt seg unna gutter og menn til nå, enten fordi hun ikke liker dem, eller de ikke har likt henne. 

Det ER faktisk veldig mange slike kvinner der ute, finn ei av dem!

Anonymkode: f568d...1c3

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...