AnonymBruker Skrevet i går, 06:59 #21 Del Skrevet i går, 06:59 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva i huleste er han lærling som? Jeg har bachelor, full ansiennitet og har ca 36000 etter skatt. Anonymkode: de997...7d4 Ja er dem heldig å får seg lærlingplass på Nordsjøen så tjener dem bra. Her er dem industrimekaniker. Hadde lik mye som meg utbetalt. No tjener dem langt over det jeg tjener. Og jeg har ikke sånn kjempe dårlig lønn selv. Anonymkode: e3ef2...228 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:09 #22 Del Skrevet i går, 09:09 Ingen endringer. Eldste er 17 nå, men har ett år igjen på videregående når hun fyller 18. Utgiftene blir vel heller større regner jeg med, med førerkort og russetid. Anonymkode: ed44c...42b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet i går, 09:32 #23 Del Skrevet i går, 09:32 Skjedde ingenting i det de fylte 18 her. Samtlige gikk fortsatt på VGS da, men samtlige hadde også deltidsjobb, så det var begrenset hva vi hadde holdt dem med annet enn mat og mobilabonnement en god stund. Har variert hva de har gjort etter VGS. Siste som var ferdig i vår bor fortsatt hjemme og jobber nå tilnærmet fullt mens hun tenker på hvor veien skal gå videre. Vi betaler mat og mobilabonnement (har billig, så det har ingenting å si), men alt annet betaler hun selv. Betaler ikke husleie, men sparer (og har mer enn meg på sparekonto). Vi skal på helgetur hun hadde lyst til å være med på før jul, da har hun betalt sin del. Mener på ingen måte å sy puter under armene på henne, men hun sløser på ingen måte og sparer mye, så da er det helt greit for oss. Ja, de er myndige når de fyller 18, men ville ikke falle meg inn å be en vgs-elev betale husleie hjemme. Vi kunne gjort det nå, men har heller bedt henne spare - og det ser vi at hun gjør. Hadde på ingen måte vært greit om hun brukte all lønn på tull, fjas og luksus, DA hadde vi innført husleie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:36 #24 Del Skrevet i går, 11:36 Ingen endring. Forlanger de fortsetter å bidra med ting i huset:rydde,vaske, legge ting på plass,bære inn ved, lage middag 1 dag i uka. At de evnt bruker det de tjener selv til evnt aktiviteter de ska på som kino osv Da eldste ble lærling måtte han betale forsikringer,bil og tlf selv. Frivillig så handler han inn matvarer å fyller opp med brød,melk og pålegg en gang i mnd. Og sparer halve lønna Yngste går fortsatt på videregående, ska ut i lære til våren. Har litt jobb innimellom i ferier og det sparer ho , og ska bruke til billapen ho har starter på nå. Anonymkode: 43c87...7cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:40 #25 Del Skrevet i går, 11:40 Hos oss utløser ikke 18-års bursdag noen endring. Det er fortsatt samme elev på VGS som har de samme behovene og utgiftene. Men når det skjer en endring i livssituasjon/bosituasjon, så vil det være naturlig at det også blir en endring i fordeling av utgifter. Når de får egen inntekt, må de begynne å dekke ting av denne inntekten. Om de fysisk flytter for å studere, kan det være at vi bidrar litt der vi kan dersom studielån og stipender ikke dekker alt. Men da må de jo også klare seg selv på de fleste områder. Anonymkode: 2179e...4a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:44 #26 Del Skrevet i går, 11:44 Jeg synes 18 er veldig sent å begynne å ta ansvar for egen økonomi. Den læringen bør ha startet mange år tidligere. De aller fleste funksjonsfriske ungdommer klarer fint å jobbe ved siden av både ungdomsskole og VGS. Ikke sy så store puter under armene deres at de blir helt handlingslammet når de blir voksne og må stå på egne ben. Anonymkode: 9e0d1...282 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:44 #27 Del Skrevet i går, 11:44 Aldri hørt om noen som må betale husleie når de fyller 18? De fleste går jo på vgs enda da. Mine foreldre tok husleie fra min bror (tror det var 1000-2000kr) da han ble lærling og bodde hjemme, men disse får han tilbake når han skal kjøpe seg eiendom. Anonymkode: 910de...d85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liljerød Skrevet i går, 11:47 #28 Del Skrevet i går, 11:47 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva i huleste er han lærling som? Jeg har bachelor, full ansiennitet og har ca 36000 etter skatt. Anonymkode: de997...7d4 Det lurte jeg også på. Jeg er 40 år, har jobbet i 14 år, har mastergrad og har utbetalt 41 000 etter skatt ... Også har en lærling på 19 år 30 000 etter skatt? Det kan