Gå til innhold

Er det vanlig å få penger fra Nav når man flytter hjemmefra?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lest endel tråder på Nav-spørsmål på facebook der det stilles spørsmål om hvor mye man kan få fra Nav når man flytter hjemmefra. Ut ifra svarene der så er det endel som søker og får penger, som eks 10.000,- for å kjøpe kjøleskap, komfyr og vaskemaskin på Elkjøp. De får også en mindre sum enn det til å kjøpe møbler og ellers det de trenger, da helst brukt på finn osv. 

Blir litt overrasket da. Når jeg flyttet hjemmefra så bodde jeg møblert, å ellers så hadde jeg spart opp endel, både utstyr og penger, å ellers så fikk jeg litt av foreldrene mine som de hadde overskudd av. 

Det samme når barna våre flyttet hjemmefra, så hadde de spart opp litt utstyr, kjøpte litt av oppsparte penger, samt at de fikk litt av overskuddet vårt. Trengte de eks sengetøy, så hadde vi et lager å ta av, å da snakker vi ikke om utslitt sengetøy. 

Har ikke de som ber om penger fra Nav til etablering noen de kan få litt brukt av? Ser også at flere klager over hvor lite de får fra Nav, å at selv om de får gratis på finn eller kjøper, så koster det å kjøre å hente. Ja, jeg skjønner jo det, men er det ingen som helst initiativ i sånne folk at de spør familie og kjente om hjelp? 

Ja, det var t.o.m ei som hadde fått div penger av Nav til å etablere seg, så fikk hun penger av Nav når hun skulle ha sitt første barn for å handle inn det nødvendige, å det var ikke engangsstønad. Burde ikke folk bli selvhjulpen før de setter igang med å sette barn til verden? 

Jeg skjønner at enkelte har det vanskeligere enn andre, men det virker også som at de mener at Nav skal dekke alt for dem.

Anonymkode: 31805...dcb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår ikke helt hva du mener? Man får vel ikke penger av NAV. Man må skaffe seg en jobb. 

Anonymkode: 22005...d93

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke helt hva du mener? Man får vel ikke penger av NAV. Man må skaffe seg en jobb. 

Anonymkode: 22005...d93

De fleste klarer seg uten Nav når de flytter hjemmefra, men det er visst endel som får endel penger fra Nav til etablering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder sosialklienter og de uten arbeid. Gravide kan få engangsstønad hvis de ikke har opparbeidet seg inntekt til fødselspermisjon. 

Anonymkode: a8664...119

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kommer fra ressurssvake/ubemidlede familier må gjerne ty til NAV, de er kanskje også oppvokst med den oppfattelsen om at «det er sånn det funker».
Det virker å være mer akseptabelt å ikke klare noe selv lenger… NAV (staten) skal trå til… uansett, men som TS, er jeg vant til at man ikke flytter ut før man har spart opp/ordnet seg med et minimum etc, og i hvertfall ikke flytter ut dersom en ikke har noe nettverk (noe som også virker å være gjengs for disse som forlanger hjelp fra NAV). 
Enkelte blir nok kastet ut hjemmefra og/eller er rett og slett uheldige.

Anonymkode: 6f44a...caf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke vanlig. I så fall skal jeg søke for de siste 15 årene i og med at jeg var 15 når jeg flyttet ut og de eneste pengene jeg har skaffet meg er via (helvetes) matvarebutikkjobb og studielån og (helvetes) detaljhandelbutikkjobb og som vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok hvis foreldrene er blakke. Og ungdommen ikke har jobb. Ingen får sånt automatisk. Tvert imot! Jeg tok opp lån i Lånekassen da jeg flytta ut sjøl om jeg bare var 15 (folkehøgskole).

De som får hjelp til barn får vel overgangsstønad. De fleste gravide er derimot i jobb og må betale alt selv. Fint at blakke gravide får hjelp. 

Anonymkode: 1ac88...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen min søkte det som arbeidsledig når vi flyttet sammen for mange år siden. Han fikk 25000 til møbler husker jeg. Min søster fikk det samme

Anonymkode: 34a1a...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De som kommer fra ressurssvake/ubemidlede familier må gjerne ty til NAV, de er kanskje også oppvokst med den oppfattelsen om at «det er sånn det funker».
Det virker å være mer akseptabelt å ikke klare noe selv lenger… NAV (staten) skal trå til… uansett, men som TS, er jeg vant til at man ikke flytter ut før man har spart opp/ordnet seg med et minimum etc, og i hvertfall ikke flytter ut dersom en ikke har noe nettverk (noe som også virker å være gjengs for disse som forlanger hjelp fra NAV). 
Enkelte blir nok kastet ut hjemmefra og/eller er rett og slett uheldige.

Anonymkode: 6f44a...caf

Det er derfor man kaller det sosial arv. I NAV-systemet er det mange brukere hvor tilknytning nærmest går i arv. Noen er lært opp til en kultur hvor man skal klare seg selv, og hvor det å kontakte NAV knapt er noe man engang tenker på, mens for andre er det de første man ringer.

Anonymkode: aeca1...ef4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med å få noe stønad, da jeg selv flyttet for å studere. Fikk da studielån og hadde spart opp nok midler til å kjøpe meg det lille jeg trengte for å bo alene. Brukte vel maks 3000kr på IKEA for ca 10 år siden, og fikk bl.a.med noen gamle håndklær og sengetøy hjemmefra . Skjønner at ikke alle har mye midler hjemmefra, vi var egentlig selv veldig lavt bemidlet, men kan ikke se at det er veldig vanlig å få stønad fra NAV bare fordi man skal flytte ut fra foreldre. 

Anonymkode: feec6...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har lest endel tråder på Nav-spørsmål på facebook der det stilles spørsmål om hvor mye man kan få fra Nav når man flytter hjemmefra. Ut ifra svarene der så er det endel som søker og får penger, som eks 10.000,- for å kjøpe kjøleskap, komfyr og vaskemaskin på Elkjøp. De får også en mindre sum enn det til å kjøpe møbler og ellers det de trenger, da helst brukt på finn osv. 

Blir litt overrasket da. Når jeg flyttet hjemmefra så bodde jeg møblert, å ellers så hadde jeg spart opp endel, både utstyr og penger, å ellers så fikk jeg litt av foreldrene mine som de hadde overskudd av. 

Det samme når barna våre flyttet hjemmefra, så hadde de spart opp litt utstyr, kjøpte litt av oppsparte penger, samt at de fikk litt av overskuddet vårt. Trengte de eks sengetøy, så hadde vi et lager å ta av, å da snakker vi ikke om utslitt sengetøy. 

Har ikke de som ber om penger fra Nav til etablering noen de kan få litt brukt av? Ser også at flere klager over hvor lite de får fra Nav, å at selv om de får gratis på finn eller kjøper, så koster det å kjøre å hente. Ja, jeg skjønner jo det, men er det ingen som helst initiativ i sånne folk at de spør familie og kjente om hjelp? 

Ja, det var t.o.m ei som hadde fått div penger av Nav til å etablere seg, så fikk hun penger av Nav når hun skulle ha sitt første barn for å handle inn det nødvendige, å det var ikke engangsstønad. Burde ikke folk bli selvhjulpen før de setter igang med å sette barn til verden? 

Jeg skjønner at enkelte har det vanskeligere enn andre, men det virker også som at de mener at Nav skal dekke alt for dem.

Nei. Du har ikke rett på stønad fra NAV fordi du flytter hjemmefra. Da må du enten skaffe deg en jobb eller begynne å studere. Som student har du rett på lån/stipend fra Statens Lånekasse. Men det er dessverre stadig flere unge uføre pga psykisk sykdom som aldri har jobbet et dagsverk og de får stønad fra NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...