da ikke stemme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:50 #29 Del Skrevet i går, 11:50 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes 18 er veldig sent å begynne å ta ansvar for egen økonomi. Den læringen bør ha startet mange år tidligere. De aller fleste funksjonsfriske ungdommer klarer fint å jobbe ved siden av både ungdomsskole og VGS. Ikke sy så store puter under armene deres at de blir helt handlingslammet når de blir voksne og må stå på egne ben. Anonymkode: 9e0d1...282 Den læringen startet da jeg 4-6 år gammel fikk en egen sparebøsse, der familie og foreldre kunne putte på litt penger. Da vi gikk i banken for å levere inn. Da jeg fikk bankbok, og førte penger ut og inn selv. Den fortsatte da jeg 13-14 fikk min første sommerjobb, og jeg lærte verdien av arbeid, mot penger man fikk. Samt gode samtaler om alt fra skatt, fondssparing, med mer. Men har aldri betalt en krone hjemme. Trengte aldri jobbe når det var skole, så lenge jeg leverte godt på skolen, Fikk støtte under studietiden (så kunne prioritere studier). Egenkapital til bolig. Dørene var alltid åpne om jeg ville bo hjemme litt. Vet du hva? Utrolig nok er jeg utrolig økonomisk ansvarlig. Følger med på tilbudsavviser, har flere investeringer. Kjører en eldre bil da ny bil er et pengesluk (selv om jeg har penger til å kjøpe ny). På grunn av oppdragelsen jeg fikk. Ikke på grunn av "livets harde skole". Anonymkode: 73da7...8f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:13 #30 Del Skrevet i går, 12:13 Det jeg husker best fra da barnet ble 18 var at vi måtte ta en alvorsprat rundt det med kredittkort. Han fikk det jo kastet etter seg, og det var veldig skummelt. Ellers endret ingenting seg. Anonymkode: cc39e...88b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet i går, 12:56 #31 Del Skrevet i går, 12:56 Ingen större skillnad. De får tillgång till konton och sparande, jag får inte längre rätt till information från skolan etc. De förväntas hjälpa till på samma sätt hemma, behöver inte betala något så länge de studerar. Jag bekostar streaming, mobil och träning (för det tycker jag är för viktigt för hälsan att de ska inte känna det är för dyrt). När de får heltidsjobb är det en annan sak, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:51 #32 Del Skrevet i går, 13:51 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva i huleste er han lærling som? Jeg har bachelor, full ansiennitet og har ca 36000 etter skatt. Anonymkode: de997...7d4 Sønnen her har nå som lærling 26.000 i grunnlønn, så kommer brannvakter og utrykning kveld. Så her forje mnd hadde han 28.000kr utbetalt etter .jul er han oppe i 30.000kr i grunnlønn. Og når han går opp i mai er det opp mot 40.000+ Industrimekaniker. Ser bare på ho som skal bli slakter fikk beskjed kunne velge prosent opp hvert halvår år eller 50% hele lærlingtiden da ville ho ligge på ca 35-40000kr i mnd. De lå på utbetaling på 70-80.000kr i mnd så kom evnt akkord oppe på det Anonymkode: 43c87...7cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:54 #33 Del Skrevet i går, 13:54 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg synes 18 er veldig sent å begynne å ta ansvar for egen økonomi. Den læringen bør ha startet mange år tidligere. De aller fleste funksjonsfriske ungdommer klarer fint å jobbe ved siden av både ungdomsskole og VGS. Ikke sy så store puter under armene deres at de blir helt handlingslammet når de blir voksne og må stå på egne ben. Anonymkode: 9e0d1...282 Selv om de ikke direkte betaler noe hjemme så kan de da lære økonomi. Som her så har de hatt sommer jobb fra de var 13 år. Og der har de selv måtte betale når de trenger ny tlf, eller andre ting. Yngste sparte å kjøpte egen bil ved 16 års alder, og satte da av til forsikring på det ho tjente på sommerjobben. Anonymkode: 43c87...7cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:13 #34 Del Skrevet i går, 15:13 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg synes 18 er veldig sent å begynne å ta ansvar for egen økonomi. Den læringen bør ha startet mange år tidligere. De aller fleste funksjonsfriske ungdommer klarer fint å jobbe ved siden av både ungdomsskole og VGS. Ikke sy så store puter under armene deres at de blir helt handlingslammet når de blir voksne og må stå på egne ben. Anonymkode: 9e0d1...282 Læringen har vel de fleste startet med tidligere. Men hva legger du i ansvar for egen økonomi? Disponere pengene sine, eller betale utgifter? Fra når, i så fall, mener du det er riktig? Anonymkode: fc64f...876 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:23 #35 Del Skrevet i går, 15:23 Har en 18-åring nå. Hun jobber ved siden av skolen. Betaler ikke hjemme. Vi sponser ferie når vi reiser sammen, men ferietur med venner må hun betale selv. Vi dekker telefon, kontingent i idrettslag, kollektivtransport, det vi anser som nødvendig av klær (Jeg sponser vinterjakke, fotballsko etc, men ikke partytopp nummer fem). Sminke betaler hun for det meste selv. Men etter at hun ble myndig, kan hun jo bestemme mer selv. Vi sitter ikke oppe og venter på at hun kommer hjem fra fest, men hun må gi beskjed om når hun kommer hjem eller hvis hun ikke kommer hjem. Og selv om hun er myndig, må vi jo forholde oss til hverandre hjemme på en måte som fungerer for 18-åringen, foreldre og søsken. Anonymkode: 8a934...4dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #36 Del Skrevet 23 timer siden Absolutt ingen forskjell. Skal da ikke betale for 4 brødskiver og 2 glass melk,ei kjøttkake og to poteter som han har vært med på å dyrke. Jeg slipper både å klippe gress og måke snø. Skifte panel og male huset, reparere bilen min evner han også. Kaffen har han klar Kl.06,noen ganger er det brødskiver klare til meg også. Faktisk så betaler jeg litt for å få hjelp. Han er 19. og har oppunder 200 Kr timen + overtid som lærling i et privat firma. Har forøvrig aldri hatt tid til ferieturer. Faktisk kun 1X2 uker i løpet av snart 20 år. Mulig der han har arbeidsmoral og plikter i fra. Han har tatt 1 uke ferie,har 4 igjen nå.... Vil tro han blir tvunget til å ta dem snart. På jobben reparerer han biler i milion klassen,kunder spør spesifikt etter han selv om han ikke har fagbrev. Reparerer både privatbiler, polit og ambulanser. I valgfag valgte han tysk, nettopp fordi han ville bli Mercedes mekaniker. Anonymkode: ba4a9...981 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #37 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Absolutt ingen forskjell. Skal da ikke betale for 4 brødskiver og 2 glass melk,ei kjøttkake og to poteter som han har vært med på å dyrke. Jeg slipper både å klippe gress og måke snø. Skifte panel og male huset, reparere bilen min evner han også. Kaffen har han klar Kl.06,noen ganger er det brødskiver klare til meg også. Faktisk så betaler jeg litt for å få hjelp. Han er 19. og har oppunder 200 Kr timen + overtid som lærling i et privat firma. Har forøvrig aldri hatt tid til ferieturer. Faktisk kun 1X2 uker i løpet av snart 20 år. Mulig der han har arbeidsmoral og plikter i fra. Han har tatt 1 uke ferie,har 4 igjen nå.... Vil tro han blir tvunget til å ta dem snart. På jobben reparerer han biler i milion klassen,kunder spør spesifikt etter han selv om han ikke har fagbrev. Reparerer både privatbiler, polit og ambulanser. I valgfag valgte han tysk, nettopp fordi han ville bli Mercedes mekaniker. Anonymkode: ba4a9...981 Det var vel strengt tatt det eneste i svaret ditt som var relevant for tråden.. Anonymkode: fc64f...876 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #38 Del Skrevet 19 timer siden Lær de iallefall å lage egen mat, vaske klær og husarbeid. Er så turn-off med voksne mennesker som flytter for seg selv og er helt hjelpesløse😅 Anonymkode: 29eef...1cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #39 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (På 7.11.2024 den 6.28): Hva i huleste er han lærling som? Jeg har bachelor, full ansiennitet og har ca 36000 etter skatt. Anonymkode: de997...7d4 Bilmekaniker i privat Mercedes og Peugeot forhandler og verksted langt ute på bygda. Dette er et firma som har eksistert siden 1962. Daglig leder bare ringte for å fortelle att meg han var den flinkeste lærlingen dem noen sinne hadde hatt opp gjennom årene. Fikk veldig god omtale av lærere på skolen også,var på verkstedet langt etter skoletid for å hjelpe lærerene med å ferdigstille biler som privatpersoner hadde levert inn til reparasjon på skolen. Når læretiden er over blir det nok tett oppunder 600 kr timen før skatt på han. Anonymkode: ba4a9...981 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #40 Del Skrevet 6 timer siden De forsørges av oss så lenge de er under videregående opplæring. Så lenge de forsørges er de ikke voksne. De har altså valget mellom å forsørges eller å leke voksen, de kan ikke gjøre begge deler. De har valgt å forsørges. Anonymkode: 72fa8...368 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå